ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

Βρείτε όλες τις απαντήσεις στο tsikolatas.com

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΘΕΜΑΤΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ

ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ

ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ Ι.Ε.Κ.

“ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ”

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

  1. Εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης

Αποφοίτων Ι.Ε.Κ. 3

  1. Διάρκεια του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων 3
  2. Θεωρητικό Μέρος: Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής

Επαγγελματικής Κατάρτισης Ειδικότητας Ι.Ε.Κ. 4

ΟΜΑΔΑ Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 4

ΟΜΑΔΑ Β. ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 8

  1. Πρακτικό Μέρος: Κατάλογος Στοχοθεσίας Πρακτικών Ικανοτήτων και

Δεξιοτήτων (Στοχοθεσία Εξεταστέας Ύλης Πρακτικού Μέρους) 16

Σελίδα 2 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

  1. Εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης

Αποφοίτων Ι.Ε.Κ.

Οι εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης αποφοίτων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) της ειδικότητας «Τεχνικός Συντήρησης Έργων Ζωγραφικής» διεξάγονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της αριθμ. 2944/2014

Κοινής Υπουργικής Απόφασης Οικονομικών και Παιδείας και Θρησκευμάτων (Φ.Ε.Κ. Β΄

1098/2014), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, η οποία εκδόθηκε βάσει της διάταξης της παρ. 5, του άρθρου 25, του Ν. 4186/2013 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 193/2013), όπως τροποποιήθηκε με τη διάταξη της παρ. 1, του άρθρου 11, του Ν. 4229/ 2014 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 8/2014) και ισχύει.

  1. Διάρκεια του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων

Η διάρκεια εξέτασης του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης αποφοίτων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) της ειδικότητας «Τεχνικός Συντήρησης Έργων Ζωγραφικής» καθορίζεται σε τρεις (3) ώρες.

Σελίδα 3 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

  1. Θεωρητικό Μέρος: Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής

Επαγγελματικής Κατάρτισης Ειδικότητας Ι.Ε.Κ.

ΟΜΑΔΑ Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Στο διάγραμμα Teas που δίνεται σημειώστε τη θέση του διαλύματος που προκύπτει από την ανάμειξη Ακετόνης και νερού σε αναλογία 2:1.
  2. Όταν αναμιγνύουμε έναν διαλύτη με άλλους τι συμβαίνει;
  3. Σε ένα διάλυμα συγκέντρωσης 10-1Μ και όγκου 200mL προσθέτουμε H2O μέχρι τελικού όγκου 2000mL. Ποια είναι η συγκέντρωση του τελικού διαλύματος;
  4. Τι γνωρίζετε για τους κορεσμένους υδρογονάνθρακες;
  5. Ποια είναι η χημική σύσταση των ζωικών συγκολλητικών ουσιών;
  6. Ποιες είναι οι ιδιότητες ενός συγκολλητικού υλικού;
  7. Τι ονομάζουμε pH ενός διαλύματος και πως αυτό μετριέται;
  8. Τι είναι οι αλκοόλες και ποιες χρησιμοποιεί συνήθως ο συντηρητής;
  9. Τι είναι η θερμοκρασία μετάπτωσης υάλου (Tg) ενός συγκολλητικού υλικού;
  10. Τι είναι η διάλυση και ποια τα στάδια που διακρίνουμε κατά τη διάλυση;
  11. Ποια είναι τα βασικά χρώματα στην ζωγραφική;
  12. Ποιες είναι οι βασικές αρχές που διέπουν την αισθητική αποκατάσταση έργων τέχνης;
  13. Ποιες τεχνικές αισθητικής αποκατάστασης εφαρμόζονται στη συντήρηση έργων τέχνης;
  14. Ποια είναι η διαδικασία κατασκευής κονιάματος;
  15. Περιγράψτε τη διαδικασία παρασκευής της αμυλόκολλας.
  16. Περιγράψτε τη διαδικασία παρασκευής Paraloid.
  17. Ποιος είναι ο ρόλος των δελτίων ασφάλειας και υγιεινής;
  18. Ποιες είναι οι βασικές αρχές που διέπουν την επιλογή των μεθόδων και των υλικών συντήρησης;
  19. Ποια βασικά πεδία πρέπει να περιλαμβάνει ένα δελτίο συντήρησης;
  20. Αναφέρετε τα κυριότερα στοιχεία της Ιταλικής Χάρτας του 1987.
  21. Ποια είναι τα βασικά μέτρα πρόληψης πυρκαγιών σε έναν αρχαιολογικό χώρο;
  22. Ποιος είναι ο ρόλος του συντονιστή των ομάδων άμεσης επέμβασης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης;

Σελίδα 4 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

  1. Ποια πρώτα σωστικά μέτρα πρέπει να εφαρμόζονται σε ένα μουσειακό χώρο μετά από μια σεισμική δραστηριότητα;
  2. Περιγράψτε τη διαδικασία κατασκευής μιας κρεμάστρας, για την τοποθέτηση μιας παραδοσιακής φορεσιάς.
  3. Τι κριτήρια πρέπει να έχουν τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν για την αποθήκευση ενός χάρτη;
  4. Πότε και που εφευρέθηκε το χαρτί, ποιον αιώνα αρχίζει να παράγεται στην Ευρώπη;
  5. Αναφέρετε τις βασικές μηχανικές ιδιότητες του χαρτιού και τη σημασία τους.
  6. Ποια είναι τα κύρια είδη ιστορικής μελάνης; Ποιο απ όλα μπορεί να διαβρώσει το χαρτί; Εξηγήστε.
  7. Δώστε τον ορισμό της τεχνητής γήρανσης του χαρτιού.
  8. Σύμφωνα με τις οδηγίες του Αμερικανικού Ινστιτούτου για τη συντήρηση (American Institute for Conservation 1994), ο συντηρητής έχει υποχρέωση να παράγει και να διατηρεί ακριβή και πλήρη αρχεία της εξέτασης και της επέμβασης συντήρησης. Αναφέρετε τα έξι στάδια που περιλαμβάνει η τεκμηρίωση της συντήρησης.
  9. Αναφέρετε για ποιους λόγους είναι απαραίτητη η τεκμηρίωση της συντήρησης σύμφωνα με το

American Institute for Conservation (1994)

  1. Ποια είναι η κύρια διαφορά μεταξύ της απολύμανσης και της απεντόμωσης;
  2. Δώστε τον ορισμό α. της υδατογραφίας β. της τέμπερας και γ. των παστέλ.
  3. Ονομάστε δέκα (10) είδη υφασμάτινων αντικειμένων που απαντώνται στη συντήρηση.
  4. Αναφέρετε επιγραμματικά τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των υφασμάτων από την αρχαιότητα ως και σήμερα.
  5. Ποια είναι τα κυριότερα συνδετικά υλικά των χρωστικών που χρησιμοποιήθηκαν στην ζωγραφική σε υφασμάτινο υποστήριγμα;
  6. Η υφαντική τέχνη είναι γνωστή ήδη στα προϊστορικά χρόνια, δώστε ένα σύντομο οδοιπορικό της πορείας της ανά τους αιώνες.
  7. Ονομάστε τα εξαρτήματα που αποτελούν τον αργαλειό.
  8. Τι γνωρίζετε για το βαμβάκι, επεξεργασία, συγκομιδή, φυσικές και χημικές ιδιότητες; Αναπτύξτε.
  9. Τι γνωρίζετε για το λινάρι, επεξεργασία, συγκομιδή, φυσικές και χημικές ιδιότητες; Αναπτύξτε.
  10. Τι γνωρίζετε για το μαλλί, επεξεργασία, συγκομιδή, φυσικές και χημικές ιδιότητες; Αναπτύξτε.
  11. Τι γνωρίζετε για το μετάξι, επεξεργασία, συγκομιδή, φυσικές και χημικές ιδιότητες; Αναπτύξτε.
  12. Αναφέρετε την πηγή προέλευσης των βασικών χρωστικών που χρησιμοποιήθηκαν στην αρχαιότητα,

και περιγράψτε πως γινόταν η σταθεροποίηση των βαφών στα υφάσματα.

