Βρείτε όλες τις απαντήσεις στο tsikolatas.com
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ
ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ Ι.Ε.Κ.
“ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ”
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
- Εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης
Αποφοίτων Ι.Ε.Κ. 3
- Διάρκεια του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων 3
- Θεωρητικό Μέρος: Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής
Επαγγελματικής Κατάρτισης Ειδικότητας Ι.Ε.Κ. 4
ΟΜΑΔΑ Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 4
ΟΜΑΔΑ Β. ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 8
- Πρακτικό Μέρος: Κατάλογος Στοχοθεσίας Πρακτικών Ικανοτήτων και
Δεξιοτήτων (Στοχοθεσία Εξεταστέας Ύλης Πρακτικού Μέρους) 16
Σελίδα 2 από 22
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
- Εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής
Κατάρτισης Αποφοίτων Ι.Ε.Κ.
Οι εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης αποφοίτων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) της ειδικότητας «ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ» διεξάγονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της αριθμ.
2944/2014 Κοινής Υπουργικής Απόφασης Οικονομικών και Παιδείας και Θρησκευμάτων (Φ.Ε.Κ. Β΄ 1098/2014), όπως τροποιήθηκε και ισχύει, η οποία εκδόθηκε βάσει της διάταξης της παρ. 5, του άρθρου 25, του Ν. 4186/2013 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 193/2013), όπως τροποποιήθηκε με τη διάταξη της παρ. 1, του άρθρου 11, του Ν. 4229/ 2014 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 8/2014) και ισχύει.
- Διάρκεια του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων
Η διάρκεια εξέτασης του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης αποφοίτων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) της ειδικότητας « ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ» καθορίζεται σε τρεις
(3) ώρες.
Σελίδα 3 από 22
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
- Θεωρητικό Μέρος: Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης Ειδικότητας Ι.Ε.Κ.
ΟΜΑΔΑ Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
- Ποιες είναι οι μηχανικές ιδιότητες των μαρμάρων;
- Τι γνωρίζετε για τους ασβεστόλιθους και τα ορυκτολογικά συστατικά που περιέχουν;
- Ποιοι είναι οι παράγοντες δημιουργίας ιζηματογενών πετρωμάτων;
- Πώς διαβρώνονται τα στρώματα εδάφους από τη δράση του παγετού;
- Τι γνωρίζετε για τις λειχήνες;
- Τι γνωρίζετε για τα βρύα και τους μύκητες;
- Με ποιον τρόπο προσδιορίζεται η σκληρότητα των ορυκτών με βάση την κλίμακα Mohs;
- Ποιες είναι οι ιδιότητες των πορωδών υλικών;
- Ποιοι παράγοντες συντελούν στη διάβρωση του λίθου;
- Τι γνωρίζετε για την τριχοειδή αναρρίχηση;
- Από πού μπορεί να προέρχονται τα διαλυτά άλατα συνατόνται σε ένα λίθινο αντικείμενο;
- Τι πρέπει να προσέξουμε κατά την αποθήκευση ενός πέτρινου αντικειμένου;
- Ποιες είναι οι βασικές κατηγορίες οργανικών ανασκαφικών ευρημάτων;
- Για ποιους λόγους τα οργανικά ευρήματα είναι σπάνια σε σχέση με τα ανόργανα σε μια ανασκαφή;
- Ποια είναι η δομή και η χημική σύσταση του ελεφαντόδοντου;
- Ποια μέριμνα πρέπει να υπάρξει για την ασφάλεια των ένυδρων αντικειμένων που έχουν μόλις ανασκαφεί;
- Ποιες είναι οι πρώτες ύλες του αρχαιολογικού γυαλιού;
- Ποιες είναι οι τεχνικές κατασκευής γυάλινων αντικειμένων;
- Ποιες είναι οι φυσικές ιδιότητες του γυαλιού;
- Ποιες είναι οι προδιαγραφές μιας κόλλας για να είναι αποδεκτή στη συντήρηση ενός γυάλινου αντικειμένου;
- Ποιοι είναι οι τρόποι μεταφοράς ενός συντηρημένου γυάλινου αντικειμένου;
- Τι είναι ύαλος;
- Ποιες φυσικοχημικές μέθοδοι αναλύσεων εφαρμόζονται στο γυαλί και για ποιόν σκοπό είναι η κάθε μία από αυτές;
- Ποιος είναι ο ρόλος του δείκτη διάθλασης των συγκολλητικών ουσιών στη συγκόλληση του γυαλιού;
- Γιατί κατά το στέγνωμα του κεραμικού υπάρχει συρρίκνωσή του;
- Να αναφέρετε και να αναπτύξετε τις κατηγορίες υαλωμάτων των κεραμικών.
- Πώς γίνεται η διάκριση των αργίλων; (ως πρώτη ύλη του πηλού των κεραμικών)
- Πώς γίνεται η μορφοποίηση του πηλού;
- Πότε και πού εμφανίστηκαν τα πρώτα υαλώματα;
- Γιατί χρειάζεται μεγάλη προσοχή κατά το μηχανικό καθαρισμό ενός κεραμικού;
- Ποια σωστικά μέτρα εφαρμόζουμε σε ένα ενάλιο αγγείο;
Σελίδα 4 από 22
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
- Σε ποια είδη διακρίνονται τα κεραμικά;
- Τι γνωρίζετε για την κατασκευή κεραμικού με την μέθοδο μακαρόνι;
- Όταν αναμιγνύουμε έναν διαλύτη με άλλους τι αλλάζει;
- Ποιο διάλυμα ονομάζεται κορεσμένο;
- Τι ονομάζουμε pH ενός διαλύματος και πως αυτό μετριέται;
- Δώστε τους ορισμούς για τις παρακάτω έννοιες: χημικά αδρανές, συμβατό προς τη σύσταση του αυθεντικού υλικού.
