ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

Βρείτε όλες τις απαντήσεις στο tsikolatas.com

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΘΕΜΑΤΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ

ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ

ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ Ι.Ε.Κ.

“ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ”

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

  1. Εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης

Αποφοίτων Ι.Ε.Κ. 3

  1. Διάρκεια του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων 3
  2. Θεωρητικό Μέρος: Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής

Επαγγελματικής Κατάρτισης Ειδικότητας Ι.Ε.Κ. 4

ΟΜΑΔΑ Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 4

ΟΜΑΔΑ Β. ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 9

  1. Πρακτικό Μέρος: Κατάλογος Στοχοθεσίας Πρακτικών Ικανοτήτων και

Δεξιοτήτων (Στοχοθεσία Εξεταστέας Ύλης Πρακτικού Μέρους) 20

Σελίδα 2 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

  1. Εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής

Κατάρτισης Αποφοίτων Ι.Ε.Κ.

Οι εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης αποφοίτων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) της ειδικότητας «Φύλακας Μουσείων και Αρχαιολογικών Χώρων» διεξάγονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της αριθμ. 2944/2014 Κοινής Υπουργικής Απόφασης Οικονομικών και Παιδείας και Θρησκευμάτων (Φ.Ε.Κ. Β΄

1098/2014), όπως τροποιήθηκε και ισχύει, η οποία εκδόθηκε βάσει της διάταξης της παρ. 5, του άρθρου 25, του Ν. 4186/2013 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 193/2013), όπως τροποποιήθηκε με τη διάταξη της παρ. 1, του άρθρου 11, του Ν. 4229/ 2014 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 8/2014) και ισχύει.

  1. Διάρκεια του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων

Η διάρκεια εξέτασης του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης αποφοίτων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) της ειδικότητας «Φύλακας Μουσείων και Αρχαιολογικών Χώρων » καθορίζεται σε τρεις (3)

ώρες.

Σελίδα 3 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

  1. Θεωρητικό Μέρος: Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης Ειδικότητας Ι.Ε.Κ.

ΟΜΑΔΑ Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Τι γνωρίζετε για τα καμαραϊκά αγγεία και τα αγγεία φυτικού και θαλάσσιου ρυθμού, ως προς τη διακόσμηση, τα μορφολογικά χαρακτηριστικά και τη χρονολόγησή τους;
  2. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της διακόσμησης των αγγείων της γεωμετρικής περιόδου;
  3. Ποιος είναι ο νέος τύπος ναού που εμφανίστηκε κατά την εποχή του Μεγάλου Κωνσταντίνου; Αναφέρετε τα κύρια χαρακτηριστικά του.
  4. Τι γνωρίζετε για τα ψηφιδωτά της Ραβέννας, κατά την εποχή του Ιουστινιανού και της Θεοδώρας;
  5. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του έργου του Ρέμπραντ; Αναφέρατε τίτλους έργων του.
  6. Ανρί Ματίς: σε ποιο καλλιτεχνικό κίνημα ανήκει; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της τεχνοτροπίας του κινήματος αυτού;
  7. Τι είναι κυβισμός; Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του και οι κύριοι εκπρόσωποί του;
  8. Ποια είναι τα μορφολογικά χαρακτηριστικά του έργου του Νικηφόρου Λύτρα και ποια ήταν η συμβολή του στη νεοελληνική τέχνη;
  9. Τι γνωρίζετε για την τεχνοτροπία, τις επιρροές και τις καινοτομίες στο έργο του Κωνσταντίνου Παρθένη;
  10. Τι γνωρίζετε για το έργο του Δημήτριου Φιλιππότη;
  11. Τι γνωρίζετε για την τέχνη της αργυροχοΐας;
  12. Ποια είναι τα σημαντικότερα διακοσμητικά θέματα στην ελληνική λαϊκή τέχνη;
  13. Με ποιους τρόπους εκτίθεται η λαϊκή τέχνη στα ελληνικά μουσεία;
  14. Ποιες είναι οι βασικές αιτίες ρύπανσης του περιβάλλοντος;
  15. Ποια είναι τα προσόντα που πρέπει να έχει το προσωπικό των μουσείων;
  16. Να αναφέρετε συνοπτικά ποιες πρέπει να είναι οι σχέσεις του προσωπικού του μουσείου με το κοινό που το επισκέπτεται.
  17. Αναφέρετε συνοπτικά ποια είναι η σημασία της εκπαίδευσης προσωπικού στις επιχειρήσεις.
  18. Αναφέρετε επιγραμματικά τα είδη επιχειρηματικότητας που γνωρίζετε.
  19. Με ποιους τρόπους μπορεί ένα μουσείο να μειώσει το οικολογικό του αποτύπωμα;
  20. Ποια είναι η διαφορά της ρύπανσης από τη μόλυνση. Δώστε ένα παράδειγμα

Σελίδα 4 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

  1. Ποιο είναι το αντικείμενο μελέτης της «ψυχολογίας τουρισμού»;
  2. Ποια είναι η έννοια του όρου ‘προσωπικός χώρος’ ενός επισκέπτη μουσείου;
  3. Ποια είναι τα βασικά στοιχεία συμπεριφοράς μιας οικογένειας που επισκέπτεται μουσείο;
  4. Ποιοι είναι οι τύποι, τα υλικά κατασκευής και η μορφολογία των ειδωλίων του πρωτοκυκλαδικού πολιτισμού;
  5. Τοιχογραφίες Ακρωτηρίου Θήρας: Θεματολογία, τεχνική κατασκευής, χρώματα, χρονολόγηση
  6. Συγκρίνετε τα στοιχεία του ιωνικού και δωρικού ρυθμού στην αρχιτεκτονική.
  7. Τι είναι οι «κούροι» και οι «κόρες» και πώς απεικονίζονται στην αρχαϊκή εποχή;
  8. Τι γνωρίζετε για το ναό της Αθηνάς Νίκης στην Ακρόπολη των Αθηνών;
  9. Αναφέρετε τα κύρια χαρακτηριστικά της γλυπτικής και της ζωγραφικής της παλαιοχριστιανικής περιόδου
  10. Τι γνωρίζετε για τα πορτραίτα του Φαγιούμ (Fayum)
  11. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής της υστεροβυζαντινής περιόδου;
  12. Ποιες είναι οι επιδιώξεις και οι κατακτήσεις των καλλιτεχνών της πρώιμης Αναγέννησης;
  13. Τι γνωρίζετε για την τεχνοτροπία, τις επιρροές και τις καινοτομίες στη ζωγραφική έκφραση του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου;
  14. Ποιες είναι οι γενικές διαφορές μεταξύ των καλλιτεχνικών ρευμάτων του Ρομαντισμού και του Νεοκλασικισμού;
  15. Τι είναι το Μπάουχαους (Bauhaus); Αναφέρετε τους σημαντικότερους εκπροσώπους του και τα κύρια έργα τους.
  16. Ποια γενιά Ελλήνων ζωγράφων χαρακτηρίζεται ως ‘γενιά του νέου ελληνικού διαφωτισμού’ και γιατί; Αναφέρετε τους κύριους εκπροσώπους της και χαρακτηριστικά έργα τους.
  17. Ποιες είναι οι κύριες μορφολογικές τάσεις της ελληνικής γλυπτικής του 19ου αιώνα και ποια τα χαρακτηριστικά τους;
  18. Ποιες είναι οι καινοτομίες των Ελλήνων γλυπτών του Μεσοπολέμου;
  19. Τι σημαίνει ο όρος ‘εμπορική αρχιτεκτονική’ στη νεοελληνική τέχνη;
  20. Ποια είναι τα στοιχεία της λαϊκής τέχνης;
  21. Τι γνωρίζετε για τον ελληνικό λαϊκό πολιτισμό και την ελληνική λαϊκή τέχνη, κατά το 19ο αιώνα;
  22. Τι γνωρίζετε για την ελληνική λαϊκή τέχνη κατά τον 20ο αιώνα;
  23. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής των Κυκλάδων;
  24. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής της Ηπείρου;

