ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

Βρείτε όλες τις απαντήσεις στο tsikolatas.com

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΘΕΜΑΤΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ

ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ

ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ Ι.Ε.Κ.

“ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ”

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

  1. Εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης

Αποφοίτων Ι.Ε.Κ. 3

  1. Διάρκεια του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων 3
  2. Θεωρητικό Μέρος: Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής

Επαγγελματικής Κατάρτισης Ειδικότητας Ι.Ε.Κ. 4

ΟΜΑΔΑ Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 4

ΟΜΑΔΑ Β. ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 9

  1. Πρακτικό Μέρος: Κατάλογος Στοχοθεσίας Πρακτικών Ικανοτήτων και

Δεξιοτήτων (Στοχοθεσία Εξεταστέας Ύλης Πρακτικού Μέρους) 24

Σελίδα 2 από 21

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

  1. Εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής

Κατάρτισης Αποφοίτων Ι.Ε.Κ.

Οι εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης αποφοίτων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) της ειδικότητας «Τεχνικός Χειροποίητου Κοσμήματος και Σχεδιασμού Κοσμήματος» διεξάγονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της αριθμ.

2944/2014 Κοινής Υπουργικής Απόφασης Οικονομικών και Παιδείας και Θρησκευμάτων (Φ.Ε.Κ. Β΄ 1098/2014), όπως τροποιήθηκε και ισχύει, η οποία εκδόθηκε βάσει της διάταξης της παρ. 5, του άρθρου 25, του Ν. 4186/2013 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 193/2013), όπως τροποποιήθηκε με τη διάταξη της παρ. 1, του άρθρου 11, του Ν. 4229/ 2014 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 8/2014) και ισχύει.

  1. Διάρκεια του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων

Η διάρκεια εξέτασης του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης αποφοίτων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) της ειδικότητας «Τεχνικός Χειροποίητου Κοσμήματος και Σχεδιασμού Κοσμήματος» καθορίζεται σε πέντε (5) ώρες.

Σελίδα 3 από 21

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

  1. Θεωρητικό Μέρος: Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής

Επαγγελματικής Κατάρτισης Ειδικότητας Ι.Ε.Κ.

ΟΜΑΔΑ Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Τι ονοµάζουµε “Σύνθεση χώρου” και ποιες είναι οι βασικές της αρχές;
  2. Ποια είναι η σημασία του φωτός στο ελεύθερο σχέδιο;
  3. Ποια είναι τα “συμπληρωματικά”, ποια τα “τριτογενή” χρώµατα και από ποιους συνδυασµούς δηµιουργούνται;
  4. Σχεδιάστε και χρωματίστε τον δωδεκαμερή χρωματικό κύκλο του Ίττεν.
  5. Α) Τι ονοµάζουµε “Προοπτική” στο σχέδιο;

B) Σκιτσάρετε παράδειγµα κύβου (µε µολύβι) σε μετωπική άποψη. Γ) Σκιτσάρετε παράδειγµα κύβου (µε µολύβι) σε γωνιακή άποψη.

  1. Τι συμβολίζουν στο γραμμικό σχέδιο: Α) Η συνεχής παχιά γραμμή, Β) Η συνεχής λεπτή γραμμή, Γ) Η διακεκομμένη γραμμή, Δ) Η αξονική γραμμή;
  2. Τι αντιπροσωπεύει η αριθμητική κλίμακα ενός σχεδίου;
  3. Α) Ποιες είναι οι κλίσεις των αξόνων x,y,z και η κλίμακα συσχετισμού μεταξύ των αξόνων στην ισομετρική προβολή;

B) Σκιτσάρετε παράδειγμα κύβου σε ισομετρική προβολή (µε μολύβι).

  1. Να αποδοθεί γραµµική σύνθεση µε δύο (2) επαναλαµβανόµενα ΜΟΤΙΒ 10cmx10cm το καθένα, µε θέµα: Σπείρα.
  2. Δίνεται τετράγωνο πλευράς 3εκ και η γραμμή εδάφους του πίνακα σχεδίασης. Αν ο παρατηρητής βρίσκεται σε απόσταση ΟΑ=6εκ και έχει ύψος θέασης U=3εκ να σχεδιαστεί το προοπτικό του τετραγώνου.
  3. Τι θα πρέπει να κάνετε σε περίπτωση πυρκαγιάς από εύφλεκτο υλικό;
  4. Σε ποιες περιπτώσεις πρέπει να χρησιµοποιήσουµε πλαστικά γάντια – µάσκα και γιατί;
  5. Τι θα πρέπει να κάνετε, όταν φεύγετε από το εργαστήριο;
  6. Τι δεν θα πρέπει να κάνετε µόλις µπαίνετε στο εργαστήριο, αν διαπιστωθεί ότι υπάρχει διαρροή αερίου;
  7. Τι θα πρέπει να κάνετε σε περίπτωση που πέσει οξύ επάνω σας;
  8. Τι θα πρέπει να προσέχετε, όταν παρασκευάζετε διάλυµα οξέως;
  9. Τι πρέπει να προσέχουµε σε περίπτωση κατασκευής κλειστού αντικειµένου, π.χ. µποκόλας;
  10. Ονοµάστε τουλάχιστον 3 αιτίες ατυχηµάτων στον εργαστηριακό χώρο.
  11. Ονοµάστε αιτίες ατυχηµάτων στον πάγκο της κόλλησης.
  12. Τι θα πρέπει να προσέχετε και τι να αποφεύγετε στον πάγκο της κόλλησης;
  13. Αναφέρετε τους λόγους για τους οποίους είναι απαράιτητη η χρήση της ποδιάς στο εργαστήριο.

