ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

Βρείτε όλες τις απαντήσεις στο tsikolatas.com

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΘΕΜΑΤΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ

ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ

ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ Ι.Ε.Κ.

“ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ”

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

  1. Εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης

Αποφοίτων Ι.Ε.Κ. 3

  1. Διάρκεια του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων 3
  2. Θεωρητικό Μέρος: Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής

Επαγγελματικής Κατάρτισης Ειδικότητας Ι.Ε.Κ. 4

ΟΜΑΔΑ Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 4

ΟΜΑΔΑ Β. ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 8

  1. Πρακτικό Μέρος: Κατάλογος Στοχοθεσίας Πρακτικών Ικανοτήτων και

Δεξιοτήτων (Στοχοθεσία Εξεταστέας Ύλης Πρακτικού Μέρους) 16

Σελίδα 2 από 22

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

  1. Εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής

Κατάρτισης Αποφοίτων Ι.Ε.Κ.

Οι εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης αποφοίτων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) της ειδικότητας «ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ» διεξάγονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της αριθμ.

2944/2014 Κοινής Υπουργικής Απόφασης Οικονομικών και Παιδείας και Θρησκευμάτων (Φ.Ε.Κ. Β΄ 1098/2014), όπως τροποιήθηκε και ισχύει, η οποία εκδόθηκε βάσει της διάταξης της παρ. 5, του άρθρου 25, του Ν. 4186/2013 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 193/2013), όπως τροποποιήθηκε με τη διάταξη της παρ. 1, του άρθρου 11, του Ν. 4229/ 2014 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 8/2014) και ισχύει.

  1. Διάρκεια του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων

Η διάρκεια εξέτασης του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης αποφοίτων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) της ειδικότητας « ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ» καθορίζεται σε τρεις
(3) ώρες.

Σελίδα 3 από 22

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

  1. Θεωρητικό Μέρος: Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης Ειδικότητας Ι.Ε.Κ.

ΟΜΑΔΑ Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Ποιες είναι οι μηχανικές ιδιότητες των μαρμάρων;
  2. Τι γνωρίζετε για τους ασβεστόλιθους και τα ορυκτολογικά συστατικά που περιέχουν;
  3. Ποιοι είναι οι παράγοντες δημιουργίας ιζηματογενών πετρωμάτων;
  4. Πώς διαβρώνονται τα στρώματα εδάφους από τη δράση του παγετού;
  5. Τι γνωρίζετε για τις λειχήνες;
  6. Τι γνωρίζετε για τα βρύα και τους μύκητες;
  7. Με ποιον τρόπο προσδιορίζεται η σκληρότητα των ορυκτών με βάση την κλίμακα Mohs;
  8. Ποιες είναι οι ιδιότητες των πορωδών υλικών;
  9. Ποιοι παράγοντες συντελούν στη διάβρωση του λίθου;
  10. Τι γνωρίζετε για την τριχοειδή αναρρίχηση;
  11. Από πού μπορεί να προέρχονται τα διαλυτά άλατα συνατόνται σε ένα λίθινο αντικείμενο;
  12. Τι πρέπει να προσέξουμε κατά την αποθήκευση ενός πέτρινου αντικειμένου;
  13. Ποιες είναι οι βασικές κατηγορίες οργανικών ανασκαφικών ευρημάτων;
  14. Για ποιους λόγους τα οργανικά ευρήματα είναι σπάνια σε σχέση με τα ανόργανα σε μια ανασκαφή;
  15. Ποια είναι η δομή και η χημική σύσταση του ελεφαντόδοντου;
  16. Ποια μέριμνα πρέπει να υπάρξει για την ασφάλεια των ένυδρων αντικειμένων που έχουν μόλις ανασκαφεί;
  17. Ποιες είναι οι πρώτες ύλες του αρχαιολογικού γυαλιού;
  18. Ποιες είναι οι τεχνικές κατασκευής γυάλινων αντικειμένων;
  19. Ποιες είναι οι φυσικές ιδιότητες του γυαλιού;
  20. Ποιες είναι οι προδιαγραφές μιας κόλλας για να είναι αποδεκτή στη συντήρηση ενός γυάλινου αντικειμένου;
  21. Ποιοι είναι οι τρόποι μεταφοράς ενός συντηρημένου γυάλινου αντικειμένου;
  22. Τι είναι ύαλος;
  23. Ποιες φυσικοχημικές μέθοδοι αναλύσεων εφαρμόζονται στο γυαλί και για ποιόν σκοπό είναι η κάθε μία από αυτές;
  24. Ποιος είναι ο ρόλος του δείκτη διάθλασης των συγκολλητικών ουσιών στη συγκόλληση του γυαλιού;
  25. Γιατί κατά το στέγνωμα του κεραμικού υπάρχει συρρίκνωσή του;
  26. Να αναφέρετε και να αναπτύξετε τις κατηγορίες υαλωμάτων των κεραμικών.
  27. Πώς γίνεται η διάκριση των αργίλων; (ως πρώτη ύλη του πηλού των κεραμικών)
  28. Πώς γίνεται η μορφοποίηση του πηλού;
  29. Πότε και πού εμφανίστηκαν τα πρώτα υαλώματα;
  30. Γιατί χρειάζεται μεγάλη προσοχή κατά το μηχανικό καθαρισμό ενός κεραμικού;
  31. Ποια σωστικά μέτρα εφαρμόζουμε σε ένα ενάλιο αγγείο;