Σελίδα 5 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

  1. Τι γνωρίζετε για την παραδοσιακή αγγειοπλαστική;
  2. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της παραδοσιακής εκκλησιαστικής γλυπτικής;
  3. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της παραδοσιακής κοσμικής γλυπτικής;
  4. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της παραδοσιακής υφαντικής και ποια τα βασικά κέντρα ανάπτυξής της;
  5. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της ελληνικής λαϊκής ζωγραφικής κατά τον 19ο αιώνα και ποιοι οι κύριοι εκπρόσωποί της;
  6. Ποια είναι η έννοια του «λαϊκού» πολιτισμού;
  7. Τι ονομάζουμε ιστορικές πηγές;
  8. Με ποιο τρόπο προσεγγίζουμε τις πηγές-μαρτυρίες αυτοπτών μαρτύρων, που αναφέρονται σε συγκεκριμένα γεγονότα; Η μαρτυρία – αφήγηση επηρεάζεται από παράγοντες σχετιζόμενους με την κοινωνική θέση – αντίληψη του αφηγητή;
  9. Πώς μεταβάλλεται ο υλικός πολιτισμός στην περίπτωση κοινωνικών ανατροπών ή επαναστάσεων;
  10. Ποια είναι η έννοια του όρου ‘βιογραφία’ αντικειμένου;
  11. Ποια είναι η έννοια του όρου «Φυσικό Περιβάλλον» και ποια η διαφορά του από το «Δομημένο Περιβάλλον»;
  12. Ποια είναι η έννοια της οικολογίας;
  13. Ποιες είναι οι αιτίες καταστροφής των δασών και ποιες οι συνέπειες από αυτήν την καταστροφή;
  14. Ποια είναι τα αίτια της κλιματικής αλλαγής και ποιες οι επιπτώσεις της.
  15. Ποια είναι η επίδραση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα μνημεία;
  16. Ποια είναι η έννοια της ανακύκλωσης και ποια η σημασία της;
  17. Αναφέρετε επιγραμματικά τις βασικές αρχές διεύθυνσης ενός μουσείου
  18. Ποιες είναι οι δεοντολογικές υποχρεώσεις των μελών του μουσειακού επαγγέλματος;
  19. Ποιες είναι οι επαγγελματικές ευθύνες των μελών του μουσειακού επαγγέλματος σε σχέση με τα αντικείμενα που γίνονται δεκτά στο μουσείο;
  20. Ποιες πρέπει να είναι οι επαγγελματικές σχέσεις μεταξύ των μελών του προσωπικού του μουσείου;
  21. Οφείλουν τα μέλη του προσωπικού ενός μουσείου να χορηγούν βεβαίωση – πιστοποιητικό γνησιότητας αντικειμένου και να εκτιμούν την αξία του; Αιτιολογήστε την απάντησή σας.
  22. Ποια πρέπει να είναι η σχέση του προσωπικού μουσείου με τους εμπόρους τέχνης και τους ιδιώτες εκτιμητές;
  23. Αναφέρετε συνοπτικά τις κατηγορίες ανθρώπινων αναγκών σύμφωνα με τον Maslow, οι οποίες παρακινούν τους ανθρώπους να εργασθούν.

Σελίδα 6 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

  1. Πως προκύπτει μια επιχειρηματική ευκαιρία;
  2. Ποιες είναι οι μέθοδοι παρατήρησης της συμπεριφοράς των επισκεπτών ενός αρχαιολογικού χώρου;
  3. Τι είναι το επιχειρηματικό σχέδιο και ποια η δομή του;
  4. Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά των μινωικών ανακτόρων. Ποια η θεματολογία των τοιχογραφιών που τα κοσμούν.
  5. Τι είναι ο μελανόμορφος και τι ο ερυθρόμορφος ρυθμός στα αγγεία; Ποιες είναι οι διαφορές στην απόδοση των μορφών και του φόντου;
  6. Αναφέρετε επιγραμματικά ποιοι είναι οι μεγάλοι γλύπτες του 5ου π.Χ. και ποια είναι τα σωζόμενα σημαντικότερα έργα τους σε ελληνικά μουσεία.
  7. Αναφέρατε επιγραμματικά ποιοι είναι οι μεγάλοι γλύπτες του 4ου αι. π.Χ. και ποια τα σωζόμενα σημαντικότερα έργα τους σε ελληνικά μουσεία
  8. Tι γνωρίζετε για την ανθρώπινη κατοίκηση των Μεσολιθικών χρόνων στο χώρο του Αιγαίου
  9. Τι τύπου κτίρια είναι οι λεγόμενοι ‘θησαυροί’ της αρχαϊκής και κλασικής περιόδου και σε ποιες αρχαιολογικές θέσεις βρίσκονται; Αναφέρατε χαρακτηριστικά παραδείγματα τέτοιων κτιρίων.
  10. Ποια είναι η θεματολογία των βυζαντινών χειρογράφων (κοσμικών και θρησκευτικών) και ποιος ο σκοπός της εικονογράφησής τους;
  11. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της κρητικής σχολής στη ζωγραφική των φορητών εικόνων;
  12. Γιατί ο Τζιότο αναφέρεται από τους συγχρόνους του ως ο ανανεωτής της ζωγραφικής;
  13. Ποια είναι η έννοια της «λαϊκής δημιουργίας» και ποια η διάκρισή της από τη «λόγια δημιουργία»;
  14. Θέλετε να βρείτε στοιχεία (ιστορικά, λαογραφικά, εθνολογικά κλπ.) για την ενδυμασία των κατοίκων της περιοχής σας στην περίοδο 1700-1900: α) ποιες πηγές (Τεκμήρια) θα χρησιμοποιήσετε και γιατί; β) σε ποιες από αυτές θα δώσετε μεγαλύτερη βαρύτητα και σε ποιες όχι; γ) υπάρχουν πηγές τις οποίες θα αποκλείσετε ως αναξιόπιστες;
  15. Ποια είναι τα στοιχεία του υλικού πολιτισμού που αποτελούν έκφραση μιας πολιτιστικής και πολιτισμικής ταυτότητας;
  16. Με ποιο τρόπο τα μνημεία, και γενικά τα υλικά κατάλοιπα του παρελθόντος, συμβάλλουν στη διαμόρφωση ιστορικής συνείδησης σε εθνικό επίπεδο;
  17. Ποια είναι η έννοια του όρου ‘οικοσύστημα’;
  18. Ποιο είναι το νομικό πλαίσιο προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα;
  19. Πόσο αποτελεσματική είναι η προστασία του περιβάλλοντος στην Ελλάδα; Αιτιολογήστε την απάντησή σας.
  20. Ποια μέτρα πρόληψης πρέπει να ληφθούν για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών;

Σελίδα 7 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

  1. Αναπτύξτε τα στάδια εξέλιξης των ομάδων.
  2. Ποιοι είναι οι τύποι τάφων της Μυκηναϊκής εποχής; Τι γνωρίζετε για το έθιμο της κτέρισης των νεκρών στο Μυκηναϊκό πολιτισμό;

Σελίδα 8 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

ΟΜΑΔΑ Β. ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Ποια είναι η έννοια του όρου ‘υποβρύχια πολιτιστική κληρονομιά, σύμφωνα με το ICOMOS;
  2. Ποια είναι τα προληπτικά μέτρα προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς εν καιρώ ειρήνης σύμφωνα με τη σύμβαση της Χάγης του 1954.
  3. Ποια είναι τα μέτρα προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς κατά τη διάρκεια ένοπλης σύγκρουσης σύμφωνα με τη Σύμβαση της Χάγης.
  4. Ποια είναι τα μέτρα προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς σε περιοχή υπό κατοχή, σύμφωνα με το άρθρο 5 της Σύμβασης της Χάγης;
  5. Αναφέρετε επιγραμματικά τα επιχειρήματα διεκδίκησης της ελληνικής πολιτείας για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό μουσείο.
  6. Να αναφέρετε επιγραμματικά τα επιχειρήματα του Βρετανικού Μουσείου στο αίτημα της ελληνικής Πολιτείας για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα.
  7. Τι γνωρίζετε για το Διεθνές Κέντρο Διατήρησης της Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς;
  8. Τι γνωρίζετε για τις συλλογές στην αρχαία Ελλάδα;
  9. Τι γνωρίζετε για τις συλλογές στην αρχαία Ρώμη;
  10. Τι γνωρίζετε για τις συλλογές στα χρόνια της Αναγέννησης;
  11. Ποιες ήταν οι πρώτες προσπάθειες του νεοσύστατου ελληνικού κράτους κατά την εποχή του Καποδίστρια για την ίδρυση και οργάνωση μουσείων;
  12. Αναφέρετε συνοπτικά: α) τι γνωρίζετε για την ίδρυση του Εθνικού Αρχαιολογικού μουσείου της Αθήνας; β) ποια ήταν τα πρώτα επαρχιακά μουσεία που ιδρύθηκαν στην Ελλάδα;
  13. Αναφέρετε συνοπτικά τις αρμοδιότητες και το ρόλο του προσωπικού φύλαξης ενός μουσείου.
  14. Τι συλλέγει, ερευνά κι εκθέτει ένα Ιστορικό μουσείο;
  15. Αναφέρετε συνοπτικά τι γνωρίζετε για τα Αρχαιολογικά μουσεία.
  16. Αναφέρετε συνοπτικά τι εκτίθεται σε ένα μουσείο Φυσικής Ιστορίας.
  17. Αναφέρετε επιγραμματικά α) την έννοια του όρου ‘εικαστικό μουσείο’ β) τι είδους εκθέματα παρουσιάζονται σε αυτά.
  18. Σε ποιο σημείο του μουσειακού κτηρίου πρέπει να βρίσκεται η αποθήκη και γιατί;
  19. Ποιες είναι οι βασικές κατηγορίες εκθέσεων που οργανώνονται από τα μουσεία;
  20. Ποιες είναι οι κατάλληλες διευκολύνσεις που πρέπει να προβλέπονται για τα άτομα με αναπηρίες στον περιβάλλοντα χώρο και στις εισόδους του κτηρίου του μουσείου;
  21. Ποιοι κίνδυνοι μπορούν να απειλήσουν τη διατήρηση της υποβρύχιας πολιτιστικής κληρονομιάς;