  1. Από ποια στρώματα αποτελείται μια φορητή εικόνα;
  2. Ποια είδη ξύλου έχουν χρησιμοποιηθεί ως υποστηρίγματα φορητών εικόνων, και από ποιο μέρος του κορμού δέντρου πρέπει να κόβεται το ξύλο που πρόκειται να χρησιμεύσει ως υποστήριγμα φορητής εικόνας;
  3. Τι ονομάζουμε «παρκετάζ», πότε γίνεται και τι υλικά χρησιμοποιούνται;
  4. Ποια η χρησιμότητα των επιστημονικών μεθόδων διερεύνησης μιας φορητής εικόνας; Σε ποιες κατηγορίες χωρίζονται σε σχέση με τον τρόπο εφαρμογής τους;
  5. Ένα από τα βασικά κριτήρια που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη για την επιλογή του διαλύτη για τον καθαρισμό είναι η τοξικότητα του, δηλαδή η επικινδυνότητά του για τον χρήστη συντηρητή και το έργο. Οι οργανισμοί επαγγελματικής υγείας έχουν δώσει ορισμένες οριακές τιμές γνωστές ως TVL (Treshold Limits Values). Δώστε τον ορισμό «TVL» και αναφέρετε τις προδιαγραφές ασφαλείας που πρέπει να διαθέτει ένα εργαστήριο συντήρησης.

Σελίδα 5 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

  1. Αναφέρετε πως γίνεται η αισθητική αποκατάσταση – στις φορητές εικόνες.
  2. Ποια είναι η επιθυμητή μέση τιμή σχετικής υγρασίας και θερμοκρασίας στους εκθεσιακούς και αποθηκευτικούς χώρους;
  3. Να αναφέρετε σε ποια επί μέρους υποκλίματα χωρίζεται το μικροκλίμα ενός μουσείου.
  4. Τι ονομάζουμε “κλιματολογία μουσείων”;
  5. Ποιες πηγές φωτισμού χρησιμοποιούνται στα μουσεία και ποια είδη ακτινοβολίας εκπέμπονται από αυτές;
  6. Σε πόσες και ποιες κατηγορίες χωρίζονται τα μουσειακά αντικείμενα, ανάλογα με την ευαισθησία τους στο φως;
  7. Τι είναι θερμοϋδρογράφος και πού χρησιμοποιείται;
  8. Τι γνωρίζετε για τη “συμπύκνωση”;
  9. Τι είναι το “υγρόμετρο ή υδρογράφος” και πού χρησιμοποιείται;
  10. Τι γνωρίζετε για το “silica gel”;
  11. Τι γνωρίζετε για το ακουστικό κλίμα;
  12. Τι γνωρίζετε για το ατμοσφαιρικό κλίμα;
  13. Τι γνωρίζετε για το οπτικό κλίμα;
  14. Ποιες είναι οι περιβαλλοντικές παράμετροι που συνιστούν το θερμικό κλίμα;
  15. Ποιοι παράγοντες πρέπει να λαμβάνονται υπόψη, κατά την αποθήκευση και έκθεση οργανικών υλικών;
  16. Που βασίζεται ο όρος Ελεύθερο Σχέδιο;
  17. Να γίνει ονομαστική αναφορά των υλικών και των οργάνων που μπορεί να χρησιμοποιήσει ένας σχεδιαστής.
  18. Αναφέρετε αναλυτικά τον τρόπο αναπαραγωγής μιας εικόνας με την βοήθεια του κάναβου.
  19. Με ποιόν τρόπο και γιατί χρησιμοποιούμε τη βελόνα στο ελεύθερο σχέδιο;
  20. Πως συνθέτουμε τα πλαστικά στοιχεία στο σχέδιό μας;
  21. Περιγράψτε αναλυτικά τα στάδια της σχεδίασης μιας νεκρής φύσης.
  22. Ποιες είναι οι διαφορές του Γραμμικού Σχεδίου από το Ελεύθερο και σε ποιους απευθύνονται;
  23. Αναφέρετε επιγραμματικά τα υλικά, τα μέσα και τα όργανα που χρειάζονται για το γραμμικό σχέδιο. Ποιος είναι ο τρόπος συντήρησης των οργάνων;
  24. Ποια είναι τα κύρια και ποια τα επιμέρους στοιχεία που μπορεί να έχει το θέμα του σχεδίου μας;
  25. Ποια ήταν τα όργανα σχεδίασης με μελάνι στο παρελθόν και ποια χρησιμοποιούμε σήμερα;
  26. Περιγράψτε τους τρόπους χάραξης των γραμμών με οδηγούς και με διαβήτη.
  27. Ποιους παράγοντες πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη μας όταν έχουμε να κάνουμε γράμματα και αριθμούς στο γραμμικό μας σχέδιο;
  28. Ποια είναι τα τρία (3) πιο γνωστά φωτοευαίσθητα υλικά; Τι γίνεται με τις «καμμένες φωτογραφίες»;
  29. Τι γνωρίζετε για την “Camera Obscura”; Πότε και πως χρησιμοποιήθηκε;
  30. Αναφέρετε αναλυτικά σε ποια μέρη χωρίζεται μια ψηφιακή φωτογραφική μηχανή.
  31. Σε ποιες κατηγορίες χωρίζονται τα φιλμ σύμφωνα με την ευαισθησία τους; Τι γίνεται στην περίπτωση των ψηφιακών μηχανών;
  32. Ποιοι παράγοντες επιδρούν στο βάθος πεδίου μίας φωτογραφίας;
  33. Τι είναι η χρωματική θερμοκρασία; Πως καθορίζεται, με ποιόν τρόπο μετριέται και πως μπορεί να διορθωθεί;
  34. Ποια είναι τα στοιχεία αισθητικής και σύνθεσης μίας φωτογραφίας;

Σελίδα 6 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

  1. Που βρίσκουμε τα πρώτα δείγματα ζωγραφικής τέχνης σε τοίχο; Πότε χρονολογούνται και τι απεικονίζουν;
  2. Με ποια τεχνική δημιουργήθηκαν οι μινωικές τοιχογραφίες; Από πού αντλούσαν τη θεματολογία τους;
  3. Ποιες είναι οι διαφορές του μελανόμορφου από τον ερυθρόμορφο ρυθμό στην αγγειογραφία; Σε ποιες περιοχές βρίσκονταν τα εργαστήρια και σε ποια χρονολογική περίοδο δημιουργήθηκαν; Να αναφέρετε και από έναν καλλιτέχνη αυτών των αγγείων.
  4. Τι γνωρίζετε για τους κόρους και τις κόρες της Αρχαϊκής εποχής; Ποια ήταν αρχικά τα χαρακτηριστικά τους και πως εξελίχθηκαν στην πορεία των χρόνων;
  5. Που και πότε άνθισαν η Μακεδονική και η Κρητική Σχολή; Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά τους και οι κυριότεροι εκπρόσωποί τους;
  6. Τι σημαίνει ο όρος «Αναγέννηση (Renaissance)»; Σε ποιες περιόδους χωρίζεται και ποιοι είναι οι σημαντικότεροι εκπρόσωποί της;
  7. Τι σημαίνει ο όρος «Μπαρόκ (Baroque)» και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του; Σε ποιες χώρες εκδηλώθηκε και ποιοι ήταν οι κύριοι εκπρόσωποί του;
  8. Τι γνωρίζετε για το κίνημα του Ιμπρεσιονισμού (Impressionism) ; Πότε και γιατί δόθηκε αυτός ο όρος; Ποιοι ήταν οι κύριοι εκπρόσωποί του και ποια ήταν η θεματολογία τους;
  9. Πότε μία χάραξη ονομάζεται αρμονική; Αναφέρετε δύο παραδείγματα.
  10. Χρυσός αριθμός: Ποια είναι η τιμή του, πως συμβολίζεται και γιατί; Αναφέρετε δύο (2) παραδείγματα όπου συναντάται ο χρυσός αριθμός στη φύση.
  11. Τι ορίζουμε χρυσό τρίγωνο, ποια είδη χρυσών τριγώνων έχουμε και πως συνδέονται μεταξύ τους;
  12. Τι ονομάζεται άξονας συμμετρίας ενός σχήματος και τι κέντρο συμμετρίας; Να βρείτε και να σχεδιάσετε τους άξονες συμμετρίας ενός ορθογωνίου παραλληλογράμμου και ενός κανονικού εξαγώνου.