- Ποιες είναι οι επιθυμητές ιδιότητες ενός συγκολλητικού υλικού;
- Τι ονομάζουμε “μικροκλίμα” και ποιοι παράγοντες το συνθέτουν;
- Πως επιδρά ο ήχος στα μνημεία και τα έργα τέχνης;
- Τι σημαίνει ο όρος προληπτική συντήρηση και τι περιλαμβάνει η έννοια της προληπτικής συντήρησης;
- Ποια είναι η σημασία της φωτογραφίας στη συντήρηση έργων τέχνης;
- Ποιες φωτογραφικές λήψεις είναι απαραίτητες για τη φωτογραφική τεκμηρίωση ενός μνημείου;
- Ποιες μέθοδοι φωτογράφισης στο υπεριώδες χρησιμοποιούνται στη συντήρηση έργων τέχνης και για ποιο σκοπό;
- Ποια η χρήση της υπέρυθρης φωτογραφίας στη συντήρηση των έργων τέχνης;
- Ποια τα συνηθέστερα εργαλεία μηχανικού καθαρισμού μεταλλικών αντικειμένων;
- Τι είναι η διάβρωση ενός μεταλλικού αντικειμένου και ποιες είναι οι κύριες μορφές με την οποία εμφανίζεται;
- Τι είναι η οξείδωση ενός μεταλλικού αντικείμενου; Τι χρώμα έχουν συνήθως τα οξείδια του χαλκού;
- Ποια η διαφορά μεταξύ χαλκού, μπρούτζου και ορείχαλκου;
- Τι αντικείμενα κατασκευάζονταν από μέταλλο κατά την αρχαιότητα;
- Τι ονομάζουμε κράματα και τι γνωρίζετε για αυτά;
- Ποια μέταλλα βρίσκονται στη φύση σε καθαρή κατάσταση (αυτοφυή μέταλλα);
- Από που προέρχονται και πως λαμβάνουμε τα μέταλλα που δεν είναι αυτοφυή;
- Ποιες είναι οι μέθοδοι κατασκευής μεταλλικών αντικειμένων;
- Τι ονομάζουμε ψηφιδωτό;
- Τι είναι το ένεμα και πότε αυτό χρησιμοποιείται;
- Να αναφέρετε τους τρόπους τεκμηρίωσης ενός ψηφιδωτού κατά τη διάρκεια της συντήρησής του.
- Ποιες ιδιότητες πρέπει να έχει ένα κονίαμα αποκατάστασης;
- Να περιγράψετε την τεχνική κατασκευής ενός επιτοίχιου ψηφιδωτού.
- Σε ποιες περιπτώσεις κρίνεται αναγκαία η απόσπαση ενός ψηφιδωτού;
- Τι είναι το Σχέδιο Αντιμετώπισης Καταστροφών και τι περιλαμβάνει;
- Τί είναι ο νάρθηκας στη συντήρηση αρχαιολογικών ευρημάτων;
- Ποιοι είναι οι κύριοι παράγοντες που επηρεάζουν τη διατήρηση ενός αντικειμένου σε ταφικό περιβάλλον;
- Ποιος είναι αρμόδιος για την εκτέλεση επεμβάσεων συντήρησης σε έργα τέχνης και αρχαιότητες; Ποιος ο ρόλος του τεχνικού συντήρησης;
- Ποια η σημασία των περιοδικών ασκήσεων ετοιμότητας σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους για την αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών;
- Δώστε την περιγραφή των παρακάτω εννοιών: ευθρυπτότητα, ρηγμάτωση, αποφλοίωση, κρακελάρισμα.
- Ποια βασικά πεδία πρέπει να περιλαμβάνει ένα δελτίο συντήρησης;
Σελίδα 5 από 22
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
- Αναφέρετε επιγραγραμματικά τις βασικές αρχές που διέπουν την επιλογή των μεθόδων και των υλικών συντήρησης.
- Τι ονομάζουμε ιδεογραφική γραφή;
- Τι γνωρίζετε για τους κρεμαστούς κήπους της Βαβυλώνας;
- Τι ονομάζουμε ρουμανικό ρυθμό; Ποιες ήταν οι καινοτομίες του.
- Τι γνωρίζετε για τον πρώιμο τύπο του μεγάρου στη Νεολιθική Εποχή; Σε ποιες περιοχές αναπτύσσεται; Αναφερθείτε στους χώρους και τη λειτουργία τους.
- Τι είναι μελανόμορφος και τι ερυθρόμορφος ρυθμός στα αγγεία; Ποιες είναι οι διαφορές στην απόδοση των μορφών και του φόντου;
- Τι ονομάζουμε γοτθική τέχνη; Δώστε δύο παραδείγματα γοτθικού ρυθμού.
- Τι σημαίνει ο όρος αναγέννηση; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του; Σε ποιες περιόδους χωρίζεται σύμφωνα με τον Βαζάρι.
- Τι ονομάζουμε ιμπρεσιονισμό και από ποιες τεχνικές χαρακτηρίζεται; Ποιοι ήταν οι κύριοι εκπρόσωποι του;
- Τι είναι Μανιερισμός και με ποια καλλιτεχνικά χαρακτηριστικά εμφανίζεται;
- Ποια είναι τα βασικά τεχνοτροπικά και θεματολογικά χαρακτηριστικά του κινήματος του Μπαρόκ;
- Από πού προέρχεται ο όρος «κυβισμός», ποιοι ζωγράφοι τον ανέπτυξαν; Τι ονομάζουμε αναλυτικό και τι συνθετικό κυβισμό;
- Τι είναι προοπτική;
- Τι ονομάζουμε σημείο φυγής;
- Πόσοι και ποιοι τύποι διαφορετικών μελάνων υπάρχουν;
- Με ποιους τρόπους μπορούμε να ελέγξουμε αν το σχέδιο μας είναι σωστό;
- Αναφέρετε τα πέντε (5) στάδια του σχεδίου με τα οποία γίνεται η μελέτη των απλών γεωμετρικών όγκων.
- Πως ορίζουμε τη σχέση μεταξύ αντικειμένου (ή μορφής) και φόντου;
- Αναφέρετε επιγραμματικά τα υλικά του σχεδίου.
- Ποια όργανα σχεδίασης χρησιμοποιούνται στο γραμμικό σχέδιο;
- Σε ποια αίτια οφείλεται το σφάλμα μετρήσεως στο γραμμικό σχέδιο;
- Τι ονομάζουμε σχέδιο στη γλώσσα του γραμμικού σχεδίου;
- Ποια είναι τα είδη των γραμμών σχεδίασης στο γραμμικό σχέδιο και που χρησιμοποιείται η κάθε μια από αυτές;
- Τι ονομάζουμε κλίμακα σχεδίασης και γιατί την χρησιμοποιούμε; Δώστε τον λόγο της κλίμακας.