Σελίδα 4 από 21

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

  1. Τι θα πρέπει να προσέχετε (κανόνες ασφαλείας) όταν χρησιµοποιείτε το τουρ, το λούστρο, τον κύλινδρο και τον εργάτη; (για το κάθε ένα ξεχωριστά).
  2. Τι πρέπει να προσέχουµε, όταν χρησιµοποιούµε φλόγα οξυγόνου και άλλου προωθητικού αερίου;
  3. Ποια είναι η διαδικασία λιωσίµατος της πρώτης ύλης;
  4. Ποια είναι η αναλογία των µετάλλων για την παρασκευή κράµατος αργύρου 950ο – 925ο ;
  5. Τι είναι ο βόρακας, σε ποιες µορφές χρησιµοποιείται και γιατί;
  6. Περιγράψτε τη διαδικασία φινιρίσµατος ενός κοσµήµατος.
  7. Πώς µπορούµε να κατατάξουµε τα κράµατα κολλήσεως και γιατί;
  8. Ποιες είναι οι πιθανές αιτίες µιας αποτυχηµένης ετερογενούς συγκόλλησης αργύρου;
  9. Πώς γίνεται η αποτύπωση του σχεδίου σε γυαλιστερή επιφάνεια µετάλλου;
  10. Τι προετοιμασία γίνεται στο χωνί χύτευσης και τι στον χύτη πριν χρησιμοποιηθούν για χύτευση μετάλλων;
  11. Ποια η εσωτερική διάµετρος της κατασκευής κολλιέ µε σπασίµατα, και ποιες οι συνήθες διαστάσεις οβάλ βραχιολιού;
  12. Πώς προσαρµόζουµε το καστόνι να κάθεται σωστά σε κυρτή επιφάνεια;
  13. Να αναφέρετε δύο είδη κολλήσεων για το χρυσό, τον άργυρο, τις αναλογίες και την παρασκευή κράµατος κόλλησης και την διαδικασία λιωσίµατος µετάλλων.
  14. Πώς παίρνουµε τα µέτρα της πέτρας για το καστόνι µας και µε τι κόλληση κολλάµε το καστόνι στη ραφή του;
  15. Σε ποια κοσµήµατα και γιατί χρησιµοποιούµε την κατασκευή πίκο;
  16. Πώς επιδρά η εφαρµογή συστήµατος ποιότητας στο κόστος παραγωγής;
  17. Τι σηµαίνει πιστοποίηση ποιότητας και πώς γίνεται;
  18. Ποια είναι η σηµασία αξιολόγησης των προµηθευτών µιας επιχείρησης και πώς γίνεται;
  19. Ποια είναι η σηµασία αξιολόγησης των υπεργολάβων και µε τι κριτήρια γίνεται;
  20. Τι ονοµάζουµε ποιότητα;
  21. Πώς µπορεί να αξιοποιηθεί η εφαρµογή ενός αξιόπιστου συστήµατος ποιότητας για την προβολή των προϊόντων µιας επιχείρησης;
  22. Τι είναι το ISO 9000 και ποια η σηµασία του στη διεθνή πρακτική;
  23. Σε ποιο κρυσταλλογραφικό σύστηµα ανήκουν τα κάτωθι ορυκτά: α) ∆ιαµάντι β) Χαλαζίας γ) Κορούνδιο δ) Βήρυλλος;
  24. Τι σηµαίνει “Κρυσταλλογραφική συνήθεια”;
  25. Γράψτε τα ονόµατα των χηµικών στοιχείων που αντιστοιχούν στα κάτωθι σύµβολα: α) Ca β) Κ γ) Μn δ) Si ε) Cr ζ) Fe
  26. Πώς κατατάσσονται τα πετρώµατα; (αναφορικά)
  27. Ποια ορυκτά χαρακτηρίζονται οργανικά και ποια ανόργανα;
  28. Ποια είναι η διαφορά του ορυκτού και του πετρώµατος; Να αναφέρετε παραδείγµατα.
  29. Γράψτε την κλίµακα σκληρότητας του Mohs.
  30. Ποια είναι η διαφορά µεταξύ µιας συνθετικής πολύτιµης πέτρας και µιας αποµίµησης; Να αναφέρετε από δυο παραδείγµατα.
  31. Ποια είναι η διαφορά µεταξύ των κρυσταλλικών ορυκτών και των άµορφων; Να αναφέρετε παραδείγµατα.

Σελίδα 5 από 21

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

  1. Τι είναι «έγκλειστα»; Πόσες κατηγορίες και πόσες ποικιλίες εγκλείστων έχουµε;
  2. Πότε ένα µέταλλο ονοµάζεται “ελατό” και πότε “όλκιµο”;
  3. Τι ονοµάζουµε κράµατα και ποια η χρησιµότητά τους;
  4. Γράψτε τους χηµικούς συµβολισµούς των µετάλλων:

Χρυσός – Πλατίνα – Άργυρος – Χαλκός – Κάδµιο -Παλλάδιο -Τιτάνιο

  1. Ποια είναι τα ψυχολογικά κίνητρα που συνετέλεσαν στη γέννηση του κοσμήματος; (Δώστε παραδείγματα από οποιαδήποτε εποχή, από την προιστορία έως σήμερα, που εξυπηρέτησαν τα κίνητρα αυτά.)
  2. Να αναφέρετε χαρακτηριστικά στοιχεία της Νεολιθικής τέχνης. Τι είδη κοσµηµάτων έχουµε στη νεολιθική εποχή και ποια τα υλικά κατασκευής τους;
  3. Αναπτύξτε την φιλοσοφία των Αιγυπτιακών τάφων (χρήση και περιεχόµενο).
  4. Τι γνωρίζετε για τη Μινωική τοιχογραφία; (Θεµατολογία – υλικά).
  5. Ποιες είναι οι καινοτομίες του Παρθενώνα; (αρχιτεκτονική και θεματολογία)
  6. Τι γνωρίζετε για τα πορτραίτα φαγιούμ (χρήση, περιεχόμενο, τεχνική);
  7. Περιγράψτε τη σημασία του όρου “Homo Universalis” ή “Οικουμενικός Άνθρωπος” στην Αναγέννηση. Αναφέρετε έναν χαρακτηριστικό εκπρόσωπο του όρου και τα πεδία δράσης του.
  8. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του κυβισµού; Σε ποιες µορφές τέχνης συναντάται και ποιος θεωρείται ο βασικός της εκπρόσωπος;
  9. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του Ιµπρεσιονιστικού κινήµατος;
  10. Ποια η σχέση και ποιές οι διαφορές ανάμεσα στον μινωικό και στον μυκηναϊκό πολιτισμό; Πως επηρεάζουν οι διαφορές αυτές τη χρήση των κοσμημάτων σε κάθε πολιτισμό;
  11. Ποια αναγκαιότητα οδήγησε στη διαμόρφωση του στυλ Art Nouveau; Αναφέρετε τους τομείς τεχνών που επηρέασε και ένα βασικό εκπρόσωπο για τον καθένα από αυτούς.
  12. Τι γνωρίζετε για τους σφραγιδόλιθους στην αρχαιότητα (γενικά);
  13. Ποιες σταδιακές αλλαγές παρατηρούνται στη γλυπτική της αρχαϊκής, της κλασικής και της ελληνιστικής περιόδου; Πώς εκφράζουν οι αλλαγές αυτές τις γενικότερες αλλαγές σε πολιτισμικό επίπεδο (οικονομικό-κοινωνικό-πολιτικό πλαίσιο);

Αρχαϊκή περίοδος Κλασική περίοδος Ελληνιστική περίοδος

  1. Ποιες είναι οι βασικές αρχές της Σχολής του Bauhaus (σε σχεδιαστικό αλλά και σε κοινωνικό επίπεδο);