Σελίδα 4 από 22

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

  1. Σε ποια είδη διακρίνονται τα κεραμικά;
  2. Τι γνωρίζετε για την κατασκευή κεραμικού με την μέθοδο μακαρόνι;
  3. Όταν αναμιγνύουμε έναν διαλύτη με άλλους τι αλλάζει;
  4. Ποιο διάλυμα ονομάζεται κορεσμένο;
  5. Τι ονομάζουμε pH ενός διαλύματος και πως αυτό μετριέται;
  6. Δώστε τους ορισμούς για τις παρακάτω έννοιες: χημικά αδρανές, συμβατό προς τη σύσταση του αυθεντικού υλικού.
  7. Ποιες είναι οι επιθυμητές ιδιότητες ενός συγκολλητικού υλικού;
  8. Τι ονομάζουμε “μικροκλίμα” και ποιοι παράγοντες το συνθέτουν;
  9. Πως επιδρά ο ήχος στα μνημεία και τα έργα τέχνης;
  10. Τι σημαίνει ο όρος προληπτική συντήρηση και τι περιλαμβάνει η έννοια της προληπτικής συντήρησης;
  11. Ποια είναι η σημασία της φωτογραφίας στη συντήρηση έργων τέχνης;
  12. Ποιες φωτογραφικές λήψεις είναι απαραίτητες για τη φωτογραφική τεκμηρίωση ενός μνημείου;
  13. Ποιες μέθοδοι φωτογράφισης στο υπεριώδες χρησιμοποιούνται στη συντήρηση έργων τέχνης και για ποιο σκοπό;
  14. Ποια η χρήση της υπέρυθρης φωτογραφίας στη συντήρηση των έργων τέχνης;
  15. Ποια τα συνηθέστερα εργαλεία μηχανικού καθαρισμού μεταλλικών αντικειμένων;
  16. Τι είναι η διάβρωση ενός μεταλλικού αντικειμένου και ποιες είναι οι κύριες μορφές με την οποία εμφανίζεται;
  17. Τι είναι η οξείδωση ενός μεταλλικού αντικείμενου; Τι χρώμα έχουν συνήθως τα οξείδια του χαλκού;
  18. Ποια η διαφορά μεταξύ χαλκού, μπρούτζου και ορείχαλκου;
  19. Τι αντικείμενα κατασκευάζονταν από μέταλλο κατά την αρχαιότητα;
  20. Τι ονομάζουμε κράματα και τι γνωρίζετε για αυτά;
  21. Ποια μέταλλα βρίσκονται στη φύση σε καθαρή κατάσταση (αυτοφυή μέταλλα);
  22. Από που προέρχονται και πως λαμβάνουμε τα μέταλλα που δεν είναι αυτοφυή;
  23. Ποιες είναι οι μέθοδοι κατασκευής μεταλλικών αντικειμένων;
  24. Τι ονομάζουμε ψηφιδωτό;
  25. Τι είναι το ένεμα και πότε αυτό χρησιμοποιείται;
  26. Να αναφέρετε τους τρόπους τεκμηρίωσης ενός ψηφιδωτού κατά τη διάρκεια της συντήρησής του.
  27. Ποιες ιδιότητες πρέπει να έχει ένα κονίαμα αποκατάστασης;
  28. Να περιγράψετε την τεχνική κατασκευής ενός επιτοίχιου ψηφιδωτού.
  29. Σε ποιες περιπτώσεις κρίνεται αναγκαία η απόσπαση ενός ψηφιδωτού;
  30. Τι είναι το Σχέδιο Αντιμετώπισης Καταστροφών και τι περιλαμβάνει;
  31. Τί είναι ο νάρθηκας στη συντήρηση αρχαιολογικών ευρημάτων;
  32. Ποιοι είναι οι κύριοι παράγοντες που επηρεάζουν τη διατήρηση ενός αντικειμένου σε ταφικό περιβάλλον;
  33. Ποιος είναι αρμόδιος για την εκτέλεση επεμβάσεων συντήρησης σε έργα τέχνης και αρχαιότητες; Ποιος ο ρόλος του τεχνικού συντήρησης;
  34. Ποια η σημασία των περιοδικών ασκήσεων ετοιμότητας σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους για την αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών;
  35. Δώστε την περιγραφή των παρακάτω εννοιών: ευθρυπτότητα, ρηγμάτωση, αποφλοίωση, κρακελάρισμα.
  36. Ποια βασικά πεδία πρέπει να περιλαμβάνει ένα δελτίο συντήρησης;

Σελίδα 5 από 22

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

  1. Αναφέρετε επιγραγραμματικά τις βασικές αρχές που διέπουν την επιλογή των μεθόδων και των υλικών συντήρησης.
  2. Τι ονομάζουμε ιδεογραφική γραφή;
  3. Τι γνωρίζετε για τους κρεμαστούς κήπους της Βαβυλώνας;
  4. Τι ονομάζουμε ρουμανικό ρυθμό; Ποιες ήταν οι καινοτομίες του.
  5. Τι γνωρίζετε για τον πρώιμο τύπο του μεγάρου στη Νεολιθική Εποχή; Σε ποιες περιοχές αναπτύσσεται; Αναφερθείτε στους χώρους και τη λειτουργία τους.
  6. Τι είναι μελανόμορφος και τι ερυθρόμορφος ρυθμός στα αγγεία; Ποιες είναι οι διαφορές στην απόδοση των μορφών και του φόντου;
  7. Τι ονομάζουμε γοτθική τέχνη; Δώστε δύο παραδείγματα γοτθικού ρυθμού.
  8. Τι σημαίνει ο όρος αναγέννηση; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του; Σε ποιες περιόδους χωρίζεται σύμφωνα με τον Βαζάρι.
  9. Τι ονομάζουμε ιμπρεσιονισμό και από ποιες τεχνικές χαρακτηρίζεται; Ποιοι ήταν οι κύριοι εκπρόσωποι του;
  10. Τι είναι Μανιερισμός και με ποια καλλιτεχνικά χαρακτηριστικά εμφανίζεται;
  11. Ποια είναι τα βασικά τεχνοτροπικά και θεματολογικά χαρακτηριστικά του κινήματος του Μπαρόκ;
  12. Από πού προέρχεται ο όρος «κυβισμός», ποιοι ζωγράφοι τον ανέπτυξαν; Τι ονομάζουμε αναλυτικό και τι συνθετικό κυβισμό;
  13. Τι είναι προοπτική;
  14. Τι ονομάζουμε σημείο φυγής;
  15. Πόσοι και ποιοι τύποι διαφορετικών μελάνων υπάρχουν;
  16. Με ποιους τρόπους μπορούμε να ελέγξουμε αν το σχέδιο μας είναι σωστό;
  17. Αναφέρετε τα πέντε (5) στάδια του σχεδίου με τα οποία γίνεται η μελέτη των απλών γεωμετρικών όγκων.
  18. Πως ορίζουμε τη σχέση μεταξύ αντικειμένου (ή μορφής) και φόντου;
  19. Αναφέρετε επιγραμματικά τα υλικά του σχεδίου.
  20. Ποια όργανα σχεδίασης χρησιμοποιούνται στο γραμμικό σχέδιο;
  21. Σε ποια αίτια οφείλεται το σφάλμα μετρήσεως στο γραμμικό σχέδιο;
  22. Τι ονομάζουμε σχέδιο στη γλώσσα του γραμμικού σχεδίου;
  23. Ποια είναι τα είδη των γραμμών σχεδίασης στο γραμμικό σχέδιο και που χρησιμοποιείται η κάθε μια από αυτές;
  24. Τι ονομάζουμε κλίμακα σχεδίασης και γιατί την χρησιμοποιούμε; Δώστε τον λόγο της κλίμακας.
  25. Περιγράψτε την αξονομετρική προβολή. Ποιες είναι οι πιο συνηθισμένες περιπτώσεις αξονομετρικών προβολών;
  26. Τι ονομάζεται προβολή σε τρία προβολικά επίπεδα;
  27. Τι ονομάζουμε διάσταση και πως τοποθετείται στο γραμμικό σχέδιο;
  28. Τι ονομάζουμε χρυσή τομή; Πως δημιουργείται η λογαριθμική σπείρα και που βρίσκει εφαρμογή;
  29. Τι ονομάζουμε βασικά χρώματα στην ζωγραφική;
  30. Ποια εργαλεία χρησιμοποιούμε όταν δουλεύουμε με τον πηλό;
  31. Ποια είναι τα πλεονεκτήματα καλουπιών από λάστιχο σιλικόνης;
  32. Ποια όργανα μέτρησης χρησιμοποιούμε σε μια απλή αποτύπωση;
  33. Ποια όργανα μέτρησης χρησιμοποιούνται κατά την αποτύπωση με τοπογραφικές μεθόδους;