Σελίδα 9 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

  1. Αναφέρετε τις μεθόδους προστασίας των αρχαιολογικών καταλοίπων που βρέθηκαν κατά τις ανασκαφές του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Αθηνών (Μετρό)
  2. Ποιοι είναι οι στόχοι εγκατάστασης στεγάστρων σε αρχαιολογικούς χώρους;
  3. Αναφέρετε επιγραμματικά τους φορείς προστασίας της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς από αρχαιοκαπηλία και παράνομη εμπορία.
  4. Τι γνωρίζετε για τις διαρπαγές των μνημείων της Ακρόπολης από το λόρδο Έλγιν
  5. Ποιος είναι ο ρόλος της συντήρησης στην προστασία των έργων της πολιτιστικής κληρονομιάς;
  6. Ποια είναι η σημασία των εκπαιδευτικών προγραμμάτων για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς;
  7. Ποια είναι τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ενάλια Αρχαιολογία στην Ελλάδα κατά την έρευνα, προστασία και ανάδειξη της υποβρύχιας πολιτιστικής κληρονομιάς;
  8. Να αναφέρετε επιγραμματικά τους ανθρωπογενείς κινδύνους για αρχαιολογικούς χώρους.
  9. Ποιους κινδύνους δημιουργεί η ύπαρξη αυτοφυούς χλωρίδας στους αρχαιολογικούς χώρους;
  10. Πώς προστατεύει ο φυτικός φράκτης έναν αρχαιολογικό χώρο;
  11. Ποιες είναι οι ζώνες ασφάλειας ενός μουσείου;
  12. Ποιος είναι ο ρόλος της περίφραξης στην προστασία αρχαιολογικού χώρου;
  13. Ποιος είναι ο ρόλος του χώρου υποδοχής ενός μουσείου στην ασφάλεια και εξυπηρέτηση των επισκεπτών;
  14. Τι είναι η «προληπτική» και τι η «επεμβατική» συντήρηση; Να αναφέρετε τις διαδικασίες – εργασίες που περιλαμβάνουν.
  15. Ποιες πηγές φωτισμού χρησιμοποιούνται στα μουσεία και ποια είδη ακτινοβολίας εκπέμπονται από αυτές;
  16. Τι είναι ο θερμοϋδρογράφος και το θερμοϋγρόμετρο και πού χρησιμοποιούνται;
  17. Τι γνωρίζετε για το silica gel;
  18. Να αναφέρετε τις φθορές που προκαλεί ο ανθρώπινος παράγοντας σε ζωγραφικό έργο κατασκευασμένο με την τεχνική της ελαιογραφίας σε υφασμάτινο υποστήριγμα (πίνακας ζωγραφικής).
  19. Τι είναι η νωπογραφία (fresco) και τι η ξηρογραφία (secco);
  20. Πότε καθιερώθηκε η ζωγραφική σε ύφασμα με την τεχνική της ελαιογραφίας και ποια είναι τα πλεονεκτήματά της;
  21. Να αναφέρετε τις φθορές που μπορούν να παρουσιαστούν στην ζωγραφική επιφάνεια μιας φορητής εικόνας και τα αίτια δημιουργίας τους.

Σελίδα 10 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

  1. Ποια είναι τα αίτια φθοράς των ψηφιδωτών;
  2. Τι γνωρίζετε για τη διάβρωση των κεραμικών από τα διαλυτά άλατα;
  3. Αναφέρετε συνοπτικά: α) τι περιλαμβάνουν οι αρχές πρόληψης εκτάκτων περιστατικών β) ποιος είναι ο σκοπός του σχεδίου αντιμετώπισης εκτάκτων περιστατικών.
  4. Αναφέρετε επιγραμματικά σε ποιες κατηγορίες κατατάσσονται τα εφόδια και ο εξοπλισμός που πρέπει να διαθέτει το μουσείο για την αντιμετώπιση εκτάκτων περιστατικών.
  5. Ποια είναι η σημασία των περιοδικών ασκήσεων ετοιμότητας σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους για την αντιμετώπιση εκτάκτων περιστατικών;
  6. Τι γνωρίζετε για το γενικό συντονιστή των ομάδων άμεσης επέμβασης σε περιπτώσεις εκτάκτων περιστατικών;
  7. Ποιες είναι οι έμμεσες καταστροφές που μπορούν να προκληθούν στο μουσείο από σεισμό;
  8. Αναφέρετε συνοπτικά τι γνωρίζετε για τις προληπτικές σωστικές επεμβάσεις σε μνημεία για την αντιμετώπιση ενδεχόμενου σεισμού.
  9. Με ποια υλικά και με ποιες μεθόδους επιτυγχάνεται η κατάσβεση κοινών πυρκαγιών;
  10. Τι πρέπει να γνωρίζετε κατά τη χρήση των πυροσβεστήρων;
  11. Ποιες είναι οι γενικές οδηγίες αντιμετώπισης πυρκαγιάς;
  12. Ποιοι χώροι σε ένα μουσειακό κτίριο κινδυνεύουν περισσότερο σε περίπτωση πλημμύρας; Αιτιολογήστε την απάντησή σας.
  13. Ποια είναι τα γενικά προληπτικά μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται για τη μείωση πιθανότητας εκδήλωσης εγκληματικής ενέργειας σε μουσείο;
  14. Τι εννοούμε με τον όρο “μουσειακή διαχείριση συλλογών” και ποιους τομείς περιλαμβάνει;
  15. Να αναφέρετε τις κύριες εργασίες που πραγματοποιούνται στον χώρο συσκευασίας – αποσυσκευασίας και τους υπεύθυνους των εργασιών αυτών.
  16. Ποια είναι τα πιο ευαίσθητα είδη αρχαιολογικού υλικού, ως προς τη σχετική υγρασία και ποια είναι τα επιτρεπτά όρια σχετικής υγρασίας για την αποθήκευση των ειδών αυτών;
  17. Με ποιους τρόπους επιτυγχάνεται ο καθορισμός του επιθυμητού φωτισμού στις αποθήκες ενός μουσείου;
  18. Ποιοι πρέπει να είναι οι στόχοι της συσκευασίας έργων τέχνης υπό μεταφορά;
  19. Ποιος είναι ο καταλληλότερος τρόπος συσκευασίας διαφορετικών μικρών τρισδιάστατων αντικειμένων στο ίδιο κιβώτιο μεταφοράς;
  20. Ποια στοιχεία αναγράφονται στην εξωτερική επιφάνεια των κιβωτίων μεταφοράς έργων τέχνης;
  21. Τι γνωρίζετε για τη μεταφορά έργων τέχνης με αεροπλάνο;

