ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΕΝΔΥΜΑΤΟΣ & ΥΠΟΔΗΜΑΤΟΣ – ΣΧΕΔΙΑΣΤΗΣ ΜΟΔΑΣ

Βρείτε όλες τις απαντήσεις στο tsikolatas.com

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΘΕΜΑΤΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ

ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ

ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ Ι.Ε.Κ.

“Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας”

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

  1. Εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης Αποφοίτων

Ι.Ε.Κ. 3

  1. Διάρκεια του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων 3
  2. Θεωρητικό Μέρος: Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής

Επαγγελματικής Κατάρτισης Ειδικότητας Ι.Ε.Κ. 4

ΟΜΑΔΑ Α – ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 4

  1. Πρακτικό Μέρος: Κατάλογος Στοχοθεσίας Πρακτικών Ικανοτήτων και

Δεξιοτήτων (Στοχοθεσία Εξεταστέας Ύλης Πρακτικού Μέρους) 14

2

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας

  1. Εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης Αποφοίτων Ι.Ε.Κ.

Οι εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης αποφοίτων Ινστιτούτων Επαγγελ-ματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) της ειδικότητας «Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχε-διαστής Μόδας» διεξάγονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της αριθμ. 2944/2014 Κοινής Υπουργικής Απόφασης Οικονομικών και Παιδείας και Θρησκευμάτων (Φ.Ε.Κ. Β΄ 1098/2014)

όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, η οποία εκδόθηκε βάσει της διάταξης της παρ. 5, του άρθρου 25, του Ν. 4186/2013 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 193/2013), όπως τροποποιήθηκε με τη διάταξη της παρ. 1, του άρθρου 11, του Ν. 4229/ 2014 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 8/2014) και ισχύει.

  1. Διάρκεια του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων

Η διάρκεια εξέτασης του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγ-γελματικής Κατάρτισης αποφοίτων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) της ειδικότητας «Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας» κα-θορίζεται σε πέντε (5) ώρες.

3

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας

  1. Θεωρητικό Μέρος: Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης Ειδικότητας Ι.Ε.Κ.

ΟΜΑΔΑ Α – ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Δώστε τον ορισμό της κοινωνίας και αναφέρετε τους κυριότερους τύπους κοινωνιών.
  2. Πώς ο τρόπος παραγωγής υλικών αγαθών επηρεάζει την ένδυση και κατά συνέπεια καθορίζει τις κοινωνικές και εργασιακές σχέσεις;
  3. α) Πώς επιδρά το πολιτισμικό περιβάλλον στον τρόπο ένδυσης; β) Ποιοι παράγοντες έχουν παίξει ρόλο στην εξέλιξη της ενδυμασίας;
  4. Τι γνωρίζετε για το φαινόμενο της μόδας; Σε ποια χρονική περίοδο εντοπίζονται: α) τα ίχνη της μόδας στον τομέα της ένδυσης και β) σε ποια η γιγάντωση της με την σύγχρονη έννοια της;
  5. α) Ποιοι παράγοντες καθορίζουν την κοινωνικότητα του ατόμου;β) Πώς επιδρά στο ντύσιμο του ατόμου:

i. η κοινωνικότητά του;

ii. η εργασία του;

iii. ο τόπος διαμονής του;

iv. το κοινωνικό του επίπεδο;

  1. Ποιοι είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη της μόδας
  2. α) Να συγκρίνετε την αγοραστική ανάγκη με τον καταναλωτισμό. β) Να αναφέρετε μορφές κατα-ναλωτισμού.
  3. Ποιες πληροφορίες μπορούμε να πάρουμε από το ντύσιμο κάποιου ατόμου;
  4. Αναφέρετε τις θεωρίες που προσπαθούν να ερμηνεύσουν τις συνεχείς αλλαγές στη βιομηχανία της μόδας.
  5. Τι είναι κόστος και τι κέρδος;
  6. α) Τι είναι προκοστολόγηση; β) Πώς επηρεάζει η προκοστολόγηση την υλοποίηση μιας συλλογής;
  7. α) Τι συμπεριλαμβάνεται στα πάγια έξοδα μιας επιχείρησης; β) Τι ορίζεται ως α’ και β’ ύλες στον τομέα της ένδυσης;
  8. Ποιες οι στρατηγικές διαφήμισης στον τομέα της μόδας;
  9. Τί είναι το Fashion Marketing;
  10. Ποιος είναι ο ρόλος της προσέγγισης του αγοραστικού κοινού;
  11. Πώς επιδρούν στη μόδα οι εξελίξεις στην τεχνολογία και οι αλλαγές στην καθημερινή ζωή;
  12. Ποιοι είναι οι τρόποι «τοποθέτησης», στον τομέα της μόδας, βάση της τιμής του προϊόντος;
  13. Τι γνωρίζετε για την προώθηση πωλήσεων προϊόντων μόδας
  14. Ποιες είναι οι στρατηγικές διαφήμισης στον τομέα της μόδας ;