Σελίδα 6 από 21

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

  1. Ποια είναι η σχέση τέχνης και κοσµήµατος από τον 20ο αιώνα και μετά; Πώς διαμορφώθηκε από τη σχέση αυτή η σύγχρονη αντίληψη του κοσμήματος (αναφορικά με το ύφος, τα μορφοπλαστικά χαρακτηριστικά, τα υλικά, το περιεχόμενο κτλ);
  2. Να αναφέρετε όλα τα είδη των εταιρειών. Ποιες από αυτές είναι υποχρεωµένες να τηρούν βιβλία εσόδων
  • εξόδων και ποιες βιβλία τρίτης κατηγορίας;
  1. Ποιες οι δυνατότητες χρηµατοδότησης µιας νέας επιχείρησης από δηµόσιους και ιδιωτικούς οργανισµούς;
  2. Ποιες σχέσεις συνεργασίας µπορούν να αναπτυχθούν µε ένα τραπεζικό οργανισµό;
  3. Ποιες είναι οι απαραίτητες διαδικασίες για την έναρξη επαγγέλµατος;
  4. Ποια η αναγκαιότητα µηχανοργάνωσης µιας επιχείρησης;
  5. Ποια είναι η διαφορά µεταξύ εµπόρων και αντιπροσώπων στην διακίνηση προϊόντων;
  6. Πότε η διαφήµιση είναι αποτελεσµατική;
  7. Να αναφέρετε τα πλεονεκτήµατα κλαδικών εκθέσεων.
  8. Ποιοι είναι οι βασικοί λόγοι αποτυχίας ενός νέου προϊόντος στην αγορά;
  9. Ποια είναι τα κυριότερα προβλήµατα marketing του κλάδου στην Ελλάδα;
  10. Να αναφέρετε τα στάδια στη διαδικασία πώλησης.
  11. Σχεδιάστε, με μήκος 6 εκ. την κάθε μία, τις παρακάτω γραμμές: α) συνεχή γραμμή, β) διακεκομμένη γραμμή, γ) αξονική γραμμή.
  12. Τι ονομάζουμε χρυσή τομή; Πως αυτή εφαρμόζεται στην οργάνωση της εικαστικής σύνθεσης και ποιους σκοπούς επιτελεί;
  13. Ποιος είναι ο ορισμός της συμμετρίας που δίνει η γεωμετρία; Με ποιους άλλους τρόπους έχουμε συμμετρία σε μια σύνθεση;
  14. Τι είναι ο άξονας σε μια σύνθεση και πως την καθορίζει;
  15. Πώς επιτυγχάνεται η ισορροπημένη κατανομή των αντικειμένων (οπτικών βαρών) μέσα σε μία

A) Συμμετρική σχεδιαστική σύνθεση

B) Ασσύμετρη σχεδιαστική σύνθεση;

Σελίδα 7 από 21

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

ΟΜΑΔΑ Β. ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Ποια είναι τα υλικά που χρησιμοποιούμε για να ζωγραφίσουμε ένα ελεύθερο σχέδιο;
  2. Τι ονοµάζουµε φωτοσκίαση και τι γραµµοσκίαση;
  3. Έχουµε µία µπάλα σε ένα τραπέζι. Θεωρούµε ότι η φωτεινή πηγή αλλάζει θέση:

Α) Από επάνω.

Β) Από δεξιά.

Γ) Από αριστερά.

Δ) Από πίσω.

Βάλτε την ανάλογη φωτοσκίαση στην µπάλα και στο τραπέζι (ελεύθερη σχεδίαση µε µολύβι). Η απάντηση να δοθεί στο τετράδιο.

  1. Τι είναι το κιαροσκούρο (chiaroscuro); Τι είναι το σφουμάτο (sfumato);
  2. Τι είναι η ερριμμένη σκιά και τι η αυτοσκιά;
  3. Να αποδώσετε µε ελεύθερη σχεδίαση, χωρίς σκιαγράφιση, το παρακάτω αντικείµενο στο µέγεθος που σας δίδεται.

Σελίδα 8 από 21

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

  1. Σχεδιάστε µε µολύβι τη σκάλα της τονικότητας σε οκτώ (8) τετράγωνα 3×3 cm το καθένα.
  2. Σχεδιάστε στο τετράδιό σας με μολύβι και ελεύθερο χέρι µία σύνθεση της επιλογής σας µε ένα (1) µπουκάλι και δύο (2) διαφορετικού µεγέθους σφαίρες και σκιαγραφήστε τα αντικείµενα µε µολύβι.
  3. A) Σχεδιάστε την παρακάτω σύνθεση κατ’αναλογία (ελεύθερη σχεδίαση µε µολύβι).

B) Αν υποθέσουµε ότι µία φωτεινή πηγή, βρίσκεται επάνω δεξιά, πώς καθορίζει τονικά τα παρακάτω σχήµατα και το χώρο τους;

  1. A) Ποια χρώµατα θεωρούνται “ΨΥΧΡΑ”και ποια “ΘΕΡΜΑ;

B) Να γίνει με ελεύθερη σχεδίαση, σύνθεση σχηµάτων µε θερµά χρώµατα. (Μέγεθος σχεδίου 15×25 cm).

  1. A) Τι ονοµάζουµε “τόνο χρώµατος”;

B) Αποδώστε τη σκάλα της τονικότητας σε οκτώ (8) τετράγωνα 3×3 cm το καθένα, µε “ΜΠΛΕ” χρώµα.

  1. A) Τι ονοµάζουµε “ΑΠΟΧΡΩΣΗ;

B) Αποδώστε τη σκάλα της τονικότητας σε οκτώ (8) τετράγωνα 3×3 cm το καθένα, µε “ΠΡΑΣΙΝΟ” χρώµα.

  1. Να σχεδιάσετε µια σύνθεση απλή, µε µια σφαίρα, ένα κύβο και µια πυραµίδα επάνω σε ένα επίπεδο (µε µεγέθη της επιλογής σας) από δύο (2) διαφορετικές οπτικές γωνίες, χωρίς τα σχήµατα να αλλάξουν θέσεις (ελεύθερη σχεδίαση µε µολύβι, χωρίς σκιαγράφηση).
  2. Να αποδώσετε το κιονόκρανο της φωτογραφίας στο µέγεθος που σας δίνεται (ελεύθερη σχεδίαση µε µολύβι, χωρίς σκιαγράφηση).

Σελίδα 9 από 21

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

  1. Να αποδοθούν φωτορεαλιστικά με τη χρήση ξυλομπογιάς σε τετράγωνα 3×3 cm το καθένα, τα υλικά Α) Ασήμι Β) Χρυσός Γ) Χαλκός Δ) Πλατίνα

Ε) Πέτρα τιρκουάζ ΣΤ) Άκουα – µαρίνα.

  1. Να αποδώσετε σε σκαρίφημα την κάτοψη, πρόσοψη και πλάγια όψη του δακτυλιδιού του δεδοµένου σχεδίου σε κλίµακα 2:1.
  2. ∆ίνεται το παρακάτω σχέδιο βασισµένο σ’ένα κάναβο 5Χ5 χιλ. Να σχεδιάσετε το θέµα σε κλίµακα 2:1.
  3. Να σχεδιαστεί το παρακάτω δαχτυλίδι σε αξονοµετρικό µε οπτική γωνία της επιλογής σας.

Σελίδα 10 από 21

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

  1. Να αποδώσετε γραµµικά τις απαραίτητες όψεις και την κάτοψη του παρακάτω δακτυλιδιού σε κλίµακα 3:1 (Οι διαστάσεις δίνονται σε χιλιοστά).
  2. Ζητείται να σχεδιαστεί σε κόλλα Α4 το παρακάτω γεωµετρικό σχήµα. Οι διαστάσεις δίνονται σε χιλιοστά.
  3. Δίνεται σχέδιο µπορντούρας. Ζητείται να επαναληφθεί γραµµικά άλλη µία (1) φορά σε κάναβο 1cmx1cm. (Συνολικές διαστάσεις σχεδίου µπορντούρας 8 cm x 16 cm).

