ΞΕΝΑΓΟΣ ΣΕ ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ (ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ Η ΑΚΟΗΣ)

Βρείτε όλες τις απαντήσεις στο tsikolatas.com

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΘΕΜΑΤΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ

ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ

ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ Ι.Ε.Κ.

“ΞΕΝΑΓΟΣ ΣΕ ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ-

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ (ΑΤΟΜΑ ΜΕ

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ Η ΑΚΟΗΣ)”

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ΞΕΝΑΓΟΣ ΣΕ ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ (ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ Η ΑΚΟΗΣ)

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

  1. Εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης

Αποφοίτων Ι.Ε.Κ. 3

  1. Διάρκεια του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων 3
  2. Θεωρητικό Μέρος: Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής

Επαγγελματικής Κατάρτισης Ειδικότητας Ι.Ε.Κ. 4

ΟΜΑΔΑ Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 4

ΟΜΑΔΑ Β. ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 7

  1. Πρακτικό Μέρος: Κατάλογος Στοχοθεσίας Πρακτικών Ικανοτήτων και

Δεξιοτήτων (Στοχοθεσία Εξεταστέας Ύλης Πρακτικού Μέρους) 15

Σελίδα 2 από 17

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ΞΕΝΑΓΟΣ ΣΕ ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ (ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ Η ΑΚΟΗΣ)

  1. Εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης

Αποφοίτων Ι.Ε.Κ.

Οι εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης αποφοίτων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) της ειδικότητας «Ξεναγός σε Μουσεία και Αρχαιολογικούς – Πολιτιστικούς Χώρους (Άτομα με Προβλήματα Όρασης ή Ακοής)»

διεξάγονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της αριθμ. 2944/2014 Κοινής Υπουργικής Απόφασης Οικονομικών και Παιδείας και Θρησκευμάτων (Φ.Ε.Κ. Β΄ 1098/2014), όπως τροποιήθηκε και ισχύει, η οποία εκδόθηκε βάσει της διάταξης της παρ. 5, του άρθρου 25, του Ν. 4186/2013 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 193/2013), όπως τροποποιήθηκε με τη διάταξη της παρ. 1, του άρθρου 11, του Ν. 4229/ 2014 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 8/2014) και ισχύει.

  1. Διάρκεια του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων

Η διάρκεια εξέτασης του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης αποφοίτων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) της ειδικότητας «Ξεναγός σε Μουσεία και Αρχαιολογικούς – Πολιτιστικούς Χώρους (Άτομα με Προβλήματα Όρασης ή Ακοής)» καθορίζεται σε τρεις (3) ώρες.

Σελίδα 3 από 17

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ΞΕΝΑΓΟΣ ΣΕ ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ (ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ Η ΑΚΟΗΣ)

  1. Θεωρητικό Μέρος: Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής

Επαγγελματικής Κατάρτισης Ειδικότητας Ι.Ε.Κ.

ΟΜΑΔΑ Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Ποιος ήταν ο σκοπός του ηρωικού έπους;

Τι γνωρίζετε για τους αοιδούς και τους ραψωδούς;

Ποιες είναι οι διαφορές της Ιλιάδας από την Οδύσσεια;

Ποιο είναι το ομηρικό πρόβλημα και τι γνωρίζετε γι’ αυτό;

Τι γνωρίζετε για το διδακτικό έπος;

Σε ποια είδη διακρίνεται η λυρική ποίηση;

Τι είναι η ελεγεία και σε ποια είδη διακρίνεται; Να αναφέρετε 2 ελεγειακούς ποιητές.

Τι ήταν το επίγραμμα; Αναφερθείτε σε χαρακτηριστικούς εκπροσώπους του είδους.

Τι ήταν ο ίαμβος; Να αναφέρετε έναν χαρακτηριστικό εκπρόσωπο του είδους.

Τι ήταν η μελική ποίηση; Να αναφέρετε έναν εκπρόσωπό της.

Τι ήταν η χορωδιακή ποίηση; Να αναφέρετε έναν εκπρόσωπό της.

Ποια ήταν τα μουσικά όργανα που συνόδευαν τη λυρική ποίηση;

Ποια είναι η ιστορική σημασία του Χρονικού του Μορέως;

Ποιοι ήταν οι κύριοι εκπρόσωποι του ρεαλισμού στην ελληνική πεζογραφία;

Τι γνωρίζετε για τους συντελεστές των αρχαίων θεατρικών παραστάσεων;

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της τέχνης του Αισχύλου (επιγραμματική αναφορά) και ποιες οι καινοτομίες του;

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της τέχνης του Σοφοκλή (επιγραμματική αναφορά) και ποιες οι καινοτομίες του;

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της τέχνης του Ευριπίδη (επιγραμματική αναφορά) και ποιες οι καινοτομίες του;

Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά των έργων του Αριστοφάνη;

Αναφέρατε τα κύρια χαρακτηριστικά της Μέσης Κωμωδίας και τρεις (3) κύριους εκπροσώπους της.

Αναφέρατε τα κύρια χαρακτηριστικά της Νέας Κωμωδίας και δύο (2) κύριους εκπροσώπους της.

Τι γνωρίζετε για τη Γιγαντομαχία σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία;

Τι γνωρίζετε για την Τιτανομαχία σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία;

Πώς πήρε το όνομά της η πόλη της Αθήνας;

Τι γνωρίζετε για τον Κέκροπα, τις κόρες του και τον μύθο του Εριχθονίου;

Τι γνωρίζετε για το βασιλιά Ερεχθέα; Πώς πήρε το όνομά του το Ερέχθειο;

Τι γνωρίζετε για τους Τρίτωνες σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία;

Ποιοι ήταν οι Διόσκουροι και τι γνωρίζετε γι’ αυτούς;

Τι γνωρίζετε για τον Πάνα σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία;

Τι γνωρίζετε για την Αφροδίτη σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία;

Τι γνωρίζετε για την αρπαγή της Ευρώπης σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία;

Τι γνωρίζετε για την αρπαγή της Περσεφόνης, σε ποιου τύπου αρχαιολογικά μνημεία συναντάται συχνότερα η απεικόνιση αυτού του μύθου;

Σελίδα 4 από 17

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ΞΕΝΑΓΟΣ ΣΕ ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ (ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ Η ΑΚΟΗΣ)

Ποιο είναι το αντικείμενο της επιστήμης της θρησκειολογίας;

Ποια είναι η διάρθρωση του αρχαίου ελληνικού ναού και ποιος ο συμβολισμός του;

Σε ποιο αρχιτεκτονικό ρεύμα εντάσσεται το κεντρικό κτήριο του Μουσείου Μπενάκη ;

Αναφέρατε πέντε σύγχρονους Έλληνες αρχιτέκτονες.

