ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Βρείτε όλες τις απαντήσεις στο tsikolatas.com

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΘΕΜΑΤΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ

ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ

ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ Ι.Ε.Κ.

“ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Ν.4186/2013)”

1η ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2019

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Ν.4186/2013)

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης Αποφοίτων

Ι.Ε.Κ. 3

Διάρκεια του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων 3

Θεωρητικό Μέρος: Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής

Επαγγελματικής Κατάρτισης Ειδικότητας Ι.Ε.Κ. 4

ΟΜΑΔΑ Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 4

ΟΜΑΔΑ Β. ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 5

  1. Πρακτικό Μέρος: Κατάλογος Στοχοθεσίας Πρακτικών Ικανοτήτων και

Δεξιοτήτων (Στοχοθεσία Εξεταστέας Ύλης Πρακτικού Μέρους) 14

Σελίδα 2 από 14

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Ν.4186/2013)

Εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης Αποφοίτων Ι.Ε.Κ.

Οι εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης αποφοίτων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) της ειδικότητας «ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Ν.4186/2013)» διεξάγονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της αριθμ. 2944/2014 Κοινής Υπουργικής Απόφασης Οικονομικών και Παιδείας και

Θρησκευμάτων (Φ.Ε.Κ. Β΄ 1098/2014), όπως τροποιήθηκε και ισχύει, η οποία εκδόθηκε βάσει της διάταξης της παρ. 5, του άρθρου 25, του Ν. 4186/2013 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 193/2013), όπως τροποποιήθηκε με τη διάταξη της παρ. 1, του άρθρου 11, του Ν. 4229/ 2014 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 8/2014) και ισχύει.

Διάρκεια του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων

Η διάρκεια εξέτασης του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης αποφοίτων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) της ειδικότητας «ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Ν.4186/2013)» καθορίζεται σε πέντε (5) ώρες.

Σελίδα 3 από 14

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Ν.4186/2013)

Θεωρητικό Μέρος: Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής

Επαγγελματικής Κατάρτισης Ειδικότητας Ι.Ε.Κ.

ΟΜΑΔΑ Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Ποια είναι η αξία της «φαντασίας» ως βασική «αποσκευή» στη δημιουργική εργασία του ηθοποιού;
  2. Να αναφέρετε ονομαστικά τα σωματικά εφόδια που πρέπει να έχει ο ηθοποιός για να αποδώσει σωστά έναν ρόλο.
  3. Ποια είναι η αξία της «παρατηρητικότητας» του ηθοποιού για το πλάσιμο ενός ρόλου;
  4. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της επιθεώρησης;
  5. Τι εννοούμε όταν λέμε ότι ένα έργο έχει «χάπι εντ»;
  6. Να αναφέρετε δύο (2) ταινίες του βωβού κινηματογράφου.
  7. Τι είναι η τεχνική διαφραγματική αναπνοή;
  8. Για ποιους λόγους χρειάζεται ο ηθοποιός να ελέγχει απόλυτα την αναπνοή του;
  9. Τι είναι άρθρωση;
  10. Τι είναι προφορά;
  11. Τι ονομάζουμε ακουστική αντίληψη του ανθρώπου;
  12. Τι είναι “αμεσότητα του λόγου”; Ποια είναι τα πλεονεκτήματά της;
  13. Ποια είναι η σημασία της στίξης στην απόδοση ενός κειμένου;
  14. Τι ονομάζουμε προσαρμοστικότητα της φωνής και απο τί εξαρτάται;
  15. Ποια είναι τα στοιχεία που καθορίζουν την αναπαράσταση ενός φανταστικού αντικειμένου από τον ηθοποιό;
  16. Για ποιους λόγους η επικοινωνία ανάμεσα στους ηθοποιούς είναι προϋπόθεση για τη σκηνική δράση;
  17. Ποια η έννοια και η σημασία του κύκλου στη δημιουργία της ομάδας και κατ’ επέκταση στη διαδικασία του αυτοσχεδιασμού;
  18. Ποιά είναι τα στοιχεία που συντελούν στη δημιουργία της ομάδας;
  19. Τι είναι ο ομαδικός αυτοσχεδιασμός; Ποιος στόχος πρέπει να επιτευχθεί μέσα από αυτή τη συλλογική διαδικασία;
  20. Τι ονομάζουμε “χαλάρωση” και γιατι είναι χρήσιμη στον ηθοποιό;
  21. Τι είναι η σκηνική παύση. Ποια είναι η σημασία της στην σκηνική δράση;
  22. Ποια είναι τα τρία (3) βασικά στάδια της δημιουργικής πορείας σε κάθε αυτοσχεδιασμό; Να αναφερθείτε στο καθένα ξεχωριστά.
  23. Τι ανακαλύπτει ο ηθοποιός μέσα από την εκτέλεση σωματικών ενεγειών χωρίς την βοήθεια των αντικειμένων;
  24. Ποιοί παράγοντες έχουν συμβάλει στη διαμόρφωση των ελληνικών παραδοσιακων χορών;
  25. Να αναφέρετε επιγραμματικά τα βασικά στοιχεία του χορού.
  26. Ποιά είναι η σημασία της σύνδεσης του σώματος με τη φωνή και τον λόγο και γιατί η

Σελίδα 4 από 14

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Ν.4186/2013)

σύνδεση αυτή είναι σημαντική για τον ηθοποιό;