Σελίδα 11 από 21

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

  1. Να αποδώσετε γραµµικά τις απαραίτητες όψεις και τα αναπτύγµατα δύο κουτιών κυλινδρικής διατοµής. Τα ύψη των κουτιών είναι 8cm και 5cm και οι αντίστοιχες διάµετροι είναι 3cm και 7cm (οι κύλινδροι είναι ενωµένοι µεταξύ τους).
  2. Να αποδώσετε γραµµικά την κάτοψη, την εµπρόσθια όψη και την πλάγια δεξιά όψη του δεδοµένου σχεδίου (σε κλίµακα 2:1)
  3. Να αποδώσετε γραµµικά το ανάπτυγµα και το αξονοµετρικό του παρακάτω κουτιού σε κλίµακα 3:1. Το αρχικό ύψος της πυραµίδας είναι 20 mm. Όλα τα νούµερα είναι σε mm.
  4. Να σχεδιαστεί το αξονοµετρικό του παρακάτω δακτυλιδιού σε κλίµακα 2:1. Όλα τα νούµερα είναι σε mm).

Σελίδα 12 από 21

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

  1. Τι πρέπει να προσέχουμε κατά την χρήση παρελκομένων (φρέζα, τρυπανάκι, κυπαρισσάκι) του τουρ-φλεξίμπλ.
  2. Εφόσον βάλουµε Inlay, µπορούµε να πάµε το κόσµηµα στη φωτιά; Τι πρόκειται να συµβεί τότε;
  3. Πώς κλείνουµε το καστόνι αφού τοποθετήσουµε την πέτρα µέσα σ΄αυτό;
  4. Τι οξύ χρησιµοποιούµε για την επεξεργασία της πλάκας του µετάλλου στην τεχνική Reticulation και ποια είναι η αναλογία οξέος / ύδατος;
  5. Αφού η πλάκα του µετάλλου πάρει την µορφή Reticulation, πώς την επεξεργαζόµαστε και τι δεν πρέπει να κάνουµε στην πλάκα µετάλλου κατά το στάδιο φινιρίσµατος;
  6. Τι είδους κόλλα χρησιµοποιούµε για την στερέωση γρανών στο µέταλλο;
  7. Ποια µέταλλα µπορούµε να χρησιµοποιήσουµε για την κατασκευή πλάκας MOKUME και τι πάχος πρέπει να έχουν;
  8. Το καστόνι µας τι καθαρότητας µετάλλου είναι σε άργυρο και σε χρυσό 14 Κ;
  9. Περιγράψτε τα στάδια της τεχνικής του Inlay.
  10. Ποια είναι η διαδικασία προετοιµασίας των προς κόλληση κοµµατιών για το Μarried Metals; Τι είδους κόλληση χρησιµοποιούµε και γιατί;
  11. Πώς µικραίνουµε και πώς µεγαλώνουµε το νούµερο ενός δαχτυλιδιού;
  12. Ποια είναι η διαδικασία κατασκευής ενός δαχτυλιδιού στην τεχνική Lamination oριζόντιας, τι είδους κόλληση χρησιµοποιούµε και γιατί;
  13. Περιγράψτε την τεχνική του τοπογραφικού και τα στάδια κατασκευής του.
  14. Πώς και πόσο µειώνουµε το ύψος του καστονιού όταν πρόκειται για πέτρα καµποσόν και πόσο για ταγιέ πέτρα;
  15. Πώς επιτυγχάνεται η συγκόλληση δύο ανόµοιου πάχους µετάλλων;
  16. Τι πάχους µέταλλο χρησιµοποιούµε για την κατασκευή καστονιών και από τι εξαρτάται;
  17. Στην τεχνική Granulation πώς κατασκευάζουµε τις γράνες για να είναι οµοίου µεγέθους και ποια είναι η προετοιµασία της επιφάνειας του µετάλλου που θα κολληθούν;
  18. Περιγράψτε πώς εφαρµόζεται η τεχνική Granulation σε µπουλ επιφάνεια.
  19. Πώς φτιάχνουµε ένα καράβολο και τι πρέπει να προσέχουµε, όταν χρησιµοποιούµε πολλές λεπτές κολλήσεις;
  20. Περιγράψτε τη διαδικασία κατασκευής σύρµατος Filigree και αναφέρετε τι κόλληση χρησιµοποιούµε για να κολλήσουµε το ίδιο το Filigree.
  21. Πώς γίνεται η συγκόλληση γρανών και µετάλλου;
  22. Ποια είναι η διαδικασία κατασκευής πλάκας MOKUME;
  23. Η σφυρηλάτηση πλάκας MOKUME µε τι γίνεται; Τι πρέπει να προσέξουµε στη διαδικασία φινιρίσµατος;
  24. Τι είναι τα κουµπώµατα µε γλώσσα και ποια είναι η βασική λογική για το κλείσιµό τους;
  25. Τι είδους υλικά µπορούµε να τοποθετήσουµε στην εσοχή του Inlay και ποιο είναι το µικρότερο πάχος µετάλλου όπου µπαίνει το Inlay;
  26. Τι πάχος σύρµατος χρησιµοποιούµε συνήθως στην τεχνική του κλασικού και ποια είναι η δυσκολία, εάν χρησιµοποιήσουµε τετράγωνο σύρµα;
  27. Περιγράψτε τρεις τρόπους κατασκευής γάμπας δαχτυλιδιού με σύρμα ή πλάκα.
  28. Τι είδους προσέλες χρησιμοποιούμε κατά την εναπόθεση του κοσμήματος στην άσπριση στη διάρκεια κατασκευής τους και γιατί;