4

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας

  1. Πώς επιδρά η υψηλή τεχνολογία και ο διεθνισμός(παγκοσμιοποίηση) στη μόδα;
  2. α) Τι πετυχαίνουμε με την έρευνα αγοράς – Marketing;β) Ποιοι ωφελούνται;
  3. Τι ονομάζουμε αγοραστικό κοινό και ποιοι παράγοντες καθορίζουν τα χαρακτηριστικά του;
  4. Να περιγράψετε συνοπτικά το επαγγελματικό προφίλ του στυλίστα
  5. Για την αναζήτηση μιας ιδέας και το σχεδιασμό ενός μοντέλου τι πρέπει να γνωρίζει ο ενδυματο-λόγος – σχεδιαστής μόδας;
  6. Τι είναι το στυλ/ύφος και τι το γούστο;
  7. Τι σημαίνουν οι όροι: Street fashion, Anti-fashion, Fast fashion;
  8. Να αναφέρετε χαρακτηριστικά στοιχεία του βραδινού φορέματος, ποια είδη υφασμάτων χρησιμο-ποιούνται και από ποια αξεσουάρ πρέπει να συνοδεύονται.
  9. Ποιες είναι οι γενικές αρχές επιλογής μοντέλου- μανεκέν;
  10. Τι είναι η φωτογραφία μόδας;
  11. Επιλέξτε ποιον βασικό εκφραστή είχε το βινύλ και το διαστημικό στυλ: i) YVES SAINT LAURENT, ii) GIVΕNCΗΥ, iii) COURREGES. Ποια δεκαετία εμφανίστηκαν;
  12. Ποια είναι τα βασικά σχήματα ενδυμάτων; (περιγραφή και επιλογές γραμμών ενδυμάτων και υφα-σμάτων)
  13. Τι είναι το στυλ ενδυμασίας;
  14. Ποια δεκαετία και πως επηρεάστηκε από τους Χίππυς η μόδα; Ποια είναι τα βασικά χαρακτηρι-στικά της;
  15. Ποια είναι τα τέσσερα είδη των σωματότυπων και ποιες γραμμές ενδύματος αναδεικνύουν τη σι-λουέτα;
  16. Πότε εμφανίστηκε το γυναικείο παντελόνι για πρώτη φορά και ποια δεκαετία κυριάρχησε; Να ανα-φέρετε ένα σχεδιαστή/στρια
  17. Να αναφέρετε πέντε υφάσματα που θα προτείνατε για την κατασκευή: α) Σπορ παλτό, β) Σπορ ταγιέρ, γ) Νυφικό φόρεμα. Αιτιολογήστε την άποψη σας.
  18. Ποιες είναι οι γενικές αρχές πρωινής, αθλητικής, απογευματινής, κοκτέιλ και βραδινής εμφάνισης;
  19. Ποιος είναι ο δημιουργός του ”New Look”, πότε παρουσιάστηκε, ποια είναι η ονομασία της γραμ-μής του και σε ποιον οφείλεται η ονομασία του;
  20. Ποια η σχέση του Andre Courreges και της Mary Quant με τη μίνι φούστα;
  21. Ποιες οι διαφορές μεταξύ Υψηλής ραπτικής και ετοίμου ενδύματος;
  22. Ποια είναι η σχέση της Gabriel Coco Chanel με την απελευθέρωση της γυναίκας;
  23. Το μακιγιάζ και το χτένισμα έχουν πρωταρχικό ρόλο στην παρουσίαση ενός μοντέλου ή τα αξε-σουάρ (παπούτσια , τσάντα, κόσμημα); Να δικαιολογήσετε την απάντηση σας.
  24. Προτάσεις υφασμάτων για πρωινά φορέματα (3 χειμωνιάτικα – 3 καλοκαιρινά). Να δικαιολογήσετε την πρόταση σας.