Τι γνωρίζετε για τα Ακριτικά τραγούδια και το έπος Βασιλείου Διγενή Ακρίτα;

Ποια είναι τα είδη των Δημοτικών τραγουδιών και ποια τα βασικά χαρακτηριστικά τους;

Ποια είναι τα γενικά χαρακτηριστικά της Ρομαντικής Σχολής των Αθηνών;

Ποιοι ήταν οι κύριοι εκπρόσωποι της Νέας Αθηναϊκής Σχολής και ποιες οι διαφορές της ποιητικής παραγωγής της από τη ρομαντική σχολή;

Ποιες ήταν οι επιδράσεις, τα χαρακτηριστικά και οι εκπρόσωποι του παρνασσισμού στην Ελλάδα;

Ποια ήταν τα αρχιτεκτονικά μέρη του αρχαίου θεάτρου;

Τι γνωρίζετε για τη Γένεση του δράματος και τα χαρακτηριστικά της λατρείας του θεού Διονύσου;

Τι ήταν ο διθύραμβος; Ποιος σημαντικός ποιητής και μουσικός συνέβαλε στην εξέλιξη του διθυράμβου και ποιος συνδέει το διθύραμβο με την τραγωδία;

Τι γνωρίζετε για την αρχαία τραγωδία; Ποια είναι τα κατά ποσόν και ποια τα κατά ποιόν μέρη της;

Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του Ρωμαϊκού Θεάτρου και ποιοι οι σημαντικοί θεατρικοί συγγραφείς που σχετίζονται με αυτό;

Αναφέρατε τα είδη διασκεδάσεων σε χώρους θεαμάτων κατά τους βυζαντινούς χρόνους

Το Νεοελληνικό θέατρο το 19ο αι., και τον 20ο αι. αναφέρατε τρία (3) σημαντικά θεατρικά έργα της κάθε περιόδου

Ποια είναι η σχέση της αρχαίας ελληνικής θρησκείας με το μύθο και ποια η σχέση θεών και ανθρώπων

Αναφερθείτε σε σημαντικά ονειρομαντεία, νεκρομαντεία κτλ της αρχαιότητας στον Ελλαδικό χώρο.

Αναφέρετε τις Αιγυπτιακές επιδράσεις στη θρησκεία κατά την ελληνιστική περίοδο.

Ποιες ήταν οι ρωμαϊκές επιδράσεις στην αρχαία ελληνική θρησκεία;

Ποια ήταν τα ιστορικά γεγονότα που ευνόησαν την ανάπτυξη του ελληνοβουδισμού

Ποιες είναι οι διαφορές και οι ομοιότητες μεταξύ σουνισμού και σιιτισμού

Ποιες είναι οι τρεις κύριες θρησκείες που αναπτύχθηκαν στην Κίνα

Σε ποια σημεία έγκειται η συνθετότητα της Ιαπωνικής θρησκείας

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της μπαρόκ αρχιτεκτονικής;

Τι γνωρίζετε για το ρεύμα του ρομαντισμού στην αρχιτεκτονική; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του;

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του αρχιτεκτονικού εκλεκτικισμού; Πότε εμφανίζεται στην Ελλάδα;

Ποιος είναι ο αντιπροσωπευτικότερος εκπρόσωπος του ρεύματος του νεοκλασικισμού στην
αρχιτεκτονική στην Ελλάδα; Τι γνωρίζετε γι’ αυτόν;

Σε ποιο αρχιτεκτονικό ρεύμα ανήκει το Εθνικό Θέατρο; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του; Ποιος ήταν ο αρχιτέκτονας του έργου;

Τι γνωρίζετε για την Νέα Τέχνη (Αρ Νουβό); Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της; Αναφέρατε ένα παράδειγμα Αρ Νουβό αρχιτεκτονικής

Τι γνωρίζετε για τη Διακοσμητική Τέχνη (Αρ Ντεκό); Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της; Αναφέρατε ένα ελληνικό παράδειγμα Αρ Ντεκό αρχιτεκτονικής.

Τι γνωρίζετε για τη λαϊκότροπη αρχιτεκτονική στην Ελλάδα και τον αρχιτέκτονα Αριστοτέλη Ζάχο;

Τι γνωρίζετε για την Μπλε Πολυκατοικία; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της; Σε ποιο ρεύμα ανήκει;

Ποιες είναι οι πρώτες βοήθειες που μπορούν να προσφερθούν σε άτομο που έχει υποστεί κάταγμα α) απλό και β) επιπλεγμένο ή συντριπτικό;

Σελίδα 5 από 17

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ΞΕΝΑΓΟΣ ΣΕ ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ (ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ Η ΑΚΟΗΣ)

Ποιες είναι οι πρώτες βοήθειες που μπορούν να προσφερθούν σε τραυματία με α) βαθιά θλαστικά τραύματα και β) συνθλιπτικά τραύματα;

Αναφέρετε τα συμπτώματα εμφράγματος του μυοκαρδίου και την αντιμετώπιση του με την παροχή πρώτων βοηθειών.

Ποιες είναι πρώτες βοήθειες που μπορούν να προσφερθούν σε τραυματία που έχει υποστεί ακρωτηριασμό;

Ποια στοιχεία θα σας βοηθήσουν να καταλάβετε ότι ένα άτομο έχει υποστεί δήγμα (δάγκωμα) φιδιού και ποιες είναι οι πρώτες βοήθειες που μπορούν να προσφερθούν;

Ποια συμπτώματα παρουσιάζει άτομο που έχει υποστεί ηλίαση και ποιες είναι οι πρώτες βοήθειες που μπορούν να προσφερθούν;

Ποιες είναι οι πρώτες βοήθειες που μπορούν να προσφερθούν σε άτομο που έχει υποστεί δηλητηρίαση;

Αναφέρατε τους τρεις (3) σημαντικότερους ποιητές της επτανησιακής σχολής καθώς και τα γενικά χαρακτηριστικά της ποιητικής παραγωγής τους

Ποια ήταν τα μηχανήματα του αρχαίου θεάτρου; Α)Τι ήταν το λογείο; Β) Τι ήταν το θεολογείο; Γ) Τι ήταν

η μηχανή ή αιώρημα; Δ) Τι ήταν το εκκύκλημα; Ε) Τι ήταν το βροντείο; ΣΤ) Τι ήταν οι περίακτοι;

Από ποιους θεούς και θεότητες αποτελείται το ελληνικό πάνθεον σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία;

Ποια είναι τα τρία μεγάλα στρατιωτικά γεγονότα που αποδίδονται στη μυθολογική «ηρωική εποχή»;

Ποιες είναι οι πηγές της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας;

Με ποιο τρόπο η μυθολογία μπορεί να συμβάλλει στην αρχαιολογική ερμηνεία;

Ποιες είναι οι ευρύτερες περίοδοι στις οποίες διαιρείται η μυθολογική ιστορία;

Το ιερό και το μαντείο των Δελφών: η μυθολογία, η ιστορία, η πρακτική της χρησμοδοσίας, η Πυθία, η ακμή και η ακτινοβολία του μαντείου και ο ρόλος του στην εσωτερική και εξωτερική πολιτική της αρχαίας Ελλάδας

Το ιερό της Δήλου: η μυθολογία, η ιστορία, πρώιμη περίοδος, κλασσική εποχή, ελληνιστική και ρωμαϊκή περίοδος και μεταγενέστερα χρόνια, ο χαρακτήρας του νησιού και της κοινωνίας που διαμορφώθηκε εκεί,
η ακμή και η παρακμή.

Ποια ήταν τα σημαντικότερα ιερά στην αρχαία Ελλάδα;

Τι γνωρίζετε για την πάλη του χριστιανισμού με την αρχαία θρησκεία. Αναφερθείτε στη μετατροπή των αρχαίων ναών σε χριστιανικούς ναούς

Τι γνωρίζετε για το Ισλάμ, τις θεμελιώδεις αντιλήψεις του και την πολιτιστική και γεωγραφική εξάπλωσή του.