Σελίδα 11 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

  1. Ποια είναι η έννοια του όρου ‘πολιτιστικά αγαθά’, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν. 3028/2002);
  2. Ποια είναι η έννοια του όρου ‘μνημεία’, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν. 3028/2002);
  3. Ποια είναι η έννοια του όρου ‘αρχαιολογικοί χώροι’, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν. 3028/2002);
  4. Ποια είναι η έννοια του όρου ‘ιστορικοί τόποι’, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν. 3028/2002);
  5. Ποια είναι η έννοια του όρου ‘άυλα πολιτιστικά αγαθά’, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν. 3028/2002);
  6. Πώς διακρίνονται τα ακίνητα μνημεία, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν.3028/2002);
  7. Ποιες είναι οι υποχρεώσεις του προσώπου που ανακαλύπτει ή βρίσκει ακίνητο μνημείο, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν.3028/2002);
  8. Σε ποιες περιπτώσεις δικαιούται χρηματικής αμοιβής και σε ποιες όχι ένα πρόσωπο, που ανακαλύπτει ή βρίσκει ακίνητο μνημείο, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν. 3028/2002);
  9. Πώς τιμωρείται η φθορά μνημείων, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν.3028/2002);
  10. Τι γνωρίζετε για την “κατάχωση” ενός ακινήτου αρχαίου, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν. 3028/2002);
  11. Πώς τιμωρείται η παράνομη ανασκαφή και παράνομη αρχαιολογική έρευνα, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν. 3028/2002);
  12. Ποια είναι η έννοια του όρου ‘καταστροφή αρχαιολογικού χώρου’, σύμφωνα με την UNESCO και το

ICOMOS;

  1. Ποιες βασικές προϋποθέσεις και προδιαγραφές πρέπει να καλύπτει μία κεντρική μονάδα ελέγχου;
  2. Αναφέρετε επιγραμματικά αισθητήρες-αισθητήρια που χρησιμοποιούνται σε ένα σύγχρονο σύστημα πυρασφάλειας.
  3. Ποιες είναι οι πρώτες βοήθειες που μπορούν να προσφερθούν σε τραυματία που έχει υποστεί ακρωτηριασμό;
  4. Ποια στοιχεία θα σας βοηθήσουν να καταλάβετε ότι ένα άτομο έχει υποστεί δήγμα (δάγκωμα) φιδιού και ποιες είναι οι πρώτες βοήθειες που μπορούν να προσφερθούν;
  5. Πως αντιμετωπίζουμε μια ρινορραγία;
  6. Από ποιους παράγοντες επηρεάζεται η «καλή» φυσική κατάσταση του ατόμου;
  7. Από ποιους παράγοντες εξαρτάται η «καλή» αμυντική κατάσταση ενός ατόμου;
  8. Τι σημαίνει επιδεξιότητα και πώς βελτιώνεται;
  9. Τι σημαίνει ημερήσια γύμναση;

Σελίδα 12 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

  1. Αναφέρετε τους σκοπούς της Φυσικής Αγωγής (επιγραμματικά).
  2. Τι είναι η αυτοάμυνα και ποιες οι τρεις (3) βασικές αρχές της;
  3. Δώστε τη δομή της ημερήσιας γύμνασης (επιγραμματικά)
  4. Αναφέρετε: α) ποια θεωρούνται αδύναμα σημεία του ανθρώπινου σώματος στα οποία μπορούμε να χτυπήσουμε αποτελεσματικά τον αντίπαλο και β) ποια μέλη του ανθρώπινου σώματος μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως μέσα επίθεσης.
  5. Ποια είναι τα βασικά καθήκοντα – υποχρεώσεις ενός φύλακα μουσείου πριν την ανάληψη της υπηρεσίας του;
  6. Κατά την καταγραφή ενός περιστατικού από ένα φύλακα μουσείου σε ποια κύρια ερωτήματα θα πρέπει να δίνεται απάντηση με σαφήνεια και συνέπεια;
  7. Κατά τη διάρκεια μια σοβαρής πυρκαγιάς σε ένα Μουσείο ένα υπερπολυτελές αυτοκίνητο έχει κλείσει το σημείο εξόδου των ευρισκομένων – εκκενωμένων στο Μουσείο. Δικαιολογείται νομικά η πρόκληση φθοράς ξένης περιουσίας (δηλ. του αυτοκινήτου) προκειμένου να πραγματοποιηθεί η εκκένωση του κτηρίου και να σωθούν ανθρώπινες ζωές; Δικαιολογήστε τη θετική ή αρνητική απάντησή σας.
  8. Σε περίπτωση που κάποιος εργαζόμενος μέσα στο Μουσείο που φυλάσσετε σας καλέσει σε βοήθεια, διότι κάποιος άλλος τρίτος τον χτυπάει με ένα ξύλο, έχετε δικαίωμα να επέμβετε να τον βοηθήσετε;
  9. Αναφέρατε επιγραμματικά τις βασικές ομοιότητες και διαφορές στην εξέλιξη της δημιουργίας των μουσείων στην Ελλάδα σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη.
  10. Πώς μπορούν οι φύλακες να επιδράσουν θετικά ή αρνητικά στη δημόσια εικόνα ενός μουσείου.
  11. Πώς τιμωρείται η παράνομη χρήση ανιχνευτή μετάλλου, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο

(Ν.3028/2002);

  1. Πώς τιμωρείται η φθορά μνημείου από αμέλεια, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν.3028/2002);
  2. Πώς τιμωρείται η πλημμελής φύλαξη, διατήρηση ή συντήρηση μνημείου, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν.3028/2002);
  3. Ποια ελληνικά μνημεία έχουν ενταχθεί στον Κατάλογο Πολιτιστικής Κληρονομιάς με Παγκόσμια Αξία της UNESCO;
  4. Ποιοι διεθνείς οργανισμοί ασχολούνται με την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς;
  5. Ποια είναι η έννοια του όρου ‘πολιτιστική κληρονομιά’, σύμφωνα με την UNESCO;
  6. Ποιοι ήταν οι στόχοι της ελληνικής διεκδίκησης επιστροφής του ‘θησαυρού’ των Αηδονιών;
  7. Αναφέρετε επιγραμματικά τα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι αρμόδιοι φορείς στην αποκατάσταση των εκθεμάτων των ελληνικών μουσείων μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
  8. Ποια αιτήματα επιστροφής των μαρμάρων του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό μουσείο γνωρίζετε; Αναφερθείτε στη χρονολογική περίοδο από την ίδρυση του ελληνικού κράτους ως σήμερα.

Σελίδα 13 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

  1. Ποια είναι η έννοια του όρου ‘μουσείο’, σύμφωνα με τα άρθρα 3 και 4 του Καταστατικού του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων (ICOM);
  2. Πώς μπορεί το μουσείο να δραστηριοποιηθεί στο τομέα των δημόσιων σχέσεων με σκοπό να βελτιώσει τη δημόσια εικόνα του και να προσελκύσει το κοινό;
  3. Αναφέρετε συνοπτικά τις αρμοδιότητες και το ρόλο α) του διευθυντή μουσείου β) του επιμελητή συλλογών γ) του υπεύθυνου για τα εκπαιδευτικά προγράμματα.
  4. Αναφέρετε συνοπτικά τις αρμοδιότητες και το ρόλο α) του συντηρητή μουσειακών αντικειμένων β) του υπεύθυνου για την καταγραφή μουσειακών αντικειμένων γ) του υπεύθυνου της αποθήκης μουσειακών αντικειμένων.
  5. Αναφέρετε συνοπτικά τις αρμοδιότητες και το ρόλο α) του μουσειογράφου β) του υπεύθυνου για τα αρχεία του μουσείου γ) του προσωπικού υποδοχής στα μουσεία.
  6. Ποια βοήθεια παρέχουν τα διαδραστικά πολυμέσα στην παρουσίαση των μουσειακών συλλογών;
  7. Ποια είναι η έννοια του όρου ‘τεχνολογικό μουσείο’;
  8. Τι γνωρίζετε για τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας και για τους παραδοσιακούς τρόπους προστασίας ενός μουσείου από κλοπή;
  9. Πώς πρέπει να εκτίθενται τα μουσειακά αντικείμενα, ώστε να είναι προσιτά και σε άτομα με αναπηρίες;
  10. Τι γνωρίζετε για την ηλεκτρονική τεκμηρίωση των μουσειακών αντικειμένων και ποια τα πλεονεκτήματά της;
  11. Πώς γίνεται η κατηγοριοποίηση των μουσειακών συλλογών;
  12. Πώς βελτιώνεται η δημόσια εικόνα του μουσείου με την οργάνωση προσωρινών εκθέσεων;
  13. Αναφέρετε τις αρχικές ενέργειες στα πλαίσια του προγραμματισμού μιας μουσειακής έκθεσης.
  14. Ποια είναι η έννοια του όρου ‘μουσειακή κόπωση’ και πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί από τους υπεύθυνους διαμόρφωσης του εκθεσιακού χώρου;
  15. Ποιοι είναι οι γενικοί τύποι μουσειογραφικής πορείας;
  16. Ποια είναι η έννοια του όρου ‘ενοποίηση αρχαιολογικών χώρων’;
  17. Ποιοι κίνδυνοι απειλούν τα μνημεία της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής;
  18. Ποια στοιχεία περιλαμβάνει η σωστή προετοιμασία για την αντιμετώπιση των κινδύνων που απειλούν την πολιτιστική κληρονομιά;
  19. Αναφέρετε επιγραμματικά τα κύρια μέτρα προστασίας των μνημείων της Ακρόπολης από την Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (ΥΣΜΑ).
  20. Αναφέρετε επιγραμματικά τις κύριες αιτίες πυρκαγιάς σε ιστορικά κτήρια.