Σελίδα 6 από 22

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

  1. Ποια είναι τα απαραίτητα σχέδια που πρέπει να γίνουν σε μια αποτύπωση;

Σελίδα 7 από 22

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

ΟΜΑΔΑ Β. ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχει το βιοκτόνο που θα χρησιμοποιηθεί για τη συντήρηση ενός πέτρινου αντικειμένου;
  2. Ποια είναι τα χημικά και βιογενή ιζηματογενή πετρώματα;
  3. Περιγράψτε το μηχανισμό δράσης των διαλυτών αλάτων από την θάλασσα στα λίθινα έργα τέχνης.
  4. Με ποια μέθοδο μπορούν να αφαιρεθούν οι κηλίδες που υπάρχουν σε λίθινα αντικείμενα και οφείλονται σε μεταλλικούς συνδέσμους;
  5. Τι αποτελέσματα μπορεί να έχει, αν δεν προσεχθεί, η χρήση του θειογλυκολικού οξέος για τον απο-χρωματισμό ενός μαρμάρου που έχει φθορές από σκουριά;
  6. Πώς γίνονται οι καθαρισμοί των λίθινων αντικειμένων με Laser; (μεθοδολογία και εφαρμογές)
  7. Ποιες μεθόδους στερέωσης λίθου γνωρίζετε;
  8. Ποια είναι τα υλικά κατασκευής της πάστας “Μοrα” και πού χρησιμοποιείται;
  9. Ποια είναι τα κριτήρια και η μεθοδολογία για την ανάληψη δείγματος από ένα πέτρινο αντικείμενο;
  10. Να αναφέρετε τα είδη επικαθίσεων που μπορεί να φέρει ένα λίθινο αντικείμενο.
  11. Με ποιες μεθόδους επιτυγχάνεται ο μηχανικός καθαρισμός ενός λίθινου αντικειμένου;
  12. Με ποιες μεθόδους επιτυγχάνεται ο χημικός καθαρισμός ενός λίθινου αντικειμένου;
  13. Με ποιο υλικό γίνεται η στερέωση ενός μάρμαρου και για ποιο λόγο;
  14. Με ποιους τρόπους γίνεται η συμπλήρωση ρωγμών και κενών ενός λίθινου αντικειμένου;
  15. Τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχουν τα στερεωτικά υλικά που χρησιμοποιούμε στη συντήρηση οστέινων αντικειμένων;
  16. Να αναφέρετε τα στάδια ανάταξης σκελετικού υλικού.
  17. Να αναφέρετε τα στάδια συντήρησης ενός αρχαιολογικού δέρματος είτε αυτό θα είναι έφυδρο είτε ξηρό.
  18. Να αναφέρετε τα στάδια συντήρησης ενός αρχαιολογικού ξύλου.
  19. Με ποιόν τρόπο γινόταν η επεξεργασία του δέρματος;
  20. Να αναφέρετε τις μεθόδους και τα υλικά ενυδάτωσης ενός αρχαιολογικού δέρματος.
  21. Τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχει το μυκητοκτόνο και με ποιους τρόπους μπορεί να εφαρμοστεί στο αρχαιολογικό δέρμα;
  22. Με ποιες μεθόδους επιτυγάχνεται η εξουδετέρωση της οξύτητας ενός αρχαιολογικού δέρματος;
  23. Ποιες είναι οι φυσικές ιδιότητες του ξύλου;
  24. Ποιες είναι οι μηχανικές ιδιότητες του ξύλου;
  25. Με ποιες μεθόδους και με ποια υλικά γίνεται η στερέωση ενός υδατοκορεσμένου ξύλου;
  26. Τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχει το συγκολλητικό υλικό που θα χρησιμοποιηθεί για την συγκόλληση οστών;
  27. Γιατί πρέπει να αφαιρούμε τα ίχνη παλιάς κόλλας από 2 κομμάτια γυαλί που παλαιότερα είχαν συγκολληθεί;
  28. Ποια είναι τα υλικά που χρησιμοποιούνται στον χημικό καθαρισμό ενός διαβρωμένου αρχαίου γυαλιού;
  29. Ποια είναι τα υλικά στερέωσης ενός διαβρωμένου γυαλιού;
  30. Ποια είναι τα υλικά συμπλήρωσης ενός διαβρωμένου γυαλιού;
  31. Ποιοι είναι οι παράγοντες φθοράς του γυαλιού (Ενδογενείς & Εξωγενείς);
  32. Να αναφέρετε τα είδη φθοράς ενός γυάλινου αντικειμένου.
  33. Να αναφέρετε τους τρόπους συγκόλλησης ενός γυάλινου αντικειμένου.