Πώς εκφράζεται ο νεοκλασικισμός στην αρχιτεκτονική; Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του;

Αναφέρατε αναλυτικά τα κτήρια που ανήκουν στην «Αθηναϊκή Τριλογία». Σε ποιους αρχιτέκτονες οφείλουν την ανέγερσή τους.

Τι γνωρίζετε για την τάση του νεοβυζαντινισμού στην αρχιτεκτονική της Αθήνας

Τι γνωρίζετε για το κίνημα του Μπάουχαους; Αναφέρατε ένα (1) κτίριο ρυθμού Μπάουχαους της Ελλάδας.

Τι γνωρίζετε για το κίνημα του μοντερνισμού στην αρχιτεκτονική και πώς εκφράστηκε στον ελλαδικό χώρο.

Τι γνωρίζετε για τον αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη(χαρακτηριστικά του σχεδιασμού του, σημαντικότερα έργα του).

Σελίδα 6 από 17

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ΞΕΝΑΓΟΣ ΣΕ ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ (ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ Η ΑΚΟΗΣ)

ΟΜΑΔΑ Β. ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Ποιοι παράγοντες προκαλούν την επιβάρυνση του περιβάλλοντος;

Ποιες είναι οι βασικές αρχές προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος;

Ποια είναι η έννοια της οικολογίας;

Αναφέρατε τα πέντε (5) σημαντικότερα σπήλαια της Ελλάδας

Αναφέρατε τα πέντε (5) γεωπάρκα της UNESCO στην Ελλάδα

Με ποιους τρόπους εκτίθεται η λαϊκή τέχνη στα Ελληνικά μουσεία

Ποια είναι τα σημαντικότερα διακοσμητικά θέματα στην ελληνική λαϊκή τέχνη;

Αναφέρατε τα γεγονότα που σχετίζονται με το «Κυλώνειον Άγος».

Ποια ήταν τα μέτρα του Σόλωνα προκειμένου να περιορίσει τη δύναμη των ευγενών;

Ποιες ήταν οι καινοτομίες του Κλεισθένη;

Ποιες ήταν οι κοινωνικές τάξεις στην αρχαία Αθήνα;

Ποιες ήταν οι «λειτουργίες» στην αρχαία Αθήνα;

Τι χαρακτήρα είχε η εκπαίδευση στην αρχαία Αθήνα και τι περιελάμβανε;

Ποιες ήταν οι κοινωνικές τάξεις στο σπαρτιατικό κράτος;

Τι γνωρίζετε για την εξωτερική πολιτική της αρχαίας Σπάρτης;

Τι γνωρίζετε για την Ανταλκίδειο ειρήνη;

Με ποιους τρόπους επέβαλλε ο Μ. Αλέξανδρος την εξουσία του στις κατεκτημένες χώρες της Ανατολής;

Ποια ελληνιστικά βασίλεια γνωρίζετε (πρωτεύουσα και ενδεικτική έκταση), ποιοι οι ιδρυτές τους;

Ποιος ήταν ο ρόλος της Ρόδου και της Δήλου στο εμπόριο της ελληνιστικής εποχής;

Ποια είναι η διαφορά της μαγούλας/τούμπας από τον εκτεταμένο οικισμό;

Αναφερθείτε στην αρχιτεκτονική και στα ευρήματα του προϊστορικού οικισμού του Σέσκλου. Για ποιο λόγο θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους οικισμούς της Νεολιθικής εποχής.

Αναφερθείτε στην αρχιτεκτονική και στα ευρήματα του προϊστορικού οικισμού του Διμηνίου. Για ποιο λόγο θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους οικισμούς της Νεολιθικής εποχής.

Η μυθολογική και η ομηρική παράδοση σχετικά με την προϊστορική πόλη της Τροίας. Ποια από τα αρχαιολογικά στρώματα που ανακαλύφθηκαν είναι το συχνότερα αναφερόμενο ως υποψήφιο για την Ομηρική Τροία;

Ποιες συλλογές προϊστορικών αρχαιοτήτων διαθέτει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης; Να αναφέρετε τη μουσειολογική οργάνωση και παρουσίαση της συλλογής.

Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της διακόσμησης των αγγείων της γεωμετρικής περιόδου;

Τι γνωρίζετε για την αρχιτεκτονική των γεωμετρικών χρόνων.

Τι γνωρίζετε για τα σωζόμενα χάλκινα αγαλμάτια του τέλους του 8ου αι. και του 7ου αι. π.Χ.

Τι γνωρίζετε για τους πρώτους δωρικούς ναούς, σε ποιες περιοχές τους συναντούμε, ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά τους;

Τι γνωρίζετε για τους πρώτους ιωνικούς ναούς, σε ποιες περιοχές τους συναντούμε, ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά τους;

Τι γνωρίζετε για τα αρχαϊκά αετώματα του «εκατόμπεδου» ναού στην Ακρόπολη των Αθηνών;

Ποια ήταν τα χαρακτηριστικά των πρώτων λίθινων και μαρμάρινων γλυπτών κατά τον 7ο αι. π.Χ.;

Τι είναι οι «κούροι», πώς απεικονίζονται στην αρχαϊκή εποχή, αναφέρατε παραδείγματα.

Τι είναι οι «κόρες», πώς απεικονίζονται στην αρχαϊκή εποχή, αναφέρατε παραδείγματα.

Σελίδα 7 από 17

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ΞΕΝΑΓΟΣ ΣΕ ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ (ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ Η ΑΚΟΗΣ)

Ποια αγγεία αναφέρονται ως «δίγλωσσα», παραθέστε κάποια χαρακτηριστικά παραδείγματα.

Αναφέρατε τα υστεροαρχαϊκά αετώματα που προοιωνίζουν την κλασική εποχή.

Τι γνωρίζετε για τον Πολύκλειτο και ποια είναι τα σημαντικότερα έργα του.

Τι γνωρίζετε για το Λύσιππο και ποια είναι τα σημαντικότερα έργα του.

Τι γνωρίζετε για τα πορτραίτα του Φαγιούμ (Fayum);

Τι γνωρίζετε για τα πρωτοχριστιανικά θρησκευτικά σύμβολα;

Ποια είναι η θεματολογία των βυζαντινών χειρογράφων (κοσμικών και θρησκευτικών) και ποιος ο σκοπός της εικονογράφησής τους;

Τι γνωρίζετε για τα κουφικά και πώς εμπλουτίζουν τη βυζαντινή τέχνη με επιρροές από άλλους πολιτισμούς;

Τι γνωρίζετε για τη θρησκευτική πολιτική του Μ. Κωνσταντίνου;

Αναφέρατε επιγραμματικά τις βασικές ομοιότητες και διαφορές στην εξέλιξη της δημιουργίας των μουσείων στην Ελλάδα σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη.

Αναφέρατε συνοπτικά τι γνωρίζετε για τα Αρχαιολογικά μουσεία.

Τι συλλέγει, ερευνά και εκθέτει ένα Ιστορικό Μουσείο.

Αναφέρατε επιγραμματικά: Α). Την έννοια του όρου «εικαστικό μουσείο». Β). Τι είδους εκθέματα παρουσιάζονται σε αυτά.

Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά των μουσείων σήμερα.

Αναφέρατε τις θέσεις που σχετίζονται με το έργο της επικοινωνίας με το κοινό ενός μουσείου.