5

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας

  1. Να αναφέρετε διάσημες γυναικείες και ανδρικές προσωπικότητες που το στυλ τους έγινε κώδικας στην μόδα.
  2. Τι είναι ”μόδα” και τι ”πρόγνωση μόδας” ;
  3. Πώς λειτουργούν οι εταιρείες πρόγνωσης μόδας;
  4. Τι σημαίνουν οι όροι trend και τα fad στην πρόγνωση μόδας;
  5. Πώς χρησιμοποιούνται οι τάσεις στη δημιουργία εμπορικών συλλογών ενδυμάτων;
  6. Από τι είδους ερεθίσματα δημιουργούνται και καθορίζονται οι τάσεις της μόδας;
  7. Τι είναι ο κύκλος της μόδας;
  8. Να περιγράψετε την διαδικασία έγκρισης ενός νέου προϊόντος, ”τάσης” ή ιδέας σε ένα συγκεκρι-μένο κοινωνικό πλαίσιο από την αποδοχή της “τάσης” μέχρι την απαξίωση της.
  9. Ποιος είναι ο στόχος των συλλογών της μαζικής παραγωγής;
  10. Ποια στοιχεία πρέπει να λαμβάνονται υπόψη στη σύνθεση μιας συλλογής ένδυσης;
  11. Α) Ποιοι παράγοντες επιδρούν στη διαμόρφωση των τάσεων της μόδας; Β) Ποια χαρακτηριστικά καθορίζουν μία τάση μόδας;
  12. Ποια είναι τα χρονοδιαγράμματα παρουσίασης συλλογών για την Haute Couture και για το pret-a-porter;
  13. Ποιες είναι οι μητροπόλεις της μόδας και πως επιδρούν στη δημιουργία των τάσεων ;
  14. Τι χαρακτηρίζει μια τάση και από ποιους παράγοντες επηρεάζεται;
  15. Πώς χρησιμοποιούνται από τους επαγγελματίες της βιομηχανίας της μόδας τα εγχειρίδια πρόγνω-σης μόδας;
  16. Να περιγράψετε το επάγγελμα του προγνώστη μόδας.
  17. Ποια επαγγέλματα έχουν αναπτυχθεί και υπηρετούν τον κλάδο της μόδας και ένδυσης;
  18. Ποιες ίνες ονομάζουμε φυτικές; Να αναφέρετε παραδείγματα φυτικών ινών.
  19. Τι γνωρίζετε για την ίνα του βαμβακιού; Ποιες είναι οι κυριότερες χώρες παραγωγής βαμβακιού;
  20. Τι είναι ο Μερσερισμός; Να αναφέρετε σε ποιες ίνες εφαρμόζεται και γιατί.
  21. Ποια φυτική ίνα σπόρου γνωρίζετε εκτός από το βαμβάκι; Αναφέρατε τις χαρακτηριστικές ιδιότητες της.
  22. Ποιοι είναι οι τρόποι επεξεργασίας του λιναριού;
  23. Να αναφέρετε τις ιδιότητες του λινού. Πώς είναι η σχηματική εγκάρσια τομή λιναριού;
  24. Να αναφέρετε 3 ζωικές, 3 φυτικές και 3 συνθετικές ίνες
  25. Τι είναι η σηροτροφία; Πως γίνεται η επεξεργασία του μεταξιού;
  26. Ποιες είναι οι ιδιότητες των ινών του μεταξιού;
  27. Τι είναι η αναπήνιση και τι η αποκομμίωση του μεταξιού;
  28. Να περιγράψετε τα χαρακτηριστικά της ίνας του μαλλιού.
  29. Ποια είναι τα μειονεκτήματα του μαλλιού και πώς αντιμετωπίζονται;

6

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας

  1. Ποιες είναι οι ιδιότητες του μαλλιού;
  2. Να περιγράψετε τις μεθόδους επεξεργασίας του μαλλιού.
  3. Τι είναι οι “αναγεννημένες ίνες” και ποιες είναι οι ιδιότητές τους;
  4. Ποιες ζωικές ίνες γνωρίζετε εκτός από το μαλλί; Να αναφέρετε τρία παραδείγματα. Ποιες οι χρή-σεις τους στην ένδυση;
  5. Πώς ταξινομούνται οι συνθετικές ίνες;
  6. Τι είναι το rayon και ποιες είναι οι ιδιότητές του;
  7. Πώς συμπεριφέρεται το μαλλί και το βαμβάκι όταν βρεθούν σε υγρό περιβάλλον;
  8. Ποιες είναι οι ιδιότητες και οι χρήσεις του Nylon στην ένδυση;
  9. Τι γνωρίζετε για τις πολυεστερικές ίνες; Ποιες είναι οι ιδιότητες και οι χρήσεις τους;
  10. Ποιες είναι οι ιδιότητες των ακρυλικών ινών; Να αναφέρετε εκτός από το Orlon άλλες ίνες της κατηγορίας αυτής.
  11. Τι γνωρίζετε για τα ελαστικά υφάσματα; Να αναφέρετε τρεις (3) ονομασίες.
  12. Ποιες οι διαφορές μεταξύ Ρίμπ και Ζέρσεϊ πλεκτών;
  13. Τι είναι τα δίκλωνα, τα φαντεζί και τα μπουκλέ νήματα;
  14. Ποια είναι η σημασία της στρίψης του νήματος στα υφάσματα;
  15. Να αναφέρετε και να αναλύσετε τη διαδικασία του διασίματος ως επιμέρους διαδικασία της ύφαν-σης.
  16. Να αναφέρετε τις διαφορές του νήματος πενιέ από το νήμα καρντέ.
  17. Ποια είδη απλών υφάνσεων γνωρίζετε; Περιγράψετε τις συνοπτικά
  18. Τι γνωρίζετε για τις χρωματοστοιχίες και πώς αυτές επηρεάζουν τo τελικό σχέδιο του υφαντού υφάσματος;
  19. Να αναφέρετε τα συστήματα μέτρησης λεπτότητας ίνας και νήματος.
  20. Ποια είναι η σημασία της ούγιας κατά την διαδικασία στρωσίματος και κοπής υφασμάτων;
  21. Τι είναι ο αργαλειός Ζακάρ;
  22. Να περιγράψετε τις υφάνσεις διαγωνάλ και καρό.
  23. Τι είναι ελάττωμα υφάσματος και ποια είδη ελαττωμάτων γνωρίζετε;
  24. Τι γνωρίζετε για τις ετικέτες φροντίδας και σε τι χρησιμεύουν;
  25. Τι γνωρίζετε για τα οικολογικά υφάσματα;
  26. Να αναφέρετε τους χώρους εργασίας σε μια βιοτεχνία ρούχων και τον απαραίτητο εξοπλισμό που πρέπει να διαθέτουν.
  27. Ποια είναι η σημασία των χώρων αποθήκευσης πρώτων υλών και τι συνθήκες πρέπει να επικρα-τούν σε αυτούς;
  28. Ποια είναι τα κύρια είδη ραπτομηχανών και ποιες εργασίες εκτελούνται σε αυτές;
  29. Να περιγράψετε τα βασικά μέρη της απλής γαζωτικής μηχανής.