Σελίδα 8 από 22

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

  1. Ποιες πρώτες σωστικές επεμβάσεις συντήρησης εφαρμόζονται στο αρχαιολογικό γυαλί, το οποίο προέρχεται από ανασκαφή με υγρές συνθήκες ταφής;
  2. Ποιες είναι οι αλλοιώσεις ενός κεραμικού από χρήση μεταλλικών συνδέσμων;
  3. Τι γνωρίζετε για τη διάβρωση των κεραμικών από βιολογικούς παράγοντες;
  4. Τι φθορές μπορεί να προκαλέσει ένα δραστικό βούρτσισμα σ’ ένα κεραμικό;
  5. Αν έχουν επικαθήσει λιπαρές ουσίες στην επιφάνεια ενός κεραμικού, τι απορρυπαντικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί;
  6. Πώς απομακρύνεται το ανθρακικό ασβέστιο από την επιφάνεια ενός κεραμικού;
  7. Ποια υλικά χρησιμοποιούνται για τη χρωματική αποκατάσταση ενός κεραμικού;
  8. Ποια είναι τα υλικά συμπλήρωσης ενός κεραμικού και ποιες είναι οι ιδιότητές τους;
  9. Ποια είναι τα υλικά και οι μορφές συνδέσμων κεραμικών;
  10. Ποια είναι τα υλικά συμπλήρωσης ενός υαλώματος (σε κεραμικό);
  11. Ποιοι είναι οι ενδογενείς παράγοντες διάβρωσης των κεραμικών;
  12. Ποιοι είναι οι εξωγενείς παράγοντες διάβρωσης των κεραμικών;
  13. Ποιες είναι οι κυριότερες μορφές διάβρωσης του υαλώματος ενός κεραμικού;
  14. Πώς γίνεται η αφαλάτωση οστράκων;
  15. Ποιες φθορές οφείλονται σε προηγούμενες επεμβάσεις συντήρησης σε ένα κεραμικό;
  16. Ποια είδη φθοράς συναντάμε στα κεραμικά;
  17. Ποιες φυσικοχημικές μέθοδοι αναλύσεων εφαρμόζονται στο κεραμικό και για ποιόν σκοπό είναι η κάθε μία από αυτές;
  18. Με ποιες μεθόδους επιτυγχάνεται η στερέωση των κεραμικών αντικειμένων;
  19. Αναφέρετε τα στάδια συντήρησης ενός κεραμικού αντικειμένου.
  20. Τι ρόλο έχει η δράση των διαλυτών αλάτων στα κεραμικά; Ποιες είναι οι πηγές προέλευσής τους;
  21. Σε τι περιβάλλοντικές συνθήκες πρέπει να είναι αποθηκευμένα τα κεραμικά;
  22. Ποια χαρακτηριστικά πρέπει να έχουν τα υλικά συγκόλλησης ενός κεραμικού;
  23. Στο διάγραμμα Teas που δίνεται σημειώστε τη θέση του διαλύματος που προκύπτει από την ανάμειξη Ακετόνης και νερού σε αναλογία 3:1.
  24. Σε ένα διάλυμα συγκέντρωσης 10-1Μ και όγκου 250mL προσθέτουμε H2O μέχρι τελικού όγκου 1000mL. Ποια είναι η συγκέντρωση του τελικού διαλύματος;
  25. Πότε ένα διάλυμα χαρακτηρίζεται ως όξινο και πότε ως αλκαλικό;
  26. Δώστε τους ορισμούς για τις παρακάτω έννοιες: διαλύτης, διάλυμα, διαλυτότητα, διαλυμένη ουσία.
  27. Τι είναι οι οργανικοί διαλύτες και ποια η χρήση τους στη συντήρηση έργων τέχνης;
  28. Τι είναι οι αλκοόλες και ποιες χρησιμοποιεί συνήθως ο συντηρητής;
  29. Τι είναι τα οξέα και που χρησιμοποιούνται στη συντήρηση;
  30. Ποιες είναι οι βασικές ιδιότητες των πολυμερών που ενδιαφέρουν τον συντηρητή;

Σελίδα 9 από 22

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

  1. Η χρήση ακετόνης για τον καθαρισμό ανόργανων αντικειμένων θεωρείται χημικός καθαρισμός; Αιτιολογείστε την απάντησή σας.
  2. Τι είναι η θερμοκρασία μετάπτωσης υάλου (Tg) ενός συγκολλητικού υλικού;
  3. Τι είναι η διάλυση και ποια τα στάδια που διακρίνουμε κατά τη διάλυση;
  4. Τι είναι τα σιλάνια και που χρησιμοποιούνται;
  5. Τι είναι ο “Θερμοϋδρογράφος” και που χρησιμοποιείται;
  6. Ποια είναι τα κριτήρια επιλογής των καταλληλότερων συνθηκών έκθεσης μιας συλλογής που αποτελείται από ξύλο, μέταλλο και γυαλί;
  7. Αναφέρετε συνοπτικά τις μεθόδους επίτευξης κατάλληλων επιπέδων σχετικής υγρασίας σε έναν μουσειακό χώρο.
  8. Ποιοι είναι οι κυριότεροι αέριοι ρυπαντές που εντοπίζονται σε ένα αστικό περιβάλλον και επηρρεάζουν τα έργα τέχνης και τα μνημεία; Ποιες οι πηγές τους;
  9. Ποιες πηγές φωτισμού χρησιμοποιούνται στα μουσεία και ποια είδη ακτινοβολίας εκπέμπονται από αυτές;
  10. Ποια είναι τα κυριότερα είδη ψηφιακών φωτογραφικών μηχανών;
  11. Ποια είναι τα βασικά μέρη μιας ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής;
  12. Τι σημαίνει ευαισθησία σε ένα φιλμ και με ποιες μονάδες τη μετρούμε;
  13. Ποιος ο ρόλος του διαφράγματος στη φωτογραφία;
  14. Πότε το φως ονομάζεται ψυχρό και πότε θερμό;
  15. Ποια τεχνική χρησιμοποιείται για τη φωτογράφιση ενός ανάγλυφου αντικειμένου και τι εξοπλισμός απαιτείται;
  16. Πόσα είδη φακών έχουμε; Αναφέρετε τη γωνία όρασης για κάθε κατηγορία φακών.
  17. Ποια είναι η χρησιμότητα των φακών μεταβλητής εστιακής απόστασης (ZOOM);
  18. Τι ονομάζουμε θερμοκρασία χρώματος και με ποια μονάδα μετράται;
  19. Τι γνωρίζετε για τη σημειακή φωτομέτρηση;
  20. Ποια είδη φακών γνωρίζετε και ποια σφάλματα παρουσιάζουν;
  21. Τι είναι το βάθος πεδίου, ποια η σημασία του και από ποιους παράγοντες εξαρτάται;
  22. Να αναφέρετε επιγραμματικά όλες τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν για τη λήψη φωτογραφιών σε ένα αντικείμενο με στιλπνή επιφάνεια σε εσωτερικό χώρο.
  23. Πώς γίνεται η φωτογράφιση αντικειμένου σε μεσαία απόσταση με κόντρα φωτισμό;
  24. Ποια η διαφορά μεταξύ χυτοσιδήρου και σφυρήλατου σιδήρου;
  25. Τι είναι η ασθένεια του χαλκού και υπό ποιες συνθήκες σχηματίζεται;
  26. Ποια είναι τα συνηθέστερα επικαλυπτικά που χρησιμοποιούνται για την προστασία μεταλλικών αντικείμενων;
  27. Γιατί επιλέγουμε τη χρήση απιονισμένου νερού για τον καθαρισμό και την έκπλυση των μεταλλικών αντικειμένων;
  28. Με τι υλικά γίνεται η συμπλήρωση ενός μεταλλικού αντικειμένου;
  29. Με ποια κριτήρια επιλέγουμε να κάνουμε στερέωση σε ένα μεταλλικό αντικείμενο και τι υλικά χρησιμοποιούμε;
  30. Με ποια κριτήρια επιλέγουμε να κάνουμε συγκόλληση σε ένα μεταλλικό αντικείμενο και τι υλικά χρησιμοποιούμε;
  31. Ποια η διαφορά μεταξύ στερέωσης και σταθεροποίησης στη συντήρηση ενός μεταλλικού αντικειμένου;
  32. Πως εφαρμόζονται τα προστατευτικά κεριά σε μια μεταλλική επιφάνεια;