Σελίδα 13 από 21

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

  1. Τι είναι η ροκέλα, τι είναι ο μασγαλάς και ποια η χρήση τους;
  2. Στην τεχνική της Lamination κάθετης, περιγράψτε δύο διαφορετικούς σχεδιασµούς / µοτίβα που µπορούµε να έχουµε.
  3. Πώς γίνεται η κατασκευή του βαρελιού στην τεχνική Lamination σπιράλ και πώς µπορεί να κοπεί ή να διαµορφωθεί; Περιγράψτε δύο τρόπους.
  4. Πώς κατασκευάζουµε καστόνια σχήµατος οβάλ, οκτάγωνο, για καµποσόν και ταγιέ πέτρες;
  5. Περιγράψτε την κατασκευή βραχιολιού µε την τεχνική Lamination οριζόντια.
  6. Περιγράψτε τη διαδικασία µεγαλώµατος δαχτυλιδιού µε πολύτιµες πέτρες (Ζαφείρι, Ρουµπίνι, Σµαράγδι).
  7. Ποιο είναι το µίγµα για να κατασκευάσουµε πίσσα στην τεχνική του Γιαννιώτικου και ποιο είναι το σύνηθες πάχος µετάλλου που χρησιµοποιούµε;
  8. Ποια είναι η διαδικασία κατασκευής καλεµιών για το Γιαννιώτικο;
  9. Περιγράψτε τη διαδικασία κατασκευής της τεχνικής ΡΕΠΟΥΣΕ (Γιαννιώτικο) και τι εργαλεία χρησιµοποιούµε;
  10. Περιγράψτε τη διαδικασία της τεχνικής Reticulation. Σε ποια µέταλλα εφαρµόζεται; Αναφέρατε 2.
  11. Περιγράψτε την κατασκευή κουµπώµατος µε γλώσσα από τετράγωνη σαρνιέρα και τι πρέπει να προσέξετε κατά την κατασκευή της.
  12. Περιγράψτε την κατασκευή στρογγυλής σαρνιέρας εξωτερικής διαµέτρου 60 dm.
  13. Πώς και από τι κατασκευάζεται η Lamination τουϊστ και τι είδους µορφές / µοτίβα µπορούµε να έχουµε;
  14. Περιγράψτε έναν τρόπο κατασκευής κλασικού σταυρού.
  15. Παραθέστε τρεις διαφορετικούς τρόπους σύνδεσης αρθρωτού κολιέ ή βραχιολιού.
  16. Τι οναμάζουμε “πριτσίνωμα”, ποια τα κριτήρια επιλογής του και τι διάμετρο πρέπει να έχει το πριτσίνι σε σχέση με το πάχος των μετάλλων που πρόκειται να πριτσινωθούν.
  17. Περιγράψτε τον τρόπο στερέωσης ακατέργαστης ή κατεργασμένης πέτρας με σύρμα (καλαθάκι)
  18. Ποια είναι τα όργανα που χρειάζεται να είναι διακριβωµένα σ’ένα εργαστήριο αργυροχρυσοχοϊας;
  19. Ένα εργαστήριο κοσµηµάτων που έχει ISO 9000 ή κάποιο άλλο σώµα ποιότητας σηµαίνει πως: α) Ό,τι παράγει είναι ποιοτικά καλό; β) Είναι αδύνατο να παράγει προϊόντα κακής ποιότητας; γ) Έχει την δυνατότητα να παράγει την ποιότητα που έχει προδιαγράψει;
  20. Ποιες πληροφορίες πρέπει να συνοδεύουν τα επίχρυσα και επάργυρα αντικείµενα της αρχυροχρυσοχοίας;
  21. Ποιες αποκλίσεις επιτρέπεται να έχει η περιεκτικότητα ενός χρυσού αντικειµένου σε χρυσό από τον ονοµαστικό τίτλο του;
  22. Ποιες είναι οι βασικές πληροφορίες και τα χαρακτηριστικά που πρέπει να συνοδεύουν ένα κόσµηµα σύµφωνα µε τους κανόνες θεµιτής εµπορικής πρακτικής;
  23. Τι είναι ονοµαστικός τίτλος ενός χρυσού αντικειµένου και πώς εκφράζεται;
  24. Τι είναι πραγµατικός τίτλος ενός πολύτιµου κράµµατος;
  25. Πώς χρησιµοποιείται το πολωµένο φως στη γεµµολογία;
  26. Ποιες είναι οι πολύτιµες πέτρες που ανήκουν στην οικογένεια του κορουνδίου και τι χρώµα έχουν;
  27. Ποια είναι τα κριτήρια για την εκτίµηση των πολύτιµων λίθων;
  28. Τι είναι ο ιριδισµός; Να αναφέρετε βασικό παράδειγµα.
  29. Πότε µια πολύτιµη πέτρα κόβεται “µε έδρες” και πότε “cabochon”;
  30. Τι είναι ο αστερισµός; Να αναφέρετε µια πολύτιµη πέτρα που παρουσιάζει το φαινόµενο του αστερισµού.
  31. Τι είναι “πολαροσκόπιο”και πού χρησιµοποιείται;

Σελίδα 14 από 21

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

  1. Να αναφέρετε τη διάθλαση, το ειδικό βάρος και τη σκληρότητα του σµαραγδιού.
  2. Πώς αξιολογούνται τα διαµάντια;
  3. Με τη βοήθεια σχεδιαγράμματος περιγράψτε δύο είδη κοπής πολύτιμων λίθων.
  4. Τι είναι το sheen (ανταύγεια) και πού οφείλεται;
  5. Ποια υλικά ονοµάζονται ισότροπα και ποια ανισότροπα;
  6. Ποιες πολύτιµες πέτρες ονοµάζονται ιδιοχρωµατικές και ποιες αλλοχρωµατικές;
  7. Τι είναι η λάµψη σε µια πολύτιµη πέτρα; Να αναφέρετε τρία (3) είδη λάµψης µε τις αντίστοιχες πέτρες.
  8. Τι σχισµό έχει το διαµάντι και το τοπάζι;
  9. Τι είναι το κεχριµπάρι; Πόσοι τύποι κεχριµπαριού υπάρχουν;
  10. Ποια είναι η βασική αιτία παραγωγής χρώµατος στις πολύτιµες πέτρες και ποια είναι γενικά τα στοιχεία χρωµατισµού τους;
  11. Να αναφέρετε τρεις τρόπους µε τους οποίους βελτιώνεται τεχνητά η εµφάνιση µιας πολύτιµης πέτρας.
  12. Τι γνωρίζετε για τα “µαργαριτάρια Μαγιόρκας”;
  13. Να αναφέρετε το όνοµα και το χρώµα τεσσάρων πετρών της οικογενείας του χαλαζία.
  14. Ποια είναι η χηµική σύσταση, το χρώµα, η σκληρότητα και η λάµψη του διαµαντιού;
  15. Τι χρώµα έχει ο Αλεξανδρίτης και σε ποια οικογένεια πολυτίµων πετρών ανήκει;
  16. Περιγράψτε τις πληροφορίες που μας παρέχει στην αναγνώριση ενός πολύτιμου λίθου η χρήση μεγέθυνσης α) με φακό χειρός (λούπα) και β) με μικροσκόπιο.
  17. α) Ποια είναι η πιο συνηθισµένη αποµίµηση πολύτιµου οπάλιου; β) Να αναφέρετε δύο ποικιλίες πολύτιµου οπάλιου.
  18. Τι σηµαίνει πλεοχρωϊσµός, διχρωισµός και τριχρωισµός; Με ποιο όργανο (γεµµολογικό) ανιχνεύεται ο πλεοχρωισµός;
  19. Τι είναι το ΙΒΟΥΑΡ; Πού βρίσκεται και ποιες αποµιµήσεις γνωρίζετε;
  20. Πώς θα ξεχωρίσετε ένα σµαράγδι κοµµένο σε έδρες από ένα αντίστοιχα κοµµένο πράσινο γυαλί και µε ποιο όργανο; Τι ενδείξεις µας δίνονται στην κάθε περίπτωση;
  21. Ποια µαργαριτάρια ονοµάζονται “BLISTER”, ποια “GYST” και ποια “MABE”;
  22. Περιγράψτε τη µέθοδο καλλιέργιας των µαργαριταριών.
  23. Ποια είναι η σημασία του δείκτη διάθλασης για την αναγνώριση ενός πολύτιμου λίθου. Τι γνωρίζετε για το όργανο διαθλασίμετρο;
  24. Σε ποιο κρυσταλλικό σύστηµα κρυσταλλώνεται ο χρυσός και ο άργυρος;
  25. Ποιες µηχανικές ιδιότητες των πολύτιµων µετάλλων γνωρίζετε;
  26. Πώς διαλύεται ο χρυσός;
  27. Ποια µέταλλα χρησιµοποιούνται για να δηµιουργήσουµε κράµατα αργύρου;
  28. Ποια µέταλλα είναι πιο εύκολα κατά την τήξη και γιατί;
  29. Τι κάνουν οι αποξειδοτικές ουσίες κατά την παρασκευή κράµατος µε τήξη;
  30. Τι πρέπει να προσέχει ιδιαίτερα ο χρυσοχόος στα κράµατα που προέρχονται από ανόπτηση;
  31. Τι είναι ο τίτλος κράµατος; Να αναφέρετε ένα παράδειγµα.
  32. Ποιες ιδιότητες του χαλκού γνωρίζετε και πού οφείλεται το πράσινο χρώµα των χάλκινων αντικειµένων;
  33. Ποιες είναι οι χαρακτηριστικές ιδιότητες των πολύτιµων µετάλλων (πλατίνα, χρυσός, ασήµι);
  34. Πώς ορίζεται το ειδικό βάρος των µετάλλων και γιατί µας είναι χρήσιµο;
  35. Ποιες φυσικές και χηµικές ιδιότητες του χρυσού γνωρίζετε;