Περιγράψτε σε γενικές γραμμές το σχεδιασμό ενός εκπαιδευτικού προγράμματος μουσείου.

Ποια είναι η σημασία των εκπαιδευτικών προγραμμάτων για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Τι γνωρίζετε για την περίοδο του μανιερισμού.

Ποια είναι η διαδικασία για την κήρυξη και οριοθέτηση ενός αρχαιολογικού χώρου, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν.3028/2002);

Ποιες ενέργειες σε ακίνητα μνημεία απαγορεύονται, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν.3028/2002);

Πώς τιμωρείται η κλοπή μνημείων, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν.3028/2002);

Πώς τιμωρείται η φθορά μνημείων, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν.3028/2002);

Πώς τιμωρείται η φθορά μνημείου από αμέλεια, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν.3028/2002);

Πώς τιμωρείται η παράνομη ανασκαφή και παράνομη αρχαιολογική έρευνα, με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν.3028/2002);

Ποια είναι τα κυριότερα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίσει ένας ξεναγός κατά την εργασία του; Πώς μπορεί να τα επιλύσει.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία «περί ξεναγών» (ν. 710/1977) και σύμφωνα με τις τροποποιήσεις του ν. 4093/2012, ποιοι άλλοι εκτός τους ξεναγούς, σε ειδικές περιστάσεις, έχουν δικαίωμα ξενάγησης σε πολιτιστικούς χώρους;

Σύμφωνα με τη νομοθεσία «περί ξεναγών» (ν. 710/1977) και σύμφωνα με τις τροποποιήσεις του ν. 4093/2012 τι πρέπει να φέρουν οι επαγγελματίες ξεναγοί, οι οποίοι πληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις, κατά την άσκηση του επαγγέλματός τους και τι θα πρέπει να περιλαμβάνει αυτό.

Πως ορίζονται οι διαδρομικές ξεναγήσεις και ποιες είναι οι σχεδιαστικές τους απαιτήσεις.

Ποια είναι η συμβολή της μνήμης στην πόλη και στις διαδρομικές ξεναγήσεις.

Ποια είναι η οριοθέτηση και η μεθοδολογία σχεδιασμού της διαδρομικής ξενάγησης.

Επισημάνατε τα βασικά στοιχεία που θα πρέπει να περιλαμβάνονται σε μία διαδρομική ξενάγηση.

Σελίδα 8 από 17

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ΞΕΝΑΓΟΣ ΣΕ ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ (ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ Η ΑΚΟΗΣ)

Ποια είναι η έννοια του τουρισμού;

Ποια είναι η έννοια του τουρίστα;

Πώς ορίζεται η «βιώσιμη ανάπτυξη»;

Πως ορίζεται ο αειφορικός τουρισμός από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού (WTO), το Παγκόσμιο Συμβούλιο Τουρισμού (WTTC);

Τι γνωρίζετε για τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού (ΕΟΤ);

Τι γνωρίζετε για το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (Ξ.Ε.Ε.);

Τι γνωρίζετε για τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ);

Τι γνωρίζετε για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του τουρίστα – καταναλωτή;

Ποιες μορφές λαμβάνουν οι παρεµβάσεις των κρατών για την προστασία του περιβάλλοντος στις τουριστικές περιοχές;

Τι γνωρίζετε για τη Νομολογία της διοικητικής δικαιοσύνης σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και τουριστική ανάπτυξη;

Τι γνωρίζετε για τις προοπτικές τουριστικής ανάπτυξης και προστασίας του περιβάλλοντος;

Ποια η έννοια του πολιτιστικού τουρισμού.

Ποια τα βασικά σημεία του νέου τουριστικού νόμου.

Ποιο είναι το αντικείμενο μελέτης της «ψυχολογίας τουρισμού».

Ποια είναι η έννοια του όρου «προσωπικός χώρος» ενός επισκέπτη μουσείο.

Ποια είναι τα βασικά στοιχεία συμπεριφοράς μιας οικογένειας που επισκέπτεται μουσείο.

Ποιες είναι οι μέθοδοι παρατήρησης της συμπεριφοράς των επισκεπτών ενός αρχαιολογικού χώρου.

Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στη ρύπανση και στη μόλυνση του περιβάλλοντος;

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του ελληνικού περιβάλλοντος και των μεσογειακών οικοσυστημάτων.

Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες του ναού του Επικουρείου Απόλλωνα στις Βάσσες της Φιγάλειας.

Ποια είναι τα αίτια της κλιματικής αλλαγής και ποιες οι επιπτώσεις της.

Ποια είναι η επίδραση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα μνημεία;

Ποια είναι η έννοια του «λαϊκού πολιτισμού».

Ποια είναι τα στοιχεία της Λαϊκής Τέχνης.

Τι γνωρίζετε για τον Ελληνικό Λαϊκό Πολιτισμό και την Ελληνική Λαϊκή Τέχνη κατά τον 19ο αι.

Τι γνωρίζετε για την Ελληνική Λαϊκή Τέχνη κατά τον 20ο αι.

Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της Ελληνικής Λαϊκής ζωγραφικής κατά τον 19ο αι. και ποιοι είναι οι κύριοι εκπρόσωποί της.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της παραδοσιακής κοσμικής γλυπτικής.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της παραδοσιακής υφαντικής και ποια είναι τα βασικά κέντρα ανάπτυξής της.

Τι γνωρίζετε για τα μεγάλα κέντρα ανάπτυξης της λαϊκής χειροτεχνίας.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της Αθηναϊκής δημοκρατίας ως προς την πολιτική της οργάνωση;

Ποιο ήταν το πολιτικό καθεστώς της αρχαίας Σπάρτης;

Πώς ήταν η ζωή των αγοριών στην αρχαία Σπάρτη; Να συγκριθεί με τη ζωή των αγοριών στην Αθήνα.

Τι γνωρίζετε για το καθεστώς των Τριάκοντα Τυράννων; Πώς επήλθε η πτώση τους;

Ποια μέτρα περιλάμβανε η στρατιωτική αναδιοργάνωση της Μακεδονίας από το Φίλιππο Β’.

Ποιες ήταν οι σημαντικότερες μάχες που εδραίωσαν την αυτοκρατορία του Μ. Αλεξάνδρου;

Με ποιους τρόπους ισχυροποίησε την εξουσία του ο Οκταβιανός Αύγουστος;

Σελίδα 9 από 17

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ΞΕΝΑΓΟΣ ΣΕ ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ (ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ Η ΑΚΟΗΣ)

Τι γνωρίζετε για την κοινωνική διαστρωμάτωση και την πολιτική οργάνωση της δημοκρατικής Ρώμης.

Τι γνωρίζετε για τον πρώιμο τύπο του μεγάρου στη Νεολιθική Εποχή; Σε ποιες περιοχές αναπτύσσεται; Αναφερθείτε στους χώρους και τη λειτουργία τους.

Ποιοι ήταν οι σημαντικότερα προϊστορικοί οικισμοί των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου.

Ποιοι είναι οι τύποι και τα υλικά κατασκευής των ειδωλίων του πρωτοκυκλαδικού πολιτισμού;

Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά των μινωικών ανακτόρων και ποια η θεματολογία των τοιχογραφιών που κοσμούν τα μινωικά ανάκτορα.