Σελίδα 10 από 22

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

  1. Τι γνωρίζετε για τη διάβρωση του αργύρου στο ατμοσφαιρικό περιβάλλον;
  2. Τι σημαίνει ο όρος σταθεροποίηση των μεταλλικών αντικειμένων; Δώστε χαρακτηριστικό παράδειγμα.
  3. Ποια είναι τα κύρια στάδια συντήρησης ενός μεταλλικού αντικειμένου;
  4. Για ποιο λόγο αποφεύγουμε τον καθαρισμό μολύβδινων αντικειμένων;
  5. Μαλακός σίδηρος, χάλυβες, χυτοσίδηρος. Ποια είναι η σύσταση και οι ιδιότητές τους;
  6. Ποια υλικά προθηκών δεν επιτρέπεται έρθουν σε επαφή με αργυρά αντικείμενα και γιατί;
  7. Ποιοι είναι οι παράγοντες που επιδρούν και ποια τα προϊόντα διάβρωσης του χαλκού και των κραμάτων του στην ατμόσφαιρα;
  8. Ποιοι είναι οι παράγοντες που επιδρούν και ποια τα προϊόντα διάβρωσης του χαλκού στο έδαφος;
  9. Χημικός καθαρισμός των μετάλλων. Αντιδραστήρια, πλεονεκτήματα – μειονεκτήματα.
  10. Ποιο είναι το όριο καθαρισμού μεταλλικού αντικειμένου και με ποια κριτήρια το εντοπίζουμε;
  11. Τι είναι οι ποζολάνες και ποιες ιδιότητες προσδίδουν σε ένα κονίαμα;
  12. Τι είναι το κουρασάνι και ποια τα κύρια συστατικά του; Πότε συναντάται συνήθως;
  13. Ποια είναι η στρωματογραφία ενός ψηφιδωτού δαπέδου;
  14. Από τι υλικά είναι φτιαγμένες οι ψηφίδες που έχουν χρησιμοποιηθεί ιστορικά σε ένα ψηφιδωτό;
  15. Ποια ήταν τα κύρια υλικά κατασκευής του υποστρώματος των επιτοίχιων και επιδαπέδιων ψηφιδωτών;
  16. Πως κατασκευάζονταν οι χρυσές και αργυρές ψηφίδες;
  17. Από πόσα στρώματα αποτελείται η προετοιμασία των επιτοίχιων ψηφιδωτών και τι χαρακτηριστικά έχει το κάθε ένα από αυτά;
  18. Τι πρέπει να προσέχουμε κατά την αποκάλυψη ενός ψηφιδωτού δαπέδου;
  19. Τι είναι η έξαρση και τι η καθίζηση ως μορφές φθοράς ενός ψηφιδωτού δαπέδου;
  20. Πως επιδρά ο παγετός σε ένα ψηφιδωτό;
  21. Να αναφέρετε με ποιους τρόπους καθαρίζουμε τις ψηφίδες ενός ψηφιδωτού δαπέδου.
  22. Ποια είναι τα αίτια φθοράς των επιτοίχιων ψηφιδωτών;
  23. Ποια είναι τα αίτια φθοράς ενός ψηφιδωτού δαπέδου;
  24. Ποια είναι η επίδραση της ανερχόμενης υγρασίας στην κατάσταση διατήρησης ενός ψηφιδωτού;
  25. Ποιοι βιολογικοί παράγοντες επιδρούν στα ψηφιδωτά και με ποιον τρόπο;
  26. Ποιες είναι οι εργασίες συντήρησης (επιγραμματικά) που θα εφαρμόσουμε insitu σε ένα ψηφιδωτό δάπεδο;
  27. Ποια χαρακτηριστικά πρέπει να έχουν τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν για την προστατευτική κάλυψη ενός ψηφιδωτού που έχει ανασκαφεί αλλά δεν θα συντηρηθεί άμεσα;
  28. Με ποιο τρόπο αποκαθίσταται αισθητικά ένα ψηφιδωτό που παρουσιάζει απώλειες ψηφίδων και ρωγμές;
  29. Για ποιους λόγους είναι απαραίτητη η αποτύπωση της ψηφιδωτής επιφάνειας πριν την έναρξη των εργασιών απόσπασης ενός ψηφιδωτού;
  30. Να αναφέρετε τις εργασίες συντήρησης ενός αποσπασμένου ψηφιδωτού το οποίο πρόκειται να εκτεθεί σε μουσειακό χώρο.
  31. Περιγράψτε τη διαδικασία στερέωσης ενός επιτοίχιου ψηφιδωτού insitu.
  32. Να αναφέρετε με ποιο τρόπο και πότε προετοιμάζουμε ένα ψηφιδωτό για τον τεμαχισμό του.
  33. Ποια είναι τα κριτήρια επιλογής των σημείων σχηματισμού αρμών κατά τη διαδικασία απόσπασης ενός ψηφιδωτού σε τεμάχια;

Σελίδα 11 από 22

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

  1. Με ποιο τρόπο γίνεται η απόσπαση ενός ψηφιδωτού δαπέδου και ποια εργαλεία χρησιμοποιούμε (συνοπτικά);
  2. Σε ποιες περιπτώσεις είναι απαραίτητη η επιφανειακή προστασία ενός ψηφιδωτού και με ποιο τρόπο αυτή πραγματοποιείται;
  3. Ποια είναι τα βασικά μέτρα πρόληψης πυρκαγιών σε έναν αρχαιολογικό χώρο;
  4. Ποιος ο ρόλος του συντονιστή των ομάδων άμεσης επέμβασης σε περίπτωση έκτακτων περιστατικών;
  5. Ποιες είναι οι βασικές ενέργειες σταθεροποίησης του περιβάλλοντος ενός μουσειακού χώρου σε περίπτωση πλημμύρας;
  6. Περιγράψτε τις βασικές ενέργειες διάσωσης αντικειμένων κατασκευασμένων από οργανικά υλικά σε περίπτωση πλημύρας.
  7. Ποια είναι τα αίτια πυρκαγιάς σε έναν μουσειακό χώρο;
  8. Τι είναι ο βανδαλισμός και με ποιες μορφές συναντάται;
  9. Ποιες είναι οι αρχικές ενέργειες που πρέπει να γίνουν από το υπεύθυνο προσωπικό ενός μουσείου έπειτα από έναν σεισμό;
  10. Πως προστατεύεται θραυσμένο κεραμικό αντικείμενο insitu στην ανασκαφή;
  11. Ποια είναι η θεματολογία των μινωικών τοιχογραφιών, η τεχνική κατασκευής τους και τα χρώματά τους;
  12. Ποιοι είναι οι τύποι τάφων της Μυκηναϊκής εποχής; Τι γνωρίζετε για το έθιμο της κτέρισης των νεκρών κατά το Μυκηναϊκό πολιτισμό;
  13. Περιγράψτε το μέγαρο των Μυκηναϊκών ανακτόρων.
  14. Ποια είναι τα κυριότερα χαρακτηριστικά της διακόσμησης των αγγείων της Γεωμετρικής περιόδου;
  15. Πώς απεικονίζονται και τι είναι οι κούροι και οι κόρες στην Αρχαϊκή εποχή;
  16. Να γίνει σύγκριση μεταξύ Ιωνικού και Δωρικού ρυθμού στην Αρχιτεκτονική.
  17. Ποιοι είναι οι τρεις μεγάλοι γλύπτες του 5ου και 4ου αι. π.Χ. και ποια τα γνωστότερα έργα τους;
  18. Ποια είναι τα κυριότερα έργα τέχνης της παλαιολιθικής εποχής; Σε ποια περίοδο και σε ποιες περιοχές εμφανίζονται; Ποια η θεματολογία τους, τα υλικά, και τα μορφολογικά χαρακτηριστικά τους;
  19. Περιγράψτε τον τρόπο και τα μορφολογικά χαρακτηριστικά του τρόπου ζωγραφικής των αιγυπτιακών κούρων.
  20. Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά των μινωικών ανακτόρων, όπως συμπεραίνουμε από την κάτοψη και την όψη των ανακτόρων της Κνωσού;
  21. Τι γνωρίζετε για τα καμαραϊκά αγγεία; (ιστορική περίοδος, διακόσμηση, μορφολογικά χαρακτηριστικά)
  22. Περιγράψτε τις βασικές κατηγορίες ειδωλίων του Κυκλαδικού πολιτισμού. (Υλικά κατασκευής, μορφολογία)
  23. Ποιοι είναι οι πιο γνωστοί τύποι Μυκηναϊκών ειδωλίων; Περιγράψτε τον κάθε τύπο ξεχωριστά.
  24. Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της ρωμαϊκής αρχιτεκτονικής;
  25. Πως ήταν κατασκευασμένη και τι απεικόνιζε η ζωφόρος του Παρθενώνα;
  26. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά στη ζωγραφική των φορητών εικόνων την εποχή των Παλαιολόγων;
  27. Ποια είναι τα βασικότερα χαρακτηριστικά της Κρητικής τέχνης κατά τη διάρκεια της Βενετοκρατίας αναφορικά με τη ζωγραφική των φορητών εικόνων;
  28. Τι γνωρίζετε για τον καλλιτεχνικό διαγωνισμό του 1401;
  29. Σε ποια καινοτομία οφείλει την επιτυχία του ο Γιαν Βαν Άικ και γιατί;
  30. Ποιες τεχνικές χρησιμοποιούσε ο Καραβάτζιο στα έργα του και γιατί;
  31. Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της τέχνης του ρομαντισμού;