7

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας

  1. Τι είναι ο κοπτοράπτης και σε τι χρησιμεύει;
  2. Τι γνωρίζετε για το τιγκέλι και σε ποιες κατηγορίες υφασμάτων χρησιμοποιείται κυρίως;
  3. Να αναφερθούν τα κύρια είδη αυτόματων ραπτομηχανών.
  4. Τι είναι ο στρόφαλος, η σαΐτα, η μασουρίστρα και το μασούρι;
  5. Να αναφέρετε τα παραγωγικά στάδια κατασκευής ενδυμάτων.
  6. Τι είναι o έλεγχος ποιότητας και σε ποιες φάσεις της παραγωγικής διαδικασίας εφαρμόζεται;
  7. Τι ονομάζουμε πρότυπο, προδιαγραφή και τι έλεγχο ποιότητας;
  8. Να αναφέρετε τα στάδια επεξεργασίας στο βαφείο και τον απαραίτητο εξοπλισμό για το κάθε στά-διο.
  9. Τι γνωρίζετε για την τυποβαφή των υφασμάτων καθώς και για τις μηχανές που απαιτούνται για αυτήν;
  10. Ποια είναι τα στάδια παραγωγής του βαμβακερού νήματος;
  11. Ποια είναι τα κυριότερα είδη των πλεκτικών μηχανών;
  12. Ποια είναι τα κυριότερα είδη αργαλειού;
  13. Τι γνωρίζετε για τα συστήματα ηλεκτρονικής σχεδίασης και κατασκευής και πώς μπορούν να α-ξιοποιηθούν στην παραγωγική διαδικασία;
  14. α) Περιγράψτε τον τρόπο με τον οποίο ντύνονταν οι άνθρωποι στην Προϊστορική Εποχή. β) Ποιες μεθόδους επεξεργασίας των υλικών χρησιμοποιούσαν την προϊστορική εποχή;
  15. Να συγκρίνετε την ενδυμασία των λαών της Μεσοποταμίας, δηλαδή των Σουμέριων – Βαβυλω-νίων – Ασσυρίων και των Περσών.
  16. Να περιγράψετε το ένδυμα «Καλασίρις». Ποιες επιρροές δέχτηκε και πώς εξελίχθηκε;
  17. Να αναφέρετε τα γενικά χαρακτηριστικά της ενδυμασίας της Αρχαίας Αιγύπτου. Ποιο είναι το κύριο χαρακτηριστικό της;
  18. Να περιγράψετε την ανδρική ενδυμασία των Αιγυπτίων ανάλογα με τη κοινωνική τάξη, με βάση τον διαχωρισμό: ασθενέστερες οικονομικά τάξεις – Φαραώ και ανώτερες κοινωνικά τάξεις)
  19. α) Ποια είδη υφασμάτων και ποια χρώματα χρησιμοποιούσαν οι Αιγύπτιοι για την ενδυμασία τους;β) Τι γνωρίζετε για τα αξεσουάρ της αιγυπτιακής ενδυμασίας; (κομμώσεις – κοσμήματα – υ-ποδήματα).
  20. Να περιγράψετε τη γυναικεία ενδυμασία της μινωικής εποχής.
  21. Να περιγράψετε την ανδρική ενδυμασία της μινωικής εποχής.
  22. Μινωική εποχή: α) Κομμώσεις ανδρών – γυναικών. β)Υφάσματα – χρώματα. γ) Κοσμήματα – Υπο-δήματα.
  23. Να αναφέρετε τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ της μυκηναϊκής και της μινωικής ενδυμασίας (ανδρών –γυναικών).
  24. Να αναφέρετε τα κύρια χαρακτηριστικά της ενδυμασίας της αρχαϊκής και της κλασικής περιόδου.