- Περιγράψτε την αξονομετρική προβολή. Ποιες είναι οι πιο συνηθισμένες περιπτώσεις αξονομετρικών προβολών;
- Τι ονομάζεται προβολή σε τρία προβολικά επίπεδα;
- Τι ονομάζουμε διάσταση και πως τοποθετείται στο γραμμικό σχέδιο;
- Τι ονομάζουμε χρυσή τομή; Πως δημιουργείται η λογαριθμική σπείρα και που βρίσκει εφαρμογή;
- Τι ονομάζουμε βασικά χρώματα στην ζωγραφική;
- Ποια εργαλεία χρησιμοποιούμε όταν δουλεύουμε με τον πηλό;
- Ποια είναι τα πλεονεκτήματα καλουπιών από λάστιχο σιλικόνης;
- Ποια όργανα μέτρησης χρησιμοποιούμε σε μια απλή αποτύπωση;
- Ποια όργανα μέτρησης χρησιμοποιούνται κατά την αποτύπωση με τοπογραφικές μεθόδους;
Σελίδα 6 από 22
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
- Ποια είναι τα απαραίτητα σχέδια που πρέπει να γίνουν σε μια αποτύπωση;
Σελίδα 7 από 22
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
ΟΜΑΔΑ Β. ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
- Τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχει το βιοκτόνο που θα χρησιμοποιηθεί για τη συντήρηση ενός πέτρινου αντικειμένου;
- Ποια είναι τα χημικά και βιογενή ιζηματογενή πετρώματα;
- Περιγράψτε το μηχανισμό δράσης των διαλυτών αλάτων από την θάλασσα στα λίθινα έργα τέχνης.
- Με ποια μέθοδο μπορούν να αφαιρεθούν οι κηλίδες που υπάρχουν σε λίθινα αντικείμενα και οφείλονται σε μεταλλικούς συνδέσμους;
- Τι αποτελέσματα μπορεί να έχει, αν δεν προσεχθεί, η χρήση του θειογλυκολικού οξέος για τον απο-χρωματισμό ενός μαρμάρου που έχει φθορές από σκουριά;
- Πώς γίνονται οι καθαρισμοί των λίθινων αντικειμένων με Laser; (μεθοδολογία και εφαρμογές)
- Ποιες μεθόδους στερέωσης λίθου γνωρίζετε;
- Ποια είναι τα υλικά κατασκευής της πάστας “Μοrα” και πού χρησιμοποιείται;
- Ποια είναι τα κριτήρια και η μεθοδολογία για την ανάληψη δείγματος από ένα πέτρινο αντικείμενο;
- Να αναφέρετε τα είδη επικαθίσεων που μπορεί να φέρει ένα λίθινο αντικείμενο.
- Με ποιες μεθόδους επιτυγχάνεται ο μηχανικός καθαρισμός ενός λίθινου αντικειμένου;
- Με ποιες μεθόδους επιτυγχάνεται ο χημικός καθαρισμός ενός λίθινου αντικειμένου;
- Με ποιο υλικό γίνεται η στερέωση ενός μάρμαρου και για ποιο λόγο;
- Με ποιους τρόπους γίνεται η συμπλήρωση ρωγμών και κενών ενός λίθινου αντικειμένου;
- Τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχουν τα στερεωτικά υλικά που χρησιμοποιούμε στη συντήρηση οστέινων αντικειμένων;
- Να αναφέρετε τα στάδια ανάταξης σκελετικού υλικού.
- Να αναφέρετε τα στάδια συντήρησης ενός αρχαιολογικού δέρματος είτε αυτό θα είναι έφυδρο είτε ξηρό.
- Να αναφέρετε τα στάδια συντήρησης ενός αρχαιολογικού ξύλου.
- Με ποιόν τρόπο γινόταν η επεξεργασία του δέρματος;
- Να αναφέρετε τις μεθόδους και τα υλικά ενυδάτωσης ενός αρχαιολογικού δέρματος.
- Τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχει το μυκητοκτόνο και με ποιους τρόπους μπορεί να εφαρμοστεί στο αρχαιολογικό δέρμα;
- Με ποιες μεθόδους επιτυγάχνεται η εξουδετέρωση της οξύτητας ενός αρχαιολογικού δέρματος;
- Ποιες είναι οι φυσικές ιδιότητες του ξύλου;
- Ποιες είναι οι μηχανικές ιδιότητες του ξύλου;
- Με ποιες μεθόδους και με ποια υλικά γίνεται η στερέωση ενός υδατοκορεσμένου ξύλου;
- Τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχει το συγκολλητικό υλικό που θα χρησιμοποιηθεί για την συγκόλληση οστών;
- Γιατί πρέπει να αφαιρούμε τα ίχνη παλιάς κόλλας από 2 κομμάτια γυαλί που παλαιότερα είχαν συγκολληθεί;
- Ποια είναι τα υλικά που χρησιμοποιούνται στον χημικό καθαρισμό ενός διαβρωμένου αρχαίου γυαλιού;
- Ποια είναι τα υλικά στερέωσης ενός διαβρωμένου γυαλιού;
- Ποια είναι τα υλικά συμπλήρωσης ενός διαβρωμένου γυαλιού;
- Ποιοι είναι οι παράγοντες φθοράς του γυαλιού (Ενδογενείς & Εξωγενείς);
- Να αναφέρετε τα είδη φθοράς ενός γυάλινου αντικειμένου.
- Να αναφέρετε τους τρόπους συγκόλλησης ενός γυάλινου αντικειμένου.
Σελίδα 8 από 22
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
- Ποιες πρώτες σωστικές επεμβάσεις συντήρησης εφαρμόζονται στο αρχαιολογικό γυαλί, το οποίο προέρχεται από ανασκαφή με υγρές συνθήκες ταφής;
- Ποιες είναι οι αλλοιώσεις ενός κεραμικού από χρήση μεταλλικών συνδέσμων;
- Τι γνωρίζετε για τη διάβρωση των κεραμικών από βιολογικούς παράγοντες;
- Τι φθορές μπορεί να προκαλέσει ένα δραστικό βούρτσισμα σ’ ένα κεραμικό;
- Αν έχουν επικαθήσει λιπαρές ουσίες στην επιφάνεια ενός κεραμικού, τι απορρυπαντικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί;
- Πώς απομακρύνεται το ανθρακικό ασβέστιο από την επιφάνεια ενός κεραμικού;
- Ποια υλικά χρησιμοποιούνται για τη χρωματική αποκατάσταση ενός κεραμικού;
- Ποια είναι τα υλικά συμπλήρωσης ενός κεραμικού και ποιες είναι οι ιδιότητές τους;
- Ποια είναι τα υλικά και οι μορφές συνδέσμων κεραμικών;
- Ποια είναι τα υλικά συμπλήρωσης ενός υαλώματος (σε κεραμικό);
- Ποιοι είναι οι ενδογενείς παράγοντες διάβρωσης των κεραμικών;
- Ποιοι είναι οι εξωγενείς παράγοντες διάβρωσης των κεραμικών;
- Ποιες είναι οι κυριότερες μορφές διάβρωσης του υαλώματος ενός κεραμικού;
- Πώς γίνεται η αφαλάτωση οστράκων;
- Ποιες φθορές οφείλονται σε προηγούμενες επεμβάσεις συντήρησης σε ένα κεραμικό;
- Ποια είδη φθοράς συναντάμε στα κεραμικά;
- Ποιες φυσικοχημικές μέθοδοι αναλύσεων εφαρμόζονται στο κεραμικό και για ποιόν σκοπό είναι η κάθε μία από αυτές;
- Με ποιες μεθόδους επιτυγχάνεται η στερέωση των κεραμικών αντικειμένων;
- Αναφέρετε τα στάδια συντήρησης ενός κεραμικού αντικειμένου.