Σελίδα 12 από 22

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

  1. Γιατί ο Τζιόττο αναφέρεται από τους συγχρόνους του ως ανανεωτής της ζωγραφικής τέχνης; Ποια είναι τα μορφολογικά χαρακτηριστικά του έργου του και ποια ήταν η συμβολή του στην Αναγέννηση;
  2. Να αναφέρετε τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της Πρώιμης Αναγέννησης στη Φλωρεντία και τα έργα τους. Ποιες είναι οι επιδιώξεις και οι κατακτήσεις των καλλιτεχνών της εποχής αυτής;
  3. Ποιες οι καινοτομίες του Leonardo Da Vinci ως προς την απόδοση των μορφών; Ποιο έργο του καλλιτέχνη είχε προβλήματα συντήρησης και γιατί;
  4. Τι γνωρίζετε για την τεχνοτροπία, τις επιρροές και τις καινοτομίες στη ζωγραφική έκφραση του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου;
  5. Να γίνει η περιγραφή του παρακάτω έργου: Ποιος είναι ο ζωγράφος; Πως ονομάζεται το έργο και γιατί; Ποια είναι η νέα τεχνική που χρησιμοποίησε ο ζωγράφος; Τι απεικονίζει το έργο;
  6. Τι ονομάζουμε «ερριμμένες σκιές»;
  7. Τι ονομάζουμε αιθέρια προοπτική;
  8. Τι ονομάζουμε γραμμική προοπτική;
  9. Πως δίνουμε την ψευδαίσθηση του όγκου, του χρώματος και της υφής μέσω της τονικότητας του γκρίζου;
  10. Με ποιους τρόπους καθοδηγούμε το μάτι του θεατή βάση της οργάνωσης του θέματος του σχεδίου μας;
  11. Τι προσέχουμε για την τοποθέτηση του θέματός μας στο χαρτί;
  12. Από τι εξαρτάται ο χαρακτήρας ενός αντικειμένου και ο βαθμός προσοχής που θα του δώσουμε;
  13. Ποιες είναι οι γενικές αρχές του σχεδίου που ισχύουν σε κάθε στάδιο σχεδίασης ξεχωριστά;
  14. Ποιες είναι οι γενικές αρχές της προοπτικής και οι διαπιστώσεις του τρόπου με τον οποίο βλέπουμε τα πράγματα;
  15. Με ποιους τρεις τρόπους γίνεται η χάραξη των γραμμών στο γραμμικό σχέδιο;
  16. Ποιοι είναι οι τρόποι σχεδίασης των γραμμάτων και των αριθμών στο γραμμικό σχέδιο;
  17. Περιγράψτε τον τρόπο που χαράζουμε μια ευθεία παράλληλη σε μια άλλη.
  18. Τι ονομάζεται τομή; Ποια τα είδη των τομών ανάλογα με τον προσανατολισμό του επιπέδου τομής;
  19. Πότε σχεδιάζουμε την εγκάρσια τομή;
  20. Πώς γίνεται η διχοτόμηση μιας γωνίας;
  21. Πως γίνεται η διαίρεση ευθύγραμμου τμήματος σε ίσα τμήματα;
  22. Τι ονομάζεται ορθογώνια ή ορθή προβολή και ποια πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα παρουσιάζει;
  23. Τι δεν διαγραμμίζουμε σε μία τομή;
  24. Τι είναι η προοπτική προβολή ενός σχεδίου και για ποιο λόγο χρησιμοποιείται;
  25. Να αναφέρετε τον τρόπο σχεδίασης της σπείρας του Αρχιμήδη.
  26. Περιγράψτε τις τρεις κατηγορίες κλιμάκων.
  27. Τι ονομάζουμε δομή και τι σύνθεση ενός έργου τέχνης;
  28. Πότε υπάρχει συμμετρία και πότε ασυμμετρία σε ένα έργο γλυπτικής, ζωγραφικής και αρχιτεκτονικής;