Σελίδα 15 από 21

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

  1. Ποια είναι τα βασικά χρώµατα των κραµάτων του χρυσού και ποια είναι η σύνθεσή τους;
  2. Ποιες ιδιότητες φυσικές και χηµικές του αργύρου γνωρίζετε;
  3. Ποια µέταλλα ανήκουν στην οµάδα της πλατίνας; Ποιες είναι οι βασικές ιδιότητές της;
  4. Ποια µέταλλα επηρεάζει το βασιλικό νερό και από ποια χηµικά στοιχεία αποτελείται; Να αναφέρετε τις αναλογίες.
  5. Τι είναι ο μπρούντζος, τι ο ορείχαλκος και τι ο αλπακάς;
  6. Τι είναι η επιµετάλλωση ενός αντικειµένου, µε ποιους τρόπους επιτυγχάνεται και σε τι αποβλέπει;
  7. Ποιες δυσκολίες έχει ο καθαρός χαλκός στη χύτευσή του;
  8. Τι προβλήµατα δηµιουργούνται κατά την τήξη των κραµάτων του αργύρου και πώς µπορούµε να τα αποφύγουµε;
  9. Πότε τα κράµατα είναι διµερή, τριµερή κλπ.;
  10. Τι ονοµάζουµε ανόπτηση και για ποιο σκοπό γίνεται;
  11. Ποιες ιδιότητες πρέπει να έχουν τα συγκολλητικά κράµατα γενικά;
  12. Πότε επιτυγχάνεται µια καλή συγκόλληση;
  13. Τι ιδιότητες πρέπει να έχουν τα συγκολλητικά κράµατα για να κάνουν επιτυχείς τις κολλήσεις χρυσών αντικειµένων;
  14. Πότε ένα µέταλλο ή κράµα γίνεται µικροκρυσταλλικό και πότε µεγαλοκρυσταλλικό κατά την πήξη του; Πώς επηρεάζεται αντίστοιχα η µηχανική αντοχή του µετάλλου;
  15. Με ποια μέταλλα µπορούµε να µεταβάλλουµε το κίτρινο χρώµα του χρυσού σε ένα κράμα; Να αναφέρετε τέσσερα.
  16. Πώς ορίζεται το καράτι; Προσδιορίστε την ποσότητα χρυσού που περιέχεται σε 960gr κράµατος 18Κ.
  17. Θέλουµε να ανεβάσουµε ποσότητα 300gr κράµατος λευκού χρυσού 14Κ σε 18Κ α) Ποια ποσότητα χρυσού 24Κ θα χρειαστούµε; β) Πόσο βάρος κράµατος 18Κ θα διαθέτουµε και πόσο χρυσό θα περιέχει;
  18. ∆ιαθέτουµε 1500gr καθαρού χρυσού και θέλουµε να κατασκευάσουµε κοσµήµατα µε κράµα κίτρινου χρυσού 18Κ. Ποια µέταλλα θα χρησιµοποιήσουµε και σε τι συνολική ποσότητα; Ποιο θα είναι το βάρος του κράµατος που θα κατασκευάσουµε;
  19. Έχετε 600 gr κράµατος που περιέχει 450 gr Au. Να υπολογιστεί ο τίτλος του κράµατος σε χιλιοστά.
  20. Έχετε 500 gr κράµατος τίτλου 585 ο/οο. Να βρεθεί η µάζα κράµατος τίτλου 750 ο/οο και το βάρος του Au που πρέπει να προστεθεί.
  21. Από ποια µέταλλα αποτελείται ένα κράµα λευκού χρυσού;
  22. Τι πρέπει να προσέχουµε κατά την θέρµανση της πλατίνας µε φλόγα και γιατί;
  23. Έχετε 250 gr Au. Να βρεθεί το βάρος του κράµατος τίτλου 750 ο/οο χρώµατος ροζέ και να αναφέρετε τα βάρη των αγενών µετάλλων που αποτελούν το κράµα.
  24. Να αναφέρετε την αντιστοιχία τίτλου κράµατος σε χιλιοστά για 22, 18, 14, 12 και 9 καράτια.
  25. Ποια είναι τα κύρια υλικά που χρησιµοποιήθηκαν για το κόσµηµα κατά τους προϊστορικούς χρόνους από τους πρωτόγονους λαούς; Ήταν σχέση αναγκαιότητας; Αν ναί, γιατί; Να αναφέρετε παραδείγµατα.
  26. Αναφέρετε 2 χαρακτηριστικούς κοσμηματικούς τύπους που χρησιμοποιήθηκαν στην μυκηναϊκή εποχή ως κτερίσματα.
  27. Τι γνωρίζετε για την τεχνική του καμέο (περιγραφή τεχνικής, εποχές ανάπτυξης και θεματολογία);
  28. Ποια τεχνική σµάλτου συναντάµε κατά τους Βυζαντινούς χρόνους και σε τι αντικείµενα ή κοσµήµατα εφαρµόζεται;
  29. Αναφέρετε τρεις (3) χαρακτηριστικούς κοσμηματικούς τύπους της Βυζαντινής κοσμηματοποιίας.

Σελίδα 16 από 21

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

  1. Περιγράψτε τους κοσμηματικούς τύπους της Αναγέννησης “memento mori” και “hairdresses”.
  2. Περιγράψτε τις οµοιότητες και τις διαφορές Μπαρόκ και Ροκοκό περιόδου στο κόσµηµα.
  3. Πως επηρρεάστηκε η κοσμηματοποία τον 19ο αιώνα από τη Βιομηχανική Επανάσταση;
  4. Περιγράψτε τον κύριο κοσμηματικό τύπο για τον οποίο είναι γνωστός ο οίκος κοσμηματοποιίας Faberge.
  5. Αναγνωρίστε τους παρακάτω τύπους καρφώματος. Από ποιούς επινοήθηκε ο καθένας;