8

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας

  1. Να συγκρίνετε τη γυναικεία ενδυμασία δωρικού και ιωνικού στυλ της αρχαϊκής περιόδου.
  2. Να περιγράψετε την ανδρική ενδυμασία της αρχαϊκής και της κλασικής περιόδου.
  3. Να αποδοθεί σχεδιαστικά η διαφορά ενός γυναικείου χιτώνα με τον πέπλο.
  4. α) Ποια η επίδραση της ελληνικής ενδυμασίας στη ρωμαϊκή; β) Να αναφέρετε τα υφάσματα και τα χρώματα που χρησιμοποιούσαν τη ρωμαϊκή εποχή.
  5. Να περιγράψετε τη γυναικεία ενδυμασία της ρωμαϊκής εποχής.
  6. Να περιγράψετε την ανδρική ενδυμασία της ρωμαϊκής εποχής
  7. Τι φορούσαν οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες, ανάλογα με τους χώρους και τους θεσμούς που αντιπρο-σώπευαν;
  8. Ποιο ένδυμα ονομαζόταν toga, ποια τα είδη του και ποιες οι μεταξύ τους διαφορές;
  9. Τι είναι το «πάλλιουμ» και ποιοι τα φορούσαν; Τι είναι τα «γκλαβί» (Glavi) και ποια τάξη πολιτών τα χρησιμοποιούσε;
  10. Να αποδοθούν σχεδιαστικά η «τουνίκα» , η «στόλα» και η «πάλλα».
  11. α) Ορισμός και περιγραφή της Δαλματικής β) Ποιοι τη φορούσαν;
  12. Να αναφέρετε τους άξονες επιρροής που διαμόρφωσαν τη βυζαντινή ενδυμασία. Τι γνωρίζετε για τα υφάσματα και τα κοσμήματα που χρησιμοποιούσαν τη βυζαντινή εποχή;
  13. Πώς επηρέασε την ενδυμασία των αυτοκρατόρων ο θρησκευτικός τους ρόλος; Ποια ενδύματα παραπέμπουν σε αυτήν τους την ιδιότητα;
  14. Ποιες αλλαγές προέκυψαν στη γυναικεία ενδυμασία της βυζαντινής εποχής με την επικράτηση του Χριστιανισμού;
  15. α)Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ βυζαντινής και ρωμαϊκής ενδυμασίας; β) Να συγκρίνετε τις κομμώσεις γυναικών και ανδρών της αρχαίας ελληνικής, της ρωμαϊκής και βυζαντινής εποχής.
  16. Να περιγράψετε το γενικό πλαίσιο της μεσαιωνικής ενδυμασίας στη δυτική Ευρώπη, πριν το Σχί-σμα των δύο εκκλησιών.
  17. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της γυναικείας και της ανδρικής ενδυμασίας του 12ου αιώνα;
  18. Να περιγράψετε ή να σχεδιάσετε ένα Kirtle ή cotte.
  19. Να αναφέρετε τα κύρια χαρακτηριστικά της ενδυμασίας στη Γοτθική εποχή. Ποια ριζική αλλαγή σημειώθηκε στη μόδα;
  20. Να ερμηνεύσετε τους όρους: houppelande και pourpoint. Πότε εμφανίζονται και ποιοι τα φορούν;
  21. α) Τι χαρακτηρίζει το στυλ της Αναγέννησης και πότε επικράτησε αυτό;

β) Ποιες αλλαγές σημειώθηκαν στην ενδυμασία αυτή την εποχή;

  1. Ο Antonio Pisanello και ο Jacopo Bellini έχουν ονομαστεί οι πρώτοι σχεδιαστές ενδυμάτων. Να αιτιολογήσετε την άποψη αυτή.
  2. Να αναφέρετε τις διαφορές της robe à la française με τη robe à l’anglais.

9

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας

  1. Οι sans-culottes και ο ρόλος τους στη γαλλική Επανάσταση.
  2. Η επαναφορά του κορσέ και μάλιστα του τύπου tight – lacing μετά τη γαλλική επανάσταση.
  3. Να σχολιάσετε την παρακάτω γελοιογραφία.
  4. Ο γυναικείος λαιμός ruff ως σύμβολο θηλυκότητας και κοινωνικού status.
  5. Το στοιχείο της Ανατολής στη ενδυμασία του 17ου αιώνα.
  6. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της παιδικής ενδυμασίας κατά τον 17ο αιώνα;
  7. Να αποδοθεί σχεδιαστικά ή να περιγραφεί η ανδρική ενδυμασία του ύστερου 17ου αιώνα.
  8. Να αποδοθεί σχεδιαστικά ή να περιγραφεί η γυναικεία ενδυμασία του ύστερου 17ου αιώνα.
  9. α) Να αναφέρετε τα κυριότερα χαρακτηριστικά της ενδυμασίας της εποχής Ροκοκό.
    β) Να αναφέρετε τα τμήματα της γυναικείας ενδυμασίας της εποχής Ροκοκό.
  10. α) Τι ονομάζουμε στυλ Διευθυντηρίου (στυλ Ντιρεκτοράτου) και πότε καθιερώνεται;
    β) Περιγράψτε το αυτοκρατορικό στυλ (στυλ Empire).
  11. α) Ποια είναι τα γενικά χαρακτηριστικά της ενδυμασίας κατά την αρχή έως και τα μέσα του 18ου αιώνα; β) Τι είναι η ρεντιγκότα;
  12. Η Amelia Bloomer και το κίνημα Bloomer.
  13. H σημασία του οίκου Worth .
  14. Τα κορίτσια Gibson και ο κορσές της υγείας.
  15. α) Τι είναι το στυλ New Look; Πότε εμφανίζεται και ποιος είναι ο κύριος εκπρόσωπός του; β) Ποιο ρόλο έπαιξε η οικονομική ανάκαμψη της δεκαετίας του ‘50 στη γυναικεία μόδα;
  16. Το punk style, από underground κίνημα στις collections υψηλής ραπτικής.
  17. Τι είναι η υψηλή ραπτική και τι το pret-à-porter;
  18. Η τέχνη στην προϊστορική εποχή: α) ποια ήταν κυρίως τα θέματα των τέχνεργων προϊστορικής