Σελίδα 7 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

ΟΜΑΔΑ Β. ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Ποιοι είναι και πως δρούν οι βιοτικοί παράγοντες φθοράς ξύλου;
  2. Με ποιες μεθόδους γίνεται η συμπλήρωση ενός ξύλου;
  3. Ποια είναι τα είδη μυκητών και τι είδους φθορά προκαλεί το καθένα στο ξύλο;
  4. Ποιες κατηγορίες εντόμων προσβάλλουν το ξύλο;
  5. Πως επιτυγχάνεται ο μηχανικός καθαρισμός στο ξύλο;
  6. Από ποια χημικά στοιχεία αποτελείται η σύσταση του ξύλου;
  7. Ποιες είναι οι ιδιότητες του ξύλου;
  8. Ποια είναι η δομή του ξύλου;
  9. Ποιοι είναι και πως δρουν οι αβιοτικοί παράγοντες φθοράς ξύλου;
  10. Πως επιτυγχάνεται ο χημικός καθαρισμός στο ξύλο;
  11. Με ποιες μεθόδους και υλικά πραγματοποιείται η συμπλήρωση ενός ξύλινου τμήματος;
  12. Ποιες είναι οι μηχανικές ιδιότητες του ξύλου;
  13. Αναφέρετε τις κατηγορίες και τα είδη ξυλείας.
  14. Τι γνωρίζετε για τη φαιά σήψη του ξύλου;
  15. Αναφέρετε δέκα εργαλεία κατεργασίας ξύλου.
  16. Ποιες συνθήκες ευνοούν την ανάπτυξη μυκήτων στο ξύλο;
  17. Να αναφέρετε τον ρόλο των επικαλυπτικών υλικών σε ξύλινες επιφάνειες.
  18. Ποιες ιδιότητες του ξύλου επηρεάζουν την πυκνότητά του;
  19. Ποια είναι τα μέρη του ξυλόγλυπτου τέμπλου και πως διακρίνονται με βάση τη μορφολογία τους;
  20. Πως προκαλείται ο μεταχρωματισμός του ξύλου από καρφιά ή σιδερένιους συνδετήρες;
  21. Με ποιες μεθόδους γίνεται η απεντόμωση;
  22. Να αναφέρετε τρόπους στερέωσης ενός σαθρού ξύλου.
  23. Ποια είναι τα στάδια συντήρησης ενός ξυλόγλυπτου αντικειμένου;
  24. Πως γίνεται η επιφανειακή στερέωση ενός ζωγραφισμένου ή επιχρυσωμένου τέμπλου;
  25. Ποιες είναι οι τεχνικές κατασκευής της τοιχογραφίας και να αναφέρετε τις διαφορές τους
  26. Ποια είναι τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή μιας τοιχογραφίας;
  27. Ποια είναι η στρωματογραφία της τοιχογραφίας;
  28. Ποιοι είναι οι βιολογικοί παράγοντες φθοράς των τοιχογραφιών;
  29. Ποιοι είναι οι παράγοντες φθοράς των τοιχογραφιών;
  30. Ποια είναι τα στάδια συντήρησης της τοιχογραφίας;
  31. Με ποιο τρόπο και με ποια υλικά γίνεται ο καθαρισμός της ζωγραφικής επιφάνειας μιας τοιχογραφίας στην οποία υπάρχουν λιπαρές ουσίες, αιθάλη,άλατα, κεριά και επιζωγραφίσεις;
  32. Ποιες είναι οι μέθοδοι απόσπασης και μεταφοράς τοιχογραφιών;
  33. Με ποιους τρόπους και με ποια υλικά γίνεται η στερέωση του υποστρώματος μιας τοιχογραφίας που έχει αποσαθρωθεί και έχει αποκολληθεί από την τοιχοδομή;
  34. Ποιες είναι οι αποδεκτές μέθοδοι χρωματικής συμπλήρωσης των τοιχογραφιών, στην περίπτωση που υπάρχει απώλεια τμημάτων ζωγραφικής ή κονιάματος;
  35. Πότε γίνεται προστασία ή οπλισμός της ζωγραφικής επιφάνειας μιας τοιχογραφίας και με ποια υλικά;
  36. Να αναφέρετε τις μεθόδους καταπολέμησης των μικροοργανισμών που αναπτύσσονται σε τοιχογραφίες.

Σελίδα 8 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

  1. Τι γνωρίζετε για το φαινόμενο συμπύκνωσης των υδρατμών στις τοιχογραφίες;
  2. Περιγράψτε τους μηχανισμούς δράσης των αλάτων και τις φθορές που δημιουργούν στις τοιχογραφίες.
  3. Ποια είναι η πορεία των εργασιών στην πίσω πλευρά των αποτοιχισμένων τοιχογραφιών για την ενίσχυση του υποστρώματός τους;
  4. Για ποιο λόγο γίνεται το στεφάνωμα τοιχογραφίας και με ποια υλικά;
  5. Ποια υλικά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την παρασκευή κονιάματος το οποίο θα χρησιμοποιηθεί σε εργασίες συμπλήρωσης απωλειών μίας τοιχογραφίας;
  6. Τι γνωρίζετε για την επίδραση της υγρασίας στην τοιχογραφία;
  7. Ποιες φθορές προκαλεί ο άνεμος στις τοιχογραφίες;
  8. Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ των τριών τεχνικών της ζωγραφικής των τοιχογραφιών (fresco, mezzo fresco, secco);
  9. Τι γνωρίζετε για την αποτοίχιση τοιχογραφίας με την τεχνική strappo και σε ποιες περιπτώσεις εφαρμόζεται;
  10. Τι γνωρίζετε για τα αερικά και τα υδραυλικά κονιάματα;
  11. Σε ποιες περιπτώσεις γίνεται αποτοίχιση των τοιχογραφιών ενός μνημείου και ποια είναι η απαραίτητη προϋπόθεση γι’αυτό;
  12. Ποια μελάνη είναι ευαίσθητη στο νερό και δεν μπορεί να πλυθεί και ποια δεν είναι ευαίσθητη στο νερό και μπορεί (σχεδόν πάντα) να πλυθεί;
  13. Η υδρόλυση του χαρτιού χωρίζεται σε τρεις τύπους. Ονομάστε τους.
  14. Αναφέρετε τους ενδογενείς παράγοντες που επηρεάζουν τη φυσική γήρανση του χαρτιού.
  15. Αναφέρετε επιγραμματικά τις κύριες πηγές οξύτητας του χαρτιού.
  16. Τι είναι η «αλλωπεκίαση» (foxing); Να αναφέρετε τις δύο θεωρίες που εξηγούν το φαινόμενο.
  17. Ποια είναι τα συμπτώματα της διάβρωσης της μελάνης σιδήρου; Αναφέρετε επιγραμματικά τα δύο αίτια της διάβρωσης που προκαλεί.
  18. Ποια είναι η επίδραση της υψηλής θερμοκρασίας και της υψηλής σχετικής υγρασίας στην ταχύτητα της γήρανσης του χαρτιού;
  19. Ποιο είναι το πιο καταστρεπτικό έντομο, όσον αφορά το χαρτί και εξηγήστε πως δρα πάνω σε αυτό.
  20. Αναφέρετε επιγραμματικά έξι ζωντανούς οργανισμούς που προσβάλλουν το χαρτί.
  21. Πότε ο συντηρητής προχωρά στην ολική ενίσχυση του υποστρώματος ενός ζωγραφικού έργου από χαρτί; Τι τύπος κόλλας χρησιμοποιείται και γιατί;
  22. Να αναφέρετε επιγραμματικά τα στάδια συντήρησης έργων ζωγραφικής που αποτυπώνονται πάνω στο χαρτί
  23. Ποια είναι η κύρια μέθοδος χημικής σταθεροποίησης του χαρτιού για ποιο λόγο γίνεται και ποια μορφή της είναι η πιο διαδεδομένη;
  24. Τι γνωρίζετε για τη λεύκανση του χαρτιού;
  25. Σε ποιες περιπτώσεις πραγματοποιείται ο στεγνός καθαρισμός στο χαρτί και με ποια υλικά;
  26. Ποιος είναι ο σκοπός του υγρού καθαρισμού ενός χαρτιού; Να αναφέρετε συνοπτικά την διαδικασία.
  27. Ποια μέθοδος εφαρμόζεται σήμερα για την αντιμετώπιση της διάβρωσης της μεταλλογαλλικής μελάνης;
  28. Ποιο εύρος θερμοκρασιών και σχετικών υγρασιών θεωρείται κατάλληλο για τη φύλαξη των έργων τέχνης από χαρτί και γιατί;
  29. Αναφέρετε τις μεθόδους στερέωσης του χαρτιού.