  1. Πόσο σημαντικό είναι για τον ηθοποιό να γνωρίζει και να ελέγχει απόλυτα το σώμα του; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
  2. Να αναφέρετε τέσσερις (4) στατικές θέσεις που μπορεί να εκφράσει το σώμα στον χώρο.
  3. Ποιες ανθρώπινες δεξιότητες καλλιεργούνται μέσα από την εκμάθηση των ελληνικών παραδοσιακών χορών;
  4. Να αναφέρετε ονομαστικά πέντε (5) είδη ελληνικών παραδοσιακών χορών.
  5. Να αναφέρετε ονομαστικά τα χορευτικά σχήματα που συναντάμε στους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς.
  6. Nα αναφέρετε έναν Ελληνα και έναν ξένο χορογράφο του θεάτρου και του κινηματογράφου.
  7. Τι ονομάζουμε νότες στη μουσική και ποιες είναι αυτές;
  8. Ποιες είναι οι χρονικές αξίες των φθόγγων στη μουσική;
  9. Τι ονομάζουμε παύση στη μουσική;
  10. Τι είναι το πεντάγραμμο;
  11. Τι ονομάζουμε χρόνο ή τέμπο στη μουσική;
  12. Τι είναι η μουσική σκάλα;

ΟΜΑΔΑ Β. ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Τι γνωρίζετε για την αξία της μυικής χαλάρωσης του ηθοποιού και το σύστημα «αυτο-ελέγχου»;
  2. Να αναλύσετε τον θεατρικό όρο «μνήμη των συγκινήσεων».
  3. Ποια είναι η διαφορά της “μνήμης των συγκινήσεων” από την “αισθητηριακή μνήμη” σύμφωνα με τον Στανισλάβσκι;
  4. Ποιος είναι ο ρόλος του κειμένου, των σκηνικών και του φωτισμού ως βασικές πηγές διέγερσης του συναισθήματος του ηθοποιού σύμφωνα με τον Στανισλάβσκι;
  5. Να αναλύσετε τον βασικό όρο του συστήματος του Στανισλάβσκι, «το μαγικό αν».
  6. Να αναλύσετε τον θεατρικό όρο του Στανισλάβσκι «δοσμένες συνθήκες».
  7. Πόσοι και ποιοι είναι οι κύκλοι προσοχής που βοηθούν διεξοδικά στη συγκέντρωση της προσοχής σύμφωνα με τον Στανισλάβσκι;
  8. Να αναφέρετε αναλυτικά την υπόθεση του νατουραλιστικού έργου του Στρίντμπεργκ «Δεσποινίς Τζούλια».
  9. Τι αντιπροσωπεύει η δεσποινίς Τζούλια στο ομώνυμο έργο του Στρίντμπεργκ;
  10. Σε ποιά θεατρικά έργα του Τσέχωφ συναντούμε τα πρόσωπα: “Σόνια”, “Λοπάχιν”, “Ντουνιάσα”,”Αστρώβ”;
  11. Πρέπει να ταυτίζεται ο ηθοποιός με τη μορφή που παριστάνει, σύμφωνα με τον Μπέρτολτ Μπρεχτ; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
  12. Πώς θα πρέπει να παίξει ο ηθοποιός για να δημιουργηθεί εντύπωση αποξένωσης στο θεατή, σύμφωνα με τον Μπέρτολτ Μπρεχτ;
  13. Ποια «κλισέ» συνιστούν αυτό που ο Στανισλάβσκι ονομάζει μηχανικό, τυποποιημένο

Σελίδα 5 από 14

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Ν.4186/2013)

παίξιμο;