Τι γνωρίζετε για την πηλοπλαστική, τη χαλκοτεχνία και τη μικροτεχνία των γεωμετρικών χρόνων.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της πρωτοκορινθιακής και πρωτοαττικής κεραμικής;

Τι τύπου κτίρια είναι οι λεγόμενοι ‘θησαυροί’ της αρχαϊκής και κλασικής περιόδου και σε ποιες αρχαιολογικές θέσεις βρίσκονται; Αναφέρετε χαρακτηριστικά παραδείγματα τέτοιων κτιρίων.

Τι γνωρίζετε για τον μελανόμορφο ρυθμό στην Αττική στα τέλη του 6ου αι. Ποιοι είναι οι σημαντικότεροι αγγειογράφοι και ποια τα χαρακτηριστικά έργα τους.

Τι γνωρίζετε για τον ερυθρόμορφο ρυθμό, τους πρώτους αγγειοπλάστες και αγγειογράφους. Ποιοι ήταν οι πρωτοπόροι, και ποια τα κυριότερα έργα τους.

Αναφερθείτε σε σημαντικά σωζόμενα πρώιμα κλασικά γλυπτά.

Ποια είναι η εξέλιξη των επιτύμβιων γλυπτών;

Αναφερθείτε στους διαφορετικούς τύπους αναθηματικών αναγλύφων. Δώστε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα από κάθε τύπο.

Ποιο ήταν το οικοδομικό πρόγραμμα του Περικλή;

Τι γνωρίζετε για το Φειδία και τον Πραξιτέλη, ποια είναι τα σημαντικότερα έργα τους;

Τι γνωρίζετε για το ναό της Αθηνάς Νίκης;

Τι γνωρίζετε για το κλασικό Ερέχθειο;

Αναφέρατε τρεις (3) τουλάχιστον μεγάλους ζωγράφους της αρχαιότητας και κάποια από τα σημαντικότερα έργα τους.

Αναφερθείτε στα σημαντικότερα στοιχεία του Μνημείο των Νηρηίδων και του Μαυσωλείο της Αλικαρνασσού(χρονολογία, καλλιτέχνες, γλυπτός διάκοσμος)

Αναφερθείτε στις αρχαιολογικές θέσεις στην Ελλάδα με τα σημαντικότερα ελληνιστικά ψηφιδωτά.

Περιγράψτε την τεχνική δημιουργίας των βυζαντινών ψηφιδωτών.

Περιγράψτε την τεχνική δημιουργίας των βυζαντινών τοιχογραφιών.

Ποια είναι τα σημαντικότερα παραδείγματα ψηφιδωτών στον Ελλαδικό χώρο κατά την πρωτοβυζαντινή περίοδο.

Ποιος είναι ο νέος τύπος ναού που εμφανίστηκε κατά την εποχή του Μεγάλου Κωνσταντίνου; Αναφέρετε τα κύρια χαρακτηριστικά του.

Τι γνωρίζετε για τα ψηφιδωτά της Ραβέννας, κατά την εποχή του Ιουστινιανού και της Θεοδώρας;

Ποιο είναι το εικονογραφικό πρόγραμμα του εγγεγραμμένου σταυροειδούς ναού της μεσοβυζαντινής περιόδου.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής της υστεροβυζαντινής περιόδου;

Αναφερθείτε στα βασικά γεγονότα-σταθμούς που συνετέλεσαν στην υποχώρηση του παγανισμού.

Τι γνωρίζετε για το οικοδομικό πρόγραμμα του Ιουστινιανού;

Αναφερθείτε στα βασικά γεγονότα της περιόδου της εικονομαχίας.

Ποια ήταν η πολιτική των Κομνηνών έναντι των δυτικών λαών;

Σελίδα 10 από 17

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ΞΕΝΑΓΟΣ ΣΕ ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ (ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ Η ΑΚΟΗΣ)

Ποιες ήταν οι θρησκευτικές σχέσεις των Βυζαντινών και των Φράγκων, μεταξύ 1054-1438, αναφερθείτε στα σχίσματα και στις προσπάθειες επανένωσης των εκκλησιών;

Ποια ήταν τα λατινικά κράτη που δημιουργήθηκαν κατά την περίοδο της φραγκοκρατίας στην Ελλάδα;

Ποιες ήταν οι συνέπειες της Άλωσης για την ορθόδοξη ανατολή;

Ποια είναι η έννοια του όρου «μουσείο» σύμφωνα με τα άρθρα 3 και 4 του Καταστατικού του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων (ICOM).

Ποια είναι η έννοια του όρου «συλλογή» και ποια τα κίνητρα δημιουργίας της;

Τι γνωρίζετε για τις συλλογές στην αρχαία Ελλάδα.

Τι γνωρίζετε για τις συλλογές στην αρχαία Ρώμη.

Τι γνωρίζετε για τις συλλογές στα χρόνια της Αναγέννησης.

Ποιες ήταν οι πρώτες προσπάθειες του νεοσύστατου ελληνικού κράτους κατά την εποχή του Καποδίστρια για την ίδρυση και οργάνωση των μουσείων;

Αναφέρατε επιγραμματικά: Α).Τι γνωρίζετε για την ίδρυση του Εθνικού Αρχαιολογικού μουσείου της Αθήνας. Β). Ποια ήταν τα πρώτα επαρχιακά μουσεία που ιδρύθηκαν στην Ελλάδα.

Ποια είναι η έννοια των Οικομουσείων, σε ποιες βασικές κατηγορίες χωρίζονται, αναφέρατε μερικά παραδείγματα.

Ποιες είναι οι κατάλληλες εξυπηρετήσεις που πρέπει να προβλέπονται για τα άτομα με αναπηρίες στον περιβάλλοντα χώρο και στις εισόδους του κτηρίου του μουσείου;

Πώς πρέπει να εκτίθενται τα μουσειακά αντικείμενα ώστε να είναι προσιτά και σε άτομα με αναπηρίες;

Λεονάρντο Ντα Βίντσι, Μιχαήλ Άγγελος, Ραφαέλο Σάντσιο, τι γνωρίζετε για τα βασικά χαρακτηριστικά της τέχνης τους;

Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της τέχνης του μπαρόκ και ποιοι είναι οι σημαντικότεροι καλλιτέχνες αυτής της περιόδου.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του έργου του Ρέμπραντ; Αναφέρατε τίτλους έργων του.

Τι είναι το κίνημα του ροκοκό, πότε αναπτύσσεται, ποια τα χαρακτηριστικά του και ποιοι οι κύριοι εκπρόσωποί του στη ζωγραφική.

Κίνημα του Νεοκλασικισμού, πότε εμφανίστηκε, ποια τα χαρακτηριστικά του, και ποιοι οι σημαντικότεροι εκφραστές του στη ζωγραφική.

Κίνημα του Ρομαντισμού, ποια η χρονική του διάρκεια, τα χαρακτηριστικά και οι κύριοι εκπρόσωποί του στη ζωγραφική.

Ποιες είναι οι γενικές διαφορές μεταξύ των καλλιτεχνικών ρευμάτων του Νεοκλασικισμού και του Ρομαντισμού.

Εντοπίστε τις διαφορές μεταξύ του κινήματος του μπαρόκ και του ροκοκό.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του κινήματος του Ιμπρεσιονισμού και ποιοι είναι οι κύριοι εκπρόσωποί του.