- Τι ρόλο έχει η δράση των διαλυτών αλάτων στα κεραμικά; Ποιες είναι οι πηγές προέλευσής τους;
- Σε τι περιβάλλοντικές συνθήκες πρέπει να είναι αποθηκευμένα τα κεραμικά;
- Ποια χαρακτηριστικά πρέπει να έχουν τα υλικά συγκόλλησης ενός κεραμικού;
- Στο διάγραμμα Teas που δίνεται σημειώστε τη θέση του διαλύματος που προκύπτει από την ανάμειξη Ακετόνης και νερού σε αναλογία 3:1.
- Σε ένα διάλυμα συγκέντρωσης 10-1Μ και όγκου 250mL προσθέτουμε H2O μέχρι τελικού όγκου 1000mL. Ποια είναι η συγκέντρωση του τελικού διαλύματος;
- Πότε ένα διάλυμα χαρακτηρίζεται ως όξινο και πότε ως αλκαλικό;
- Δώστε τους ορισμούς για τις παρακάτω έννοιες: διαλύτης, διάλυμα, διαλυτότητα, διαλυμένη ουσία.
- Τι είναι οι οργανικοί διαλύτες και ποια η χρήση τους στη συντήρηση έργων τέχνης;
- Τι είναι οι αλκοόλες και ποιες χρησιμοποιεί συνήθως ο συντηρητής;
- Τι είναι τα οξέα και που χρησιμοποιούνται στη συντήρηση;
- Ποιες είναι οι βασικές ιδιότητες των πολυμερών που ενδιαφέρουν τον συντηρητή;
Σελίδα 9 από 22
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
- Η χρήση ακετόνης για τον καθαρισμό ανόργανων αντικειμένων θεωρείται χημικός καθαρισμός; Αιτιολογείστε την απάντησή σας.
- Τι είναι η θερμοκρασία μετάπτωσης υάλου (Tg) ενός συγκολλητικού υλικού;
- Τι είναι η διάλυση και ποια τα στάδια που διακρίνουμε κατά τη διάλυση;
- Τι είναι τα σιλάνια και που χρησιμοποιούνται;
- Τι είναι ο “Θερμοϋδρογράφος” και που χρησιμοποιείται;
- Ποια είναι τα κριτήρια επιλογής των καταλληλότερων συνθηκών έκθεσης μιας συλλογής που αποτελείται από ξύλο, μέταλλο και γυαλί;
- Αναφέρετε συνοπτικά τις μεθόδους επίτευξης κατάλληλων επιπέδων σχετικής υγρασίας σε έναν μουσειακό χώρο.
- Ποιοι είναι οι κυριότεροι αέριοι ρυπαντές που εντοπίζονται σε ένα αστικό περιβάλλον και επηρρεάζουν τα έργα τέχνης και τα μνημεία; Ποιες οι πηγές τους;
- Ποιες πηγές φωτισμού χρησιμοποιούνται στα μουσεία και ποια είδη ακτινοβολίας εκπέμπονται από αυτές;
- Ποια είναι τα κυριότερα είδη ψηφιακών φωτογραφικών μηχανών;
- Ποια είναι τα βασικά μέρη μιας ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής;
- Τι σημαίνει ευαισθησία σε ένα φιλμ και με ποιες μονάδες τη μετρούμε;
- Ποιος ο ρόλος του διαφράγματος στη φωτογραφία;
- Πότε το φως ονομάζεται ψυχρό και πότε θερμό;
- Ποια τεχνική χρησιμοποιείται για τη φωτογράφιση ενός ανάγλυφου αντικειμένου και τι εξοπλισμός απαιτείται;
- Πόσα είδη φακών έχουμε; Αναφέρετε τη γωνία όρασης για κάθε κατηγορία φακών.
- Ποια είναι η χρησιμότητα των φακών μεταβλητής εστιακής απόστασης (ZOOM);
- Τι ονομάζουμε θερμοκρασία χρώματος και με ποια μονάδα μετράται;
- Τι γνωρίζετε για τη σημειακή φωτομέτρηση;
- Ποια είδη φακών γνωρίζετε και ποια σφάλματα παρουσιάζουν;
- Τι είναι το βάθος πεδίου, ποια η σημασία του και από ποιους παράγοντες εξαρτάται;
- Να αναφέρετε επιγραμματικά όλες τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν για τη λήψη φωτογραφιών σε ένα αντικείμενο με στιλπνή επιφάνεια σε εσωτερικό χώρο.
- Πώς γίνεται η φωτογράφιση αντικειμένου σε μεσαία απόσταση με κόντρα φωτισμό;
- Ποια η διαφορά μεταξύ χυτοσιδήρου και σφυρήλατου σιδήρου;
- Τι είναι η ασθένεια του χαλκού και υπό ποιες συνθήκες σχηματίζεται;
- Ποια είναι τα συνηθέστερα επικαλυπτικά που χρησιμοποιούνται για την προστασία μεταλλικών αντικείμενων;
- Γιατί επιλέγουμε τη χρήση απιονισμένου νερού για τον καθαρισμό και την έκπλυση των μεταλλικών αντικειμένων;
- Με τι υλικά γίνεται η συμπλήρωση ενός μεταλλικού αντικειμένου;
- Με ποια κριτήρια επιλέγουμε να κάνουμε στερέωση σε ένα μεταλλικό αντικείμενο και τι υλικά χρησιμοποιούμε;
- Με ποια κριτήρια επιλέγουμε να κάνουμε συγκόλληση σε ένα μεταλλικό αντικείμενο και τι υλικά χρησιμοποιούμε;
- Ποια η διαφορά μεταξύ στερέωσης και σταθεροποίησης στη συντήρηση ενός μεταλλικού αντικειμένου;
- Πως εφαρμόζονται τα προστατευτικά κεριά σε μια μεταλλική επιφάνεια;
Σελίδα 10 από 22
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
- Τι γνωρίζετε για τη διάβρωση του αργύρου στο ατμοσφαιρικό περιβάλλον;
- Τι σημαίνει ο όρος σταθεροποίηση των μεταλλικών αντικειμένων; Δώστε χαρακτηριστικό παράδειγμα.