Σελίδα 9 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

  1. Τι φθορές προκαλεί στο ύφασμα η Σχετική υγρασία και θερμοκρασία;
  2. Ποιες είναι οι φθορές που προκαλεί στο ύφασμα ο Φωτισμός και ο Θόρυβος;
  3. Ποιες είναι οι φθορές που προκαλούν στο ύφασμα οι ατμοσφαιρικοί ρύποι και ο ανθρώπινος παράγοντας;
  4. Ποιες είναι οι φθορές που προκαλούν στο ύφασμα οι βιολογικοί παράγοντες;
  5. Να αναφέρετε επιγραμματικά τα στάδια συντήρησης ενός υφάσματος.
  6. Περιγράψτε με λίγα λόγια τη διαδικασία αφαίρεσης των παλαιών επεμβάσεων σε υφάσματα που έχουν στερεωθεί με ράψιμο.
  7. Περιγράψτε τη διαδικασία με την οποία επιτυγχάνεται το στεγνό καθάρισμα στο ύφασμα.
  8. Περιγράψτε τη διαδικασία με την οποία επιτυγχάνεται ο επιφανειακός καθαρισμός στο ύφασμα και πότε τον χρησιμοποιούμε.
  9. Περιγράψτε τι διαδικασία του υγρού καθαρισμού στο ύφασμα . Αναφέρεται τους σάπωνες που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε. Τι πρέπει να λάβει υπόψη του ο συντηρητής πριν επιλέξει την συγκεκριμένη μέθοδο;
  10. Πως γίνεται η στερέωση των βαφών ενός υφάσματος και ο έλεγχος διαλυτότητας αυτών;
  11. Να αναφέρετε τους σωστούς τρόπους φύλαξης και αποθήκευσης των υφασμάτων.
  12. Πως εφαρμόζεται η διαδικασία της απολύμανσης ενός υφάσματος και πως της απεντόμωσης;
  13. Να αναφέρεται τα κριτήρια επιλογής της μεθόδου καθαρισμού ενός υφάσματος.
  14. Να αναφέρετε επιγραμματικά α. τις προκαταρκτικές εργασίες που πρέπει να γίνουν πριν τις επεμβάσεις συντήρησης σε ένα ύφασμα και β. τις διαγνωστικές μεθόδους που χρησιμοποιούνται για την ανάλυση των βαφών.
  15. Τι γνωρίζεται για τους ενδογενείς ή ενυπάρχοντες παράγοντες φθοράς ενός υφάσματος;
  16. Ποιοι παράμετροι πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά την απεντόμωση ώστε να παραμένουν οι εικόνες ασφαλείς και η διαδικασία αποτελεσματική;
  17. Περιγράψτε τη διαδικασία προστασίας της ζωγραφικής επιφάνειας μιας φορητής εικόνας με την τεχνική facing. Σε ποιες περιπτώσεις χρησιμοποιείται και τι πρέπει να λαμβάνει υπόψη του ο συντηρητής κατά την εφαρμογή της;
  18. Αναφέρετε επιγραμματικά τις μεθόδους εφαρμογής που χρησιμοποιούνται για τις εργασίες στερέωσης του ξύλινου υποστηρίγματος μιας φορητής εικόνας καθώς και τις παραμέτρους από τις οποίες εξαρτάται η επιτυχία της εφαρμογής της μεθόδου.
  19. Τι ονομάζουμε στιλβωτό χρυσό;
  20. Αναφέρετε α. τα κριτήρια επιλογής του σημείου πάνω στο οποίο θα πρέπει να γίνονται οι δοκιμές των διαλυτών που θα χρησιμοποιήσετε για την συντήρηση της φορητής εικόνας β. τους οργανικούς διαλύτες που χρησιμοποιούνται συνήθως στην συντήρηση των φορητών εικόνων , γ. τον διαλύτη που χρησιμοποιείται για την αδρανοποίηση των διαλυτών που χρησιμοποιήθηκαν κατά τον καθαρισμό.
  21. Να αναφέρετε επιγραμματικά τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται για τον εντοπισμό των αποκολλήσεων σε μία φορητή εικόνα .
  22. Αναφέρετε τα αίτια που προκαλούν αποκολλήσεις στα στρώματα μίας φορητής εικόνας.
  23. Τι υλικά χρησιμοποιούμε για τη στερέωση της προετοιμασίας μιας φορητής εικόνας;
  24. Ποια είναι τα υλικά της προετοιμασίας μιας φορητής εικόνας;
  25. Ποιες αιτίες προκαλούν τις ρηγματώσεις ξήρανσης;
  26. Ποιες αιτίες προκαλούν τις ρηγματώσεις γήρανσης;
  27. Αναφέρετε επιγραμματικά τους τύπους δικτύων ρωγματώσεων που απαντώνται στα ζωγραφικά έργα.