Σελίδα 14 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

  1. Τι γνωρίζετε για τους τρόπους προστασίας των ελληνικών βιομηχανικών μνημείων;
  2. Αναφέρετε επιγραμματικά τους τρόπους ασφάλειας του κτηρίου ενός μουσείου.
  3. Αναφέρετε επιγραμματικά τα κύρια στοιχεία των προτεινόμενων διαδρομών επισκεπτών σε αρχαιολογικούς χώρους.
  4. Ποιες είναι οι συνέπειες της αρχαιοκαπηλίας και της παράνομης εμπορίας έργων τέχνης για την πολιτιστική κληρονομιά;
  5. Αναφέρετε επιγραμματικά τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της προτεινόμενης και της υποχρεωτικής πορείας επισκεπτών σε ένα μουσείο.
  6. Να αναφέρετε τις επιδράσεις του νερού και των αλάτων στην πορεία διάβρωσης των πέτρινων αντικειμένων.
  7. Ποιοι παράγοντες πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά την αποθήκευση και έκθεση οργανικών υλικών;
  8. Να αναφέρετε επιγραμματικά τους παράγοντες που μπορούν να προκαλέσουν αυξομειώσεις της σχετικής υγρασίας στους χώρους ενός μουσείου.
  9. Ποια είναι τα αίτια φθοράς του ξύλου;
  10. Περιγράψτε τους μηχανισμούς δράσης των αλάτων και τις φθορές που προκαλούν στις τοιχογραφίες.
  11. Να αναφέρετε: Α) Ονομαστικά τις τρείς (3) τεχνικές κατασκευής φορητών εικόνων ως προς τα υλικά ζωγραφικής και κατασκευής, Β) Τι γνωρίζετε για την εγκαυστική τεχνική και Γ) Τα στρώματα από τα οποία αποτελείται μια εικόνα κατασκευασμένη με την βασική τεχνική.
  12. Τι γνωρίζετε για την «ασθένεια του χαλκού»;
  13. Να αναφέρετε τις μεθόδους καθορισμού των κατάλληλων επιπέδων φωτισμού στους χώρους έκθεσης ενός μουσείου.
  14. Σε ποιες κατηγορίες μπορούμε να κατατάξουμε τα περιουσιακά στοιχεία του μουσείου για την καλύτερη προστασία τους και τι γνωρίζετε για τις κατηγορίες αυτές;
  15. Τι γνωρίζετε για τη βασική εκπαίδευση των εργαζομένων σε μουσείο ή αρχαιολογικό χώρο, ώστε να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν έκτακτα περιστατικά;
  16. Με ποιους πρέπει να επικοινωνήσει το μουσείο σε περίπτωση σεισμού ή πυρκαγιάς και ποια μέριμνα πρέπει να έχει ληφθεί, ώστε να εξασφαλιστεί η δυνατότητα επικοινωνίας με τους παραπάνω φορείς;
  17. Ποιων αρμόδιων υπηρεσιών τη βοήθεια πρέπει να έχει εξασφαλίσει το μουσείο για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης;
  18. Πώς πρέπει να ενεργήσει το υπεύθυνο προσωπικό του μουσείου μετά από σεισμό για την άμεση προστασία, στερέωση και συντήρηση των μουσειακών αντικειμένων;
  19. Αναφέρετε ονομαστικά τι περιλαμβάνει η τεκμηρίωση των μνημείων, η οποία αποτελεί μέρος των μέτρων πρόληψης για την περίπτωση σεισμού.

Σελίδα 15 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

  1. Σε ποιες κατηγορίες μπορεί να κατατάξει η Επιτροπή Επιθεώρησης ένα μνημείο μετά από σεισμό σε σχέση με τις ενδεχόμενες επεμβάσεις αποκατάστασης, που μπορεί να απαιτούνται;
  2. Με ποια υλικά και με ποιες μεθόδους επιτυγχάνεται η κατάσβεση: α) πυρκαγιών υγρών καυσίμων β) πυρκαγιών μετάλλων;
  3. Αναφέρετε συνοπτικά τα βασικά μέτρα πρόληψης πυρκαγιών σε κτίρια, τόσο στο εσωτερικό όσο και στον περιβάλλοντα χώρο τους.
  4. Ποια είναι τα αίτια πλημμύρας σε αρχαιολογικό χώρο και ποιες οι φάσεις της;
  5. Αναφέρετε συνοπτικά τα βασικά μέτρα προστασίας που πρέπει να ληφθούν σε περίπτωση πλημμύρας σε μουσείο.
  6. Ποιες είναι οι σωστές ενέργειες σε περίπτωση πιθανής ύπαρξης βόμβας σε μουσείο α) αν ανακαλυφθεί ύποπτο δέμα ή παράξενη συσκευή β) αν αποφασισθεί η εκκένωση του κτηρίου;
  7. Να αναφέρετε συνοπτικά τις φθορές σε ένα ζωγραφικό έργο κατασκευασμένο με την τεχνική της ελαιογραφίας σε υφασμάτινο υποστήριγμα, καθώς και τα αίτια δημιουργίας τους.
  8. Περιγράψτε τον τρόπο συσκευασίας χάλκινου αγάλματος που ανήκει στις συλλογές ενός μουσείου προκειμένου να μεταφερθεί σε κάποιο άλλο μουσείο.
  9. Τι γνωρίζετε για τα ράφια στις αποθήκες ενός μουσείου; Αναφερθείτε στα υλικά κατασκευής και στον τρόπο οργάνωσής τους.
  10. Να αναφέρετε ένα σύστημα συσκευασίας πίνακα ζωγραφικής με ξύλινη σκαλιστή κορνίζα και ένα σύστημα συσκευασίας για πίνακα ζωγραφικής με λεία μεταλλική κορνίζα. Αιτιολογήστε την απάντηση σας.
  11. Με ποια κριτήρια γίνεται η επιλογή μεταξύ των δύο συστήματος αποθήκευσης (ανοιχτού και κλειστού τύπου);
  12. Για ποιόν λόγο υπογράφονται τα συμφωνητικά δανεισμού μεταξύ δύο μουσείων; Ποιους κινδύνους ελλοχεύει ο δανεισμός ενός αντικειμένου σε άλλο μουσείο; Σε ποιες περιπτώσεις μπορεί ένα μουσείο να αρνηθεί τον δανεισμό ενός αντικείμενου των συλλογών του;
  13. Τι ονομάζεται κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης (C.C.T.V); Αναφέρετε επιγραμματικά από ποια μέρη αποτελείται.
  14. Αναφέρετε τα στάδια και τα υποστάδια συναγερμού σε περίπτωση ενεργοποίησης κάποιου εκ των αισθητήρων του συστήματος πυρασφάλειας
  15. Ποιες είναι οι πρώτες βοήθειες που μπορούν να προσφερθούν σε τραυματία με α) βαθιά θλαστικά τραύματα και β) συνθλιπτικά τραύματα;
  16. Ποιες είναι οι πρώτες βοήθειες που μπορούν να προσφερθούν σε άτομο που έχει υποστεί κάταγμα α) απλό και β) επιπλεγμένο ή συντριπτικό;