- Ποια είναι τα κύρια στάδια συντήρησης ενός μεταλλικού αντικειμένου;
- Για ποιο λόγο αποφεύγουμε τον καθαρισμό μολύβδινων αντικειμένων;
- Μαλακός σίδηρος, χάλυβες, χυτοσίδηρος. Ποια είναι η σύσταση και οι ιδιότητές τους;
- Ποια υλικά προθηκών δεν επιτρέπεται έρθουν σε επαφή με αργυρά αντικείμενα και γιατί;
- Ποιοι είναι οι παράγοντες που επιδρούν και ποια τα προϊόντα διάβρωσης του χαλκού και των κραμάτων του στην ατμόσφαιρα;
- Ποιοι είναι οι παράγοντες που επιδρούν και ποια τα προϊόντα διάβρωσης του χαλκού στο έδαφος;
- Χημικός καθαρισμός των μετάλλων. Αντιδραστήρια, πλεονεκτήματα – μειονεκτήματα.
- Ποιο είναι το όριο καθαρισμού μεταλλικού αντικειμένου και με ποια κριτήρια το εντοπίζουμε;
- Τι είναι οι ποζολάνες και ποιες ιδιότητες προσδίδουν σε ένα κονίαμα;
- Τι είναι το κουρασάνι και ποια τα κύρια συστατικά του; Πότε συναντάται συνήθως;
- Ποια είναι η στρωματογραφία ενός ψηφιδωτού δαπέδου;
- Από τι υλικά είναι φτιαγμένες οι ψηφίδες που έχουν χρησιμοποιηθεί ιστορικά σε ένα ψηφιδωτό;
- Ποια ήταν τα κύρια υλικά κατασκευής του υποστρώματος των επιτοίχιων και επιδαπέδιων ψηφιδωτών;
- Πως κατασκευάζονταν οι χρυσές και αργυρές ψηφίδες;
- Από πόσα στρώματα αποτελείται η προετοιμασία των επιτοίχιων ψηφιδωτών και τι χαρακτηριστικά έχει το κάθε ένα από αυτά;
- Τι πρέπει να προσέχουμε κατά την αποκάλυψη ενός ψηφιδωτού δαπέδου;
- Τι είναι η έξαρση και τι η καθίζηση ως μορφές φθοράς ενός ψηφιδωτού δαπέδου;
- Πως επιδρά ο παγετός σε ένα ψηφιδωτό;
- Να αναφέρετε με ποιους τρόπους καθαρίζουμε τις ψηφίδες ενός ψηφιδωτού δαπέδου.
- Ποια είναι τα αίτια φθοράς των επιτοίχιων ψηφιδωτών;
- Ποια είναι τα αίτια φθοράς ενός ψηφιδωτού δαπέδου;
- Ποια είναι η επίδραση της ανερχόμενης υγρασίας στην κατάσταση διατήρησης ενός ψηφιδωτού;
- Ποιοι βιολογικοί παράγοντες επιδρούν στα ψηφιδωτά και με ποιον τρόπο;
- Ποιες είναι οι εργασίες συντήρησης (επιγραμματικά) που θα εφαρμόσουμε insitu σε ένα ψηφιδωτό δάπεδο;
- Ποια χαρακτηριστικά πρέπει να έχουν τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν για την προστατευτική κάλυψη ενός ψηφιδωτού που έχει ανασκαφεί αλλά δεν θα συντηρηθεί άμεσα;
- Με ποιο τρόπο αποκαθίσταται αισθητικά ένα ψηφιδωτό που παρουσιάζει απώλειες ψηφίδων και ρωγμές;
- Για ποιους λόγους είναι απαραίτητη η αποτύπωση της ψηφιδωτής επιφάνειας πριν την έναρξη των εργασιών απόσπασης ενός ψηφιδωτού;
- Να αναφέρετε τις εργασίες συντήρησης ενός αποσπασμένου ψηφιδωτού το οποίο πρόκειται να εκτεθεί σε μουσειακό χώρο.
- Περιγράψτε τη διαδικασία στερέωσης ενός επιτοίχιου ψηφιδωτού insitu.
- Να αναφέρετε με ποιο τρόπο και πότε προετοιμάζουμε ένα ψηφιδωτό για τον τεμαχισμό του.
- Ποια είναι τα κριτήρια επιλογής των σημείων σχηματισμού αρμών κατά τη διαδικασία απόσπασης ενός ψηφιδωτού σε τεμάχια;
Σελίδα 11 από 22
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
- Με ποιο τρόπο γίνεται η απόσπαση ενός ψηφιδωτού δαπέδου και ποια εργαλεία χρησιμοποιούμε (συνοπτικά);
- Σε ποιες περιπτώσεις είναι απαραίτητη η επιφανειακή προστασία ενός ψηφιδωτού και με ποιο τρόπο αυτή πραγματοποιείται;
- Ποια είναι τα βασικά μέτρα πρόληψης πυρκαγιών σε έναν αρχαιολογικό χώρο;
- Ποιος ο ρόλος του συντονιστή των ομάδων άμεσης επέμβασης σε περίπτωση έκτακτων περιστατικών;
- Ποιες είναι οι βασικές ενέργειες σταθεροποίησης του περιβάλλοντος ενός μουσειακού χώρου σε περίπτωση πλημμύρας;
- Περιγράψτε τις βασικές ενέργειες διάσωσης αντικειμένων κατασκευασμένων από οργανικά υλικά σε περίπτωση πλημύρας.
- Ποια είναι τα αίτια πυρκαγιάς σε έναν μουσειακό χώρο;
- Τι είναι ο βανδαλισμός και με ποιες μορφές συναντάται;
- Ποιες είναι οι αρχικές ενέργειες που πρέπει να γίνουν από το υπεύθυνο προσωπικό ενός μουσείου έπειτα από έναν σεισμό;
- Πως προστατεύεται θραυσμένο κεραμικό αντικείμενο insitu στην ανασκαφή;
- Ποια είναι η θεματολογία των μινωικών τοιχογραφιών, η τεχνική κατασκευής τους και τα χρώματά τους;
- Ποιοι είναι οι τύποι τάφων της Μυκηναϊκής εποχής; Τι γνωρίζετε για το έθιμο της κτέρισης των νεκρών κατά το Μυκηναϊκό πολιτισμό;
- Περιγράψτε το μέγαρο των Μυκηναϊκών ανακτόρων.
- Ποια είναι τα κυριότερα χαρακτηριστικά της διακόσμησης των αγγείων της Γεωμετρικής περιόδου;
- Πώς απεικονίζονται και τι είναι οι κούροι και οι κόρες στην Αρχαϊκή εποχή;
- Να γίνει σύγκριση μεταξύ Ιωνικού και Δωρικού ρυθμού στην Αρχιτεκτονική.