Σελίδα 10 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

  1. Να αναφέρετε τα σωστά επίπεδα σχετικής υγρασίας, έντασης φωτισμού και θερμοκρασίας για την καλή διατήρηση μιας φορητής εικόνας.
  2. Τι χαρακτηριστικά πρέπει να διαθέτει το ιδανικό υλικό στερέωσης μιας φορητής εικόνας;
  3. Ποιοι παράμετροι πρέπει να λαμβάνονται υπόψη για την εφαρμογής της μεθόδου στερέωσης σε μια φορητή εικόνα;
  4. Πότε αφαιρούνται οι επιζωγραφίσεις από τη ζωγραφική επιφάνεια μίας εικόνας;
  5. Που οφείλονται οι φθορές του βερνικιού μιας εικόνας;
  6. Σε τι αναφέρεται ο όρος καθαρισμός του επιφανειακού ρύπου και με ποια μέσα εφαρμόζεται;
  7. Ποιος είναι ο ρόλος του βερνικιού πάνω στη ζωγραφική επιφάνεια και ποιες προδιαγραφές πρέπει να πληροί το ιδανικό προς χρήση βερνίκι;
  8. Σε ποιες περιπτώσεις προτείνεται το ολικό φοδράρισμα ενός ζωγραφικού έργου;
  9. Σε ποιες περιπτώσεις προτείνεται το περιμετρικό φοδράρισμα ενός ζωγραφικού έργου;
  10. Είναι απαραίτητο να βερνικώνεται η ζωγραφική επιφάνεια ενός ζωγραφικού έργου; Να αιτιολογηθεί η απάντηση.
  11. Τελάρο φορητής ζωγραφικής σε ύφασμα: Ποιες είναι οι προδιαγραφές για την καταλληλότητα ενός ξύλινου τελάρου για φορητή ζωγραφική;
  12. Από ποια στρώματα αποτελείται ένα ζωγραφικό έργο σε υφασμάτινο υποστήριγμα;
  13. Τι είναι η αποφλοίωση της ζωγραφικής επιφάνειας; Και ποιες είναι οι συνθήκες κατά τις οποίες συμβαίνει;
  14. Τι είναι η αποκόλληση της ζωγραφικής;
  15. Τι είναι η χρωματική απώλεια στη ζωγραφική και σε ποια είδη την διακρίνουμε;
  16. Ποιες κόλλες χρησιμοποιούνται για το φοδράρισμα μιας ελαιογραφίας;
  17. Τι γνωρίζετε για τον καθαρισμό της ζωγραφικής επιφάνειας των ελαιογραφιών; Να αναφέρετε τρόπους καθαρισμού.
  18. Ποιες είναι οι συγκολλητικές ουσίες με μεγάλη διεισδυτικότητα που χρησιμοποιούνται για το φοδράρισμα;
  19. Τι είναι το ψυχρό φοδράρισμα; Τρόποι εφαρμογής και υλικά.
  20. Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της διαδικασίας του φοδραρίσματος;
  21. Ποιες είναι οι συγκολλητικές ουσίες που χρησιμοποιούνται για την επικόλληση προστατευτικού χαρτιού στη ζωγραφική επιφάνεια μιας ελαιογραφίας και ποιες οι ιδιότητες τους στη ζωγραφική επιφάνεια μιας ελαιογραφίας;
  22. Περιγράψτε τη διαδικασία φοδραρίσματος, σε μια θερμαινόμενη τράπεζα.
  23. Πότε καθιερώθηκε η ζωγραφική σε ύφασμα με την τεχνική της ελαιογραφίας και ποια είναι τα πλεονεκτήματά της;
  24. Σε ποιες περιπτώσεις πραγματοποιούμε φοδράρισμα σε έργο ζωγραφικής με υποστήριγμα από ύφασμα;
  25. Να αναφέρετε επιγραμματικά τις φθορές στα έργα ζωγραφικής σε ύφασμα και τις αιτίες που τις προκαλούν.
  26. Ποιοι είναι οι Βιολογικοί παράγοντες φθοράς στις ελαιογραφίες (ζωγραφική σε ύφασμα) και ποιες είναι οι φθορές τους;
  27. Ποιες είναι οι εργασίες που προηγούνται του φοδραρίσματος ενός έργου ζωγραφικής σε ύφασμα;
  28. Ποιες εργασίες έπονται του φοδραρίσματος ενός έργου ζωγραφικής σε ύφασμα;
  29. Ποια είδη υφασμάτων χρησιμοποιήθηκαν στη ζωγραφική και γιατί;

Σελίδα 11 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

  1. Τι είναι η τεχνητή πατίνα, η βελατούρα και η λαζούρα;
  2. Ποιοι είναι οι βασικοί κανόνες δεοντολογίας για την αισθητική αποκατάσταση φθορών στη ζωγραφική επιφάνεια μιας ελαιογραφίας;
  3. Σε ποιες περιπτώσεις πραγματοποιούμε τοπικό ή περιμετρικό φοδράρισμα σε ένα πίνακα; Ποια είναι τα μειονεκτήματα της μεθόδου;
  4. Να αναφέρετε τα κυριότερα υλικά που χρησιμοποιούντο για την εκτέλεση της προετοιμασίας των φορητών έργων ζωγραφικής σε υφασμάτινο υποστήριγμα.
  5. Να αναφέρετε τα είδη ύφανσης που συναντάμε στα υφασμάτινα υποστηρίγματα των φορητών έργων ζωγραφικής.
  6. Ποια είναι τα κυριότερα συνδετικά υλικά των χρωστικών που χρησιμοποιήθηκαν στην ζωγραφική σε υφασμάτινο υποστήριγμα;
  7. Ποια θεωρείτε καταλληλότερα, τα εύκαμπτα ή τα άκαμπτα ενισχυτικά υποστηρίγματα για την ζωγραφική σε ύφασμα, όταν το αυθεντικό υποστήριγμα έχει φθαρεί και χρειάζεται ενίσχυση; Να αιτιολογηθεί η απάντηση.
  8. Αναφέρετε αναλυτικά τι σημαίνει «προοπτική» και ποια είναι τα βασικά της στοιχεία.
  9. Ποιοι είναι οι κανόνες της προοπτικής στο σχέδιο;
  10. Γιατί είναι σημαντικό στο σχέδιό μας να υπάρχει πλήθος τονικών αξιών; Αναφέρετε αναλυτικά τους έξι

(6) νόμους των τόνων για την τρισδιάστατη αποτύπωση.

  1. Ποια είναι τα δύο (2) είδη σκιάς και με ποιες μεθόδους τις αποδίδουμε στο σχέδιο μας;
  2. Ποιες παραμέτρους έχει να σκεφτεί ο σχεδιαστής όταν οργανώνει τον σχεδιαστικό του χώρο; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
  3. Ποια είναι η αναγωγική και ποια η επαγωγική διαδικασία στο σχέδιο; Δώστε από ένα παράδειγμα.
  4. Τι σημαίνει ο όρος «Οπτική Αντίληψη»;
  5. Τι προσέχουμε όταν σχεδιάζουμε μια ανθρώπινη φιγούρα εκ του φυσικού;
  6. Πως προσδιορίζουμε τις αναλογίες (γενικές και επί μέρους) που θα περιλαμβάνονται στο σχέδιό μας;
  7. Τι σημαίνει άξονας και τι κλίση; Γιατί χρειάζονται οι άξονες στο ελεύθερο σχέδιο;
  8. Τι εννοούμε όταν λέμε σχήμα και τι φόρμα; Από ποια ακόμα στοιχεία μπορεί να αποτελείται μια σύνθεση; Αιτιολογήστε την απάντησή σας.
  9. Όταν έχουμε μπροστά μας ένα μοντέλο (π.χ. δυο (2) γεωμετρικά στερεά), ποια στοιχεία πρέπει να παρατηρήσουμε πριν ξεκινήσουμε να σχεδιάζουμε;
  10. Ποια είναι τα βασικά και ποια τα συμπληρωματικά χρώματα; Από ποια στοιχεία διακρίνεται το χρώμα;
  11. Σε ποιες κατηγορίες διακρίνονται τα χρώματα ως χρωστικές και μέσα βαφής για την ζωγραφική;
  12. Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχουν το χαρτί και τα μολύβια του γραμμικού σχεδίου;
  13. Από ποια μέρη αποτελείται το ραπιντογκράφ και ποιος είναι ο τρόπος που πρέπει να το χρησιμοποιούμε; Τι πρέπει να κάνουμε σε περίπτωση λάθους;
  14. Τι στοιχεία πρέπει να συμπεριλάβουμε στο υπόμνημα, τι διαστάσεις πρέπει να έχει και που τοποθετείται;
  15. Ποιοι είναι οι βασικοί κανόνες για να συνθέσουμε τα διάφορα στοιχεία του πίνακα στο χαρτί μας; Περιγράψτε τους αναλυτικά.
  16. Πως χαρακτηρίζουμε τα διαφορετικά είδη γραμμών και πως τα αποδίδουμε; Ποια πλαστικά στοιχεία πρέπει να υπολογίσουμε;
  17. Τι σημαίνει ο όρος «Τυποποίηση», πότε καθιερώθηκε και τι ισχύει με αυτό;