Σελίδα 13 από 22

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

  1. Γιατί ο Παρθενώνας χαρακτηρίζεται ως ένα από τα αρμονικότερα έργα της αρχιτεκτονικής;
  2. Περιγράψτε το σχέδιο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι «Ο άνθρωπος του Βιτρούβιου», σε σχέση με τις αναλογίες και την συμμετρία του ανθρώπινου σώματος.
  3. Να σχεδιάσετε τους άξονες πάνω στα έργα των: 1) Σεζάν, «Οι μεγάλες λουόμενες», 1906, και 2) Ρούμπενς, «Η αρπαγή των θυγατέρων του Λεύκιππου», 1618.
  4. Ποιες είναι οι βασικές αρχές της σύνθεσης; Αναπτύξτε.
  5. Γιατί ο Μαντένια στο έργο του «Ο νεκρός Χριστός» θεωρήθηκε ότι υποβιβάζει την αξία της ζωγραφικής; Να σχολιάσετε το έργο του βασιζόμενοι στην αρμονία και τις χαράξεις του.
  6. Πως παράγονται τα δευτερογενή χρώματα;
  7. Τι είναι και τι ιδιότητες έχουν τα συμπληρωματικά χρώματα; Ποια είναι τα τρία βασικά ζεύγη συμπληρωματικών χρωμάτων;
  8. Ποια ονομάζουμε ψυχρά και ποια θερμά χρώματα; (Κατηγοριοποίηση και ανάλυση)
  9. Ποιες τεχνικές εφαρμόζονται για την αισθητική αποκατάσταση έργων τέχνης;
  10. Περιγράψτε τον δωδεκαμερή χρωματικό κύκλο του Ίττεν.
  11. Ποιες είναι οι βασικές αρχές που ακολουθούνται κατά την αισθητική αποκατάσταση έργων τέχνης;
  12. Περιγράψτε τα πρώτα καλούπια ή μήτρες κατά την εποχή του χαλκού.
  13. Με ποιους τρόπους χρωματίζουμε ένα κεραμικό;
  14. Ποιους τρεις σκοπούς εξυπηρετούσαν τα αντίγραφα από γύψο κατά την 4η χιλιετία π.Χ. ;
  15. Περιγράψτε τους δύο πιο συνηθισμένους τύπους καλουπιών σιλικόνης.
  16. Περιγράψτε τον τρόπο δημιουργίας γύψινου καλουπιού για να δημιουργήσουμε το αντίγραφο μίας προτομής.
  17. Πως δημιουργούμε ένα αντίγραφο προσώπου ή σώματος με alginates;
  18. Αναλύστε τα οκτώ βασικά βήματα για την κατασκευή καλουπιών σιλικόνης.
  19. Ποιες είναι οι γενικές αρχές που πρέπει να διέπουν τις αποτυπώσεις των μνημείων;
  20. Τι ονομάζουμε αποτύπωση μνημείων συνόλων και τοποθεσιών;
  21. Ποια είναι τα στάδια των εργασιών στην αποτύπωση με απλά παραδοσιακά μέσα;
  22. Ποια η χρήση των αποτυπώσεων στη συντήρηση; Σε ποιες διαδικασίες καθίσταται απαραίτητη;
  23. Σε ποιες περιπτώσεις εφαρμόζεται η αποτύπωση με τοπογραφικές μεθόδους;
  24. Τι γνωρίζετε για την αποτύπωση με φωτογραμμετρικές μεθόδους;
  25. Ποια είναι τα βήματα που ακολουθούμε για την σχεδιαστική αποτύπωση ενός έργου;
  26. Περιγράψτε το παρακάτω γλυπτό. Ποιος το φιλοτέχνησε και σε ποια εποχή ανήκει; Τι αποκαταστάσεις έχουν γίνει στο γλυπτό και γιατί;

Σελίδα 14 από 22

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

  1. Ποιες ήταν οι κυριότερες τεχνικές με τις οποίες φιλοτεχνούσαν μια βυζαντινή εικόνα; Να γίνει σύντομη περιγραφή.
  2. Τι ονομάζουμε πορτρέτα Φαγιούμ; Ποια είναι η χρωματική τους κλίμακα;
  3. Ποιο είναι το εικονιζόμενο γλυπτό; Σε ποια εποχή ανήκει; Να γίνει περιγραφή του γλυπτού. Για ποιο λόγο το συγκεκριμένο γλυπτό θεωρείται μοναδικό;
  4. Να γίνει περιγραφή του παρακάτω έργου. Σε ποια εποχή ανήκει; Με ποια τεχνική έχει δημιουργηθεί; Που βρίσκεται;

Σελίδα 15 από 22

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

  1. Πρακτικό Μέρος: Κατάλογος Στοχοθεσίας Πρακτικών Ικανοτήτων και

Δεξιοτήτων (Στοχοθεσία Εξεταστέας Ύλης Πρακτικού Μέρους)

Για την πιστοποίηση της επαγγελματικής ικανότητας, κατά το Πρακτικό Μέρος, οι υποψήφιοι της ειδικότητας ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ, εξετάζονται σε γενικά θέματα επαγγελματικών γνώσεων και ικανοτήτων και επίσης σε ειδικές επαγγελματικές γνώσεις και ικανότητες, που περιλαμβάνονται αποκλειστικά στη στοχοθεσία του πρακτικού μέρους της ειδικότητας.

Ειδικά θέματα

  1. Να γίνει η ανάταξη του αντικειμένου και στη συνέχεια η συγκόλλησή του αφού –εφόσον είναι απαραίτητο-προετοιμάσετε το κατάλληλο συγκολλητικό υλικό.

Απαραίτητος εξοπλισμός:

• Λαβίδες

• Χαρτοταινία

• Βαμβάκια

• Ξυλάκια

• Νυστέρι(στελέχη και λάμες)

• Δράπανο

• Τρυπάνια

• Σπάτουλες Γυψοτεχνίας

• Ανοξείδωτοι μεταλλικοί σύνδεσμοι

• Ακετόνη

• Απιονισμένο νερό

• Paraloid B 72

• UHU HART

• Primal SF 16

• Primal WS 24

• Πινέλα (διάφορα μεγέθη)

• Δοχεία γυάλινα

• Γάζα

• Λευκό τσιμέντο Δανίας

• Αντικείμενα που χρήζουν ανάταξης

Σελίδα 16 από 22

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

  1. Φτιάξτε διάλυμα συγκολλητικής ουσίας x% και να πραγματοποιήσετε την στερέωση του αντικειμένου. Αιτιολογήσετε την επιλογή των περιοχών στερέωσης.

Απαραίτητος εξοπλισμός:

• Βαμβάκι

• Ξυλάκια

• Χαρτοταινία

• Νυστέρι (στελέχη και λάμες)

• Οδοντιατρικές σπάτουλες

• Σπάτουλες Γυψοτεχνίας

• Λαβίδες

• Ψεκαστήρια

• Melinex

• Απιονισμένο νερό

• Ακετόνη

• Αιθανόλη

• Σεπιόλιθος

• Paraloid B 72

• Primal SF 16

• Primal WS 24

• Δοχεία γυάλινα

• Σύριγγες & βελόνες

• Πινέλα (διάφορα μεγέθη)

• Σύστημα κενού αέρος

• Μαρμαρόσκονη

• Υδραυλική άσβεστος Chaux blanche

• Κεραμιδόσκονη

• Άμμος (κοσκινισμένη)

• Θηραϊκή γη

• Σφουγγαρια απλά

• Αντικείμενα που χρήζουν στερέωσης

  1. Να γίνει η συμπλήρωση του αντικειμένου αφού προετοιμάσετε πρώτα το υλικό συμπλήρωσης.