περιόδου; β) τι υλικά χρησιμοποιούσαν και ποια εργαλεία για την κατασκευή τους; γ) Που έχουν εντοπιστεί τα περισσότερα ευρήματα;

10

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας

  1. Αιγυπτιακή τέχνη: α) Να αναφέρετε αντιπροσωπευτικά γλυπτά και αρχιτεκτονικά οικοδομήματα. β) Ποια ήταν τη θεματογραφία των τοιχογραφιών και των ανάγλυφων; Πως αυτή συνδεόταν με τις μεταθανάτιες δοξασίες των Αιγυπτίων;
  2. Ποιες ήταν οι συμβάσεις στο σχέδιο και στη θεματογραφία των παραστάσεων στην αιγυπτιακή τέχνη; Ποιοι λαοί επηρεάζονται από την αιγυπτιακή τέχνη και για ποιους λόγους;
  3. Να αναγνωριστεί το παρακάτω έργο των βαβυλωνίων. Γιατί θεωρείται ένα από τα πλέον σημα-ντικά έργα του βαβυλωνιακού πολιτισμού;
  4. α) Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της κυκλαδικής τέχνης; β) Να αναφέρετε περιοχές που ανακαλύφθηκαν λείψανα του κυκλαδικού πολιτισμού.
  5. α) Ποια είναι τα καινοτόμα στοιχεία που εισάγονται στη μινωική τέχνη; β) Να αναφέρετε μερικά χαρακτηριστικά οικοδομήματα, γλυπτά και άλλα έργα τέχνης του Μινωικού πολιτισμού. γ) Ποια ήταν η θεματογραφική πηγή των τοιχογραφιών;
  6. Ποια είναι τα νέα στοιχεία που εισάγονται στη γλυπτική κατά την ελληνική κλασική περίοδο;
  7. Να εντάξετε καθένα έργο που ακολουθεί στην περίοδο που κατατάσσεται και να συγκρίνετε τους αγαλματικούς τύπους, εντοπίζοντας τις διαφορές τους.

11

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας

  1. Τα σημαντικότερα επιτεύγματα των Ρωμαίων έχουν σημειωθεί στην αρχιτεκτονική. Να αναφέρετε τους νέους τύπους οικοδομημάτων που συναντούμε, τα καινοτόμα στοιχεία που εισήγαγαν, τη συμβολή τους στα δημόσια έργα και ορισμένα από τα πλέον γνωστά αρχιτεκτονικά μνημεία.
  2. α) Ποια είναι η τέχνη που αναπτύσσεται, κυρίως κατά τους Βυζαντινούς χρόνους; β) Ποια τα χαρακτηριστικά του ναού της Αγίας Σοφίας;
  3. Συγκρίνετε ένα ναό Γοτθικού ρυθμού με έναν Βυζαντινού ρυθμού.
  4. Ποιος καλλιτέχνης έκανε τη μαθηματική διατύπωση της προοπτικής; Πως συνέβαλε με αυτή στην καλύτερη οργάνωση των έργων της Αναγέννησης;
  5. Ο Leonardo da Vinci είναι ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της αναγεννησιακής ζωγραφικής. Να αναφέρετε τα σημαντικότερα έργα του, τα βασικά στοιχεία της ζωγραφικής του. Να ερμηνεύσετε τους όρους: Sfumato, Πυραμιδοειδής Οργάνωση και Ατμοσφαιρική προοπτική.
  6. Να αναφέρετε τις εικαστικές περιόδους του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, τις μεταξύ τους διαφορο-ποιήσεις και τα πλέον αντιπροσωπευτικά έργα κάθε περιόδου.
  7. Ποιο ρεύμα τέχνης ονομάζεται Μανιερισμός; Πότε εμφανίστηκε και ποια είναι τα βασικά χαρακτη-ριστικά του; Ποιοι είναι οι σημαντικότεροι εκπρόσωποι του Μανιερισμού;
  8. Τι περιγράφει ο όρος Baroque; Ποιοι είναι οι κυριότεροι εκπρόσωποι του Μπαρόκ στην Ιταλία και στο Βορρά και ποιες είναι οι μεταξύ τους διαφορές;
  9. 17ος αιώνας: Να αναφέρετε τους κυριότερους Ολλανδούς καλλιτέχνες και τα έργα τους.
  10. Να περιγράψετε το πλαίσιο του 18ου αιώνα και της τέχνης του Rococo, να αναφέρετε τους σημα-ντικότερους εκπροσώπους του.
  11. Να συγκρίνετε το στυλ Μπαρόκ με το στυλ Ροκοκό, που βλέπετε στις ακόλουθες εικόνες.