Σελίδα 12 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

  1. Αναφέρετε αναλυτικά πως μπορούμε να δώσουμε ομοιομορφία στο γραμμικό σχέδιο προκειμένου να πετύχουμε ένα σωστά αισθητικό αποτέλεσμα.
  2. Αναφέρετε αναλυτικά τους συνηθέστερους τύπους κλίμακας. Σε ποιες περιπτώσεις την χρησιμοποιούμε και γιατί;
  3. Πως γίνεται η μετατροπή του σχεδίου από μία κλίμακα σε μία άλλη κλίμακα; Αιτιολογήστε την απάντησή σας με παράδειγμα.
  4. Αναφέρετε αναλυτικά τι μορφή πρέπει να έχουν οι διαστάσεις στο γραμμικό σχέδιο και που τις τοποθετούμε.
  5. Αναφέρετε αναλυτικά τι ονομάζεται αξονομετρική προβολή και σε ποια είδη διακρίνεται.
  6. Αναφέρετε επιγραμματικά τα πέντε (5) αναγκαία στάδια για τη δημιουργία της φωτογραφικής εικόνας με τη χρήση του φιλμ.
  7. Σε ποιες κατηγορίες διακρίνονται οι ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές; Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους;
  8. Αναφέρετε αναλυτικά τα έξι (6) βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένας φωτογραφικός φακός.
  9. Πως σε έναν φωτογράφο δίνεται η δυνατότητα ελέγχου της προοπτικής στο θέμα του; Πως μπορεί να την μεταβάλει; Δώστε ένα παράδειγμα.
  10. Τι γνωρίζετε για τις ρυθμίσεις της φωτομέτρησης και της έκθεσης σε μια ψηφιακή φωτογραφική μηχανή;
  11. Αναφέρετε αναλυτικά τα διαφορετικά είδη φωτισμού για τη λήψη μίας φωτογραφίας.
  12. Τι είναι η μακροφωτογραφία και τι η μικροφωτογραφία; Με ποιους τρόπους μπορούμε να τις πετύχουμε;
  13. Πως τραβιέται μια υπέρυθρη φωτογραφία με μία ψηφιακή μηχανή; Που βρίσκει εφαρμογή;
  14. Αναφέρετε επιγραμματικά τα είδη των φίλτρων που χρησιμοποιούμε για την λήψη μιας έγχρωμης φωτογραφίας.
  15. Να συγκρίνετε την αναλυτική ικανότητα του φακού με την αναλυτική ικανότητα του φιλμ.
  16. Ποια είναι τα βασικά χρώματα RGB και ποια τα συμπληρωματικά CMY; Που χρησιμοποιούνται;
  17. Τι σημαίνει ο όρος “Fill in”; Πως χρησιμοποιείται στην φωτογράφιση;
  18. Πως μπορούμε να φωτίσουμε μία νεκρή φύση;
  19. Σε ποια στοιχεία βασίζεται το «ύφος» στην αιγυπτιακή τέχνη;
  20. Περιγράψτε την τεχνική και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για να φιλοτεχνηθούν οι τοιχογραφίες στο Ακρωτήρι της Θήρας. Ποια ήταν η θεματογραφία τους;
  21. Περιγράψτε αναλυτικά την τοιχογραφία «Κροκοσυλλέκτριες» από τον οικισμό του Ακρωτηρίου της Σαντορίνης.
  22. Πως διακοσμούσαν τα αγγεία στην Γεωμετρική Περίοδο; Αναφέρετε αναλυτικά τις διαφορές τους από την Πρωτογεωμετρική έως και την Ύστερη Γεωμετρική περίοδο (1050-700π.Χ).
  23. Με ποια ιδιαίτερη τεχνική δημιουργήθηκαν τα πορτρέτα Φαγιούμ; Ποια ήταν η χρήση τους;
  24. Τι γνωρίζετε για τις πρώτες τοιχογραφίες της Παλαιοχριστιανικής τέχνης; Τι επιδίωκαν οι ζωγράφοι με αυτές;
  25. Περιγράψτε την φορητή εικόνα του Χριστού της Μονής του Σινά.
  26. Τι γνωρίζετε για τις ψηφιδωτές παραστάσεις της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη;
  27. Γιατί επικράτησε ο όρος «Παλαιολόγεια Αναγέννηση»; Πως επέδρασε στην τέχνη του ψηφιδωτού; Σε ποιες μονές τα συναντάμε;

Σελίδα 13 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

  1. Ποια η συμβολή του Giotto di Bondone στην Αναγέννηση; Γιατί θεωρείται ότι έκανε στροφή στην ιστορία της δυτικής ζωγραφικής; Περιγράψτε δύο (2) σκηνές από την εικονογράφηση που έκανε στο Παρεκκλήσι της Αρένας στην Πάντοβα.
  2. Γιατί θεωρείται το 1401 σημαντική χρονολογία για τη ζωγραφική; Ποιοι καλλιτέχνες συνέβαλαν σ’ αυτό και γιατί;
  3. Να περιγράψετε το έργο «Η αλληγορία της Άνοιξης» του Sandro Botticelli. Σε ποια εποχή ανήκει και με ποια τεχνοτροπία έχει δημιουργηθεί;
  4. Τι γνωρίζετε για τον Leonardo da Vinci; Ποια καινοτομία εισήγαγε στην ζωγραφική;
  5. Με ποια τεχνική και από ποιόν ζωγραφίστηκε η οροφή της Capella Sistina; Τι απεικονίζει;
  6. Ποιος ήταν ο μεγάλος θεωρητικός, ζωγράφος και χαράκτης της Γερμανικής Αναγέννησης; Σε ποια περιοχή και εποχή έζησε, και γιατί απέκτησε παγκόσμια φήμη;
  7. Από πού επηρεάστηκε ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος; Με ποιες τεχνικές ασχολήθηκε; Περιγράψτε αναλυτικά ένα έργο του.
  8. Ποιοι είναι οι τίτλοι των παρακάτω έργων και ποιοι οι δημιουργοί τους; Με ποια τεχνική δημιουργήθηκαν και σε ποιο καλλιτεχνικό κίνημα ανήκουν;