Α Β

  1. Ποια είναι η σύγχρονη φιλοσοφία του κοσμήματος σε σχέση με τη χρήση πολύτιμων και μη πολύτιμων υλικών;
  2. Τι γνωρίζετε για το κόσµηµα στους λαούς της Μεσσοποταµίας;
  3. Τι γνωρίζετε για το Αιγυπτιακό κόσµηµα ως προς τις τεχνικές, τα υλικά, τη θεµατολογία, τους πιθανούς συμβολισμούς;
  4. Ποια η θεµατολογία, τα υλικά και τεχνικές της Μινωϊκής χρυσοτεχνίας και οι πιθανοί συµβολισµοί;
  5. Ποια η θεματολογία, τα υλικά και οι τεχνικές κατασκευής της Μυκηναϊκής χρυσοτεχνίας.
  6. Τι γνωρίζετε για την αρχαία ελληνική χρυσοτεχνία του 5ου αιώνα (γενικά χαρακτηριστικά); Ποια είναι η φιλοσοφία της σε σχέση με τη χρήση πολύτιμων λίθων;
  7. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του Ρωµαϊκού κοσµήµατος; Αν υπάρχουν επιρροές, ποιες είναι αυτές και από πού;
  8. Ποιες τεχνικές και ποια υλικά (µέταλλα – πέτρες) επικρατούν στην κατασκευή του Ελληνικού παραδοσιακού κοσµήµατος;
  9. Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του κοσµήµατος στον Κινέζικο πολιτισμό (υλικά, τεχνικές, θεματολογία, κοσμηματικοί τύποι, σύνδεση με κοινωνικά χαρακτηριστικά);
  10. Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του κοσµήµατος στον Ινδικό πολιτισμό (υλικά, τεχνικές, θεματολογία, κοσμηματικοί τύποι, σύνδεση με κοινωνικά χαρακτηριστικά);
  11. Ποιά είναι τα κύρια κοινά χαρακτηριστικά στην κοσμηματοποία Ινδιάνικων πολιτισμών (υλικά, τεχνικές, θεματολογία, κοσμηματικοί τύποι, σύνδεση με τα κοινωνικά χαρακτηριστικά);
  12. Ποιά είναι τα κύρια κοινά χαρακτηριστικά στην κοσμηματοποία Αφρικανικών πολιτισμών (υλικά, τεχνικές, θεματολογία, κοσμηματικοί τύποι, σύνδεση με τα κοινωνικά χαρακτηριστικά);
  13. Ποια είναι τα κύρια κοινά χαρακτηριστικά στην κοσμηματοποία Ισλαμικών πολιτισμών (υλικά, τεχνικές, θεματολογία, κοσμηματικοί τύποι, σύνδεση με τα κοινωνικά χαρακτηριστικά);

Σελίδα 17 από 21

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

  1. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του κοσµήµατος κατά την περίοδο του Μεσαίωνα; Αναφέρετε ενδεικτικά δύο (2) χαρακτηριστικούς κοσμηματικούς τύπους.
  2. Τι αλλάζει στο κοινωνικό πλαίσιο της κοσμηματοποιίας κατά την περίοδο της Αναγέννησης; Ποιά είναι τα στοιχεία που συντελούν στην αλλαγή αυτή;
  3. Ποιοι πολύτιµοι και ηµιπολύτιµοι λίθοι χρησιµοποιήθηκαν και ποιες νέες κοπές υιοθετήθηκαν στο κόσµηµα του 17ου αι. (Baroque);
  4. Περιγράψτε τα χαρακτηριστικά του κοσµήµατος του 18ου αι. (Rococo)
  5. Ποια διακοσµητικά στοιχεία χαρακτηρίζουν την Art Deco και ποια είναι τα χαρακτηριστικά του κοσµήµατος αυτής της περιόδου; Επηρρεασµοί;
  6. Πώς επηρεάστηκε το κόσμημα από τα κινήματα Τέχνης του 20ου αιώνα;
  7. Ποιες οι βασικότερες αλλαγές στο κόσµηµα στην Ελληνιστική περίοδο; Αναφερθείτε επίσης στους νέους κοσμηματικούς τύπους και σε μοτίβα που κυριαρχούν.
  8. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του κοσµήµατος στους Βυζαντινούς χρόνους; (τεχνικές – υλικά-θεματολογία).
  9. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά στοιχεία του κοσµήµατος κατά την Αναγέννηση; Να αναφέρετε, επίσης, νέες τάσεις και νέους κοσμηματικούς τύπους.
  10. Πώς επηρέασαν την κοσμηματοποία των εποχών μπαρόκ και ροκοκό η ανακάλυψη του Νέου Κόσμου αλλά και η γενικότερη ανάπτυξη του εμπορίου;
  11. Ποιες τεχνικές, υλικά και θεματολογία παρατηρούµε στο κόσµηµα Art Nouveau και ποια είναι τα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά του;
  12. Περιγράψτε τα κυριότερα κοσµήµατα που συµπληρώνουν τις παραδοσιακές ελληνικές φορεσιές.
  13. Πώς υπολογίζεται η τιµή των πρώτων υλών ασηµιού και χρυσού;
  14. Πόσο καθαρό µέταλλο περιέχεται σε ένα γραµµάριο των κραµάτων χρυσού Κ22, Κ18 και Κ14;
  15. Να αναφέρετε τις παραµέτρους κοστολόγησης των κοσµηµάτων.
  16. Να αναφέρετε τους τύπους ανεβάσµατος και κατεβάσµατος χρυσού µε επεξήγηση των παραµέτρων τους.
  17. Έχουµε δύο ποσότητες κραµάτων χρυσού: α) 275 γρµ. χρυσού Κ14 και β) 185 γρµ. χρυσού Κ22. Ποιο κράµα χρυσού από τα δύο παραπάνω κοστίζει περισσότερο και πόσο ακριβώς; (Τιµή καθαρού χρυσού: τριαντατρία (33) Eυρώ/γρµ. και λέγας (τρία) 3 Ευρώ/γρµ.)
  18. Πρόκειται για ένα δακτυλίδι σε χρυσό Κ22, σκέτο, βάρους 10 γρµ. και η συµφωνηµένη τιµή για τα εργατικά είναι 4 ευρώ /γρµ. Εάν η τρέχουσα τιµή χρυσού Κ24 είναι 12 ευρώ./γρµ. χωρίς Φ.Π.Α. και το εργαστήριό µας δουλεύει µε φύρα παραγωγής 5%, ποιο τελικό ποσό (χωρίς Φ.Π.Α.) θα πρέπει να διακανονισθεί µε τον πελάτη µας;
  19. Ποιος είναι ο ρόλος της συσκευασίας των προϊόντων του κλάδου;
  20. Ποιοι είναι οι τρόποι µεταφοράς προϊόντων του κλάδου;
  21. Να αναφέρετε τις κατηγορίες των καταναλωτικών προϊόντων. Σε ποια κατηγορία ανήκουν αυτά του κλάδου; Αιτιολογήστε.
  22. Η ύλη των διαφόρων αντικειμένων απαιτεί και διαφορετική αντιμετώπιση στην σχεδίαση ή τη χρωματική της απόδοση;
  23. Πότε μια σύνθεση στηρίζεται στην ιεραρχία και πότε στην επανάληψη; Σχεδιάστε ένα παράδειγμα σύνθεσης που να συνδυάζει τις δύο αρχές.
  24. Σχεδιάστε και χρωµατίστε κόσµηµα επιλογή σας µε υλικά (µέταλλα) επιλογή σας και θέµα ” Η τρύπα” (σε φυσικό µέγεθος).