  1. Ποια είδη φαντασίας διακρίνει ο Στανισλάβσκι;
  2. Να αναλύσετε τον θεατρικό όρο του Στανισλάβσκι “εσωτερική προσοχή”.
  3. Ποιο είναι το περιεχόμενο του όρου του Στανισλάβσκι “ανώτερος αντικειμενικός σκοπός”;
  4. Τι γνωρίζετε για τη συμβολή του Κονσταντίν Στανισλάβσκι στο θέατρο και συγκεκριμένα στον τομέα της υποκριτικής;
  5. Τι απήχηση είχε η μέθοδος υποκριτικής του Κονσταντίν Στανισλάβσκι στην Ελλάδα;
  6. Τι ονομάζουμε μονόπρακτο και ποια είναι η διαφορά του από τα άλλα είδη θεατρικού έργου;
  7. Τι γνωρίζετε για τον Γκροτόφσκι;
  8. Τι γνωρίζετε για το ελληνικό θέατρο σκιών «Καραγκιόζης»;
  9. Τι εννοούμε όταν λέμε ότι ένα έργο είναι «μελό»;
  10. Να αναφέρετε ένα έργο του Σ. Μπέκετ.
  11. Να αναφέρετε τρεις συγγραφείς που ανήκουν στο «Θέατρο του Παραλόγου».
  12. Να αναφέρετε δύο (2) έργα του Ιονέσκο.
  13. Τι γνωρίζετε για τον Χάρολντ Πίντερ και τα έργα του.
  14. Να αναφέρετε το πιο γνωστό έργο του Μπ. Μπρεχτ.
  15. Τι σημαίνει στο θέατρο ο όρος «αποστασιοποίηση»;
  16. Να αναφέρετε δύο έργα του Ντάριο Φο.
  17. Να αναφέρετε πέντε (5) ξένους θεατρικούς συγγραφείς με αντίστοιχα έργα τους
  18. Ποιοι λόγοι συνέβαλαν ώστε ο ιταλικός φουτουρισμός να βρει μεγάλη απήχηση στη Ρωσία του Μαγιακόβσκι και να εμπνεύσει τον ποιητή στη συγγραφή τόσο των ποιημάτων του όσο και των θεατρικών του έργων; Να αναφέρετε δύο (2) θεατρικά του έργα.
  19. Πότε εμφανίζεται ο σκηνοθέτης ως δημιουργός της παράστασης; Να αναφέρετε πέντε
    (5) Έλληνες και πέντε (5) ξένους σκηνοθέτες θεάτρου.
  20. Τι γνωρίζετε για την Λούλα Αναγνωστάκη;
  21. Να δώσετε ένα παράδειγμα από τις εκδηλωσεις «λαϊκά δρώμενα».
  22. Τι εννοούμε όταν χαρακτηρίζουμε με τους όρους «ενζενύ», «ζεν πρεμιέ», «ρολίστας», «ντάμα», «καρατερίστα» τους ηθοποιούς στο θέατρο;
  23. Τι σημαίνει στην υποκριτική η φράση «κάνω μπαλαφάρες»;
  24. Πώς διαιρείται ο προφορικός λόγος και τι περιλαμβάνει;
  25. Να αναφέρετε επιγραμματικά πόσοι και ποιοι τρόποι αναπνοής υπάρχουν.
  26. Τι είναι η “τοποθέτηση της φωνής” και σε τι είναι απαραίτητη;
  27. Τι ονομάζουμε “διάρκεια της φωνής” απο τί εξαρτάται και σε τι είναι απαραίτητη;
  28. Τι είναι η “ένταση της φωνής”,πώς δημιουργείται και τι προϋποθέτει;
  29. Τι είναι η “ευελιξία της φωνής” και σε τι χρησιμεύει στο επάγγελμα του ηθοποιού.
  30. Τι ονομάζουμε “μεταφορικότητα του λόγου”;
  31. Τι ορίζουμε ως “ποιότητα της φωνής”; Αναφέρετε επιγραμματικά με ποια χαρακτηριστικά στοιχεία του προφορικού λόγου συνδέεται.
  32. Ποια είναι η σχέση μεταξύ χώρου και φωνής αναφορικά με την ένταση και το ρυθμό της;
  33. Τι ονομάζουμε “τονισμό” ενός κειμένου;

Σελίδα 6 από 14

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Ν.4186/2013)

  1. Τι είναι ο ρυθμός και ποια η χρησιμότητά του στον λόγο του ηθοποιού στο θέατρο και στον κινηματογράφο;
  2. Τι ονομάζουμε “χρωματισμό του λόγου”; Ποια είναι η σημασία του για τον ηθοποιό στην εκφορά ενός κειμένου;
  3. Τι είναι “παύση” στον λόγο και σε τι εξυπηρετεί όταν τη χρησιμοποιεί ο ηθοποιός;
  4. Τι ονομάζουμε φυσικότητα του λόγου και από τι εξαρτάται;
  5. Να αναφέρετε επιγραμματικά τις αιτίες που προκαλούν φωνητικά σφάλματα.
  6. Τι είναι η παραφωνία, πού οφείλεται και πώς βελτιώνεται;
  7. Τι είναι η χροιά της φωνής;
  8. Να αναφέρετε επιγραμματικά τα στοιχεία του χρωματισμού του λόγου που συνδέονται με την ένταση της φωνής.
  9. Να αναφέρετε τους λόγους για τους οποίους το αρχαίο ελληνικό θέατρο αναπτύχθηκε στην Αττική και όχι αλλού.
  10. Να αναλύστε την έννοια των λέξεων «τραγωδία» και «κωμωδία» και να αναφέρετε σε ποιο αρχαίο ελληνικό σύγγραμμα παρουσιάζεται ο ορισμός της τραγωδίας.
  11. Ποιες ικανότητες πρέπει να διαθέτει ένας σκηνοθέτης για να καθοδηγήσει σωστά έναν ηθοποιό στην προσέγγιση ενός ρόλου;
  12. Να αναλύσετε το περιεχόμενο του κινηματογραφικού όρου «σενάριο».
  13. Να αναλύσετε το περιεχόμενο του κινηματογραφικού όρου «σεκάνς».
  14. Τι είναι το «ντεκουπάζ» στον κινηματογράφο και ποια είναι τα στάδια για την ολοκλήρωσή του;
  15. Ποια είναι η χρήση και η χρησιμότητα της μουβιόλας στην κατασκευή ενός φιλμ;
  16. Σε τι συνίσταται η εργασία του σκηνοθέτη του κινηματογράφου;
  17. Ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους άνθισε το θέατρο στην Κρήτη το 16ο-17ο αιώνα; Να αναφέρετε τρεις συγγραφείς και τρία έργα τους.
  18. Τι ονομάζουμε επική και τι λυρική ποίηση;
  19. Να αναφέρετε δύο (2) τίτλους έργων, που διαπνέονται από τις αρχές του νεοελληνικού διαφωτισμού.
  20. Ποια είναι η σχέση της πεζογραφίας του Γρηγ. Ξενόπουλου με τα θεατρικά του έργα; Να αναφέρετε δύο (2) τίτλους έργων του ως παράδειγμα αυτής της σχέσης.
  21. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του κωμειδυλίου; Πότε και γιατί εμφανίσθηκε το είδος; Να αναφέρετε δύο (2) έργα.
  22. Να αναφέρετε τρεις (3) ξένους θεατρικούς συγγραφείς και τους αντίστοιχους τίτλους έργων τους που έχει μεταφράσει ο Ν. Γκάτσος. Να παρουσιάσετε συνοπτικά την υπόθεση ενός έργου.
  23. Να αποδώσετε στους συγγραφείς τους τα έργα: «Μήδεια», «Λυσιστράτη», «Άμλετ», «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», «Ο θρίαμβος του έρωτα», «Έντα Γκάμπλερ», «ο Θείος Βάνιας», «Οι δούλες», «Περιμένοντας τον Γκοντό».
  24. Να αναφέρετε τον ορισμό της τραγωδίας, όπως μας τον παραδίδει ο Αριστοτέλης στο έργο του « Περί Ποιητικής».
  25. Τι γνωρίζετε για τον Διθύραμβο;
  26. Τι γνωρίζετε για τα Λήναια;
  27. Ποιες φωνητικές δυνατότητες έπρεπε να διαθέτουν οι υποκριτές και τα μέλη του χορού στο αρχαίο ελληνικό θέατρο και γιατί;
  28. Ποιοι ονομάζονταν χορηγοί και ποια ακριβώς ήταν η συμβολή τους στη δημιουργία