Έργο1 Έργο2 Έργο 3

  1. Τι ονομάζουμε δομή και τι σύνθεση ενός έργου τέχνης;
  2. Συστήματα απεικόνισης, με γεωμετρικές μεθόδους, στην Αρχιτεκτονική (Επιγραμματική αναφορά).
  3. Είδη συμμετρίας στην Αρχιτεκτονική (Επιγραμματική αναφορά).
  4. Πότε υπάρχει συμμετρία και πότε ασυμμετρία σε ένα έργο ζωγραφικής;
  5. Τι είναι το Πυθαγόρειο τρίγωνο και τι το Αιγυπτιακό τρίγωνο;
  6. Τι ονομάζεται χρυσό ορθογώνιο ή ορθογώνιο Fibonacci;
  7. Να αναφέρετε τα υποκειμενικά και αντικειμενικά στοιχεία της Αρμονίας.
  8. Για ποιους λόγους οι διαπιστώσεις εφαρμογής Αρμονικών Χαράξεων στα μνημεία ή τα έργα τέχνης είναι αμφίβολες;
  9. Ακολουθία Fibonacci: πώς σχηματίζεται και τι σχέση έχει με τον αριθμό Φ; Να αναφέρετε τους εφτά πρώτους όρους της.
  10. Χρυσή τομή και ανθρώπινο σώμα. Αναφέρετε πέντε περιπτώσεις.
  11. Αρμονικά Συστήματα: Αναφορά και ανάπτυξη.
  12. Σε τι αναφερόμαστε με τον όρο “object” στο autocad και σε τι με τον όρο “properties”; Αναφέρετε παραδείγματα.
  13. Σε τι αναφερόμαστε με τον όρο “layer” στο autocad; Αναφέρετε παραδείγματα.
  14. Στο ίδιο αρχείο σχεδίου μπορούμε να συνδυάζουμε περισσότερα σχέδια; Γιατί είναι καλύτερα να έχουμε ένα σύνθετο σχέδιο αντί πολλά απλά;
  15. Αναφέρετε αναλυτικά τα βήματα και τις εντολές που χρειάζονται για την εισαγωγή ψηφιακής εικόνας στο AUTOCAD.
  16. Τι σημαίνει “block” και πως μπορούμε να το δημιουργήσουμε; Αναφέρετε ένα παράδειγμα.

Σελίδα 14 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

  1. Πώς μπορούμε να κάνουμε εισαγωγή πολλαπλών ψηφιακών εικόνων ίδιας κλίμακας σε ένα αρχείο του AUTOCAD;
  2. Ποιες ιδιότητες μπορούν να επεξεργαστούν σε κάθε “layer” ; Αναφέρετε παραδείγματα.
  3. Ποιες είναι οι εντολές τροποποίησης – διόρθωσης; Αναφέρετε παραδείγματα.
  4. Πως μας βοηθάει στη σχεδίαση η έλξη αντικειμένων; Πως καταλαβαίνουμε ότι είναι ενεργοποιημένη κάποια έλξη αντικειμένου; Μπορούμε να περιορίσουμε τις διευθύνσεις στις οποίες κινείται το σταυρόνημα;
  5. Πως ρυθμίζουμε την έλξη συντεταγμένων;
  6. Τι παραμέτρους ρυθμίζουμε στην έλξη συντεταγμένων;
  7. Πώς ορίζουμε συντεταγμένες από το πληκτρολόγιο;
  8. Με πόσους τρόπους μπορούν να δοθούν οι συντεταγμένες σημείου από το πληκτρολόγιο;
  9. Πώς διορθώνουμε δύο ή περισσότερες λανθασμένες ενέργειες; Πότε μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την εντολή Undo; Πόσες φορές μπορούμε να κάνουμε redo; Πώς σβήνουμε σχήματα;
  10. Πόσα επίπεδα μπορούμε να έχουμε σ’ ένα σχέδιο; Αν έχουμε πολλά επίπεδα, πως ξέρουμε σε ποιο σχεδιάζουμε;
  11. Τι είναι τα στυλ διαστάσεων; Τι θα γίνει αν τροποποιήσουμε τον ορισμό ενός στυλ διαστάσεων; Τι μπορούμε να τροποποιήσουμε σε ένα στιλ διαστάσεων;
  12. Ονομάστε τις εντολές σχεδίασης.
  13. Πως επιλέγουμε μια εντολή με το ποντίκι; Πότε μπορούμε να δώσουμε μια εντολή από το πληκτρολόγιο; Πως μπορούμε να φέρουμε το AutoCAD στην αναμονή Command;
  14. Από τι αποτελείται μια εντολή; Τι είναι οι παράμετροι μιας εντολής; Τι κάνουμε για να σχεδιάσουμε ένα σχήμα;
  15. Πως καθορίζεται η θέση και το μέγεθος κάθε νέου σχήματος; Πως προσδιορίζεται ένα σημείο; Τι σημαίνει η τροποποίηση σχήματος και πως γίνεται;
  16. Τι καινοτομία δημιούργησαν οι κυβιστές με το έργο τους; Ποιοι ήταν οι πρωτοπόροι του κινήματος; Σε ποιες κατηγορίες χωρίζεται και γιατί;

Σελίδα 15 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

  1. Πρακτικό Μέρος: Κατάλογος Στοχοθεσίας Πρακτικών Ικανοτήτων και Δεξιοτήτων (Στοχοθεσία Εξεταστέας Ύλης Πρακτικού Μέρους)

Για την πιστοποίηση της επαγγελματικής ικανότητας, κατά το Πρακτικό Μέρος, οι υποψήφιοι της ειδικότητας «ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ», εξετάζονται σε γενικά θέματα επαγγελματικών γνώσεων και ικανοτήτων και επίσης σε ειδικές επαγγελματικές γνώσεις και ικανότητες, που περιλαμβάνονται αποκλειστικά στη στοχοθεσία του πρακτικού μέρους της ειδικότητας.

Ειδικά θέματα

  1. Φτιάξτε διάλυμα συγκολλητικής ουσίας x% και να πραγματοποιήσετε την στερέωση του αντικειμένου. Αιτιολογήσετε την επιλογή των περιοχών στερέωσης. (90 λεπτά)

Απαραίτητος εξοπλισμός:

• Βαμβάκι

• Ξυλάκια

• Χαρτοταινία

• Νυστέρι (στελέχη και λάμες)

• Οδοντιατρικές σπάτουλες

• Σπάτουλες Γυψοτεχνίας

• Λαβίδες

• Ψεκαστήρια

• Μπαιν μαρι

• Melinex

• Απιονισμένο νερό

• Ακετόνη

• Αιθανόλη

• Paraloid B 72

• Primal SF 16

• Primal WS 24

• Lascaux

• Hydroground

Σελίδα 16 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

• Καθετήρες Ενεμάτων

• Θηραϊκή γη

• Υδραυλική άσβεστο

• Κόσκινα ατσάλινα

• Γάζες

• Beva

• Αμυλόκολλα

• Δοχεία γυάλινα

• Σύριγγες & βελόνες

• Ατσάλινες χειρουργικές βελόνες με καμπύλη (διάφορα μεγέθη)

• Μεταξωτή και βαμβακερή κλωστή

• Πινέλα (διάφορα μεγέθη)

• Σύστημα κενού αέρος

• Αντικείμενα που χρήζουν στερέωσης

  1. Να γίνει η συμπλήρωση του αντικειμένου αφού προετοιμάσετε πρώτα το υλικό συμπλήρωσης. (2 ώρες)

Απαραίτητος εξοπλισμός:

• Βαμβάκι

• Ξυλάκια

• Νυστέρι (στελέχη και λάμες)

• Λαβίδες

• Ψαλίδια

• Σφιγκτήρες

• Κόκκαλο βιβλιοδεσίας

• Σουβλί

• Οδοντιατρικές σπάτουλες

• Ψεκαστήρια

Σελίδα 17 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

• Πουάρ

• Θερμαινόμενη σπάτουλα

• Σπάτουλες Γυψοτεχνίας

• Ανοξείδωτοι μεταλλικοί σύνδεσμοι

• Σκόνες αγιογραφίας

• Τέμπερες

• Melinex

• Βαφές υφασμάτων

• Στυπόχαρτα

• Εντομολογικές Καρφίτσες

• Tyvek

• Μποντίνα

• Αμυλόκολλα

• Ιαπωνικό Χαρτί

• Πινέλα (διάφορα μεγέθη)