Σελίδα 18 από 21

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

  1. Σχεδιάστε κόσµηµα (καρφίτσα) µε θέµα ” ΚΟΤΙΝΟΣ ” ή ” ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ” µε υλικά επιλογή σας.
  2. Σχεδιάστε και χρωµατίστε πρωτότυπη µοντέρνα καρφίτσα χωρίς την χρησιµοποίηση των καθιερωµένων υλικών. Προσδιορίστε τα υλικά.
  3. Σχεδιάστε και χρωµατίστε ένα σπαστό ντεγκραντέ περιδέραιο σε φυσικό µέγεθος από πλαστικό υλικό όπου οι ανοιχτές (σαν πέταλο) άκρες του να αποτελούν το εµπρόσθιο τµήµα του κοσµήµατος δηµιουργώντας ελεύθερες φόρµες όχι συµµετρικές εντάσσοντας και τµήµα µετάλλου κατά την κρίση σας.
  4. Σχεδιάστε παντατίφ σε φυσικό µέγεθος µε θέµα “πεταλούδα” εντάσσοντας 5 πέτρες, ανάλογα της απαίτησης του σχεδίου, µε ενσωµατωµένο κρίκο.
  5. Σχεδιάστε παντατίφ το οποίο να είναι συναρµολογούµενο και να κινείται (Μηχανικό κόσµηµα) µε υλικά επιλογής σας, σε φυσικό µέγεθος και θέµα “κλειδί “.
  6. Σχεδιάστε κόσµηµα επιλογής σας µε επίπεδα και διαφορετικά µέταλλα ή υλικά στα οποία δεν θα χρησιµοποιηθεί κόλληση, αλλά µόνο πριτσίνια – καβίλιες (σε φυσικό µέγεθος).
  7. Σχεδιάστε δύο συµµετρικά σκουλαρίκια σε κλασικό µοτίβο µε πέτρες (ζαφείρια και ρουµπίνια). Να χρωµατιστούν ανάλογα. (Σε φυσικό µέγεθος).
  8. Να σχεδιάσετε το καπάκι ενός κουτιού µε την τεχνική του “Filigree” εντάσσοντας και πέτρες επιλογής σας. Να χρωµατιστούν ανάλογα οι πέτρες.
  9. Σχεδιάστε µια καρφίτσα σε φυσικό µέγεθος για την τεχνική “married metals” έχοντας και τµήµα λουστραρισµένης επιφάνειας µετάλλου µε θέµα ” ΑΦΡΙΚΗ”.
  10. Σχεδιάστε κόσµηµα επιλογή σας µε την τεχνική “MOKUME” που να είναι εµπνευσµένο από την υδάτινη φύση σε ό,τι συνδυασµό επιθυµείτε µε πέτρα µαργαριτάρι. Να χρωµατιστεί ανάλογα.
  11. Σχεδιάστε κόσµηµα επιλογής σας για την τεχνική “RETICULATION” µε πρότυπα στοιχεία από τα εξαρτήµατα ενός ιστιοφόρου εντάσσοντας και πέτρα επιλογής σας σε ανάλογο καστόνι.
  12. Να σχεδιάσετε ένα ζευγάρι σκουλαρικιών και να εντάξετε σ΄ αυτό µοτίβο µε “γράνες ” εµπνευσµένο απο τον ουράνιο χώρο.
  13. Να σχεδιαστεί σε φυσικό µέγεθος το ανάπτυγµα ενός βραχιολιού για την τεχνική του “Inlay “. Να χρωµατιστεί το Inlay και να καθοριστούν τα υλικά που θα χρησιµοποιηθούν.
  14. Να σχεδιάσετε σε φυσικό µέγεθος µια καρφίτσα η οποία µε κάποια επίλυση θα µπορεί να µετατραπεί σε κρεµαστό, εντάσσοντας 3 διαφορετικού µεγέθους πέτρες σε ανάλογα καστόνια .
  15. Σχεδιάστε κόσµηµα παντατίφ που να αποτελείται από µία πέτρα δάκρυ (πουάρ) άκουα – µαρίνα και ένα µπριγιάν 4 χιλ. και χρωµατίστε την πέτρα δάκρυ (πουάρ).
  16. Σχεδιάστε σετ σκουλαρίκια µε ανάλογο δέσιµο για ένα µαργαριτάρι και ενσωµατωµένο κρίκο ανάλογης σχεδίασης.
  17. ∆ηµιουργήστε µία σύνθεση για καρφίτσα 3 επιπέδων, µε τρεις διαφορετικές τεχνικές (π.χ. INLAY, MOKUME, κ.λ.π.). Να χρωµατιστούν τα επίπεδα των µετάλλων. Θέµα σύνθεσης ” Γη “.
  18. Να σχεδιαστεί γυναικείο δαχτυλίδι σε κλίµακα 2:1 µε αναγωγή φυσικής µορφής (φύση) σε κόσµηµα, και συνδυασµό 2 τεχνικών επιλογής σας, σε δύο παραλλαγές µε πέτρα και καστόνι επιλογής σας.
  19. ∆ηµιουργήστε µια σύνθεση µε γεωµετρικές φόρµες της επιλογής σας. Πρόκειται για σύνθεση δύο σκουλαρικιών ανόµοιων µεταξύ τους, που όµως, λόγω σχεδίου, σαφώς αποτελούν ζευγάρι. Απαιτείται ο προσδιορισµός κατά τον σχεδιασµό των διαφόρων επιπέδων των µετάλλων, και των τεχνικών που θα χρησιµοποιηθούν (επιλογής σας).
  20. Σχεδιάστε γυναικείο δαχτυλίδι, µονόπετρο µε διαµάντι και πρωτότυπο δέσιµο µε θέµα “Ηφαίστειο” σε κλίµακα 2:1 αξονοµετρικά.

Σελίδα 19 από 21

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

  1. Σχεδιάστε ένα σετ κοσµηµάτων περιδέραιο – δαχτυλίδι σε φυσικό µέγεθος µε αναγωγή φυσικής µορφής σε κόσµηµα και τεχνικές επιλογής σας. Να χρωµατιστεί και να προσδιοριστούν οι τεχνικές κατασκευής του.
  2. Σχεδιάστε και χρωµατίστε ένα σπαστό Ντεγκραντέ περιδέραιο εµπνευσµένο από κάποιο ή κάποια µουσικά όργανα, εντάσσοντας εκτός του µετάλλου επλογής σας και ξύλινο ρόζο. (Σε φυσικό µέγεθος).

Σελίδα 20 από 21

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ

  1. Πρακτικό Μέρος: Κατάλογος Στοχοθεσίας Πρακτικών Ικανοτήτων και Δεξιοτήτων (Στοχοθεσία Εξεταστέας Ύλης Πρακτικού Μέρους)

Για την πιστοποίηση της επαγγελματικής ικανότητας, κατά το Πρακτικό Μέρος, οι υποψήφιοι της ειδικότητας Τεχνικός Χειροποίητου Κοσμήματος & Σχεδιασμού Κοσμήματος, εξετάζονται σε γενικά θέματα επαγγελματικών γνώσεων και ικανοτήτων και επίσης σε ειδικές επαγγελματικές γνώσεις και ικανότητες, που περιλαμβάνονται αποκλειστικά στη στοχοθεσία του πρακτικού μέρους της ειδικότητας.

Τα πρακτικά σενάρια έχουν ως εξής:

  1. Κατασκευή μενταγιόν με τεχνική κλασικού-συρματερί.
  2. Κατασκευή δαχτυλιδιού με χρήση πικό και γράνες.
  3. Κατασκευή δαχτυλιδιού με καστόνι.
  4. Κατασκευή σκουλαρικιών.
  5. Κατασκευή βραχιολιού χωρίς κούμπωμα.

Σελίδα 21 από 21