Ανρί Ματίς(Henri Matisse): σε ποιο καλλιτεχνικό κίνημα ανήκει; Ποιες οι επιδράσεις και τα χαρακτηριστικά της τεχνοτροπίας του κινήματος αυτού;

Τι είναι κυβισμός; Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του και οι κύριοι εκπρόσωποί του;

Τι είναι το κίνημα Μπάουχαους (Bauhaus); Αναφέρατε τα χαρακτηριστικά, τους εκπροσώπους και τους σημαντικότερους σταθμούς του.

Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της Κρητικής Σχολής στη ζωγραφική των φορητών εικόνων. Αναφέρετε τους κύριους εκπροσώπους της.

Ποια είναι τα µορφολογικά χαρακτηριστικά του έργου του Νικηφόρου Λύτρα και ποια ήταν η συµβολή του στη Νεοελληνική τέχνη.

Τι γνωρίζετε για την τεχνοτροπία, τις επιρροές και τις καινοτοµίες στο έργο του Κωνσταντίνου Παρθένη.

Σελίδα 11 από 17

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ΞΕΝΑΓΟΣ ΣΕ ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ (ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ Η ΑΚΟΗΣ)

Ποια γενιά Ελλήνων ζωγράφων χαρακτηρίζεται ως γενιά του Ελληνικού Διαφωτισµού και γιατί. Αναφέρετε τους κύριους εκπροσώπους της και χαρακτηριστικά έργα τους.

Τι γνωρίζετε για το έργο του Δηµητρίου Φιλιππότη.

Ποιες είναι οι κύριες µορφολογικές τάσεις της Ελληνικής Γλυπτικής του 19ου αι. και ποια τα χαρακτηριστικά τους.

Πώς διακρίνονται τα μνημεία με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο (Ν.3028/2002);

Ποιες πρέπει να είναι οι προϋποθέσεις για μία επιτυχημένη ξενάγηση σε κεντρικό αρχαιολογικό χώρο.

Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες των ιδιωτικών (privé)ξεναγήσεων και των μαζικών ξεναγήσεων σε groupς.

Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες των ξεναγήσεων σε μαθητικό κοινό.

Ποιοι είναι οι κυριότεροι τρόποι µε τους οποίους η τουριστική ανάπτυξη µπορεί να βλάψει το περιβάλλον στους τόπους τουριστικού προορισµού, ιδίως σε περιοχές όπως η λεκάνη της Μεσογείου και ειδικότερα οι παράκτιες περιοχές της;

Ποιες είναι οι κυριότερες πρωτοβουλίες του Πεισίστρατου στην οικοδομική οργάνωση, τη θρησκευτική πολιτική, τις πολιτιστικές δραστηριότητες;

Τι γνωρίζετε για τη μάχη του Μαραθώνα, τη μάχη των Θερμοπυλών, τη ναυμαχία της Σαλαμίνας, τη μάχη των Πλαταιών;

Για ποιο λόγο δημιουργήθηκε η Α΄ Αθηναϊκή συμμαχία; Ποια ήταν τα κίνητρα που οδήγησαν τις άλλες πόλεις να στραφούν προς την Αθήνα (ίδρυση – χρονολογία – έδρα της Συμμαχίας – τρόπος διαχείρισης των χρημάτων της).

Από ποια στάδια πέρασε η οχύρωση της Αθήνας και του Πειραιά; Ποιοι οραματίστηκαν και πραγματοποίησαν την τείχιση και γιατί;

Ποιες ήταν οι αιτίες και ποιες οι αφορμές του Πελοποννησιακού πολέμου;

Ποιες ήταν οι φάσεις του Πελοποννησιακού πολέμου και τι γνωρίζετε για την κάθε φάση;

Ποια είναι τα κυριότερα έργα τέχνης της παλαιολιθικής εποχής; Σε ποια περίοδο και σε ποιες περιοχές εμφανίζονται; Ποια η θεματολογία τους, τα υλικά, και τα μορφολογικά χαρακτηριστικά τους;

Tι γνωρίζετε για την ανθρώπινη κατοίκηση των Μεσολιθικών χρόνων στο χώρο του Αιγαίου;

Να αναφέρετε τους τύπους των νεολιθικών ειδωλίων, τη μορφολογία και τα υλικά κατασκευής τους.

Αναφερθείτε σε σημαντικούς Μεσοκυκλαδικούς-Υστεροκυκλαδικούς οικισμούς του Αιγαίου, εκτός του Ακρωτηρίου της Θήβας (οικιστική οργάνωση, σημαντικά ευρήματα).

Ο προϊστορικός οικισμός του Ακρωτηρίου Θήρας: Αναφερθείτε στην αρχιτεκτονική, τις τοιχογραφίες, και τα σημαντικότερα ευρήματα του χώρου.

Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της τέχνης των Μινωϊτών;

Τι γνωρίζετε για τα καμαραϊκά αγγεία και τα αγγεία φυτικού και θαλάσσιου ρυθμού, ως προς τη διακόσμηση, τα μορφολογικά χαρακτηριστικά και τη χρονολόγησή τους;

Κνωσός: Περιήγηση στον αρχαιολογικό χώρο, αναφερθείτε στα μνημεία του χώρου, το ανάκτορο, τις πτέρυγες, τους διαφορετικούς χώρους, τα δωμάτια, τις κυριότερες τοιχογραφίες και τα σημαντικά ευρήματα.

Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της τέχνης των Μυκηναίων;

Ποιοι είναι οι τύποι τάφων της Μυκηναϊκής εποχής; Τι γνωρίζετε για το έθιμο της κτέρισης των νεκρών στο Μυκηναϊκό πολιτισμό;

Μυκήνες: Περιήγηση στον αρχαιολογικό χώρο. Αναφερθείτε στα κυριότερα μνημεία και ευρήματα του χώρου.

Τι γνωρίζετε για τη Γραμμική Α και Γραμμική Β γραφή.

Σελίδα 12 από 17

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ΞΕΝΑΓΟΣ ΣΕ ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ (ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ Η ΑΚΟΗΣ)

Φορητές πρωτοβυζαντινές εικόνες: Αναφερθείτε στην καταγωγή, το υλικό υπόβαθρο, την τεχνική και τα υλικά κατασκευής των εικόνων.

Η αρχιτεκτονική της πρωτοβυζαντινής περιόδου: Να αναφέρετε και να περιγράψετε τους βασικότερους αρχιτεκτονικούς τύπους και χαρακτηριστικά παραδείγματα ναών.

Αναφέρετε τα κύρια χαρακτηριστικά της γλυπτικής και της ζωγραφικής της παλαιοχριστιανικής περιόδου.

Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της μνημειακής Παλαιολόγειας τέχνης.

Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά των φορητών εικόνων την εποχή των Παλαιολόγων;

Αναφερθείτε στα σημαντικότερα μνημεία της Πελοποννήσου, εκτός του Μυστρά, την περίοδο της Φραγκοκρατίας και της Ενετοκρατίας (ποιοι τα ίδρυσαν και ποια τα βασικά στοιχεία της αρχιτεκτονικής τους)

Η Κρήτη κατά την υστεροβυζαντινή και μεταβυζαντινή περίοδο. Αναφερθείτε στα βασικά ιστορικά στοιχεία, στα κυριότερα μνημεία και στις ιδιαιτερότητες της αρχιτεκτονικής τους.

Η καστροπολιτεία του Μυστρά, ποιο είναι το ιστορικό πλαίσιο και ποια τα κυριότερα υστεροβυζαντινά και φράγκικα μνημεία.