• Απιονισμένο νερό

• Τρεχούμενο νερό

• Paraloid B 72

• Primal SF 16

• Primal WS 24

• Πριονίδι

• Υφάσματα

• Lascaux

• Εποξεικός στόκος τύπου milliput

• Δοχεία γυάλινα

• Υαλόχαρτα διάφορα πάχη

• Λεκάνες μεσαίου μεγέθους

Σελίδα 18 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

• Φωτιζόμενες Τράπεζες

• Στεγνωτήρια χαρτιού

• Τράπεζες χαμηλής υποπίεσης

• Σύριγγες & βελόνες

• Άμμο λεπτόκοκκη

• Άμμο χονδρόκοκκη

• Σφουγγάρια απλά

• Αντικείμενα που χρήζουν συμπλήρωσης

  1. Προσδιορίστε την καταλληλότερη μέθοδο ή συνδυασμό μεθόδων καθαρισμού και προχωρείστε στον καθαρισμό της επιφάνειας του αντικειμένου. Αιτιολογείστε τις ενέργειές σας σε κάθε στάδιο. (2 ώρες)

Απαραίτητος εξοπλισμός:

• Βαμβάκι

• Ξυλάκια

• Νυστέρι (στελέχη και λάμες)

• Λαβίδες

• Σφουγγάρι ξηρού καθαρισμού

• Οδοντιατρικές σπάτουλες

• Σπάτουλες Γυψοτεχνίας

• Ψεκαστήρια

• Museum Vac

• Preservation Pencil

• Πινέλα E-Bake

• Πουάρ

• Θερμοπίστολο

• Melinex

• Απιονισμένο νερό

Σελίδα 19 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

• Τρεχούμενο νερό

• Ακετόνη

• Αιθανόλη

• White spirit

• Texapon

• Dehypon

• Διαβρωτικό χρώματος

• Ανθρακικό αμμώνιο

• Καρβοξυμεθυλοκυτταρίνη

• Βιοκτόνα τύπου Primatol, Preventol ή Desogen

• Θειογλυκολικό οξύ

• Δοχεία γυάλινα

• Λεκάνες μεσαίου μεγέθους

• Σύριγγες & βελόνες

• Πινέλα (διάφορα μεγέθη)

• Σφουγγαράκια latex

• Σφουγγαρια απλά

• Αντικείμενα που χρήζουν επιφανειακού καθαρισμού

  1. Να γίνει η αισθητική αποκατάσταση του αντικειμένου. (90 λεπτά)

Απαραίτητος εξοπλισμός:

• Βαμβάκι

• Ξυλάκια

• Οδοντιατρικές σπάτουλες

• Λαβίδες

• Σπάτουλες Γυψοτεχνίας

• Ψιλό κόσκινο

Σελίδα 20 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

• Ψεκαστήρια

• Πουάρ

• Μπολ σιλικόνης

• Χαρτοταινία

• Σκόνες αγιογραφίας

• Χρώματα υδατογραφίας

• Melinex

• Απιονισμένο νερό

• Τρεχούμενο νερό

• Ακετόνη

• Primal SF 16

• Primal WS 24

• Δοχεία γυάλινα

• Υαλόχαρτα διάφορα πάχη

• Λεκάνες μεσαίου μεγέθους

• Πινέλα (διάφορα μεγέθη)

• Γύψος καλλιτεχνίας

• Σφουγγάρια απλά

• Αντικείμενα που χρήζουν αισθητικής αποκατάστασης

Ειδικά θέματα

  1. Να γίνει σχεδιαστική αποτύπωση του αντικειμένου. (3 ώρες)

Απαραίτητος εξοπλισμός:

• Χαρτιά σχεδίου Schoeller

• Μολύβια σχεδίου διάφορα πάχη

• Χάρακες

• Κλιμακόμετρο

Σελίδα 21 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

• Γόμες σχεδίου

• Πινακίδα σχεδίασης

• Κλιψ για το πιάσιμο του χαρτιού σχεδίασης

• Ξύστρες για τα μολύβια

• Αντικείμενα προς αποτύπωση

Συνολικός εξοπλισμός Εργαστηρίου

• Βαμβάκι

• Ξυλάκια

• Νυστέρι (στελέχη και λάμες)

• Λαβίδες

• Οδοντιατρικές σπάτουλες

• Ψιλό κόσκινο

• Ψεκαστήρια

• Πουάρ

• Χαρτοταινία

• Θερμοπίστολο

• Δράπανο

• Τρυπάνια

• Ανοξείδωτοι μεταλλικοί σύνδεσμοι

• Σκόνες αγιογραφίας

• Χρώματα υδατογραφίας

• Δείκτες PH

• Spot Tests

• Klugel G

• Κόλλες CMS

• Holitex

Σελίδα 22 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

• Melinex

• Μπαιν μαρι

• Απιονισμένο νερό

• Τρεχούμενο νερό

• Ακετόνη

• Αιθανόλη

• White spirit

• Texapon

• Αμμωνία

• Υδροξείδιο Ασβεστίου

• Όξινο ανθρακικό αμμώνιο

• Όξινο ανθρακικό Νάτριο

• Μυρμηκικό οξύ

• Θειοθειικό αμμώνιο

• Βιοκτόνα τύπου Primatol, Preventol ή Desogen

• Θειογλυκολικό οξύ

• Μεθυλοκυτταρίνη

• Εποξεικός στόκος τύπου milliput

• Paraloid B 72

• Primal SF 16

• Primal WS 24

• Γόμμες Λευκές μαλακές πολυβινιλίου

• Δοχεία γυάλινα

• Dehypon

• Διαβρωτικό χρώματος

• Ψαλίδια

• Σφιγκτήρες

Σελίδα 23 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

• Κόκκαλο βιβλιοδεσίας

• Σουβλί

• Φωτιζόμενες Τράπεζες

• Στεγνωτήρια χαρτιού

• Τράπεζες χαμηλής υποπίεσης

• Βαράκια ή Τζάμια για επιπεδοποίηση

• Στυπόχαρτα

• Πασπαρτού

• Τεζάκι

• Μποντίνα

• Αμυλόκολλα

• Ιαπωνικό Χαρτί

• Museum Vac

• Preservation Pencil

• Πινέλα E-Bake

• Βαφές υφασμάτων

• Εντομολογικές Καρφίτσες

• Tyvek

• Κόσκινα ατσάλινα

• Γάζες

• Beva

• Καθετήρες Ενεμάτων

• Σύριγγες & βελόνες

• Ατσάλινες χειρουργικές βελόνες με καμπύλη (διάφορα μεγέθη)

• Μεταξωτή και βαμβακερή κλωστή

• Υαλόχαρτα διάφορα πάχη

• Λεκάνες μεσαίου μεγέθους

Σελίδα 24 από 25

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

• Σύριγγες & βελόνες

• Πινέλα (διάφορα μεγέθη)

• Γάζα

• Θηραϊκή γη

• Άμμο λεπτόκοκκη

• Άμμο χονδρόκοκκη

• Σφουγγαράκια latex

• Σφουγγαρια απλά

• Χαρτιά σχεδίου Schoeller

• Μολύβια σχεδίου διάφορα πάχη

• Χάρακες

• Κλιμακόμετρο

• Γόμες σχεδίου

• Πινακίδα σχεδίασης

• Κλιψ για το πιασιμο του χαρτιού σχεδίασης

• Χρωματιστά μολύβια

• Ξύστρες για τα μολύβια

• Σχεδιαστική αποτύπωση αντικειμένου

• Αντικείμενα που χρήζουν στερέωσης

• Αντικείμενα που χρήζουν συμπλήρωσης

• Αντικείμενα που χρήζουν επιφανειακού καθαρισμού

• Αντικείμενα που χρήζουν αισθητικής αποκατάστασης

• Αντικείμενα προς αποτύπωση

Σελίδα 25 από 25