- Ποιοι είναι οι τρεις μεγάλοι γλύπτες του 5ου και 4ου αι. π.Χ. και ποια τα γνωστότερα έργα τους;
- Ποια είναι τα κυριότερα έργα τέχνης της παλαιολιθικής εποχής; Σε ποια περίοδο και σε ποιες περιοχές εμφανίζονται; Ποια η θεματολογία τους, τα υλικά, και τα μορφολογικά χαρακτηριστικά τους;
- Περιγράψτε τον τρόπο και τα μορφολογικά χαρακτηριστικά του τρόπου ζωγραφικής των αιγυπτιακών κούρων.
- Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά των μινωικών ανακτόρων, όπως συμπεραίνουμε από την κάτοψη και την όψη των ανακτόρων της Κνωσού;
- Τι γνωρίζετε για τα καμαραϊκά αγγεία; (ιστορική περίοδος, διακόσμηση, μορφολογικά χαρακτηριστικά)
- Περιγράψτε τις βασικές κατηγορίες ειδωλίων του Κυκλαδικού πολιτισμού. (Υλικά κατασκευής, μορφολογία)
- Ποιοι είναι οι πιο γνωστοί τύποι Μυκηναϊκών ειδωλίων; Περιγράψτε τον κάθε τύπο ξεχωριστά.
- Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της ρωμαϊκής αρχιτεκτονικής;
- Πως ήταν κατασκευασμένη και τι απεικόνιζε η ζωφόρος του Παρθενώνα;
- Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά στη ζωγραφική των φορητών εικόνων την εποχή των Παλαιολόγων;
- Ποια είναι τα βασικότερα χαρακτηριστικά της Κρητικής τέχνης κατά τη διάρκεια της Βενετοκρατίας αναφορικά με τη ζωγραφική των φορητών εικόνων;
- Τι γνωρίζετε για τον καλλιτεχνικό διαγωνισμό του 1401;
- Σε ποια καινοτομία οφείλει την επιτυχία του ο Γιαν Βαν Άικ και γιατί;
- Ποιες τεχνικές χρησιμοποιούσε ο Καραβάτζιο στα έργα του και γιατί;
- Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της τέχνης του ρομαντισμού;
Σελίδα 12 από 22
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
- Γιατί ο Τζιόττο αναφέρεται από τους συγχρόνους του ως ανανεωτής της ζωγραφικής τέχνης; Ποια είναι τα μορφολογικά χαρακτηριστικά του έργου του και ποια ήταν η συμβολή του στην Αναγέννηση;
- Να αναφέρετε τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της Πρώιμης Αναγέννησης στη Φλωρεντία και τα έργα τους. Ποιες είναι οι επιδιώξεις και οι κατακτήσεις των καλλιτεχνών της εποχής αυτής;
- Ποιες οι καινοτομίες του Leonardo Da Vinci ως προς την απόδοση των μορφών; Ποιο έργο του καλλιτέχνη είχε προβλήματα συντήρησης και γιατί;
- Τι γνωρίζετε για την τεχνοτροπία, τις επιρροές και τις καινοτομίες στη ζωγραφική έκφραση του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου;
- Να γίνει η περιγραφή του παρακάτω έργου: Ποιος είναι ο ζωγράφος; Πως ονομάζεται το έργο και γιατί; Ποια είναι η νέα τεχνική που χρησιμοποίησε ο ζωγράφος; Τι απεικονίζει το έργο;
- Τι ονομάζουμε «ερριμμένες σκιές»;
- Τι ονομάζουμε αιθέρια προοπτική;
- Τι ονομάζουμε γραμμική προοπτική;
- Πως δίνουμε την ψευδαίσθηση του όγκου, του χρώματος και της υφής μέσω της τονικότητας του γκρίζου;
- Με ποιους τρόπους καθοδηγούμε το μάτι του θεατή βάση της οργάνωσης του θέματος του σχεδίου μας;
- Τι προσέχουμε για την τοποθέτηση του θέματός μας στο χαρτί;
- Από τι εξαρτάται ο χαρακτήρας ενός αντικειμένου και ο βαθμός προσοχής που θα του δώσουμε;
- Ποιες είναι οι γενικές αρχές του σχεδίου που ισχύουν σε κάθε στάδιο σχεδίασης ξεχωριστά;
- Ποιες είναι οι γενικές αρχές της προοπτικής και οι διαπιστώσεις του τρόπου με τον οποίο βλέπουμε τα πράγματα;
- Με ποιους τρεις τρόπους γίνεται η χάραξη των γραμμών στο γραμμικό σχέδιο;
- Ποιοι είναι οι τρόποι σχεδίασης των γραμμάτων και των αριθμών στο γραμμικό σχέδιο;
- Περιγράψτε τον τρόπο που χαράζουμε μια ευθεία παράλληλη σε μια άλλη.
- Τι ονομάζεται τομή; Ποια τα είδη των τομών ανάλογα με τον προσανατολισμό του επιπέδου τομής;
- Πότε σχεδιάζουμε την εγκάρσια τομή;
- Πώς γίνεται η διχοτόμηση μιας γωνίας;
- Πως γίνεται η διαίρεση ευθύγραμμου τμήματος σε ίσα τμήματα;
- Τι ονομάζεται ορθογώνια ή ορθή προβολή και ποια πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα παρουσιάζει;
- Τι δεν διαγραμμίζουμε σε μία τομή;
- Τι είναι η προοπτική προβολή ενός σχεδίου και για ποιο λόγο χρησιμοποιείται;
- Να αναφέρετε τον τρόπο σχεδίασης της σπείρας του Αρχιμήδη.
- Περιγράψτε τις τρεις κατηγορίες κλιμάκων.
- Τι ονομάζουμε δομή και τι σύνθεση ενός έργου τέχνης;
- Πότε υπάρχει συμμετρία και πότε ασυμμετρία σε ένα έργο γλυπτικής, ζωγραφικής και αρχιτεκτονικής;
Σελίδα 13 από 22
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
- Γιατί ο Παρθενώνας χαρακτηρίζεται ως ένα από τα αρμονικότερα έργα της αρχιτεκτονικής;
- Περιγράψτε το σχέδιο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι «Ο άνθρωπος του Βιτρούβιου», σε σχέση με τις αναλογίες και την συμμετρία του ανθρώπινου σώματος.
- Να σχεδιάσετε τους άξονες πάνω στα έργα των: 1) Σεζάν, «Οι μεγάλες λουόμενες», 1906, και 2) Ρούμπενς, «Η αρπαγή των θυγατέρων του Λεύκιππου», 1618.
- Ποιες είναι οι βασικές αρχές της σύνθεσης; Αναπτύξτε.
- Γιατί ο Μαντένια στο έργο του «Ο νεκρός Χριστός» θεωρήθηκε ότι υποβιβάζει την αξία της ζωγραφικής; Να σχολιάσετε το έργο του βασιζόμενοι στην αρμονία και τις χαράξεις του.