Να αναφέρετε ονομαστικά τα μοναχικά και ιπποτικά τάγματα της Δύσης και τα βασικά ιστορικά τους στοιχεία. Με ποια μνημεία συνδέονται στην Ελλάδα;

Να αναφέρετε τα φραγκικά μνημεία της περιοχής της Αττικής που σώζονται μέχρι σήμερα.

Συγκρίνετε τα στοιχεία του δωρικού και ιωνικού ρυθμού στην αρχιτεκτονική.

Παρθενώνας: αναφερθείτε στο ρυθμό του, στη χρονολογία κατασκευής του, στις ιδιαιτερότητές του, στον αρχιτεκτονικό του διάκοσμο.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της pop art και ποιοι είναι οι κυριότεροι εκπρόσωποί της;

Ποιες είναι οι παγκόσμιες τάσεις της σύγχρονης τέχνης;

Αναφέρατε επιγραμματικά ποιοι είναι οι μεγάλοι γλύπτες του 5ου αι. π.Χ. και ποια είναι τα γνωστότερα έργα τους;

Αναφέρατε επιγραμματικά ποιοι είναι οι μεγάλοι γλύπτες του 4ου αι. π.Χ. και ποια είναι τα γνωστότερα έργα τους;

Μακεδονικοί τάφοι, ποια είναι τα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά, αναφέρατε σημαντικά παραδείγματα ζωγραφικής διακόσμησης αυτών.

Ποια ήταν τα σημαντικότερα κυκλικά κτήρια της ελληνικής αρχαιότητας;

Ποιες είναι οι κυριότερες κατηγορίες ελεφαντοστέινων αντικειμένων τον 6ο αι. μ.Χ.

Ποιες σχολές κυριαρχούν στη βυζαντινή ναοδομία κατά τη διάρκεια της μεσοβυζαντινής περιόδου (843-1204). Αναφέρετε χαρακτηριστικά παραδείγματα ναών.

Ποια είναι τα σημαντικότερα παραδείγματα ψηφιδωτών στον Ελλαδικό χώρο κατά την μεσοβυζαντινή περίοδο.

Ποιοι είναι οι τρεις βυζαντινοί ελληνικοί ναοί της μεσοβυζαντινής περιόδου, εκτός Θεσσαλονίκης, που έχουν αναγνωριστεί από την UNESCO ως προστατευόμενα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς, ποια τα κύρια χαρακτηριστικά τους.

Ποιοι ήταν οι λόγοι της συρρίκνωσης των αστικών κέντρων μεταξύ 6ου-7ου αι. μ.Χ.

Ποιοι ήταν οι παράγοντες που ευνόησαν τη διάδοση του Ισλάμ στη Μ. Ασία.

Σελίδα 13 από 17

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ΞΕΝΑΓΟΣ ΣΕ ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ (ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ Η ΑΚΟΗΣ)

  1. Πρακτικό Μέρος: Κατάλογος Στοχοθεσίας Πρακτικών Ικανοτήτων και Δεξιοτήτων (Στοχοθεσία Εξεταστέας Ύλης Πρακτικού Μέρους)

Για την πιστοποίηση της επαγγελματικής ικανότητας, κατά το Πρακτικό Μέρος, οι υποψήφιοι της ειδικότητας Ξεναγός σε Μουσεία και Αρχαιολογικούς – Πολιτιστικούς Χώρους (Άτομα με Προβλήματα Όρασης ή Ακοής), εξετάζονται σε γενικά θέματα επαγγελματικών γνώσεων και ικανοτήτων και επίσης σε ειδικές επαγγελματικές γνώσεις και ικανότητες, που περιλαμβάνονται αποκλειστικά στη στοχοθεσία του πρακτικού μέρους της ειδικότητας.

Α. ΓΕΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ:

Στα γενικά θεματικά πεδία που αφορούν την πρακτική εξέταση σε σχέση με τα εργαστηριακά μαθήματα

που εξετάζονται της ειδικότητας «Ξεναγός σε Μουσεία και Αρχαιολογικούς-Πολιτιστικούς Χώρους

(Άτομα με Προβλήματα Όρασης ή Ακοής)», ο υποψήφιος θα πρέπει να είναι ικανός να:

• Γνωρίζει τα σημαντικότερα δημιουργήματα της προϊστορικής, της αρχαίας, της βυζαντινής-μεταβυζαντινής και της νεώτερης τέχνης.

• Γνωρίζει την εξέλιξη των σημαντικότερων τάσεων και ρυθμών στη νεώτερη αρχιτεκτονική.

• Γνωρίζει τις κυριότερες , τις εναλλακτικές διαδρομές και τον συνδυασμό αυτών σε σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία.

• Γνωρίζει τις βασικές θεωρητικές και πρακτικές αρχές που διέπουν τη Νέα Μουσειολογία, καθώς και της Μουσειοπαδαγωγικής.

Β. ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ:

Στα ειδικά θεματικά πεδία που αφορούν την πρακτική εξέταση της ειδικότητας «Ξεναγός σε Μουσεία και Αρχαιολογικούς- Πολιτιστικούς Χώρους (Άτομα με Προβλήματα Όρασης ή Ακοής)», ο υποψήφιος θα πρέπει να είναι ικανός να:

Α. Για την Προϊστορική Αρχαιολογία να είναι ικανός:

• Να αναγνωρίζει τους σημαντικότερους προϊστορικούς πολιτισμούς,

• Να διακρίνει τις χρονικές διακρίσεις της προϊστορίας (Παλαιολιθική, Μεσολιθική, Νεολιθική, Εποχή του Χαλκού Πρώιμη, Μέση, Ύστερη) και να έχει κατακτήσει ένα στοιχειώδες χρονολογικό πλαίσιο.

Σελίδα 14 από 17

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ΞΕΝΑΓΟΣ ΣΕ ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ (ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ Η ΑΚΟΗΣ)

• Να γνωρίζει τα σημαντικότερα προϊστορικά μνημεία για να συσχετίζει πληροφορίες με υλικά κατάλοιπα.

• Να ανατρέχει στις κατάλληλες αρχαιολογικές γνώσεις, ώστε να εμπλουτίζει τις ξεναγήσεις του.

• Να διασυνδέει τα κατάλληλα μνημεία και εκθέματα με τις μεταδιδόμενες πληροφορίες.

Β. Για την Κλασική Αρχαιολογία να είναι ικανός:

• Να διακρίνει τις χρονικές περιόδους των ιστορικών χρόνων και να έχει κατακτήσει ένα στοιχειώδες χρονολογικό πλαίσιο με βάση τις εξελίξεις της τέχνης.

• Να γνωρίζει τα σημαντικότερα γεωμετρικά, αρχαϊκά, κλασικά, ελληνιστικά, ρωμαϊκά μνημεία για να συσχετίζει πληροφορίες με υλικά κατάλοιπα.

• Να διακρίνει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της αγγειογραφίας, αγγειοπλαστικής, μικροτεχνίας, ειδωλοπλαστικής, γλυπτικής, αρχιτεκτονικής, οικοδομικής δραστηριότητας της κάθε περιόδου – γεωμετρικής, αρχαϊκής, κλασικής, ελληνιστικής, ρωμαϊκής-.

• Να ανατρέχει στις κατάλληλες αρχαιολογικές γνώσεις για αυτήν την περίοδο, ώστε να εμπλουτίζει τις ξεναγήσεις του.