12

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας

  1. α) Πότε αρχίζει η σύγχρονη εποχή στην τέχνη; β) Ποια προβλήματα αντιμετώπισαν οι καλλιτέχνες;
  2. α) Πού οφείλεται η ελευθερία των καλλιτεχνών στην επιλογή θεμάτων και σε τι ωφέλησε αυτή; β) Ποιοι είναι οι κυριότεροι εκπρόσωποι του ρομαντισμού;
  3. Ποιοι είναι οι κυριότεροι εκπρόσωποι της ζωγραφικής κατά την περίοδο της Γαλλικής Επανάστα-σης και ποια είναι τα θέματά τους;
  4. Να αναφέρετε σημαντικές αλλαγές στη ζωή των ζωγράφων κατά την περίοδο της βιομηχανικής επανάστασης.
  5. Πώς επηρέασαν την αρχιτεκτονική του 19ου αιώνα οι αλλαγές που συντελέστηκαν στην κοινωνία με τη βιομηχανική επανάσταση;
  6. α) Ποια είναι τα κυριότερα χαρακτηριστικά του Ρεαλισμού; β) Να αναφέρετε τους κυριότερους εκπροσώπους και τα έργα τους.
  7. α) Τι θέματα και χρώματα χρησιμοποιούσαν οι εκφραστές του Ιμπρεσιονισμού; Αναφέρετε τους κυριότερους εκπροσώπους του. β) Ποια είναι η συνεισφορά των υποστηρικτών του Ιμπρεσιονι-σμού στο έργο των εκφραστών του;
  8. Να αναφέρετε τους κυριότερους εκπροσώπους της Art – Nouveau και τα έργα τους.
  9. Η βασική ιδεολογία που στηρίζει τον εξπρεσιονισμό και την αφηρημένη τέχνη.
  10. Τι γνωρίζετε για το Φοβισμό και πώς εκφράστηκε στην τέχνη;
  11. Τι είναι ο Κυβισμός; Ποιοι είναι οι εκπρόσωποι του Κυβισμού και τι επεδίωξαν με την τέχνη αυτή;
  12. Περιγράψτε την τέχνη του Μπαουχάους (Bauhaus).
  13. α) Τι ονομάζουμε ελληνική λαϊκή τέχνη; β) Οι κυριότεροι εκπρόσωποι της ελληνικής λαϊκής τέχνης και το έργο τους.

13

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας

  1. Πρακτικό Μέρος: Κατάλογος Στοχοθεσίας Πρακτικών Ικανοτήτων και Δεξιοτήτων (Στοχοθεσία Εξεταστέας Ύλης Πρακτικού Μέρους)

Για την πιστοποίηση της επαγγελματικής ικανότητας, κατά το Πρακτικό Μέρος, οι υποψήφιοι της ειδικότητας «Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας» εξε-τάζονται σε γενικά θέματα επαγγελματικών γνώσεων και ικανοτήτων και επίσης σε ειδικές ε-παγγελματικές γνώσεις και ικανότητες, που περιλαμβάνονται αποκλειστικά στη στοχοθεσία του πρακτικού μέρους ειδικότητας.

Θέματα Εφαρμοσμένης Κοπτικής

Δίνεται θέμα σύμφωνα με τη στοχοθεσία της ύλης. Απαραίτητο είναι αυτό να περιλαμβάνει μανίκι, γιακά, μόστρα, καθαρίσματα και τεχνικές διαδικασίες, έτσι ώστε οι υποψήφιοι να εξετάζονται σε με-γάλο φάσμα ύλης. Το θέμα υλοποιείται σε όλα τα παρακάτω:

• χαρτί σελιλόζα (χαρτί πατρόν)

• φυσικό μέγεθος

• ορισμένο νούμερο

• μεταφορά σε βλιζελίνη ή κάμποτο

Το θέμα μπορεί να δοθεί :

• από φωτογραφίες μόδας

• σύμφωνα με τα σχέδια του book του μαθήματος «Προσομοίωση Επαγγελματικής Διαδικασίας»

• από τεχνικά σχέδια που δίδονται από τους εξεταστές

Παράδειγμα 1

Να κατασκευαστεί σε φυσικό μέγεθος και σε νούμερο 44 το πατρόν του τεχνικού σχεδίου:

14

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας

Να γίνουν όλα τα στάδια εργασίας μέχρι το τελικό αποτέλεσμα.

Παράδειγμα 2

Να κατασκευαστεί σε φυσικό μέγεθος και σε νούμερο 44 το πατρόν του τεχνικού σχεδίου:

Να γίνουν όλα τα στάδια εργασίας μέχρι το τελικό αποτέλεσμα.

Θέματα Τεχνολογίας Μεγεθύνσεων

Το θέμα μπορεί να δοθεί:

• από έτοιμα πατρόν του μαθήματος «Εφαρμοσμένη Κοπτική»

• από το book σχεδίου-κοπής-ραφής του μαθήματος «Προσομοίωση Επαγγελματικής Δια-δικασίας»

• από έτοιμα πατρόν σε φυσικό μέγεθος που δίδονται από τους εξεταστές

15

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας

Παράδειγμα

Δίνεται το πατρόν ενός ενδύματος σε φυσικό μέγεθος και σε νούμερο 44. Να οριστούν οι πόντοι ραφής και να γίνει σμίκρυνση σε νούμερο 42 και μεγέθυνση σε νούμερο 46.

Θέματα Προσομοίωσης Επαγγελματικής Διαδικασίας

Από το σχεδιαστικό book επιλέγεται ένδυμα του οποίου το πατρόν κατασκευάζεται από τον υποψή-φιο, είτε στην ίδια μορφή είτε σε μορφή παραλλαγής.

ΛΟΙΠΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΕΞΕΤΑΣΗ ΠΡΑΚΤΙΚΟΥ ΜΕΡΟΥΣ

Παραδίδονται στους εξεταστές:

  1. τα project της «Πρακτικής Εφαρμογής Ειδικότητας» όλων των εξαμήνων (ακολουθούν οι ΠΡΟ-ΔΙΑΓΡΑΦΕΣ εξέτασης φακέλου)
  2. τα book των project της «Προσομοίωσης Επαγγελματικής Διαδικασίας»
  3. τις εργασίες της «Εφαρμοσμένης Κοπτικής» του 4ου εξαμήνου

Κάθε υποψήφιος για την ειδικοτητα «Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδια-στής Μόδας» πρέπει να έχει μαζί του:

  1. Χάρακα – Καμπυλόριγα
  2. Ορθογώνιο Τρίγωνο

16

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας

  1. Κόλλες Πατρόν Σελιλόζα – Ψαλίδι Χαρτιού
  2. Μεζούρα – Καρφίτσες – Σελοτέιπ
  3. Χρωματιστά Στυλό – Μολύβια – Κόλλες Α4
  4. Βλιζελίνη (2μ)
  5. Συρραπτικό Και Ανταλλακτικά
  6. Σημειώσεις «Εφαρμοσμένης Κοπτικής» Όλων Των Εξαμήνων (Σε Σμίκρυνση Book Με Σημειώσεις πατρόν)
  7. ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΒΟΟΚ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗ-ΤΑΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΙΣ ΚΑΤΩΘΙ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ:

Σχέδιο Μόδας: Εξέταση φακέλου

Τουλάχιστον τέσσερεις συλλογές ενδυμάτων με τα τεχνικά τους σχέδια, χρωματική γκάμα και προτάσεις υφασμάτων μετά από έρευνα αγοράς.

Ελεύθερο Σχέδιο: Εξέταση φακέλου

Εργασίες:

  • Το σκίτσο της μόδας. Τουλάχιστον γυναικείο και ανδρικό σε εμπρόσθια όψη,
  • φωτοσκιασμένο με πουαντιγισμό με μολύβι, ξυλομπογιές και με υδροδιαλυτά χρώματα (επιδερμίδα)
  • Μακέτες με υφές υφασμάτων (μολύβι, ξυλομπογιές), τουλάχιστον 5
  • Μακέτες με πτυχώσεις (μολύβι, ξυλομπογιές), τουλάχιστον 5
  • Μακέτες με αξεσουάρ (καπέλα, γυαλιά, ομπρέλες, κλπ) τουλάχιστον 5

Σχέδιο υφάσματος- Χρώμα: Εξέταση φακέλου

  • Τουλάχιστον 10 μακέτες υφασμάτων (ριγέ, καρό, εμπριμέ)
  • Τουλάχιστον 5 μακέτες φουλαριών
  • Σχεδιασμός υφάσματος σε πατρόν: Τουλάχιστον μία φούστα, μία μπλούζα, ένα Φό-ρεμα και μία ζακέτα με την έννοια της συλλογής. Τοποθέτηση και επανάληψη στοιχείων στα πατρόν, μεταφορά τους σε ύφασμα π.χ. χασέ με χρώματα και ραφή
  • Μακέτες βάσει σχεδίου μόδας και τεχνικά σχέδια.

Οργάνωση Παρουσίαση Συλλογών:

  • Παρουσίαση προσωπικής του συλλογής του σπουδαστή σε συνάρτηση με τα μαθή-ματα: Πρόγνωση μόδας, Προσομοίωση επαγγελματικής διαδικασίας, Πρακτική εφαρ-μογή την ειδικότητα, Σχέδιο υφάσματος και χρώμα, Κοινωνιολογία μόδας- κοστολό-γηση-Marketing και styling.

17

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας

  • Εξέταση φακέλου
  • Οργάνωση και παρουσίαση Fashion show
  • Η ιδέα : Σενάριο παρουσίασης της επίδειξης (κείμενο)
  • Επιλογή χώρου (κείμενο και φωτογραφία)
  • Προτεινόμενοι συνεργάτες (κείμενο)
  • Προτεινόμενος αριθμός μοντέλων στο πλαίσιο της οικονομίας.
  • Πρόσκληση επίδειξης (δημιουργία εικόνας με τις απαραίτητες πληροφορίες)

Styling

  • Προτεινόμενο maquillage (τεστ maquillage-φωτογραφία)
  • Κομμώσεις (φωτογραφία)
  • Αξεσουάρ (φωτογραφία)
  • Φωτογράφηση της συλλογής (από τους σπουδαστές)
  • Σχεδιάγραμμα πασαρέλας
  • Σχεδιάγραμμα εξέλιξης μοντέλων στην πασαρέλα καθώς και έναρξης και φινάλε
  • Ροή-line up- επίδειξης (σενάριο παρουσίασης: αριθμός ενδυμάτων ανά κατηγορία π.χ. πρωινά, αθλητικά, απογευματινά, βραδινά και η σειρά παρουσίασης)
  • Μουσική επένδυση (προτεινόμενη μουσική ανά ενότητα παρουσίασης- λίστα σε DVD)

18