Σελίδα 7 από 14

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Ν.4186/2013)

μίας παράστασης;

  1. Ποιοι χώροι του αρχαίου ελληνικού θεάτρου ονομάζονταν «σκηνή» και «ορχήστρα» και ποιοι έπαιζαν εκεί;
  2. Αποδώστε στους ποιητές τους τα έργα: «Χοηφόροι», «Σφήκες»,«Ιφιγένεια εν Αυλίδι», «Ηλέκτρα», «Ειρήνη», «Τρωάδες», «Οιδίπους επί Κολωνώ», «Πέρσαι», «Ορέστης», «Αντιγόνη».
  3. Να αναφέρετε τρία αρχαία ελληνικά θέατρα που έχουν ανακαλυφθεί στην Ελλάδα και στα οποία παίζονται σήμερα θεατρικές παραστάσεις.
  4. Να αναφέρετε δύο (2) έργα αρχαίας τραγωδίας που έχουν μεταφερθεί στον κινηματογράφο και το όνομα του σκηνοθέτη.
  5. Ποια έργα του Σαίξπηρ εκτυλίσσονται στον ελλαδικό χώρο ή έχουν ελληνική θεματογραφία;
  6. Πότε εμφανίσθηκε η κομέντια ντελ άρτε, τι σημαίνει ο όρος και ποια η τυπολογία των ηθοποιών της;
  7. Να αναφέρετε τρεις (3) κωμωδίες του Μολιέρου.
  8. Με ποια καλλιτεχνικά ρεύματα συνδέονται τα θεατρικά έργα του Γκαίτε και του Σίλλερ;
  9. Να αναφέρετε δύο (2) έργα του Κάρλο Γκολντόνι.
  10. Να αναφέρετε τις ομοιότητες του Ίψεν και του Στρίντμπεργκ.
  11. Ποια είναι η “κυρία Άλβινγκ”;
  12. Να αναφέρετε δύο (2) έργα του Ευγ. Ο’ Νηλ.
  13. Να αναφέρετε δύο (2) έργα του Τ.Ουίλλιαμς.
  14. Τι γνωρίζετε για τον Άρθουρ Μίλλερ;
  15. Τι διαπραγματεύεται «Ο γυάλινος κόσμος» του Τ. Ουίλλιαμς;
  16. Τι γνωρίζετε για τον Φ. Γκαρθία Λόρκα;
  17. Να αναφέρετε τρία (3) μονόπρακτα Ελλήνων ή ξένων συγγραφέων.
  18. Τι εννοεί με τον όρο «Φτωχό θέατρο» ο Γκροτόφσκι;
  19. Να αναφέρετε συνοπτικά τη θεματολογία και τυπολογία του «Καραγκιόζη».
  20. Ποια η σημασία του ηθοποιού στην ερμηνεία αυτού του θεατρικού είδους της επιθεώρησης; Να αναφέρετε δύο (2) παραδείγματα.
  21. Να αναφέρετε ονομαστικά τρία “χάπι εντ” θεατρικά ή κινηματογραφικά έργα.
  22. Τι σημαίνει ο όρος «μπουλβάρ» στο θέατρο;
  23. Να αναφέρετε τρία (3) μελό θεατρικά ή κινηματογραφικά έργα.
  24. Να αναφέρετε δύο (2) ταινίεςου βωβού και δύο του ομιλούντος κινηματογράφου όπου πρωταγωνιστούσε ο Τσάρλι Τσάπλιν.
  25. Να παρουσιάσετε αναλυτικά έναν ήρωα του Σ. Μπέκετ.
  26. Να αναφέρετε τρεις (3) Έλληνες και τρεις (3) ξένους συγγραφείς με τα αντίστοιχα έργα τους που ανήκουν στο «Θέατρο του Παραλόγου».
  27. Να αναφέρετε δύο (2) έργα του Ιονέσκο και τους ήρωες των έργων αυτών.
  28. Να αναφέρετε τρία (3) έργα του Χάρολντ Πίντερ και τους ήρωες των έργων αυτών.
  29. Να περιγράψετε την υπόθεση ενός έργου του Μπ. Μπρεχτ.
  30. Ο Μπρεχτ χρησιμοποιεί συχνά στο θέατρό του τον όρο «αποστασιοποίηση». Τι εννοεί μ’ αυτόν τον όρο;
  31. Ποια είναι η συμβολή του Ντάριο Φο στο θέατρο;
  32. Να αναφέρετε πέντε (5) ξένους θεατρικούς συγγραφείς με αντίστοιχα έργα τους