Σελίδα 16 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

  1. Ποια συμπτώματα παρουσιάζει άτομο που έχει υποστεί ηλίαση και ποιες είναι οι πρώτες βοήθειες που μπορούν να προσφερθούν;
  2. Ποιες είναι οι πρώτες βοήθειες που μπορούν να προσφερθούν σε ένα λιποθυμικό επεισόδιο;
  3. Αναφέρετε: α) ποιες είναι οι στάσεις άμυνας που μπορεί να πάρει το σώμα ατόμου σε περίπτωση επίθεσης β) ποια είναι η έννοια των όρων ‘πυγμή’, ‘λάκτισμα’, ‘απόκρουση’.
  4. Αναφέρετε: α) σε ποια μέρη του σώματος αντιπάλου μπορούμε να εκτελέσουμε λαβές και β) βασικές λαβές ακινητοποίησης αντιπάλου.
  5. Ποια είναι τα προσόντα ενός φύλακα μουσείου κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του;
  6. Ποιες θα πρέπει να είναι οι ενέργειες του φύλακα μουσείου – αρχαιολογικού χώρου ως πρώτου ανταποκριτή σε μία σκηνή εγκλήματος στο χώρο εργασίας του; Αιτιολογήστε την απάντησή σας αναλυτικά.
  7. Αναφέρατε επτά (7) λάθη ενός φύλακα μουσείου – αρχαιολογικού χώρου που δύναται να λειτουργήσουν τόσο σε βάρος της επιβίωσης του, όσο και σε βάρος της ασφάλειας του μουσείου – αρχαιολογικού χώρου.
  8. Αναφέρετε επιγραμματικά τους συνηθέστερους αισθητήρες που χρησιμοποιούνται σε ένα σύγχρονο σύστημα ασφάλειας.
  9. Ποιος ο ρόλος του φωτισμού ασφαλείας και του φωτισμού κινδύνου σε ένα μουσείο;
  10. Εξηγείστε τις φυσικές ικανότητες και πώς αυτές βελτιώνονται
  11. Ποιες είναι οι ενδεικνυόμενες ενέργειες ενός φύλακα μουσείου σε τηλεφωνική απειλή για ύπαρξη βόμβας;
  12. Δώστε τις βασικές αρχές, τα μέσα και τις μεθόδους γύμνασης (επιγραμματικά).
  13. Πώς πιστεύετε ότι πρέπει να αντιμετωπίσετε ένα άτομο που ανήκει σε κάποια ειδική κατηγορία (π.χ. άτομο υπό την επήρεια μέθης ή ναρκωτικών ουσιών κ.α.);
  14. Ποιοι είναι οι τρόποι αντιμετώπισης δύο αγνώστων που έχουν εισβάλει σε μουσείο ή αρχαιολογικό χώρο και σας επιτίθενται;
  15. Πώς διακρίνονται τα μνημεία με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν.3028/2002);
  16. Τι γνωρίζετε για το Χάρτη Κινδύνων της Πολιτιστικής Κληρονομιάς που εφαρμόζεται στην Ευρώπη;
  17. Ποια είναι η έννοια του όρου ‘αρχαιολογική ανασκαφή’, σύμφωνα με την UNESCO;
  18. Ποια είναι η έννοια του όρου ‘πολιτιστικός τουρισμός’, σύμφωνα με το ICOMOS;
  19. Τι γνωρίζετε για το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων (ΤΑΠ) και σε ποιον διοικητικό φορέα υπάγεται;
  20. Ποια είναι η έννοια του όρου ‘συλλογή’ και ποια τα κίνητρα δημιουργίας της;

Σελίδα 17 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

  1. Τι γνωρίζετε για την καταγραφή κάθε μετακίνησης των μουσειακών αντικειμένων εντός του μουσείου;
  2. Πώς πρέπει να στερεώνονται και να τοποθετούνται οι προθήκες με τα μουσειακά αντικείμενα για την καλύτερη δυνατή προστασία τους σε περίπτωση σεισμού;
  3. Τι πρέπει να περιλαμβάνει το συμφωνητικό δανεισμού μεταξύ δύο μουσείων;
  4. Τι γνωρίζετε για τον υποτιτλισμό και τις επεξηγηματικές πινακίδες των εκθεμάτων μουσείου;
  5. Αναφέρετε συνοπτικά τις βασικές μεθόδους επικοινωνίας του μουσείου με τους επισκέπτες του στα πλαίσια μιας έκθεσης.
  6. Περιγράψτε σε γενικές γραμμές το σχεδιασμό ενός εκπαιδευτικού προγράμματος μουσείου.
  7. Ποιες είναι οι βασικές μουσειολογικές παράμετροι που πρέπει να καθοριστούν και να διατυπωθούν πριν από τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό ενός νέου μουσείου;
  8. Ποιες είναι οι μέθοδοι πυρασφάλειας των αποθηκών ενός μουσείου;
  9. Τι είναι το Γενικό Σχέδιο Προστασίας και Ανάπτυξης μιας ιστορικής πόλης και ποια μέτρα προστασίας πρέπει να περιλαμβάνει; Αναφερθείτε επιγραμματικά.
  10. Τι γνωρίζετε για την προστασία των νεότερων κινητών μνημείων (γλυπτά) στην Ελλάδα;
  11. Να αναφέρετε τις διαφορές στο περιεχόμενο των όρων ‘διατήρηση’, ‘συντήρηση’ και ‘αναστήλωση ’ μνημείων.
  12. Αναφέρετε επιγραμματικά τους τρόπους προστασίας της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς.
  13. Αναφέρετε επιγραμματικά τα βασικά στοιχεία οργάνωσης και λειτουργίας αρχαιολογικών χώρων υπό ενοποίηση.
  14. Ποια είναι τα αίτια προσβολής των μουσειακών αντικειμένων από τα έντομα; Αναφέρετε συνοπτικά τους τρόπους αντιμετώπισης των εντόμων από τα μουσεία.
  15. Σε ποια στοιχεία βασίζεται η επιλογή των προστατευτικών παραμέτρων των περιουσιακών στοιχείων μουσείου.
  16. Αναφέρετε συνοπτικά ποιες εργασίες προβλέπονται στο σχέδιο αντιμετώπισης καταστροφών για την αποκατάσταση των ζημιών που μπορούν να προκληθούν σε μουσείο.
  17. Ποιες είναι οι αρχικές ενέργειες που πρέπει να γίνουν μετά από σεισμό σε έναν αρχαιολογικό χώρο;
  18. Ποιες πληροφορίες πρέπει να συλλέξει το υπεύθυνο προσωπικό του μουσείου, σχετικά με την κατάσταση των μουσειακών αντικειμένων ύστερα από σεισμό;
  19. Ποιες μελέτες πρέπει να γίνουν σε ένα μνημείο ως μέρος των προληπτικών μέτρων για την περίπτωση σεισμού;
  20. Πώς χρησιμοποιούνται οι πυροσβεστήρες α) νερού β) ξηρής σκόνης γ) διοξειδίου του άνθρακα;
  21. Τι γνωρίζετε για τη μέθοδο συσκευασίας με τη μορφή οριζόντιων δίσκων;

Σελίδα 18 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

  1. Τι πρέπει να προσέχουμε κατά την επιλογή των κατασκευαστικών υλικών (έκθεσης, συσκευασίας και αποθήκευσης) για μουσειακή χρήση; Να αναφέρετε τις βασικές κατηγορίες των κατασκευαστικών υλικών, τους κινδύνους που ελλοχεύουν από τα υλικά αυτά και ποια αντικείμενα ενδέχεται να επηρεάσουν (ευπαθή).
  2. Τι γνωρίζετε για τα κιβώτια μεταφοράς έργων τέχνης; Να αναφέρετε συνοπτικά τα υλικά κατασκευής τους και τις προδιαγραφές που πρέπει να διαθέτουν.
  3. Να αναφέρετε είδη των αντικειμένων που μπορούν να αποθηκευτούν σε: (α) συρόμενα και σταθερά πλαίσια, (β) ράφια και (γ) συρτάρια.
  4. Ποιοι γενικοί κανόνες πρέπει να ακολουθούνται κατά τον χειρισμό και την μετακίνηση μουσειακών αντικειμένων, εντός του μουσείου;
  5. Ποιες ενέργειες σε ακίνητα μνημεία απαγορεύονται, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν. 3028/2002);
  6. Με ποιο τρόπο και διαδικασία προστατεύονται οι αρχαιολογικοί χώροι που βρίσκονται εντός οικισμών, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν.3028/2002);
  7. Πώς τιμωρείται η κλοπή μνημείων, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν.3028/2002);
  8. Πώς λειτουργεί και από τι αποτελείται ένα σύστημα περιμετρικής προστασίας;
  9. Ποιες είναι οι πρώτες βοήθειες που μπορούν να προσφερθούν σε άτομο που έχει υποστεί δηλητηρίαση;
  10. Αναφέρετε τα συμπτώματα εμφράγματος του μυοκαρδίου και την αντιμετώπισή του με την παροχή πρώτων βοηθειών.
  11. Με ποια υλικά και με ποιες μεθόδους επιτυγχάνεται η κατάσβεση: α) πυρκαγιών αερίων β) πυρκαγιών σε ηλεκτρικές εγκαταστάσεις;

Σελίδα 19 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

  1. Πρακτικό Μέρος: Κατάλογος Στοχοθεσίας Πρακτικών Ικανοτήτων και Δεξιοτήτων (Στοχοθεσία Εξεταστέας Ύλης Πρακτικού Μέρους)

Για την πιστοποίηση της επαγγελματικής ικανότητας, κατά το Πρακτικό Μέρος, οι υποψήφιοι της ειδικότητας Φύλακας Μουσείων και Αρχαιολογικών Χώρων , εξετάζονται σε γενικά θέματα επαγγελματικών γνώσεων και ικανοτήτων και επίσης σε ειδικές επαγγελματικές γνώσεις και ικανότητες, που περιλαμβάνονται αποκλειστικά στη στοχοθεσία του πρακτικού μέρους της ειδικότητας.