Απαραίτητος εξοπλισμός:

• Βαμβάκι

• Ξυλάκια

• Χαρτοταινία

• Νυστέρι (στελέχη και λάμες)

• Λαβίδες

• Οδοντιατρικές σπάτουλες

• Ψιλό κόσκινο

Σελίδα 17 από 22

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

• Ψεκαστήρια

• Πουάρ

• Μπολ σιλικόνης

• Οδοντιατρικό κερί ροζ

• Θερμοπίστολο

• Σπάτουλες Γυψοτεχνίας

• Δράπανο

• Τρυπάνια

• Ανοξείδωτοι μεταλλικοί σύνδεσμοι

• Σκόνες αγιογραφίας

• Melinex

• Πινέλα (διάφορα μεγέθη)

• Απιονισμένο νερό

• Τρεχούμενο νερό

• Paraloid B 72

• Primal SF 16

• Primal WS 24

• Εποξεικός στόκος τύπου milliput

• Δοχεία γυάλινα

• Υαλόχαρτα διάφορα πάχη

• Λεκάνες μεσαίου μεγέθους

• Σύριγγες & βελόνες

• Γύψος καλλιτεχνίας

• Μαρμαρόσκονη

• Λευκό τσιμέντο Δανίας

• Υδραυλική άσβεστος Chaux blanche

• Κεραμιδόσκονη

• Άμμος (κοσκινισμένη)

• Θηραϊκή γη

• Σφουγγαρια απλά

• Αντικείμενα που χρήζουν συμπλήρωσης

  1. Προσδιορίστε την καταλληλότερη μέθοδο ή συνδυασμό μεθόδων καθαρισμού και προχωρείστε στον καθαρισμό της επιφάνειας του αντικειμένου. Αιτιολογείστε τις ενέργειές σας σε κάθε στάδιο. (2 ώρες)

Απαραίτητος εξοπλισμός:

• Βαμβάκι

• Ξυλάκια

• Νυστέρι (στελέχη και λάμες)

• Λαβίδες

Σελίδα 18 από 22

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

• Οδοντιατρικές σπάτουλες

• Σπάτουλες Γυψοτεχνίας

• Ψεκαστήρια

• Πουάρ

• Θερμοπίστολο

• Melinex

• Απιονισμένο νερό

• Τρεχούμενο νερό

• Ακετόνη

• Αιθανόλη

• White spirit

• Texapon

• Όξινο ανθρακικό αμμώνιο

• Όξινο ανθρακικό Νάτριο

• EDTA

• Μυρμηκικό οξύ

• Θειοθειικό αμμώνιο

• Ουρία

• Υπεροξείδιο του υδρογόνου (peridrol)

• Βιοκτόνα τύπου Primatol, Preventol ή Desogen

• Θειογλυκολικό οξύ

• Σεπιόλιθος

• Μεθυλοκυτταρίνη

• Δοχεία γυάλινα

• Λεκάνες μεσαίου μεγέθους

• Σύριγγες & βελόνες

• Πινέλα (διάφορα μεγέθη)

• Ξέστρο υπερήχων

• Σφουγγαράκια latex

• Σφουγγαρια απλά

• Αντικείμενα που χρήζουν επιφανειακού καθαρισμού

  1. Να εφαρμόσετε τα πρώτα σωστικά μέτρα σε ένα αντικείμενο που έχει μόλις βρεθεί σε ανασκαφή (ξηρό ή ένυδρο).

Απαραίτητος εξοπλισμός:

• Βαμβάκι

• Ξυλάκια

• Λαβίδες

• Οδοντιατρικές σπάτουλες

Σελίδα 19 από 22

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

• Ψιλό κόσκινο

• Ψεκαστήρια

• Πουάρ

• Χαρτοταινία

• Λαβίδα

• Melinex

• Απιονισμένο νερό

• Τρεχούμενο νερό

• Αιθανόλη

• Βιοκτόνα τύπου Primatol, Preventol ή Desogen

• Δοχεία γυάλινα

• Λεκάνες μεσαίου μεγέθους

• Πινέλα (διάφορα μεγέθη)

• Γάζα

• Αλουμινόχαρτο

• Σακούλες Πολυαιθυλενίου

• Γύψος καλλιτεχνίας

• Αντικείμενα τα οποία είναι σε ταφικό περιβάλλον

  1. Να γίνει η αισθητική αποκατάσταση του αντικειμένου.

Απαραίτητος εξοπλισμός:

• Βαμβάκι

• Ξυλάκια

• Οδοντιατρικές σπάτουλες

• Λαβίδες

• Σπάτουλες Γυψοτεχνίας

• Ψιλό κόσκινο

• Ψεκαστήρια

• Πουάρ

• Μπολ σιλικόνης

• Χαρτοταινία

• Σκόνες αγιογραφίας

• Χρώματα υδατογραφίας

• Melinex

• Απιονισμένο νερό

• Τρεχούμενο νερό

• Ακετόνη

• Primal SF 16

• Primal WS 24

Σελίδα 20 από 22

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

• Δοχεία γυάλινα

• Υαλόχαρτα διάφορα πάχη

• Λεκάνες μεσαίου μεγέθους

• Πινέλα (διάφορα μεγέθη)

• Γύψος καλλιτεχνίας

• Μαρμαρόσκονη

• Λευκό τσιμέντο Δανίας

• Υδραυλική άσβεστος Chaux blanche

• Κεραμιδόσκονη

• Άμμος (κοσκινισμένη)

• Θηραϊκή γη

• Σφουγγαρια απλά

• Αντικείμενα που χρήζουν αισθητικής αποκατάστασης

Ειδικά θέματα

  1. Να γίνει σχεδιαστική αποτύπωση του αντικειμένου.

Απαραίτητος εξοπλισμός:

• Χαρτιά σχεδίου Schoeller

• Μολύβια σχεδίου διάφορα πάχη

• Χάρακες

• Κλιμακόμετρο

• Γόμες σχεδίου

• Πινακίδα σχεδίασης

• Κλιψ για το πιάσιμο του χαρτιού σχεδίασης

• Ξύστρες για τα μολύβια

• Αντικείμενα προς αποτύπωση

  1. Υπάρχει το x αντικείμενο. Δίδεται η σχεδιαστική αποτύπωσή του. Στο σχέδιο αυτό να πραγματοποιηθεί η αποτύπωση της παθολογίας του αντικειμένου.

Απαραίτητος εξοπλισμός:

• Χαρτιά σχεδίου Schoeller

• Μολύβια σχεδίου διάφορα πάχη

• Χάρακες

• Κλιμακόμετρο

• Γόμες σχεδίου

• Πινακίδα σχεδίασης

• Κλιψ για το πιάσιμο του χαρτιού σχεδίασης

• Χρωματιστά μολύβια

• Ξύστρες για τα μολύβια

Σελίδα 21 από 22

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ & ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

• Σχεδιαστική αποτύπωση αντικειμένου

• Αντικείμενα προς αποτύπωση

Σελίδα 22 από 22