Σελίδα 8 από 14

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Ν.4186/2013)

εμπνευσμένα από τους αρχαίους τραγικούς.

  1. Τι εννοούμε όταν λέμε «στρατευμένη τέχνη»;
  2. Να παρουσιάστε τα γενικά χαρακτηριστικά του έργου της Λούλας Αναγνωστάκη.
  3. Όταν αναφέρουμε τη φράση «λαϊκά δρώμενα» ποιες εκδηλώσεις του λαού εννοούμε και σε ποιες περιόδους του χρόνου εμφανίζονται σήμερα;
  4. Τι σημαίνει ο όρος «χάπενιγκ» στο θέατρο;
  5. Να αναφέρετε δύο (2) ταινίες του Θεόδωρου Αγγελόπουλου.
  6. Να αναφέρετε τέσσερις (4) Έλληνες ηθοποιούς (δύο άντρες δύο γυναίκες) που διέπρεψαν ερμηνεύοντας αρχαία τραγωδία στο θέατρο ή στον κινηματογράφο.
  7. Ποια διάσημη Ελληνίδα υψίφωνος ερμήνευσε αρχαία τραγωδία στο λυρικό θέατρο και ποια ηρωίδα του Ευριπίδη ερμήνευσε στη συνέχεια στον κινηματογράφο σε ταινία του Π. Πάολο Παζολίνι ;
  8. Να αναφέρετε δύο (2) ταινίες του Σεργκέι Αϊζενστάϊν.
  9. Τι εννοούμε με τον όρο «βωβός κινηματογράφος»; Να αναφέρετε δύο (2) τίτλους ταινιών του
  10. Να αναφέρετε τρεις (3) σκηνοθέτες του ιταλικού νεορεαλισμού στον κινηματογράφο.
  11. Ποια είναι η δουλειά του μπούμαν στο γύρισμα μιας ταινίας;
  12. Να αναφέρετε ένα ελληνικό κι ένα ξένο φεστιβάλ κινηματογράφου.
  13. Να αναφέρετε δύο (2) ρόλους που έχει ερμηνεύσει η Κατίνα Παξινού στο θέατρο και τα έργα από τα ποια προέρχονται οι ρόλοι αυτοί.
  14. Να αναφέρετε δύο (2) ταινίες του Αλέξη Δαμιανού.
  15. Να αναφέρετε δύο (2) ταινίες του Νίκου Κούνδουρου.
  16. Τι είναι το ντοκιμαντέρ;.
  17. Να αναφέρετε τον συγγραφέα και τον τίτλο του βιβλίου του που έγινε ταινία στην οποία έλαβε μέρος και τιμήθηκε με Όσκαρ η Κατίνα Παξινού.
  18. Να αναφέρετε τρεις (3) ταινίες του Αλέκου Σακελλάριου.
  19. Να αναφέρετε τρεις (3) ταινίες του ελληνικού ή ξένου κινηματογράφου όπου παίζει η Ειρήνη Παπά.
  20. Να αναφέρετε δύο (2) κωμωδίες του Δημ. Ψαθά που μεταφέρθηκαν στον κινηματογράφο.
  21. Να αναφέρετε δύο (2) ταινίες του Μπέργκμαν και δύο του Ταρκόφσκι.
  22. Τι ονομάζουμε «ταινία μικρού μήκους»;
  23. Ποιες είναι οι βασικές διαφορές ανάμεσα στις κινηματογραφικές και τις τηλεοπτικές ταινίες;
  24. Να αναφέρετε τέσσερις (4) ταινίες του Γιάννη Δαλιανίδη.
  25. Να αναφέρετε τέσσερις (4) ταινίες (ελληνικές ή ξένες) που παίζει η Μελίνα Μερκούρη.
  26. Τι είναι το «ντουμπλάζ» στον κινηματογράφο;
  27. Τι είναι ο «κασκαντέρ» στον κινηματογράφο;
  28. Να αναφέρετε δύο (2) ταινίες του Ηλία Καζάν και τους βασικούς πρωταγωνιστές των ταινιών αυτών.
  29. Τι εννοούμε στον κινηματογράφο όταν λέμε ότι ένα έργο είναι «θρίλερ»; Να αναφέρετε δύο (2) παραδείγματα ταινιών θρίλερ.
  30. Τι είναι η ταινία κινουμένων σχεδίων και ποια η συμβολή του Γουώλτ Ντίσνεϋ σ’ αυτές;
  31. Τι ονομάζουμε πλάνο στον κινηματογράφο;

Σελίδα 9 από 14

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Ν.4186/2013)