Α. ΓΕΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ:

Στα γενικά θεματικά πεδία που αφορούν την πρακτική εξέταση της ειδικότητας «Φύλακας Μουσείων και Αρχαιολογικών Χώρων», ο υποψήφιος θα πρέπει να είναι ικανός να:

• Εφαρμόζει τους βασικούς κανόνες πρώτων βοηθειών και υγιεινής.

• Εφαρμόζει το Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης (ΣΕΑ) σε περιπτώσεις εκτάκτων περιστατικών.

• Εφαρμόζει τις βασικές ασκήσεις για τη βελτίωση της φυσικής του κατάστασης και εφαρμόζει τεχνικές αυτοάμυνας.

• Εφαρμόζει τις βασικές αρχές φύλαξης και ασφάλειας.

• Διαχειρίζεται συλλογές και γνωρίζει τη διαδικασία μεταφοράς έργων τέχνης.

• Γνωρίζει τα κυριότερα μνημεία αρχαιολογικών χώρων και τα σημαντικότερα εκθέματα μουσείων σε γειτνίαση με την περιοχή της λειτουργίας του ΙΕΚ και γνωρίζει τις ιδιαιτερότητες φύλαξης τους.

Β. ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ :

Στα ειδικά θεματικά πεδία που αφορούν την πρακτική εξέταση της ειδικότητας «Φύλακας Μουσείων και Αρχαιολογικών Χώρων», ο υποψήφιος θα πρέπει να είναι ικανός να:

Α. Για την αντιμετώπιση εκτάκτων περιστατικών να είναι ικανός να:

• Προετοιμάζει σχέδιο αντιμετώπισης φωτιάς, σεισμού, απρόσμενων καιρικών συνθηκών.

• Προετοιμάζει σχέδιο αντιμετώπισης βανδαλισμού, βομβιστικής ενέργειας, ένοπλης σύγκρουσης.

• Χρησιμοποιεί τον κατάλληλο εξοπλισμό για την αντιμετώπιση κινδύνων που προκύπτουν από φωτιά, σεισμό, απρόσμενες καιρικές συνθήκες.

• Χρησιμοποιεί τον κατάλληλο εξοπλισμό για την αντιμετώπιση κινδύνων που προκύπτουν από βανδαλισμό, βομβιστική ενέργεια, ένοπλη σύγκρουση.

Σελίδα 20 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

• Αναγνωρίζει και καταγράφει τις φθορές που μπορούν να προκαλέσουν στα έργα τέχνης και στα μνημεία οι παραπάνω φυσικοί και ανθρωπογενείς κίνδυνοι.

Β. Για τη διαχείριση συλλογών- χειρισμός και μεταφορά έργων τέχνης να είναι ικανός να:

• Χειρίζεται έργα τέχνης διαφόρων υλικών και χρονικών περιόδων.

• Εφαρμόζει τις μεθόδους συσκευασίας έργων τέχνης με κατάλληλα υλικά.

• Χειρίζεται τρόπους ασφαλούς μεταφοράς έργων τέχνης.

• Χειρίζεται τα όργανα ελέγχου της επίδρασης των ατμοσφαιρικών παραγόντων(ατμοσφαιρική πίεση, θερμοκρασία και σχετική υγρασία) στα έργα τέχνης κατά τη μεταφορά τους.

• Συμπληρώνει τα δελτία που συνοδεύουν τα έργα τέχνης κατά την έξοδό τους από τον τόπο προέλευσής τους, κατά τη μεταφορά και κατά την άφιξή τους στον τόπο προορισμού τους.

Γ. Για τα Ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας, ο υποψήφιος θα πρέπει να είναι ικανός να αναγνωρίζει και περιγράφει τις αρχές λειτουργίας των βασικών στοιχείων ενός ηλεκτρονικού συστήματος ασφαλείας. Πιο συγκεκριμένα, να είναι ικανός να:

• Να αναγνωρίζει την κεντρική μονάδα ελέγχου και να περιγράφει το ρόλο της στο κύκλωμα και την αρχή λειτουργίας της.

• Να αναγνωρίζει τους ανιχνευτές κίνησης (υπέρυθρης ακτινοβολίας, μικροκυμάτων, υπερήχων και διπλής ενέργειας) και να περιγράφει την αρχή λειτουργίας τους.

• Να αναγνωρίζει τις μαγνητικές επαφές και να περιγράφει την αρχή λειτουργίας τους.

• Να αναγνωρίζει τις σειρήνες (εσωτερικές και εξωτερικές) και να περιγράφει το ρόλο τους στο κύκλωμα και την αρχή λειτουργίας τους.

• Να αναγνωρίζει το πληκτρολόγιο και να περιγράφει το ρόλο του στο κύκλωμα.

• Να αναγνωρίζει ένα κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης (C.C.T.V.), από τι αποτελείται και να περιγράφει την αρχή λειτουργίας τους.

• Να αναγνωρίζει τους ανιχνευτές πυρασφάλειας και να περιγράφει την αρχή λειτουργίας τους.

• Να αναγνωρίζει το κομβίο πανικού και να περιγράφει το ρόλο του στο κύκλωμα.

Λαμβάνοντας, ωστόσο, σοβαρά υπόψη τις ανομοιογένειες των εργαστηριακών υποδομών και τυχόν κενά σε εξοπλισμούς και προμήθειες, (φορητός πίνακας ασφαλείας), η εξέταση θα πρέπει να εστιάζει στην ικανότητα του υποψηφίου να περιγράφει τις αρχές λειτουργίας των βασικών στοιχείων ενός ηλεκτρονικού συστήματος ασφαλείας.

Σελίδα 21 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

. Για την εφαρμογή κανόνων υγιεινής και πρώτων βοηθειών να είναι ικανός να:

• Αντιμετωπίζει εξωτερικούς τραυματισμούς.

• Αντιμετωπίζει κατάγματα, εξαρθρώσεις, διαστρέμματα.

• Αντιμετωπίζει προβλήματα θερμοπληξίας, υποθερμίας.

• Αντιμετωπίζει προβλήματα λιποθυμίας.

• Αντιμετωπίζει καρδιακή προσβολή.

• Αντιμετωπίζει προβλήματα αλλεργίας και δηλητηρίασης.

Ε. Για την εφαρμογή τεχνικών αυτοάμυνας και ασκήσεων φυσικής αγωγής να είναι ικανός να:

• Εφαρμόζει βασικές λαβές άμυνας.

• Ακινητοποιεί τον αντίπαλο.

• Αποκρούει επίθεση.

• Προστατεύει τη σωματική του ακεραιότητα.

• Βελτιώνει και διατηρεί καλή φυσική κατάσταση με ασκήσεις.

Ζ. Για την εφαρμογή του μαθήματος Πρακτική Εφαρμογή στην ειδικότητα να είναι ικανός να:

• Γνωρίζει τα βασικά μνημεία των αρχαιολογικών χώρων που βρίσκονται σε γειτνίαση με το χώρο διδασκαλίας των ΙΕΚ, καθώς και τα σημαντικότερα εκθέματα και το πού βρίσκονται (σε ποιες αίθουσες) στο χώρο των γύρω μουσείων.

• Αναγνωρίζει τις δυσκολίες και ευκολίες φύλαξης των μουσείων και αρχαιολογικών χώρων πλησίον του ΙΕΚ.

• Χρησιμοποιεί τον κατάλληλο εξοπλισμό για ενδοεπικοινωνία, αντιμετώπιση εκτάκτων περιστατικών κ.α.

• Εφαρμόζει Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης ανάλογα με τον κίνδυνο στον οποίο θα κληθεί να αντεπεξέλθει.

• Συνδυάζει παραμέτρους για την αποδοτικότερη αντιμετώπιση φυσικών και ανθρωπογενών προκλήσεων.