- Πως παράγονται τα δευτερογενή χρώματα;
- Τι είναι και τι ιδιότητες έχουν τα συμπληρωματικά χρώματα; Ποια είναι τα τρία βασικά ζεύγη συμπληρωματικών χρωμάτων;
- Ποια ονομάζουμε ψυχρά και ποια θερμά χρώματα; (Κατηγοριοποίηση και ανάλυση)
- Ποιες τεχνικές εφαρμόζονται για την αισθητική αποκατάσταση έργων τέχνης;
- Περιγράψτε τον δωδεκαμερή χρωματικό κύκλο του Ίττεν.
- Ποιες είναι οι βασικές αρχές που ακολουθούνται κατά την αισθητική αποκατάσταση έργων τέχνης;
- Περιγράψτε τα πρώτα καλούπια ή μήτρες κατά την εποχή του χαλκού.
- Με ποιους τρόπους χρωματίζουμε ένα κεραμικό;
- Ποιους τρεις σκοπούς εξυπηρετούσαν τα αντίγραφα από γύψο κατά την 4η χιλιετία π.Χ. ;
- Περιγράψτε τους δύο πιο συνηθισμένους τύπους καλουπιών σιλικόνης.
- Περιγράψτε τον τρόπο δημιουργίας γύψινου καλουπιού για να δημιουργήσουμε το αντίγραφο μίας προτομής.
- Πως δημιουργούμε ένα αντίγραφο προσώπου ή σώματος με alginates;
- Αναλύστε τα οκτώ βασικά βήματα για την κατασκευή καλουπιών σιλικόνης.
- Ποιες είναι οι γενικές αρχές που πρέπει να διέπουν τις αποτυπώσεις των μνημείων;
- Τι ονομάζουμε αποτύπωση μνημείων συνόλων και τοποθεσιών;
- Ποια είναι τα στάδια των εργασιών στην αποτύπωση με απλά παραδοσιακά μέσα;
- Ποια η χρήση των αποτυπώσεων στη συντήρηση; Σε ποιες διαδικασίες καθίσταται απαραίτητη;
- Σε ποιες περιπτώσεις εφαρμόζεται η αποτύπωση με τοπογραφικές μεθόδους;
- Τι γνωρίζετε για την αποτύπωση με φωτογραμμετρικές μεθόδους;
- Ποια είναι τα βήματα που ακολουθούμε για την σχεδιαστική αποτύπωση ενός έργου;
- Περιγράψτε το παρακάτω γλυπτό. Ποιος το φιλοτέχνησε και σε ποια εποχή ανήκει; Τι αποκαταστάσεις έχουν γίνει στο γλυπτό και γιατί;
Σελίδα 14 από 22
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
- Ποιες ήταν οι κυριότερες τεχνικές με τις οποίες φιλοτεχνούσαν μια βυζαντινή εικόνα; Να γίνει σύντομη περιγραφή.
- Τι ονομάζουμε πορτρέτα Φαγιούμ; Ποια είναι η χρωματική τους κλίμακα;
- Ποιο είναι το εικονιζόμενο γλυπτό; Σε ποια εποχή ανήκει; Να γίνει περιγραφή του γλυπτού. Για ποιο λόγο το συγκεκριμένο γλυπτό θεωρείται μοναδικό;
- Να γίνει περιγραφή του παρακάτω έργου. Σε ποια εποχή ανήκει; Με ποια τεχνική έχει δημιουργηθεί; Που βρίσκεται;
Σελίδα 15 από 22
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
- Πρακτικό Μέρος: Κατάλογος Στοχοθεσίας Πρακτικών Ικανοτήτων και
Δεξιοτήτων (Στοχοθεσία Εξεταστέας Ύλης Πρακτικού Μέρους)
Για την πιστοποίηση της επαγγελματικής ικανότητας, κατά το Πρακτικό Μέρος, οι υποψήφιοι της ειδικότητας ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ, εξετάζονται σε γενικά θέματα επαγγελματικών γνώσεων και ικανοτήτων και επίσης σε ειδικές επαγγελματικές γνώσεις και ικανότητες, που περιλαμβάνονται αποκλειστικά στη στοχοθεσία του πρακτικού μέρους της ειδικότητας.
Ειδικά θέματα
- Να γίνει η ανάταξη του αντικειμένου και στη συνέχεια η συγκόλλησή του αφού –εφόσον είναι απαραίτητο-προετοιμάσετε το κατάλληλο συγκολλητικό υλικό.
Απαραίτητος εξοπλισμός:
• Λαβίδες
• Χαρτοταινία
• Βαμβάκια
• Ξυλάκια
• Νυστέρι(στελέχη και λάμες)
• Δράπανο
• Τρυπάνια
• Σπάτουλες Γυψοτεχνίας
• Ανοξείδωτοι μεταλλικοί σύνδεσμοι
• Ακετόνη
• Απιονισμένο νερό
• Paraloid B 72
• UHU HART
• Primal SF 16
• Primal WS 24
• Πινέλα (διάφορα μεγέθη)
• Δοχεία γυάλινα
• Γάζα
• Λευκό τσιμέντο Δανίας
• Αντικείμενα που χρήζουν ανάταξης
Σελίδα 16 από 22
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
- Φτιάξτε διάλυμα συγκολλητικής ουσίας x% και να πραγματοποιήσετε την στερέωση του αντικειμένου. Αιτιολογήσετε την επιλογή των περιοχών στερέωσης.
Απαραίτητος εξοπλισμός:
• Βαμβάκι
• Ξυλάκια
• Χαρτοταινία
• Νυστέρι (στελέχη και λάμες)
• Οδοντιατρικές σπάτουλες
• Σπάτουλες Γυψοτεχνίας
• Λαβίδες
• Ψεκαστήρια
• Melinex
• Απιονισμένο νερό
• Ακετόνη
• Αιθανόλη
• Σεπιόλιθος
• Paraloid B 72
• Primal SF 16
• Primal WS 24
• Δοχεία γυάλινα
• Σύριγγες & βελόνες
• Πινέλα (διάφορα μεγέθη)
• Σύστημα κενού αέρος
• Μαρμαρόσκονη
• Υδραυλική άσβεστος Chaux blanche
• Κεραμιδόσκονη
• Άμμος (κοσκινισμένη)
• Θηραϊκή γη
• Σφουγγαρια απλά
• Αντικείμενα που χρήζουν στερέωσης
- Να γίνει η συμπλήρωση του αντικειμένου αφού προετοιμάσετε πρώτα το υλικό συμπλήρωσης.