  1. Τι λέγεται κάδρο στον κινηματογράφο;
  2. Τι λέγεται «κατ» στον κινηματογράφο;
  3. Γιατί μια κινηματογραφική ταινία είναι δημιούργημα πρώτα απ’ όλα του σκηνοθέτη;
  4. Τι λέγεται γωνία λήψης;
  5. Ποιο έργο του Β. Βασιλικού μετέφερε ο Κώστας Γαβράς στον κινηματογράφο και ποιο έργο του Μ. Κουμανταρέα ο Παντελής Βούλγαρης;
  6. Τι είναι τα βίντεο κλιπ;
  7. Από ποιον αιώνα ξεκινά, σύμφωνα με τους μελετητές, η νεοελληνική μας λογοτεχνία και με ποιο έργο;
  8. Τι ονομάζουμε διήγημα, τι νουβέλα και τι μυθιστόρημα; Δώστε τρία (3) παραδείγματα με ονόματα και έργα Ελλήνων λογοτεχνών του 19ου και του 20ου αιώνα.
  9. Τι είναι τα “έπη”; Να εξηγήσετε τους λόγους για τους οποίους δε γράφονται σήμερα έπη.
  10. Κατά πόσο οι αρχές του νεοελληνικού διαφωτισμού συμπίπτουν με τις αρχές του ρομαντισμού στα θεατρικά έργα που γράφτηκαν στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες; Να αναφέρετε δύο (2) τίτλους έργων.
  11. Τι είναι οι παραλογές και σε τι συνίσταται το θεατρικό τους στοιχείο;
  12. Ποιο είναι το μοναδικό πεζό κείμενο που έχει γράψει ο Διον. Σολωμός; Ποιοι είναι οι ήρωες του μοναδικού διαλογικού δοκιμίου του, με το οποίο υποστηρίζει την αξία της δημοτικής γλώσσας έναντι της καθαρεύουσας;
  13. Να αναφέρετε δύο (2) αγωνιστές της Επανάστασης του 1821 που έγραψαν απομνημονεύματα βασισμένα στη συμμετοχή τους στον αγώνα της ανεξαρτησίας.
  14. Να παρουσιάσετε την πλοκή ενός διηγήματος του Γ. Βιζυηνού.
  15. Σε ποια γλώσσα γράφουν ο Παπαδιαμάντης και ο Θεοτόκης και ποια είναι τα γενικά χαρακτηριστικά του τρόπου γραφής τους;
  16. Να αναφέρετε τρεις εκπροσώπους της ηθογραφίας στην ελληνική πεζογραφία του 19ου – 20ου αιώνα και ένα έργο του καθενός.
  17. Να αναφέρετε τους τίτλους: α) του μοναδικού θεατρικού έργου που έγραψε ο Παλαμάς και β) του μοναδικού του πεζογραφήματος.
  18. Να αναφέρετε πέντε (5) τίτλους ποιημάτων του Κ. Π. Καβάφη και να παρουσιάσετε τα γενικά χαρακτηριστικά της ποίησής του.
  19. Ποιους στόχους είχαν ο Άγγελος και η Εύα Σικελιανού για την αναβίωση των Δελφικών Εορτών και ποια ήταν η έκβαση αυτής της προσπάθειας; Να αναφέρετε δύο (2) τίτλους τραγωδιών του Άγγελου Σικελιανού.
  20. Να αναφέρετε τρία (3) μυθιστορήματα του Νίκου Καζαντζάκη. Να αναφερθείτε επίσης συνοπτικά στο έπος που έχει γράψει εμπνευσμένος από τον Όμηρο.
  21. Να αναφέρετε πέντε (5) λογοτέχνες (ποιητές και πεζογράφους) και πέντε καλλιτέχνες (ζωγράφους και μουσικούς) που ανήκουν στη «γενιά του 30». Ποια είναι τα γενικά χαρακτηριστικά αυτού του ρεύματος;
  22. Να αναφέρετε τρεις (3) τίτλους από συλλογές δοκιμίων ή πεζών του Γ. Σεφέρη και τρεις (3) του Οδ. Ελύτη.
  23. Να αναφέρετε δύο (2) ποιητικούς μονολόγους του Γ. Ρίτσου που είναι εμπνευσμένοι από ήρωες της αρχαίας τραγωδίας και να παρουσιάσετε αυτούς τους ήρωες. Σε ποια γενική σύνθεση του ποιητή εμπεριέχονται και ποιος είναι ο τρόπος γραφής;
  24. Να αναφέρετε δύο (2) τίτλους μυθιστορημάτων του Μ. Καραγάτση.

Σελίδα 10 από 14

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Ν.4186/2013)