Σελίδα 22 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΟΥ ΜΕΡΟΥΣ

Στην προφορική εξέταση του μαθήματος Αντιμετώπισης Εκτάκτων Περιστατικών:

Ζητείται από τους εξεταζόμενους να περιγράψουν πώς θα αντιδρούσαν σε υποθετικά σενάρια έκτακτων περιστατικών, όπως:
➢ Φωτιά

➢ Πλημμύρα

➢ Σεισμός

➢ Βανδαλισμός

➢ Κλοπή κτλ.

Πιο συγκεκριμένα: μπορεί να τους ζητηθεί να περιγράψουν πώς θα αντιδρούσαν σε υποθετικά σενάρια

έκτακτων περιστατικών. Έτσι ώστε ουσιαστικά να κληθούν να απαντήσουν σε ερωτήματα όπως για

παράδειγμα: Εάν συνέβαινε βραχυκύκλωμα στο μουσείο και προκαλούνταν και επεκτεινόταν η φωτιά

πώς θα αντιδρούσατε; Γνωρίζετε πώς προετοιμάζεται ένα σχέδιο αντιμετώπισης φωτιάς;

Τι εξοπλισμό θα χρησιμοποιούσατε σε περίπτωση βανδαλισμού; Πώς αντιδράτε σε περίπτωση

πλημμύρας ή σεισμού σύμφωνα με το ΣΕΑ κ.α.

Οι αξιολογητές αξιολογούν την πληρότητα της απάντησης, τη σαφή διάκριση των σταδίων της διαδικασίας και την ορθή περιγραφή τους, τη γνώση χρήσης του κατάλληλου εξοπλισμού κτλ.

  1. Στην προφορική εξέταση του μαθήματος Διαχείριση Συλλογών-Χειρισμός και Μεταφορά Έργων Τέχνης:

Ζητείται από τους εξεταζόμενους να περιγράψουν τη διαδικασία μεταφοράς ενός έργου τέχνης από την προετοιμασία μέχρι την αποσυσκευασία.

Οι εξεταζόμενοι θα μπορούσαν επίσης να ερωτηθούν: Πώς θα προετοίμαζαν ένα έργο τέχνης για μεταφορά; Τι υλικά συσκευασίας θα χρησιμοποιούσαν ανάλογα με το υλικό; Ποιες παραμέτρους κατά τη διάρκεια της μεταφοράς θα συνυπολόγιζαν; Ποιοι είναι οι ενδεδειγμένες μέθοδοι αποσυσκευασίας; Τι θα πρέπει να προσεχθεί; κ.α.

Οι αξιολογητές αξιολογούν την πληρότητα της απάντησης, τη σαφή διάκριση των σταδίων της διαδικασίας και την ορθή περιγραφή τους, τη γνώση των κατάλληλων υλικών συσκευασίας κτλ.

  1. Στην προφορική εξέταση του μαθήματος Ηλεκτρονικά Συστήματα Ασφαλείας: Στους εξεταζόμενους δίνονται εικόνες διαφόρων στοιχείων ηλεκτρονικών συστημάτων. Οι εξεταζόμενοι θα μπορούσαν επίσης να ερωτηθούν:

Σελίδα 23 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

Σχετικά με τις ιδιαιτερότητες χειρισμού διαφορετικών ηλεκτρονικών συστημάτων. Τι θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν, ποιου τύπου ανιχνευτές γνώριζαν ότι υπήρχαν στους χώρους εργασίας τους ή εντόπισαν κατά τη διάρκεια της πρακτικής άσκησης, αν η εμβέλειά τους επαρκεί για το χώρο φύλαξης, με βάση ποια κριτήρια επιλέχθηκαν, τι αποτελέσματα ασφάλειας είχαν, αν γνωρίζουν πώς λειτουργούν, ποια πρόληψη παρέχουν για ποιους κινδύνους, ποια τα στάδια ίσως της ενεργοποίησής τους κ.α.

Οι αξιολογητές αξιολογούν την πληρότητα της απάντησης, την αναγνώριση των στοιχείων του συστήματος, τη γνώση λειτουργίας των εξαρτημάτων κτλ.

  1. Στην προφορική εξέταση του μαθήματος Υγιεινή-πρώτες βοήθειες:

Ζητείται από τους εξεταζόμενους συνοπτική περιγραφή της ενέργειας που θα έκαναν σε περιπτώσεις ανάγκης παροχής Πρώτων Βοηθειών, όπως:
➢ Καρδιακή προσβολή

➢ Κάταγμα

➢ Θερμοπληξία

➢ Λιποθυμία

➢ Αλλεργικό σοκ κτλ.

Οι αξιολογητές αξιολογούν την πληρότητα της απάντησης, την τεχνική, τη γνώση χρήσης του κατάλληλου εξοπλσμού κτλ.

  1. Στην προφορική εξέταση του μαθήματος Φυσική αγωγή και Αυτοάμυνα

Ζητείται από τους εξεταζόμενους συνοπτική περιγραφή ή/και επίδειξη της ενέργειας που θα έκαναν σε περιπτώσεις αντιμετώπισης επιθετικών ενεργειών, όπως:
➢ Βασικές λαβές άμυνας

➢ Απόκρουση επίθεσης

➢ Ακινητοποίηση αντιπάλου

Οι αξιολογητές αξιολογούν την πληρότητα της απάντησης, την τεχνική, τη γνώση χρήσης του κατάλληλου εξοπλισμού κτλ.

  1. Στην προφορική εξέταση του μαθήματος Πρακτική Εφαρμογή της Ειδικότητας

Ζητείται από τους εξεταζόμενους να αναφερθούν στα βασικότερα μνημεία (που ίσως συγκεντρώνουν τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα) κάποιου σημαντικού αρχαιολογικού χώρου που αποτέλεσε μέρος της πρακτικής άσκησης του σπουδαστή ή ίσως και πεδίο επαγγελματικής απασχόλησης, εφόσον διαθέτουν

Σελίδα 24 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

και ανάλογη επαγγελματική εμπειρία. Αντίστοιχα μπορούν να αναφερθούν και σε σημαντικά εκθέματα μουσείων.

Μπορεί να ζητηθεί να αναφερθούν στις δυσκολίες ή στις ευκολίες φύλαξης αυτών των χώρων. Ενδεικτικά οι δυσκολίες μπορεί να είναι η έλλειψη επαρκούς προσωπικού ή υλικοτεχνικής υποδομής, ανώμαλο έδαφος, μη σωστά οριοθετημένες περιοχές, ιδιαίτερα ευαίσθητα μνημεία ή εκθέματα, λίγα φυλάκια, έλλειψη καλής ορατότητας, ενδιάμεσα εμπόδια που δυσκόλευαν τη φύλαξη, δύσκολες περιβαλλοντικές συνθήκες κ.α.

Οι ευκολίες μπορούν να είναι η καλή οργάνωση του χώρου, η συνεργασία με τους συναδέλφους, το ομαλό ανάγλυφο του χώρου, η επαρκής σήμανση, ο σωστός φωτισμός, η υλικοτεχνική υποδομή κ.α. Μπορούν επίσης να ζητηθούν να αναλυθούν ίσως περιπτώσεις προβληματικών καταστάσεων που αντιμετώπισαν. Πώς αντέδρασαν, θεωρούν ότι έδρασαν σωστά; Τι διαφορετικό ίσως θα έκαναν σήμερα μετά τη λήξη της φοίτησής τους; Πώς θα μπορούσαν σήμερα να βελτιώσουν την απόδοσή τους; Ποιες συνολικές προτάσεις ίσως θα έκαναν για να προλαμβανόταν το πιθανό συμβάν; Ποιον βαραίνουν οι ευθύνες; Υπάρχει κάποιο περιστατικό για το οποίο θεωρούν ότι έπραξαν σωστά; Ποιοι παράγοντες θεωρούν ότι συνέβαλλαν στην ορθή αντιμετώπιση του περιστατικού κ.α.

Επιπλέον εφόσον έχουν εικόνα από επισκέψεις σε διαφορετικά μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους κατά τη διάρκεια του μαθήματος της Πρακτικής Εφαρμογής, αλλά και ίσως από τις προσωπικές φυλακτικές τους εμπειρίες μπορεί να τους ζητηθεί να συγκρίνουν το βαθμό ασφάλειας, προβλήματα και διευκολύνσεις μεταξύ διαφορετικών μουσείων και χώρων και να τεκμηριώσουν την απάντησή τους.

Σελίδα 25 από 25