Απαραίτητος εξοπλισμός:
• Βαμβάκι
• Ξυλάκια
• Χαρτοταινία
• Νυστέρι (στελέχη και λάμες)
• Λαβίδες
• Οδοντιατρικές σπάτουλες
• Ψιλό κόσκινο
Σελίδα 17 από 22
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
• Ψεκαστήρια
• Πουάρ
• Μπολ σιλικόνης
• Οδοντιατρικό κερί ροζ
• Θερμοπίστολο
• Σπάτουλες Γυψοτεχνίας
• Δράπανο
• Τρυπάνια
• Ανοξείδωτοι μεταλλικοί σύνδεσμοι
• Σκόνες αγιογραφίας
• Melinex
• Πινέλα (διάφορα μεγέθη)
• Απιονισμένο νερό
• Τρεχούμενο νερό
• Paraloid B 72
• Primal SF 16
• Primal WS 24
• Εποξεικός στόκος τύπου milliput
• Δοχεία γυάλινα
• Υαλόχαρτα διάφορα πάχη
• Λεκάνες μεσαίου μεγέθους
• Σύριγγες & βελόνες
• Γύψος καλλιτεχνίας
• Μαρμαρόσκονη
• Λευκό τσιμέντο Δανίας
• Υδραυλική άσβεστος Chaux blanche
• Κεραμιδόσκονη
• Άμμος (κοσκινισμένη)
• Θηραϊκή γη
• Σφουγγαρια απλά
• Αντικείμενα που χρήζουν συμπλήρωσης
- Προσδιορίστε την καταλληλότερη μέθοδο ή συνδυασμό μεθόδων καθαρισμού και προχωρείστε στον καθαρισμό της επιφάνειας του αντικειμένου. Αιτιολογείστε τις ενέργειές σας σε κάθε στάδιο. (2 ώρες)
Απαραίτητος εξοπλισμός:
• Βαμβάκι
• Ξυλάκια
• Νυστέρι (στελέχη και λάμες)
• Λαβίδες
Σελίδα 18 από 22
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
• Οδοντιατρικές σπάτουλες
• Σπάτουλες Γυψοτεχνίας
• Ψεκαστήρια
• Πουάρ
• Θερμοπίστολο
• Melinex
• Απιονισμένο νερό
• Τρεχούμενο νερό
• Ακετόνη
• Αιθανόλη
• White spirit
• Texapon
• Όξινο ανθρακικό αμμώνιο
• Όξινο ανθρακικό Νάτριο
• EDTA
• Μυρμηκικό οξύ
• Θειοθειικό αμμώνιο
• Ουρία
• Υπεροξείδιο του υδρογόνου (peridrol)
• Βιοκτόνα τύπου Primatol, Preventol ή Desogen
• Θειογλυκολικό οξύ
• Σεπιόλιθος
• Μεθυλοκυτταρίνη
• Δοχεία γυάλινα
• Λεκάνες μεσαίου μεγέθους
• Σύριγγες & βελόνες
• Πινέλα (διάφορα μεγέθη)
• Ξέστρο υπερήχων
• Σφουγγαράκια latex
• Σφουγγαρια απλά
• Αντικείμενα που χρήζουν επιφανειακού καθαρισμού
- Να εφαρμόσετε τα πρώτα σωστικά μέτρα σε ένα αντικείμενο που έχει μόλις βρεθεί σε ανασκαφή (ξηρό ή ένυδρο).
Απαραίτητος εξοπλισμός:
• Βαμβάκι
• Ξυλάκια
• Λαβίδες
• Οδοντιατρικές σπάτουλες
Σελίδα 19 από 22
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
• Ψιλό κόσκινο
• Ψεκαστήρια
• Πουάρ
• Χαρτοταινία
• Λαβίδα
• Melinex
• Απιονισμένο νερό
• Τρεχούμενο νερό
• Αιθανόλη
• Βιοκτόνα τύπου Primatol, Preventol ή Desogen
• Δοχεία γυάλινα
• Λεκάνες μεσαίου μεγέθους
• Πινέλα (διάφορα μεγέθη)
• Γάζα
• Αλουμινόχαρτο
• Σακούλες Πολυαιθυλενίου
• Γύψος καλλιτεχνίας
• Αντικείμενα τα οποία είναι σε ταφικό περιβάλλον
- Να γίνει η αισθητική αποκατάσταση του αντικειμένου.
Απαραίτητος εξοπλισμός:
• Βαμβάκι
• Ξυλάκια
• Οδοντιατρικές σπάτουλες
• Λαβίδες
• Σπάτουλες Γυψοτεχνίας
• Ψιλό κόσκινο
• Ψεκαστήρια
• Πουάρ
• Μπολ σιλικόνης
• Χαρτοταινία
• Σκόνες αγιογραφίας
• Χρώματα υδατογραφίας
• Melinex
• Απιονισμένο νερό
• Τρεχούμενο νερό
• Ακετόνη
• Primal SF 16
• Primal WS 24
Σελίδα 20 από 22
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
• Δοχεία γυάλινα
• Υαλόχαρτα διάφορα πάχη
• Λεκάνες μεσαίου μεγέθους
• Πινέλα (διάφορα μεγέθη)
• Γύψος καλλιτεχνίας
• Μαρμαρόσκονη
• Λευκό τσιμέντο Δανίας
• Υδραυλική άσβεστος Chaux blanche
• Κεραμιδόσκονη
• Άμμος (κοσκινισμένη)
• Θηραϊκή γη
• Σφουγγαρια απλά
• Αντικείμενα που χρήζουν αισθητικής αποκατάστασης
Ειδικά θέματα
- Να γίνει σχεδιαστική αποτύπωση του αντικειμένου.
Απαραίτητος εξοπλισμός:
• Χαρτιά σχεδίου Schoeller
• Μολύβια σχεδίου διάφορα πάχη
• Χάρακες
• Κλιμακόμετρο
• Γόμες σχεδίου
• Πινακίδα σχεδίασης
• Κλιψ για το πιάσιμο του χαρτιού σχεδίασης
• Ξύστρες για τα μολύβια
• Αντικείμενα προς αποτύπωση
- Υπάρχει το x αντικείμενο. Δίδεται η σχεδιαστική αποτύπωσή του. Στο σχέδιο αυτό να πραγματοποιηθεί η αποτύπωση της παθολογίας του αντικειμένου.
Απαραίτητος εξοπλισμός:
• Χαρτιά σχεδίου Schoeller
• Μολύβια σχεδίου διάφορα πάχη
• Χάρακες
• Κλιμακόμετρο
• Γόμες σχεδίου
• Πινακίδα σχεδίασης
• Κλιψ για το πιάσιμο του χαρτιού σχεδίασης
• Χρωματιστά μολύβια
• Ξύστρες για τα μολύβια
Σελίδα 21 από 22
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
• Σχεδιαστική αποτύπωση αντικειμένου
• Αντικείμενα προς αποτύπωση
Σελίδα 22 από 22