  1. Να αναφέρετε πέντε (5) τίτλους έργων του Ιάκωβου Καμπανέλλη.
  2. Ποιοι είναι οι εκπρόσωποι του ρεαλισμού στην πεζογραφία της γενιάς του 1890;
  3. Ποιοι είναι οι εκφραστές του ελληνικού υπερρεαλισμού στην ποίηση; Να αναφέρετε επιγραμματικά τα γενικά χαρακτηριστικά της ποίησής τους.
  4. Να αναφέρετε δύο βιβλία του Αντώνη Σαμαράκη.
  5. Να δώσετε τον ορισμό του κέντρου βάρους του σώματος. Ποιά είναι η σημασία του για τη στάση και την κίνηση;
  6. Ποια είναι η σημασία και ο ρόλος της σπονδυλικής στήλης για τη στάση και την κίνηση;
  7. Τι ονομάζουμε “λύσιμο” του σώματος; Να περιγράψετε αυτή τη σωματική κατάσταση.
  8. Ποια είναι τα βασικά στοιχεία της κίνησης που χρησιμοποιεί ο σύγχρονος χορός;
  9. Ποιες κινησιολογικές και εκφραστικές διαφορές υπάρχουν ανάμεσα στο κλασικό και στον σύγχρονο χορό;
  10. Να αναφέρετε τις κατευθύνσεις που μπορεί να έχει ένα κινούμενο σώμα στον χώρο.
  11. Γιατί είναι χρήσιμο για τον ηθοποιό να γνωρίζει τη θέση του και τον προσανατολισμό του στον χώρο;
  12. Ποια στοιχεία της κίνησης και ποιά μέρη του σώματος χρησιμοποιεί περισσότερο ο κλασικός χορός;
  13. Τι ονομάζουμε διαδοχική κίνηση των μελών του σώματος; Να αναφέρετε ένα παράδειγμα.
  14. Να αναφέρετε τέσσερις (4) δυναμικές κινήσεις ή θέσεις που μπορεί να εκφράσει το σώμα στο χώρο.
  15. Τι ονομάζουμε σύζευξη διαρκείας στη μουσική;
  16. Τι ονομάζουμε μέτρο στη μουσική;
  17. Πώς διαιρείται το μέτρο;
  18. Τι ονομάζουμε κλειδί στη μουσική; Τι είναι το κλειδί του Sol;
  19. Ποιά είναι τα είδη των μέτρων στη μουσική και τί γνωρίζετε για το καθένα;
  20. Ποια θα πρέπει να είναι η σχέση του σκηνικού μια παράστασης με το κείμενο της παράστασης;
  21. Τι γνωρίζετε για τα ανδρικά και γυναικεία κοστούμια των υποκριτών της τραγωδίας (από τα τέλη του 5ου αι. π.Χ. μέχρι και την ελληνιστική εποχή);
  22. Αναφερθείτε στο ζήτημα της αναλογίας των σκηνικών σε σχέση με τον ηθοποιό και τον όγκο σκηνής.
  23. Ποιες είναι οι βασικές διαφορές μεταξύ της σχολής των Γερμανών σκηνογράφων και της σχολής των Ιταλών και σε ποιόν παράγοντα οφείλουν τη διαφορετικότητά τους;
  24. Τι ήταν το εκκύκλημα;
  25. Να αναφέρετε ονομαστικά τα μηχανήματα σκηνής του αρχαίου ελληνικού θεάτρου.
  26. Να αναφέρετε ονομαστικά τα μέρη στα οποία χωρίζεται το οικοδόμημα του αρχαίου ελληνικού θεάτρου.
  27. Αναφέρετε ποια έργα του Ευριπίδη γνωρίζετε
  28. Να αναφέρετε τον ορισμό της τραγωδίας, όπως μας τον παραδίδει ο Αριστοτέλης στο έργο του “Περι Ποιητικής “.
  29. Τί γνωρίζετε για τα Λήναια;
  30. Πώς ο “Αγγελιοφόρος” συνδέεται με τη Μήδεια στο έργο του Ευριπίδη;
  31. Ποιες φωνητικές δυνατότητες έπρεπε να διαθέτουν οι υποκριτές και τα μέλη του

Σελίδα 11 από 14

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Ν.4186/2013)

χορού στο αρχαίο ελληνικό θέατρο και γιατί;