• Να διασυνδέει τα κατάλληλα μνημεία και εκθέματα με τις μεταδιδόμενες πληροφορίες.

Γ. Για τη Βυζαντινή και Μεταβυζαντινή Αρχαιολογία-Φραγκοκρατία να είναι ικανός:

• Να διακρίνει τις κατακτήσεις της τέχνης στους βυζαντινούς χρόνους και να έχει κατακτήσει ένα στοιχειώδες χρονολογικό πλαίσιο με βάση τις εξελίξεις της τέχνης.

• Να γνωρίζει τα σημαντικότερα δημιουργήματα της βυζαντινής τέχνης σε όλη την επικράτεια της βυζαντινής αυτοκρατορίας για να συσχετίζει πληροφορίες με υλικά κατάλοιπα.

• Να διακρίνει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της βυζαντινής τέχνης στην αρχιτεκτονική, στη γλυπτική, στις εικόνες, στα ψηφιδωτά, στις τοιχογραφίες, στη μικροτεχνία.

• Να εντοπίζει τους ιδιαίτερους συνδυασμούς δυτικής και βυζαντινής τέχνης κατά τη διάρκεια της φραγκοκρατίας.

• Να ανατρέχει στις κατάλληλες αρχαιολογικές γνώσεις για αυτήν την περίοδο, ώστε να εμπλουτίζει τις ξεναγήσεις του.

• Να διασυνδέει τα κατάλληλα μνημεία και εκθέματα με τις μεταδιδόμενες πληροφορίες.

. Για την Ιστορία της Νεώτερης Αρχιτεκτονικής-Ρυθμολογία να είναι ικανός:

• Να γνωρίζει την εξέλιξη της αρχιτεκτονικής τον 19ο αι. έως τον 20ο αι.

• Να διακρίνει και να αναγνωρίζει διαφορετικές τάσεις, ρυθμούς και αρχιτέκτονες.

Σελίδα 15 από 17

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ΞΕΝΑΓΟΣ ΣΕ ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ (ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ Η ΑΚΟΗΣ)

• Να αναγνωρίζει τις επιρροές της αρχιτεκτονικής από δυτικά ρεύματα και από ελληνικές επιρροές.

Ε. Για τη Μουσειολογία-Μουσειοπαιδαγωγική να είναι ικανός:

• Να διακρίνει τις βασικές αρχές της μουσειολογικής θεωρίας και πράξης.

• Να γνωρίσει την εξέλιξη των μουσείων και των συλλογών στον ευρωπαϊκό κυρίως χώρο, τις σύγχρονες τάσεις της νέας μουσειολογίας και μουσειοπαιδαγωγικής.

• Να αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες των διαφορετικών ειδών των μουσείων.

Στ. Για την Τεχνική Ξενάγησης να είναι ικανός:

• Να γνωρίζει ο σπουδαστής την έννοια του επαγγέλματος του ξεναγού.

• Να εφαρμόζει τις παραμέτρους της άσκησης του επαγγέλματος του ξεναγού.

• Να διακρίνει τα διαφορετικά είδη ξεναγήσεων.

Ζ. Για τη Διαδρομική Ξενάγηση να είναι ικανός:

• Να εξοικειωθεί με την έννοια της διαδρομικής ξενάγησης.

• Να γνωρίζει τις κύριες, τις εναλλακτικές διαδρομές και τον συνδυασμό αυτών που μπορούν να διαμορφωθούν στο πλαίσιο του σχεδιασμού μίας ξενάγησης.

• Να διαμορφώσει ένα σενάριο ξενάγησης, όπου θα επιλεγούν οι διαδρομές, οι κύριοι σταθμοί, οι στάσεις και οι διασυνδέσεις.

• Να επιλέγει την αποδοτικότερη διαδρομή σε συσχέτιση με τις γνώσεις του, τα στοιχεία που θέλει να αναδείξει, το διαθέσιμο χρόνο και τις ανάγκες των ξεναγούμενων.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΟΥ ΜΕΡΟΥΣ

Μέσα από μία ολοκληρωμένη ξενάγηση μπορούν να συνεξεταστούν όλα τα εργαστηριακά μαθήματα εφόσον στις περισσότερες αρχαιολογικές θέσεις, αλλά και στα περισσότερα ελληνικά μουσεία υπάρχουν μνημεία και εκθέματα αντίστοιχα που διασυνδέονται με πολλές διαφορετικές φάσεις της ελληνικής ιστορίας.

Επίσης από αναφορές σε υποστηρικτικά εκπαιδευτικά προγράμματα και μέσα από το σενάριο της ξενάγησης και τον τρόπο διεξαγωγής της μπορούν να εξεταστούν και επιμέρους ζητήματα των μαθημάτων της μουσειολογίας-μουσειοπαιδαγωγικής, της τεχνικής ξενάγησης και διαδρομικής ξενάγησης.

Σελίδα 16 από 17

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ΞΕΝΑΓΟΣ ΣΕ ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ (ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ Η ΑΚΟΗΣ)

Τα σημεία προς εξέταση κατά τη διάρκεια της ξενάγησης είναι:

• Η γνώση της ιστορίας των μνημείων των αρχαιολογικών χώρων και των εκθεμάτων των μουσείων.

• Η γνώση της ευρύτερης ιστορίας (κοινωνικής, οικονομικής, πολιτικής κ.α.) μέσω της οποίας τα μνημεία και τα εκθέματα αποτελούν τεκμήριά της.

• Η διασύνδεση μνημείων και εκθεμάτων. Όπως επίσης και πιθανές διασυνδέσεις και αναφορές και με άλλους αρχαιολογικούς χώρους ή εκθέματα άλλων μουσείων, ώστε να καταδειχθεί η συνολική οπτική του υποψηφίου.

• Η δημιουργία ολοκληρωμένου σεναρίου ξενάγησης, λόγοι επιλογής αυτού του σεναρίου, εναλλακτικές συνθέσεις του.

• Πιθανές εναλλαγές των ξεναγήσεων ανάλογα με το group των επισκεπτών. Δηλαδή θα μπορούσε να ερωτηθεί εάν θα διαφοροποιούσε και πώς την ξενάγηση εφόσον απευθύνεται σε σχολικό κοινό, σπουδαστές, φοιτητές, τουρίστες, ΑμεΑ και διαφορετικές κατηγορίες αυτών κ.α.

• Η ευελιξία και προσαρμοστικότητα του εκπαιδευόμενου στην αντιμετώπιση τυχόν προβλημάτων που μπορεί να προκύψουν κατά τη διάρκεια της ξενάγησης.

• Η δυνατότητα εμπλουτισμού της ξενάγησης και από κάποιες εκπαιδευτικές δράσεις και ποιες θα μπορούσαν να ήταν αυτές, ανάλογα με το κοινό.

• Η επικοινωνιακή του ικανότητα και η δυνατότητα διάδρασης με τους ξεναγούμενους επισκέπτες.

• Η διαχρονική θεώρηση της εξέλιξης της ιστορίας που μπορεί να προκύπτει μέσα από αναφορές ή επιλογή εκθεμάτων που αναδεικνύουν τη διαχρονία του πολιτισμού.

• Για τα άτομα με προβλήματα όρασης μπορεί να εξεταστεί και η δεξιότητα προσανατολισμού στο χώρο.

Σελίδα 17 από 17