  1. Ποιοι ονομάζονταν χορηγοί και ποια ακριβώς ήταν η συμβολή τους στη δημιουργία μιας παράστασης;
  2. Ποιοι χώροι του αρχαίου ελληνικού θεάτρου ονομάζονταν “σκηνή” και “ορχήστρα” και ποιοι έπαιζαν εκεί;
  3. Ποια είναι η υπόθεση της κωμωδίας του Αριστοφάνη «Όρνιθες»;
  4. Ποια είναι η υπόθεση της κωμωδίας του Αριστοφάνη “Νεφέλαι”;
  5. Τι ήταν οι κόθορνοι;
  6. Τί ήταν οι εμβάδες στην αρχαία ελληνική κωμωδία;
  7. Τι είναι η παράβαση στην κωμωδία;
  8. Αποδώστε στους ποιητές τους τα έργα: «Χοηφόροι», «Σφήκες», «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», “Ηλέκτρα”, “Ειρήνη”, “Τρωάδες”, “Οιδίπους επί Κολωνώ”, “Πέρσαι”, “Ορέστης”, “Αντιγόνη”.
  9. Ποια είναι η σημασία του χορού στην αρχαία τραγωδία;
  10. Ποιος από τους τρεις (3) τραγικούς έχει περισσότερο ανεπτυγμένα τα χορικά μέρη και ποιος από τους τρεις τα μείωσε στις τραγωδίες του;
  11. Να αναφέρετε τους τίτλους των διασωθέντων τραγωδιών του Αισχύλου και του Σοφοκλή και τον τίτλο της μοναδικής τριλογίας που μας έχει διασωθεί από την αρχαιότητα.
  12. Από πού αντλεί τα θέματα των κωμωδιών του ο Αριστοφάνης;
  13. Ποιον τραγικό ποιητή και ποιον φιλόσοφο της αρχαιότητας διακωμωδεί συχνά ο Αριστοφάνης στις κωμωδίες του και γιατί;
  14. Ποιος τραγικός ποιητής παρουσιάζει τον μύθο του Διονύσου και σε ποια τραγωδία του;
  15. Ποιες είναι οι καινοτομίες του Σοφοκλή στην τραγωδία και ποιές του Ευριπίδη; Αναφερθείτε επιγραμματικά σε αυτές.
  16. Ποια δραματουργική αναγκαιότητα υπαγορεύει την ύπαρξη της αγγελικής ρήσης στην τραγωδία;
  17. Να αναφέρετε ονομαστικά τα μέρη στα οποία χωρίζεται το οικοδόμημα του αρχαίου ελληνικού θεάτρου.
  18. Τι σημαίνει ο όρος «τραγική ειρωνεία» στην αρχαία τραγωδία;
  19. Να αναλύσετε το χαρακτήρα της δεσποινίδας Τζούλιας στο ομώνυμο έργο του Στρίντμπεργκ, λαμβάνοντας υπόψη τον τρόπο με τον οποίο τη δημιούργησε ο συγγραφέας.
  20. Σε ποιά θεατρικά έργα του Τσέχωφ συναντούμε τα πρόσωπα: “Νίνα”, “Αντρέι”, “Νατάσσα”, “Λιούμποβ”, “Μαντάμ Αρκάντιν”, “Όλγα”;
  21. Να αναφέρετε αναλυτικά τις συνθήκες κάτω από τις οποίες πεθαίνει η Κατερίνα (Kattrin) στο έργο του Μπρεχτ «H μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της.»
  22. Να αναφέρετε αναλυτικά το επιχειρηματικό σχέδιο του Ζαν (από το έργο του Στρίντμπεργκ «Δεσποινίς Τζούλια»), το οποίο ονειρεύεται να υλοποιήσει στη λίμνη του Κόμο.
  23. Να αναφέρετε επιγραμματικά την ταξική προέλευση των προγόνων της δεσποινίδας Τζούλιας, από το ομώνυμο έργο του Στρίντμπεργκ και με ποιο τρόπο το πληροφορείται αυτό ο θεατής.
  24. Ποια είναι η υπόθεση της τραγωδίας του Ευριπίδη «Μήδεια»;

Σελίδα 12 από 14

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Ν.4186/2013)

  1. Με ποιον τρόπο η Μήδεια εξοντώνει την κόρη του Κρέοντα, σύμφωνα με τον αγγελιοφόρο, στο έργο του Ευριπίδη;
  2. Παρουσιάστε ένα παράδειγμα της «τραγικής ειρωνείας» στην αρχαία τραγωδία.
  3. Να αναφέρετε τις διαφορές του Ίψεν και του Στρίντμπεργκ.
  4. Σε ποιο έργο παρουσιάζεται ως ηρωίδα η κυρία Άλβινγκ; Παρουσιάστε το θέμα του.
  5. Ποιο είναι το θέμα της κωμωδίας του Α. Τσέχωφ «Η αρκούδα» και ποιοι είναι οι ήρωές της;
  6. Να αναφέρετε δύο (2) έργα του Ευγ. Ο’ Νηλ, ένα εκ των οποίων είναι εμπνευσμένο από την Ορέστεια.
  7. Να περιγράψετε και να χαρακτηρίσετε δύο (2) ηρωίδες ενός έργου του Τ.Ουίλλιαμς
  8. Να αναφέρετε δύο (2) έργα του Άρθουρ Μίλλερ.
  9. Γιατί ο Τ. Ουίλλιαμς έδωσε τον τίτλο «Ο γυάλινος κόσμος» στο συγκεκριμένο έργο του;
  10. Να αναφέρετε τρία (3) έργα του Φ. Γκαρθία Λόρκα.

Σελίδα 13 από 14

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Ν.4186/2013)

  1. Πρακτικό Μέρος: Κατάλογος Στοχοθεσίας Πρακτικών Ικανοτήτων και Δεξιοτήτων (Στοχοθεσία Εξεταστέας Ύλης Πρακτικού Μέρους)

Για την πιστοποίηση της επαγγελματικής ικανότητας, κατά το Πρακτικό Μέρος, οι υποψήφιοι της ειδικότητας Υποκριτικής Τέχνης Θεάτρου Κινηματογράφου (Ν.4186/2013), εξετάζονται σε γενικά θέματα επαγγελματικών γνώσεων και ικανοτήτων και επίσης σε ειδικές επαγγελματικές γνώσεις και ικανότητες, που περιλαμβάνονται αποκλειστικά στη στοχοθεσία του πρακτικού μέρους της ειδικότητας.

Στο μάθημα της υποκριτικής ο κάθε εξεταζόμενος θα πρέπει να έχει προετοιμαστεί σε δύο μονολόγους ενός κλασικού και ενός σύγχρονου θεατρικού έργου (από το ελληνικό ή το ξένο ρεπερτόριο) ή σε έναν μονόλογο κλασικού ή σύγχρονου θεατρικού έργου (ελληνικού ή ξένου) και σε μία σκηνή κλασικού ή σύγχρονου θεατρικού έργου. Οι εξεταζόμενοι πρέπει επίσης να φέρουν όσα αντικείμενα θεωρούν απαραίτητα για την απόδοση των ρόλων τους.

Σελίδα 14 από 14